Datorn har börjat bete sig konstigt, får ingen bild trots att fläktar/ljus fungerar

Permalänk
Medlem

Datorn har börjat bete sig konstigt, får ingen bild trots att fläktar/ljus fungerar

För ca en vecka sedan började min dator bete sig konstigt: den gick inte igång trots att fläktarna snurrade och en del ljus gick på.

Jag drog ur alla usb-grejer+extra skärmar och till slut gick den igång, då antog jag att det var någon usb-pryl som spökade och tänkte inte mer på detta.

Nu har samma problem uppstått och nu har jag inte lyckats få liv i datorn alls. Fläktarna går men ingen bild.

Efter en del googlande har jag testat följande:

1. Resetat cmos och bytt batteriet (dock inte med ett helt färskt, skall köpa ett idag).
2. Plockat ur alla minnen och testat att starta omväxlande en sticka i taget.
3. Lyft ur grafikkortet och satt i det igen.
4. Provat olika portar på gpu plus olika skärmar.

Alla fläktar snurrar inkl. Nätagg men känns inte fullspinn riktigt.

Msi 7745
Intel core i7
16gb corsair
SSDx2
HDDx2
Gtx680

Råkar ni sitta på idéer på annat jag kan testa så hade det varit mkt fint! Använder datorn mest till klippning och musik, hade varit kul att kunna fortsätta med det.

Mvh
Bobby

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk

prova starta utan GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbyem:

För ca en vecka sedan började min dator bete sig konstigt: den gick inte igång trots att fläktarna snurrade och en del ljus gick på.

Jag drog ur alla usb-grejer+extra skärmar och till slut gick den igång, då antog jag att det var någon usb-pryl som spökade och tänkte inte mer på detta.

Nu har samma problem uppstått och nu har jag inte lyckats få liv i datorn alls. Fläktarna går men ingen bild.

Efter en del googlande har jag testat följande:

1. Resetat cmos och bytt batteriet (dock inte med ett helt färskt, skall köpa ett idag).
2. Plockat ur alla minnen och testat att starta omväxlande en sticka i taget.
3. Lyft ur grafikkortet och satt i det igen.
4. Provat olika portar på gpu plus olika skärmar.

Alla fläktar snurrar inkl. Nätagg men känns inte fullspinn riktigt.

Msi 7745
Intel core i7
16gb corsair
SSDx2
HDDx2
Gtx680

Råkar ni sitta på idéer på annat jag kan testa så hade det varit mkt fint! Använder datorn mest till klippning och musik, hade varit kul att kunna fortsätta med det.

Mvh
Bobby

vi behöver lite mer information angående dina komponenter, du skriver bara i7 säger ju ingenting, vi behöver även information för nätaggregatet.

Permalänk

Bra start på felsöket. Har du inbyggt gpu du kan prova med?
Annars kanske du kan försöka låna ihop annan PSU, GPU, eller CPU att testa med?
Kan vara vilket som av dom, eller moderbordet, men min magkänsla säger fallerande PSU, dom kan ställa till mycket roliga spökerier om dom inte tvärdör.
*edit magkänslan säger PSU! inte GPU

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket nätaggregat, märke/modell?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aseth222:

vi behöver lite mer information angående dina komponenter, du skriver bara i7 säger ju ingenting, vi behöver även information för nätaggregatet.

Beklagar den bristande informationen, har all info om datorn i den döda datorn. Har inte byggt datorn själv men skall försöka plocka fram det nu i eftermiddag.

Nätagget är Fractal design 650w.

Jag uppskattar alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilket nätaggregat, märke/modell?

Fractal design, som lådan. FD-PSU-Newt2-650w

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Bra start på felsöket. Har du inbyggt gpu du kan prova med?
Annars kanske du kan försöka låna ihop annan PSU, GPU, eller CPU att testa med?
Kan vara vilket som av dom, eller moderbordet, men min magkänsla säger fallerande PSU, dom kan ställa till mycket roliga spökerier om dom inte tvärdör.
*edit magkänslan säger PSU! inte GPU

Låter som en vettig gissning, jag skall smuggla med mig ett nytt och se om det hjälper. Har ju haft mycket inkopplat i datorn. Fyra diskar och nästan alla portar: usb och dvi/hdmi, antar att det sliter en del.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Jag håller med @EverGroovingNoob låter / känns som nätagget!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

@perelli38:

Jag provade att helt dra ut GPUn, det kom inget felmeddelande-pip eller ngt. Min lekmannalogik säger mig att då återstår PSU och Moderkortet som bovar. Låter det vettigt?

Plockade hem ett Corsair 750W nu för att prova med, bytte klockbatteriet (ifall att) men gjorde inget.

Har aldrig monterat nätagg tidigare, hade hoppats på att en kunde bara byta agget och behålla alla kablar där de är, då det är modulärt men en tycks bli tvungen att dra ut huvudkabeln och det?

Får kolla lite mer noga på detta så jag inte pajjar ngt mer i företaget.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk

Nej byt inte kablar mellan olika tillverkare (eller ens egentligen olika agg från samma tillverkare), det kan gå riktigt snett!

Då du fortfarande är i felsökningfasen så bör du ändå börja med mininum inkopplat, så om jag var du skulle jag helt enkelt öppna lådan, notera hur sata kontakterna var inkopplade och dra ur dom,
byta 24 pins och 4/8 pins kontakterna i moderbordet och kabel/arna till GPUn om du inte har inbyggd?! (kom ihåg att trycka in klämmorna på sidan när du drar ut dom...) och starta med en sticka ram med nya nätagget utanför men i kontakt med chassit, skärm och tangentbord, inget annat. Sen bygga på däriffrån om det verkar stara som det ska

Ska man vara petig borde du lyfta ur moderbordet och brödboxa på en kartongbit eller skärbräda el dylikt för att utesluta jordfel, men har datorn tickat på länge och plötsligt börjat krångla som jag uppfattar det skulle jag skippa den biten själv...

Du kan ju även dubbelkolla efter tecken på trasig usb och svullna kondensatorer för säkerhets skull

Tänk även på ESD, dvs ha helst ett antistatarmband kopplat i chassit, men åtminstone lägg armen emot när du skruvar och ha bomull på dig istället för ull eller syntetmateriel, smörj dig om du är torr och stryk inte handen genom håret och peta runt på komponenter direkt...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

@bobbyem:
När man byter mellan 2 modulära nätagg måste man ALLTID ta bort strömkablarna också.

Blandar du ihop kablarna så riskera flera saker går sönder. Det finns INTE någon standard på de modulära kablarna. Inte ens 2st av samma märke MEN olika modeller kan man vara säker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Nej byt inte kablar mellan olika tillverkare (eller ens egentligen olika agg från samma tillverkare), det kan gå riktigt snett!

Då du fortfarande är i felsökningfasen så bör du ändå börja med mininum inkopplat, så om jag var du skulle jag helt enkelt öppna lådan, notera hur sata kontakterna var inkopplade och dra ur dom,
byta 24 pins och 4/8 pins kontakterna i moderbordet och kabel/arna till GPUn om du inte har inbyggd?! (kom ihåg att trycka in klämmorna på sidan när du drar ut dom...) och starta med en sticka ram med nya nätagget utanför men i kontakt med chassit, skärm och tangentbord, inget annat. Sen bygga på däriffrån om det verkar stara som det ska

Ska man vara petig borde du lyfta ur moderbordet och brödboxa på en kartongbit eller skärbräda el dylikt för att utesluta jordfel, men har datorn tickat på länge och plötsligt börjat krångla som jag uppfattar det skulle jag skippa den biten själv...

Du kan ju även dubbelkolla efter tecken på trasig usb och svullna kondensatorer för säkerhets skull

Tänk även på ESD, dvs ha helst ett antistatarmband kopplat i chassit, men åtminstone lägg armen emot när du skruvar och ha bomull på dig istället för ull eller syntetmateriel, smörj dig om du är torr och stryk inte handen genom håret och peta runt på komponenter direkt...

Bra att ni sa det om kablarna, hade väl någon utopisk tanke om att modulärt betydde "universalt".

Har haft anti-ESD-band på mig.

Det jag gjort idag:
1. Kopplat lossa alla kablar från det gamla nätagget.
2. Kopplat i det nya agget, moderkortet, GPU och huvuddisken.
3. Konstaterat med två olika skärmar att det inte gjorde någon skillnad.

Fläktarna går som tidigare, ingen synbar förbättring med det nya nätagget. Jag provade även att plocka ur GPUn och starta igår: inga felmeddelande-pip eller ngt(moderkortet har inget inbyggt grafikkort).

Det känns som om det måste vara moderkortet som spökar. Vad tror ni?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Lyser det några lampor på moderkortet?
Och om så fallet, finns det någon text bredvid som varslar om vad det gäller?

Permalänk
Medlem

Jag kan också rekommendera att testa med endast en ram-sticka inkopplad

Permalänk
Medlem
Skrivet av katsuaki93:

Lyser det några lampor på moderkortet?
Och om så fallet, finns det någon text bredvid som varslar om vad det gäller?

Det som lyser är CPU-phaze LED1-4.

Har testat med en sticka minne, men spelar det roll vilken socket det sitter i så behöver jag nog leta upp manualen.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

En upptäckt är också att moderkortet inte tycks ha ngn högtalare att ljuda några signaler genom. Jag skall därför försöka koppla något enkelt substitut eller se om det går att få tag på en sådan högtalare på tex, Kjell.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk

Då tyder det på dåligt moderbord eller processor om du vet att testnätagget är fungerande.
högtalare är ingen dålig ide om du hittar någon billig.

Några point of order till bara, dubbelkolla att alla kontakter sitter i ordentligt, koppla ur huvuddisken också och prova olika ram 1 och 1 i olika slots med bare minimum inkopplat om du inte gjort det. Det är snabbt gjort ju.

Sen om du ändå verkar måsta ta ut moderbordet kan du ju lika gärna brödboxa det för att utesluta kortis (samt kolla efter trasiga portar och svullna kondensatorer)

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Då tyder det på dåligt moderbord eller processor om du vet att testnätagget är fungerande.
högtalare är ingen dålig ide om du hittar någon billig.

Några point of order till bara, dubbelkolla att alla kontakter sitter i ordentligt, koppla ur huvuddisken också och prova olika ram 1 och 1 i olika slots med bare minimum inkopplat om du inte gjort det. Det är snabbt gjort ju.

Sen om du ändå verkar måsta ta ut moderbordet kan du ju lika gärna brödboxa det för att utesluta kortis (samt kolla efter trasiga portar och svullna kondensatorer)

Minnena har jag nog testat på så många sätt jag kan tänka mig, även helt utan minnen, men då jag inte hade någon högtalare på moderkortet då så var ju det testet lite fruktlöst.

Högtalar-experimentet gav ingen frukt men har beställt ett gäng riktiga såna att testa med längre fram. Kunde inte hitta någon i butik och min DIY-lösning var inte fool-proof eftersom jag inte vet vad för signalstyrka en får ur moderkortet. Har någon koll på vad det är för skillnad på "Speaker" och "buzzer" i det fallet? Provade båda, men som sagt...

Bra, att en får folk att bolla med. Är lite inne på att fixa ett nytt moderkort men kan ju lika gärna göra som ni föreslår och bara testa kortet bare bones om det kan ge ngt.

Har haft lite problem med USB-portarna på chassit så det kan ju kanske vara dem som spökar.

Kul att lära sig lite mer om datorer men jävlar vad nedslående när en tror att en kommit på lösningen, och det inte funkar.

Thanks dudes!

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

OMG haha!

Jag var övertygad om att mitt moderkort hade 1150-sockel men det är, enligt MSI, 1155-sockel och det hittar jag ingen vettig modell någonstans. Blir inte klok på modellen jag har. Det står MSI 7752 1.1 men när jag kommer till deras hemsida ser jag en modell med inbyggd grafikkort, och det har inte mitt.

Har svårt att tro att det är öppet köp på moderkort så vill ju inte fucka upp detta. Hehe!

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk

Bra bra. Ursäkta om jag är tjatig, det är bara viktigt att ha så låg komplexitet som möjligt i början då komponenter kan störa eller i värsta fall dödat varandra, det var därför jag ville säkerställa att du testat migrera olika ram efter du tagit bort hårddisken, om du förstår hur jag menar.

Mitt första datorfel var faktiskt en usb port som såg ok ut utifrån men var glapp, och kretskortet bakom var en kolbit. Jag hade bara tur som såg det när jag höll på att bygga nästa dator i samma chassi och inte stekte den också!

Nu ger jag mig ut på djupa änden av min egen plaskdamm:
Speaker är väl en vanlig högtalare (magneter vibrerar ett membran som alstrar ljud) buzzer dom små svarta cylindrarnra med ett hål i mitten som brukar fästas på moderbordet och inte kan alstra samma ljudomfång så dom har lite olika andra mekaniska lösningar på att skapa luftvibrationer, vilket är helt oväsentligt när man ska höra beep codes...
Förstår inte riktigt vad du menar med signalstyrka i detta sammanhanget, men jag är i alla fall rätt säker på att headern går på +5v linan och är rätt lågamperig

Om du kan posta ett foto på moderbordet kanske någon kan hjälpa till att identifiera det
Var inte grafikkretsen migrerad in i CPU vid pass 1155 introducerades?

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Bra bra. Ursäkta om jag är tjatig, det är bara viktigt att ha så låg komplexitet som möjligt i början då komponenter kan störa eller i värsta fall dödat varandra, det var därför jag ville säkerställa att du testat migrera olika ram efter du tagit bort hårddisken, om du förstår hur jag menar.

Mitt första datorfel var faktiskt en usb port som såg ok ut utifrån men var glapp, och kretskortet bakom var en kolbit. Jag hade bara tur som såg det när jag höll på att bygga nästa dator i samma chassi och inte stekte den också!

Nu ger jag mig ut på djupa änden av min egen plaskdamm:
Speaker är väl en vanlig högtalare (magneter vibrerar ett membran som alstrar ljud) buzzer dom små svarta cylindrarnra med ett hål i mitten som brukar fästas på moderbordet och inte kan alstra samma ljudomfång så dom har lite olika andra mekaniska lösningar på att skapa luftvibrationer, vilket är helt oväsentligt när man ska höra beep codes...
Förstår inte riktigt vad du menar med signalstyrka i detta sammanhanget, men jag är i alla fall rätt säker på att headern går på +5v linan och är rätt lågamperig

Om du kan posta ett foto på moderbordet kanske någon kan hjälpa till att identifiera det
Var inte grafikkretsen migrerad in i CPU vid pass 1155 introducerades?

Absolut, det var inget fel i det förslaget. Kommer nog göra ett försök till när jag plockar ut allt ut lådan och testar.

Låter ju lovande i så fall, jag skall kolla om jag kan koppla ur de främre kontakterna.

Ja, jag har inte koll på vad mer den högtalaren skall vara bra för än att pipa felkoder. Men när jag googlat på det så har det varit tal om en piezo-högtalare, och de kräver väldigt lite signalstyrka om jag minns rätt. Den "högtalaren" jag kopplade in var från en gammal hörlur så det kan ju hända att jag bara inte hörde ngt för att signalen var för låg.

Efter lite mer googlande så är jag rätt hundra på att det är en 1155-sockel på moderkort/CPU. En äldre variant(tre/fyra år) som inte säljs i samma utsträckning längre. Det finns några modeller att köpa nya men de är antingen micro-atx eller dyra som fan.

På blocket, tradera, amazon och ebay har jag hittat begagnade (även samma som det jag har) men då ligger de på 800+kr för ett begagnat. Vad jag vet är inte moderkort något en bör köpa begagnat? Haha! This is sparta...

Hinner jag nu så skall jag plocka isär hela burken nu innan jobbet och se om jag kan få igång de essentiella delarna. Wish me luck!

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk

Se till att du inte kör fläktarna på 7v (mellan läget) om du har ett fraktal design chassi. Den får 7 volt genom att koppla fläktarna mellan +5v och +12v och det klarar inte alla PSUer (framför allt inte Fractal designs egna PSUer..).

Du har säkert inte ett FD chassi men ändå...

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Efter att "breadboardat" moderkort med GPU en ramsticka i kan jag konstatera att det inte gjorde ngn skillnad...

https://www.youtube.com/watch?v=9sYypA34s7s

Blast... Nu känns det som om nytt moderkort är enda utvägen. Vad tror ni?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Hedersmedlem

@bobbyem *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått tag på en moderkort-högtalare, men tyvärr gav det inga "pip" även om GPUn var urkopplad.

Frågan är vad jag skall göra nu? Känns onödigt att köpa ett nytt moderkort av samma sockel-typ när det inte verkar vara aktuellt längre och svårt att få tag i.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,