Vilken webbläsare använder du?

Permalänk
Medlem

Chrome, men vill verkligen gå över till Firefox. Synd att den är så fruktansvärt seg på mobiler bara.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Håller självklart med om det nya gränssnittet i Firefox. Ibland vet man inte om man sitter med Chrome eller Firefox. Där tappade de massor av oss gamla Firefox-kramare.

Jo, lösningar kommer också till Firefox men har nu tex väntat ett år, kanske två, att Firefox ska stödja 5.1 ljud (HE-AAC) vilket visserligen bara fungerar om man har ett diskret ljudkort med DD-Live. IE, Edge och Chrome-varianterna stödjer det.

Dock inte att glömma att Firefox (kanske också Opera) introducerade mycket nytt i webbläsaren som tabbar, tillägg mm innan pöbeln tog efter. Tror att vi har Firefox att tacka för mycket!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Netscape.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Jag använder den säkraste webbläsaren, Google Chrome.

Permalänk
Medlem

I PCn har jag Cyberfox, Firefox, Firefox Developer Edition, ( Firefox ) Light, Pale Moon och SeaMonkey, samt Comodo Chromodo ( en "säkrare" variant av Chromium enligt Comodo ) när jag behöver kika i Internetbanken. Opera kör jag med i mobilen dom få gånger den är uppkopplad.

Jag vill ha cache någon annanstans än systemdisken eller där Firefox-varianterna är sparade, och jag tycker Firefox är enklast och smidigast på den punkten.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Jag använder chrome, finns det någon annan webbläsare där man kan ha någon typ av adblock?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoppzan:

Jag använder chrome, finns det någon annan webbläsare där man kan ha någon typ av adblock?

Alla moderna browsers har stöd för reklamblockering på något vis. Firefox är nog forfarande bäst i detta avseende och den browser som började få fart på reklamblockering. När Firefox släppts och precis börjat växa så satt nästan alla datoranvändare med Internet Explorer som fortfarande vid denna tidpunkt även hade pop-up problemet.

Jag kör själv Firefox ihop med ublock origin, flashblock, ghostery samt no script i inaktiverat läge. Har fungerat bra men på senare tid har mer reklam börjat släppas igenom här och var samt att det är dags att se över både flashblock och ghostery, inte helt säker på att de är fullt nödvändiga och de bästa alternativen i dagsläget.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Tack för fin info. Nu kanske jag vågar mig på att byta webbläsare:)

Permalänk
Medlem

Använder ingen webläsare. Mind = blown

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Använder Chrome (primärt), Firefox och Safari.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hoppzan:

@anders190: Tack för fin info. Nu kanske jag vågar mig på att byta webbläsare:)

Det bör väl tilläggas att du kan köra hur många webbläsare som du vill på datorn, en kommer alltid vara standardbrowsern som alla program som vill visa något i webbläsaren kommer använda men det går att köra med både Chrome och Firefox, Vivaldi eller vad man nu vill ha. Alla webbläsare har ju sina egna för- och nackdelar, och sättet man använder dessa skiljer sig en hel del med. Skadar inte att testa.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Ja det är sant:)

Permalänk
Medlem

Hmm, kan inte rösta då jag är en av dem som använder mer än en webbläsare.

Jag använder Chrome för dess responsiveness, men Chrome's minnesanvändning skenar iväg uppåt 7-8GB när du har mer än ett tiotal tabs.
Så jag använder Firefox för att hålla tabs för saker som jag sällan kikar på eller som jag vill "kika på senare".
(Är för lat för att hålla på att lägga till och ta bort bokmärken hela tiden.)
Firefox kraschar ibland, men å andra sidan kan du ha 500+ tabs <3GB.

Ursprungligen använde jag nästan bara Firefox, mest för att det fanns massa plugins jag inte kunde leva utan som inte blivit portade till chromium än. Idag finns nästan allt jag vill ha till Chrome, så blir att jag använder Firefox mindre och mindre då Chrome är mer responsive (men på bekostnad av RAM som sagt).

EDIT:
För dem som likt mig gillar att ha många tabs öppna, kan jag rekommendera följande plugin för att minska RAM användningen lite:
https://chrome.google.com/webstore/detail/the-great-suspender/klbibkeccnjlkjkiokjodocebajanakg?hl=en

...någon kanske borde göra en tråd om favorit-plugin till webbläsare?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Hmm, kan inte rösta då jag är en av dem som använder mer än en webbläsare.

Jag använder Chrome för dess responsiveness, men Chrome's minnesanvändning skenar iväg uppåt 7-8GB när du har mer än ett tiotal tabs.
Så jag använder Firefox för att hålla tabs för saker som jag sällan kikar på eller som jag vill "kika på senare".
(Är för lat för att hålla på att lägga till och ta bort bokmärken hela tiden.)
Firefox kraschar ibland, men å andra sidan kan du ha 500+ tabs <3GB.

Ursprungligen använde jag nästan bara Firefox, mest för att det fanns massa plugins jag inte kunde leva utan som inte blivit portade till chromium än. Idag finns nästan allt jag vill ha till Chrome, så blir att jag använder Firefox mindre och mindre då Chrome är mer responsive (men på bekostnad av RAM som sagt).

EDIT:
För dem som likt mig gillar att ha många tabs öppna, kan jag rekommendera följande plugin för att minska RAM användningen lite:
https://chrome.google.com/webstore/detail/the-great-suspender/klbibkeccnjlkjkiokjodocebajanakg?hl=en

...någon kanske borde göra en tråd om favorit-plugin till webbläsare?

Bra tips! Jag använder chrome och mina 4gb ram blir snabbt upptagna. Ska testa den plugin du länkade:)

Permalänk
Medlem

Kör Edge, kanske främst för att den synkar bokmärken mot mobilen (Lumia 950) men också för att den är snabb funkar bra. Känns som att den får mycket omotiverat skäll för att den utvecklas av MS samt att en del är sura på Edge för att IE (särskilt lite äldre versioner) var värdelös.

Har även Vivaldi som backup och efter att ha läst här blev jag nyfiken på Pale Moon.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag använder Chrome just för att det är så smidigt att bara kunna logga in med sitt Gmail konto och ha alla sina addons och bokmärken överförda via molnet till nya enheter, även för att kunna casta webbläsaren till min Chromecast.

Finns det något sätt att skapa ett konto i firefox och föra över sina bokmärken automatiskt?

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Firefox, mest för att jag kört det i minst 10 år, och sedan för att Chrome inte har någon vettig RSS läsare, så som det finns i Firefox.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoppzan:

Jag använder chrome, finns det någon annan webbläsare där man kan ha någon typ av adblock?

Opera har inbyggd adblock och är baserad på Chromium precis som Google Chrome

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sewerin:

Finns det något sätt att skapa ett konto i firefox och föra över sina bokmärken automatiskt?

Ja, kolla under sync i inställningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Chrome. Jag är så nedgrävd i Googles ekosystem efter många år med Android så allt annat känns mest bökigt.

R.I.P ✞

Permalänk
Medlem

Kör Vivaldi. Dock kör jag Chrome på jobbet då Vivaldi får hela jobbdatorn att säcka ihop av någon outgrundlig anledning. Finns även många bra utvecklarverktyg för Chrome som jag använder mig av i mitt arbete.

Permalänk
Medlem

Firefox sedan version 1 i november 2004. Hoppade dock över version 2, 3.5 och 3.6. Det var inte så viktigt att ha den allra senaste då Version 3 var fantastisk, vilket lyft. Plötsligt utvecklades Internet kändes det som. Version 4 dröjde länge, den skulle bli super duper och blev nästan lite mytomspunnen. Missade dock 4:an och hamnade på 5 istället när jag hade köpt min fina Macbook pro. Och det var då det gick utför och jag tappade lusten. Stannade kvar på den versionen länge innan jag gled över till Safari och sedermera Chrome.

Nu har jag för tillfället gått tillbaka till min nyrenoverade XP-dator och kör Firefox 52 ESR i väntan på renovering av MBP:n. Ska lägga in Linux här och försöka få det att funka med mitt Realtec NIC.

Ni som har problem med att Firefox är segt och/eller tenderar att krasha, har ni installerat 64-bitsversionen? Många missar detta då 32-bitsversionen fortfarande är standard när man laddar ner på startsidan nämligen. Man måste alltså in i bilbioteket och leta. Många säger att det är skillnad som dag och natt.
Ping @KTL @scara @MrShizzle @holo @pjuppi @Frejoh466 @yrfhar @dpom86 @helgonet

Någon annan än @Techs som använder Seamonkey?

Skrivet av mrqaffe:

TS borde valt att man kunde ange flera alternativ för det är väl ingen som bara använder en enda webbläsare eftersom de passar till olika saker.
Jag använder primärt Pale moon, Firefox och Chrome men ibland IE och Edge.
Firefox och Pale moon för deras flikhantering och tillägg, Chrome för nästan alla multimediasiter men jag försöker hålla nere antalet flikar i den för att den är kroniskt instabil när man har några hundra flikar eller mer uppe i den och den går helt enkelt inte att lita på då den ofta kan få för sig att glömma flikarna vid start till skillnad från FF och PM som är stabila även om man har tusentals flikar uppe.
IE är för att det tyvärr finns ställen där det är det enda som funkar, MS har verkligen lyckats låsa fast en del företag så att det lär ta många generationer innan det är åtgärdat.
Edge är förvald som standard i win 10 och så får det förbli så att man inte stör nån av de seriösa webbläsarna med nått som win kan få för sig att öppna i en webbläsare.

Väldigt lustigt att MS lyckats binda en del så hårt till IE att de fortfarande är fastkrokade fastän t.o.m. MS själv krokat av det.

Skrivet av mrqaffe:

Om FF halkar efter går att diskutera, Google håller på att göra om hur man kommunicerar på webben och de provkör nya metoder i sin egen webbläsare och via sina siter men de släpper dokumentationen på vad de gjort också om det blir nått de ämnar använda på riktigt, de hoppar alltså över "standard först" det innebär att de är först med en del nya saker i deras egen värld eftersom de specarna på nyheterna kommer efteråt till alla andra och en del saker hamnar i papperskorgen, är man så stora som Google kan man göra sånt för de kan ju förbereda alla tester så att deras webbläsare kan prata med siten som har ny kod medans andra webbläsare ser en annan kod som följer etablerad standard.
Det jag tycker har blivit dåligt med FF är just att de kopierar Chrome, det har inte inneburit några förbättringar alls utan bara tvärt om, Pale moon är däremot vad FF själva borde ha blivit, den gamla bättre designen men samtidigt en massa rensningar under skalet, de har tagit bort stödet för en del gamla tekniker som ändå knappt används och gillade man FF och interfacet och vill ha en oftast piggare version så använd den, de har också annorlunda stöd för plugins, det är FF kompatibelt men oftast bättre.
https://www.palemoon.org/

Det luktar Internet Explorer över Googles ambitioner.

Hela historian med Firefox är så jäkla sorglig egentligen. Allting var en solskenshistoria tills Chrome dök upp. Jag har rantat om det i en annan tråd, men kan göra det igen: open source-tomtarna på Mozilla avgudade Google för att den använde lite Linux och drömde egentligen om att få jobba där, så när Chrome kom fick de mongoanfall och ville gör allting exakt som sina idoler gjorde, inklsuive versionnumreringen, vilket är fullkomligt absurt. Jag får för mig att de har nyktrat till lite och insett att Google inte är ens vän längre, om de någonsin varit det. Men det känns som att luften har gått ur. Vad nu liksom?

Skrivet av torbjorn_75:

Jag använder den säkraste webbläsaren, Google Chrome.

I lol'd

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Skratta du, men säkerhet är viktigt för mig. Jag har även bakat in Google Chrome i en virtuell maskin. Jag vill inte gärna ha virus och sånt skit i datorn.

För andra är kanske användarvänlighet och utseende viktigare, hur det ser ut i menyer, var knapparna sitter osv. Flikhantering, tillägg etc. Men det är inget jag bryr mig om.

Säkerhet är absolut högsta prioritet för mig.

Permalänk

@GilbertG

Kör med x64 versionen. Men Chrome är sekunder snabbare att ladda sidor.

För youtube.com
I Firefox, 118 request, 5,743.11 KB 15.94s
I Chrome, 130 request 3.2 MB DOMContentLoaded 2.67s Load 4.44s

Tycker inte om Chrome då den är mycket osäkrare och inte har någon typ av clickjacking skydd, sedan är det lite annat som ABE osv, det mesta fixar NoScript. Om NoScript fans för Chrome så tror jag inte att jag skulle bry mig lika mycket. Självklart vill jag också ha Self-Destructing Cookies, nu har jag satt cookies filen till "Read only" som fungerar bra än så länge.

EDIT:
För aftonbladet.se (Inga addon på Chrome eller Firefox)

I Firefox, 182 request, 3,319.34 KB 9.87s
I Chrome, 159 request 905 KB finished 2.55s DOMContentLoaded 1.59s Load 2.02s

Permalänk
Medlem

Vivaldi, riktigt snabb(Chomium, så man slipper Googles spyware) och har grymma funktioner. Stödjer ju alla tillägg som finns till Chrome också. Utvecklarna tar väl emot feedback från användarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Firefox sedan version 1 i november 2004. Hoppade dock över version 2, 3.5 och 3.6. Det var inte så viktigt att ha den allra senaste då Version 3 var fantastisk, vilket lyft. Plötsligt utvecklades Internet kändes det som. Version 4 dröjde länge, den skulle bli super duper och blev nästan lite mytomspunnen. Missade dock 4:an och hamnade på 5 istället när jag hade köpt min fina Macbook pro. Och det var då det gick utför och jag tappade lusten. Stannade kvar på den versionen länge innan jag gled över till Safari och sedermera Chrome.

Nu har jag för tillfället gått tillbaka till min nyrenoverade XP-dator och kör Firefox 52 ESR i väntan på renovering av MBP:n. Ska lägga in Linux här och försöka få det att funka med mitt Realtec NIC.

Ni som har problem med att Firefox är segt och/eller tenderar att krasha, har ni installerat 64-bitsversionen? Många missar detta då 32-bitsversionen fortfarande är standard när man laddar ner på startsidan nämligen. Man måste alltså in i bilbioteket och leta. Många säger att det är skillnad som dag och natt.
Ping @KTL @scara @Zixxel @holo @pjuppi @Frejoh466 @yrfhar @dpom86 @helgonet

Någon annan än @Techs som använder Seamonkey?

Väldigt lustigt att MS lyckats binda en del så hårt till IE att de fortfarande är fastkrokade fastän t.o.m. MS själv krokat av det.

Det luktar Internet Explorer över Googles ambitioner.

Hela historian med Firefox är så jäkla sorglig egentligen. Allting var en solskenshistoria tills Chrome dök upp. Jag har rantat om det i en annan tråd, men kan göra det igen: open source-tomtarna på Mozilla avgudade Google för att den använde lite Linux och drömde egentligen om att få jobba där, så när Chrome kom fick de mongoanfall och ville gör allting exakt som sina idoler gjorde, inklsuive versionnumreringen, vilket är fullkomligt absurt. Jag får för mig att de har nyktrat till lite och insett att Google inte är ens vän längre, om de någonsin varit det. Men det känns som att luften har gått ur. Vad nu liksom?

I lol'd

Nja, Mozilla bytte numreringssystem då det blev svårt att konkurrera mot Google som fick varje ny version (som släpptes extremt tätt) att framstå som något nytt och otroligt fantastiskt. Vilket fick sämre vetande att tro att Firefox låg efter.
Nu är Chrome-infektionen svår att motarbeta då läsaren installeras på samma vis som malware, smyger sig in via andra webbläsare då Google kör upp varningar om att byta till deras läsare på många sidor samt att Chrome smyger sig in via annan mjukvara.
Inte ens Microsoft klarar av att konkurrera mot detta.

Mozilla har under många år fått betalt av Google då Firefox haft google som sökmotor. Det och ihop med att många tror att Google är den bästa arbetsgivaren gör ju att många inom den branschen tittar åt Googles håll i tron att de gör allt rätt. OSS-folk är rätt speciella överlag med.

Och Googles är ingens vän. Det är en galen värld där folk litar på ett utländskt annonsföretag i den grad de gör. Avsaknaden till kritik och ifrågasättande är skrämmande, Google formar mångas vardag. Google och Youtube är bägge företagets tjänster och dessa går det bubbla sina användare med ganska enkelt.

Skrivet av torbjorn_75:

Skratta du, men säkerhet är viktigt för mig. Jag har även bakat in Google Chrome i en virtuell maskin. Jag vill inte gärna ha virus och sånt skit i datorn.

För andra är kanske användarvänlighet och utseende viktigare, hur det ser ut i menyer, var knapparna sitter osv. Flikhantering, tillägg etc. Men det är inget jag bryr mig om.

Säkerhet är absolut högsta prioritet för mig.

Chrome brukar inte räknas som en säker webbläsare, designproblem i själva läsaren men också det faktum att Google äger läsaren.

Skrivet av Frejoh466:

@GilbertG

Kör med x64 versionen. Men Chrome är sekunder snabbare att ladda sidor.

För youtube.com
I Firefox, 118 request, 5,743.11 KB 15.94s
I Chrome, 130 request 3.2 MB DOMContentLoaded 2.67s Load 4.44s

Tycker inte om Chrome då den är mycket osäkrare och inte har någon typ av clickjacking skydd, sedan är det lite annat som ABE osv, det mesta fixar NoScript. Om NoScript fans för Chrome så tror jag inte att jag skulle bry mig lika mycket. Självklart vill jag också ha Self-Destructing Cookies, nu har jag satt cookies filen till "Read only" som fungerar bra än så länge.

Tänk på att Youtube inte är en neutral sida, Google sysslar med en hel del optimering för deras webbläsare med deras tjänster.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Vivaldi, riktigt snabb(Chomium, så man slipper Googles spyware) och har grymma funktioner. Stödjer ju alla tillägg som finns till Chrome också. Utvecklarna tar väl emot feedback från användarna.

Jag vill helst inte köra Chomium då det är inte direct Google spyware som jag bryr mig om, det är att Chomium inte är säkert och blockerar inte vad jag tycker att en webbläsare borde göra by default, eg. clickjacking, ABE osv. (sedan är väl en cookie manager ett bra plus)

Skrivet av anon5930:

Tänk på att Youtube inte är en neutral sida, Google sysslar med en hel del optimering för deras webbläsare med deras tjänster.

Det är dock på alla sidor, la till en edit. Det märks utan att ta någon tid att Chrome laddar sidor sekunder snabbare.

EDIT:
För sweclockers.com
I Firefox, 37 request, 1,848.68 KB 3.41s
I Chrome, 46 request 1.0 MB Finished 1.86s DOMContentLoaded 848ms Load 1.86s

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Chrome brukar inte räknas som en säker webbläsare, designproblem i själva läsaren men också det faktum att Google äger läsaren.

Jo Google Chrome brukar räknas som den säkraste webbläsaren, bl.a. pga design som sandboxing. Att Google äger den är också bra, de är väldigt kompetenta på säkerhet och har världens främsta på det området som Justin Schuh, Tavis Ormandy och hela project zero.

Permalänk
Skrivet av torbjorn_75:

Jo Google Chrome brukar räknas som den säkraste webbläsaren, bl.a. pga design som sandboxing. Att Google äger den är också bra, de är väldigt kompetenta på säkerhet och har världens främsta på det området som Justin Schuh, Tavis Ormandy och hela project zero.

Nej, visst har den sandboxing, men den har inget skydd mot inline scripts, clickjacking. Dessa är på grund av att Chromium inte stöder mer kontroll om vad sidan du besöker gör. Firefox är säkrare än Chrome.

Permalänk

Jag kör Netscape navigator, fungerar skitdåligt och har ingen säkerhet alls ^^ JK

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .