Marknaden för digital musik. Sjukt dålig!

Permalänk
Medlem

Marknaden för digital musik. Sjukt dålig!

Tjena!
Har precis hittat en ny favorit, vars låtar jag vill ha tag i. De finns på Spotify och iTunes. Men jag vill ju ha FLAC
Jag försöker bryta mig loss från Spotify och andra streamingtjänster då jag förser mig själv med streaming via Plex. iTunes vill jag inte ta i.

Ok. Handen på hjärtat. Det åker ner en och annan fil skyddad av upphovsrättslagen, utan att betala. Dilemmat för mig kommer när jag antingen inte får tag på en "gratis" fil, eller inte får tag i den i rätt kvalitet för mig. Eller helt enkelt känner för att stödja en specifik artist som jag uppskattar.

Vad är det här? Och jag lär knappast vara ensam. Här sitter jag med kortet i handen och vill köpa ett par låtar i hög kvalitet och utan DRM. Men nej då. Jag får snällt ge mig ut och leta på piratsiter om jag ska kunna spela upp låten var jag vill.

Dagens musik/filmindustri föder piratkopiering. Många artister erbjuder köp på deras hemsida. Men då i undermålig mp3 kvalitet. Vakna!

Vad önskar jag? Ge mig en tjänst som ser ut som gamla tidens Napster. Inga abonnemang. Betala per låt. Prisnivå satt efter kvalitetsprofil. Självklart DRM fritt.

Är det någon som hört om något liknande finns, alt. är på gång? Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte så många är villiga att betala "per låt", inte jag iaf. Tycker dagens musikstreaming fungerar bra och är en klar fördel mot hur det var att lyssna på musik förr.

Har du kollat om artisten finns på TiDAL? De erbjuder lossless-streaming.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

@2000+: Känner till Tidal. Men använder hellre Plex. Har köpt en del från Juno Download. Men utbudet är begränsat.
Problemet med streamingtjänster är att det alltid kommer va nåt som fattas, o massor som man inte kommer lyssna på. Skräckexempel är ju Netflix mfl. Få klarar sig med enbart en av tjänsterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

@2000+: Känner till Tidal. Men använder hellre Plex. Har köpt en del från Juno Download. Men utbudet är begränsat.
Problemet med streamingtjänster är att det alltid kommer va nåt som fattas, o massor som man inte kommer lyssna på. Skräckexempel är ju Netflix mfl. Få klarar sig med enbart en av tjänsterna

Skräckexempel? Vadå klarar sig inte med enbart en av tjänsterna. Det är ingen mänsklig rättighet att få titta på alla serier som finns. Betala för de du gillar, vill du se flera som olika leverantörer har köp de streaming tjänsterna.

Det är som om jag skulle gå till matbutiken men bara för de inte har alla varor där som jag vill ha så istället för att lägga några minuter att gå över till hemköp så gör jag inbrott och snor allt istället.

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem

@miscann: Huh? Vill bara ha möjlighet att köpa de jag vill ha, så jag har tillgång till filerna. Då kan jag välja själv hur och var jag lyssnar. Förstår inte riktigt din jämförelse med matbutiken. Tror helt enkelt inte du förstod vad jag menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Jag tror inte så många är villiga att betala "per låt", inte jag iaf. Tycker dagens musikstreaming fungerar bra och är en klar fördel mot hur det var att lyssna på musik förr.

Har du kollat om artisten finns på TiDAL? De erbjuder lossless-streaming.

Det är väl tyvärr så.

Jag håller med det dåligt att man idag ska streama allt och sedan finns ingen tjänst som bra heller.
Då syftar jag mest på film och serier.

Spotify har mycket, men då är väl inte dom heller lossless om man är audiofil.

Dessutom äger du inte låtarna.
Du betalar ca 99kr mån...ca 1200kr/år. Kan ju köpa en hel del skivor och filer med dom pengarna som du dessutom äger!
Som fungerar överallt utan nät, drm, regionella begränsningar och annat tjafs.

Själv är jag inte audiofil.
Så jag köper musiken från google play 320kbit mp3 fil som du äger. Inga skydd inget tjafs. Det enda tråkiga är att dom begränsat nedladdning till max 2 gånger.
Sen köper jag vinyl det jag hittar på vinyl vill säga!
Hemma lyssnar på skivorna och borta dem som mp3, men där kan du själv koda till flac och vilket du vill.
Nackdelen där är väl att det tar tid göra filerna då allt behöver göras manuellt.

Dessutom kostar utrustningen en hel del, en billig skivspelare från mataffären går inte ens jämföra med en proffsmaskin. Vet tom jag fast jag ej är audiofil.
Men har man tur köper man en begagnat bättre maskin.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns dessa artister/låtar på iTunes, finns inte dessa då som lossless-komprimerad ALAC där? Du får fråga artisten/skivbolaget varför de inte har ALAC om det inte finns. CD är dessutom digital och helt ok att rippa till FLAC.

Spotify drar redan in mer pengar till artister/bolag i Sverige än CD-försäljningen gjorde för sådär 15 år sedan. Nedladdade köp har aldrig varit en grej i Sverige, därav ingen mer än Apple som försöker idag som folk känner till. Tidal finns säkert ett tag till och ja de erbjuder köp, 7digital osv.

Det finns hur som helst ett gäng butiker som erbjuder nedladdningar/köp, i stort sett alla kör musik DRM-fritt sedan ett årtionde tillbaka eller så.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Beatport och bandcamp brukar jag använda, där finns det lossless (det kostar extra på Beatport dock) på alla deras låtar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk

Själv brukar jag köpa en hel del eletronisk dans musik, mestadels hardstyle. Då går jag i första hand i ordningen:

1. DJshop.de ifall de har låten där eftersom de är billigast, endast 1,59 € för FLAC eller WAV kvalité.
2. Junodownload (mitt andra val, lite dyrare, typ 2,10 € eller något sånt för lossless, dock smidigast då krävs ingen kvittering via nätverksbank)
3. Ifall båda ovanstående ej har så blir det Beatport

Brukar hitta 99% vad jag söker från de 3 ovan.

Utbud: Beatport > Junodownload > DJShop.de
Pris (lägst): DJShop.de > Junodownload > Beatport

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional