Nexus 6P nekas batteribyte pga. sprucken skärm (Mobylife)

Permalänk
Medlem

Nexus 6P nekas batteribyte pga. sprucken skärm (Mobylife)

Tjena!

Lämnade för en vecka sedan in min Nexus 6P till Webhallen för en reparation av mobilbatteriet. Problemet jag hade var att mobilen kunde stänga av sig vid ca. 50% och lägre (hört att detta är ett vanligt problem), kunde därför inte använda mobilen längre för litade helt enkelt inte på att den skulle hålla sig igång.

Lämnade därför in mobilen och har nu fått svar från serviceverkstaden att det inte går på garanti då min skärm har en spricka i vänster hörn. Denna spricka har funnits på min mobil sedan (tyvärr) 2:a veckan efter att jag köpte den, och sprickan i fråga är en av det mindre slaget som inte syns på displayen när den är igång.

De har då gett mig alternativen att få den tillbakaskickad utan åtgärd för 500kr (!!), eller 3000kr för reparation. De påstår att de måste byta ut både display och batteri för att åtgärda felet.

Jag tar gladeligen emot mobilen med endast ett bytt batteri, men om deras servicerutiner kräver att skärmen också behöver bytas vid ett batteribyte, är enligt mig inte någonting jag som kund skall påverkas av.

Är det verkligen rimligt att avskriva sig ALL garanti pga. en liten spricka i skärmen, när det dessutom inte har någon som helst koppling till det jag skickade in mobilen för? Finns det någon annan som varit med om liknande ärenden? Hur löste det sig för dig isåfall?

Serviceverkstaden i fråga heter Mobylife i Ljungby.

Permalänk
Medlem

Gissar att det kan vara risk att den spricker mer när man tar isär den.

Dock känns det lite gråzon här, fick du information om att det skulle kosta 500 kr i "undersökningsavgift" när du lämnade in den? Hur lämnade du in den?

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa dig i sakfrågan, men jag undrar över deras rutiner. Hur motiverar de att även skärmen ska bytas? Ser liksom inte kopplingen mellan det fel du beskriver och den trasiga skärmen. Visst om det vore så att batteriet plötsligt verkade lägga av helt samma dag som panelen pajade, men när det lägger av vid halv laddning, och det dessutom med största sannolikhet rör sig om ett känt fel som inte har någon koppling alls till panelen?

I mina öron låter det som oschysst hittepåhänvisande till irrelevanta rutiner i förhoppning om att tvinga fram merförsäljning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@improwise
I pappret man får när man lämnar in telefonen står där något i still med "om INGET FEL hittas kostar det 500kr". (taget av erfarenhet)
@RellVek
Nu vet jag inte hur batteriet sitter på denna telefonen, men sitter den i stil med iPhone 6 är det ett rent helvete från början att byta batteriet.

Förstår dock inte varför företag löjlar sig såhär, det är batteriet som är problemet inte skärmen, men ja, jag har varit med om samma sak, vet dock inte vad man ska göra åt det som kund! :/

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kollar man på denna guide:
https://www.ifixit.com/Guide/Nexus+6P+Rear+Camra%26Front+Came...
Så ser man att skärmen inte behöver tas loss för att man ska komma åt batteriet.
Med andra ord är det bara skitsnack från verkstaden för att de inte törs röra i en 6P, antagligen då den är extremt jobbig att plocka isär och laga.

Permalänk

Jag tror att det med största sanorlikhet är som @improwise skriver, att det är risk att skärmen går sönder med om dom öppnar mobilen, dock kan jag tycka att det är dåligt att du måste betala de 500kr för att få tillbaka den. Men blev du informerad om att så kan bli fallet när du lämnade in den? Så är det inget att göra något åt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Svensk lagstiftning för detta ser ut som så att om en produkt skall repareras under garantitiden
kan inte verkstaden endast reparera batteriet, då verkstaden under garantin lämnar en helheltsgaranti på hela produkten (Detta kan kunden eller verstaden ej välja bort)

Man måste i teorin därför först reparera skadorna på produkten som orsakats av yttre åverkan så att garantin gäller för hela produkten igen och därefter åtgärda garantifelen. Verkstaden väljer såklart att åtgärda dessa fel samtidigt då det går snabbare.

Väljer @RellVek att ta telefonen i retur så klassas hela garantin på telefonen som förverkad.

Permalänk
Medlem

Tror snarare att "verkstaden väljer" det för att tjäna lite extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att det kan vara risk att den spricker mer när man tar isär den.

Dock känns det lite gråzon här, fick du information om att det skulle kosta 500 kr i "undersökningsavgift" när du lämnade in den? Hur lämnade du in den?

Låter rimligt! Lämnade in mobilen på Webhallen i Nordstan Göteborg och på plats sa personalen att den självklart skulle skickas in, de nämnde ingenting om någon avgift ifall det ej skulle gå på garantin. Och då nämnde jag till och med sprickan och sa att den fick jag ju för väldigt länge sedan, och då sa han bara att det inte skulle vara några problem. Dock ser jag på pappret jag skrev under, att de kan ta ut en avgift. Men de kunde gärna fått vara lite tydligare med det, nu fick jag bara pappret och han sa bara "skriv under här så är allt klart!".

Men men, man ska självklart läsa det man skriver på. Dock känner man sig lite blåst av Webhallen i det fallet...

Permalänk
Medlem

Företaget i fråga har helt enkelt en rutin där de blivit tillsagda att skicka kostnadsförslag på all yttre åverkan, iom detta har de en färdig text som skickas ut till alla kunder där dina alternativ står. I denna står det aldrig att t.ex "batteriet kan bytas ändå" pga alla olika variabler som kan uppkomma men de hade kunnat lägga till det själva, de är sjukligt stressade på plats så det kan vara förklaringen till att de missar detta. Eller så var det en lat tekniker.

Det räcker med att du ber butiken skicka ett meddelande till dem och be dem förklara hur displayskadan är relevant i sammanhanget och att du vill att batteriet byts ändå. Antingen har de då en riktigt bra förklaring till hur skadan hänger ihop med ditt batterifel eller så byter de batteriet och skickar tillbaka telefonen.

OM det inte är så att det numera är i tillverkarens anvisningar att INGA garantifel under några omständigheter kan repareras vid yttre åverkan, Serviceverkstaden följer trots allt bara reglerna satta utav tillverkaren.

Permalänk
Medlem

inte funderat på att byta själv? brukar krylla av guider. bytte själv baksidan på min galaxy s7. baksidan kostade 200kr det enda jag behövde var en hårtork och ett kreditkort + valfri sugkopp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RellVek:

Dock känner man sig lite blåst av Webhallen i det fallet...

Har du snackat med @Webhallen om situationen då? Om de rekommenderar dig att skicka in mobilen och säger att sprickan inte är något problem så kan man ju hoppas att de står för det.

Permalänk
Medlem

3000:-... Hur fan kan de ta betalt så sinnessjukt mycket.

Jag har också en minimal spricka på min Nexus 6P som också är köpt på Webhallen. Tack, nu vet jag att jag inte ska skicka in min för batteri eller mitt mic-problem... Får köpa en ny telefon eller laga själv antar jag?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

OM det inte är så att det numera är i Samsungs anvisningar att INGA garantifel under några omständigheter kan repareras vid yttre åverkan, Serviceverkstaden följer trots allt bara reglerna satta utav tillverkaren.

Vad har Samsung med det här att göra?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Vad har Samsung med det här att göra?

Jättebra fråga! Mitt stressade och trötta huvud drog en koppling mellan Nexus och Galaxy
Samma svar gäller dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Företaget i fråga har helt enkelt en rutin där de blivit tillsagda att skicka kostnadsförslag på all yttre åverkan, iom detta har de en färdig text som skickas ut till alla kunder där dina alternativ står. I denna står det aldrig att t.ex "batteriet kan bytas ändå" pga alla olika variabler som kan uppkomma men de hade kunnat lägga till det själva, de är sjukligt stressade på plats så det kan vara förklaringen till att de missar detta. Eller så var det en lat tekniker.

Det räcker med att du ber butiken skicka ett meddelande till dem och be dem förklara hur displayskadan är relevant i sammanhanget och att du vill att batteriet byts ändå. Antingen har de då en riktigt bra förklaring till hur skadan hänger ihop med ditt batterifel eller så byter de batteriet och skickar tillbaka telefonen.

OM det inte är så att det numera är i Samsungs anvisningar att INGA garantifel under några omständigheter kan repareras vid yttre åverkan, Serviceverkstaden följer trots allt bara reglerna satta utav tillverkaren.

Kan vara så faktiskt, dock ser det ut som meddelandet är skrivet manuellt! (stavfel, ingen stor bokstav/punkter osv) Jag har snackat med Webhallen nu och de skulle "vidarebefodra min åsikt" till verkstaden. Verkar inte som om de vill ha något att göra med det...

Skrivet av Aka_The_Barf:

inte funderat på att byta själv? brukar krylla av guider. bytte själv baksidan på min galaxy s7. baksidan kostade 200kr det enda jag behövde var en hårtork och ett kreditkort + valfri sugkopp.

Jo det får bli i absoluta nödfall, tycker dock inte det skall vara nödvändigt på en mobil man betalat 6000 för och som inte ens hållit ett år... Och som det ser ut nu blir det ju 500 spänn till

Skrivet av perost:

Har du snackat med @Webhallen om situationen då? Om de rekommenderar dig att skicka in mobilen och säger att sprickan inte är något problem så kan man ju hoppas att de står för det.

Jag har bett och få svar på hur verkstaden resonerar ett skärmbyte och att det, oavsett, inte bör påverka min garanti i övrigt, speciellt inte när detta nu ska vara ett så stort problem. Dock har jag ännu inte tagit upp något om att de i butiken sa att det inte skulle vara några problem. Får ta och göra det om de vägrar ge sig och se vad de säger då!

Permalänk
Medlem

@edda123: Har även jag micproblem och batteriproblem med min 6P, den är inskickad till Mobylife för service just nu. Kan uppdatera tråden med hur det gick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

@edda123: Har även jag micproblem och batteriproblem med min 6P, den är inskickad till Mobylife för service just nu. Kan uppdatera tråden med hur det gick

Uppdatera gärna hur det går för dig ja!

Permalänk
Medlem

Om inte @Webhallen informerade dig så är det ju de som ska stå för kostnaden och ge tillbaka telefonen till dig kostnadsfritt. Batteriet får du givetvis skaffa/byta någon annan stans. Märkesverkstäder är hopplösa, och de flesta kommer inte hjälpa dig, de flesta tar så mycket för arbetet (och originaldelarna) att du inte skulle vilja ha någon hjälp från dem också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om inte @Webhallen informerade dig så är det ju de som ska stå för kostnaden och ge tillbaka telefonen till dig kostnadsfritt. Batteriet får du givetvis skaffa/byta någon annan stans. Märkesverkstäder är hopplösa, och de flesta kommer inte hjälpa dig, de flesta tar så mycket för arbetet (och originaldelarna) att du inte skulle vilja ha någon hjälp från dem också.

Ah jag hoppas på det... problemet är ju att jag skrev på pappret, svårt att bevisa att de inte sa någonting om det till mig, väntar fortfarande på svar på mailen. Har handlat så jäkla mycket hos dem just pga jag trott de haft så bra service! Men vi får se hur det blir framåt tiden då, kan inte döma dem riktigt ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av RellVek:

Ah jag hoppas på det... väntar fortfarande på svar på mailen. Har handlat så jäkla mycket hos dem just pga jag trott de haft så bra service! Men vi får se hur det blir framåt tiden då, kan inte döma dem riktigt ännu

Tänk på att du har reklamerat telefonen till Webhallen! Det är dem du ska vända dig emot för att reda ut det hela. Det är Webhallen som är parten enligt konsumentköplagen, och verkstaden har främst ett förhållande med tillverkaren som rör den frivilliga tillverkargarantin, som inte behöver vara samma sak som reklamationsrätten där butiken är motparten. Här är det helt rätt att butiken står för verkstadens avgift, om de inte informerat dig innan att en sådan kan infalla.

Verkstäderna kommer ge dig ett kostnadsförslag på typ 3000 kr oavsett vad det gäller, t.o.m. om de inte själva undersökt telefonen, så de flesta telefonerna åker säkert i återvinningen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska kontakta konsumentombudsmannen och fråga exakt vad som gäller.
Har för mig att jag läst för ett tag sedan någonstans ett liknande fall där konsumenten
vann då man inte kunde härleda yttre påverkan till det felet han hade på mobilen.
Det var inte sprucken skärm men det var ett märke i ett hörn och då ville verkstaden
neka garanti på grund av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror snarare att "verkstaden väljer" det för att tjäna lite extra.

Det är en rimlig summa så de tar betalt för varje påbörjad timme. Sen ingår administrativa avgifter och frakt antar jag.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tänk på att du har reklamerat telefonen till Webhallen! Det är dem du ska vända dig emot för att reda ut det hela. Det är Webhallen som är parten enligt konsumentköplagen, och verkstaden har främst ett förhållande med tillverkaren som rör den frivilliga tillverkargarantin, som inte behöver vara samma sak som reklamationsrätten där butiken är motparten. Här är det helt rätt att butiken står för verkstadens avgift, om de inte informerat dig innan att en sådan kan infalla.

Verkstäderna kommer ge dig ett kostnadsförslag på typ 3000 kr oavsett vad det gäller, t.o.m. om de inte själva undersökt telefonen, så de flesta telefonerna åker säkert i återvinningen.

Ah det är ju sant!

Skrivet av cabraja:

Jag tycker du ska kontakta konsumentombudsmannen och fråga exakt vad som gäller.
Har för mig att jag läst för ett tag sedan någonstans ett liknande fall där konsumenten
vann då man inte kunde härleda yttre påverkan till det felet han hade på mobilen.
Det var inte sprucken skärm men det var ett märke i ett hörn och då ville verkstaden
neka garanti på grund av den.

Skall kanske ta och kontakta konsumentombudsmannen då ifall det inte löser sig!

Skrivet av rhalla:

Det är en rimlig summa så de tar betalt för varje påbörjad timme. Sen ingår administrativa avgifter och frakt antar jag.

Dock om man kollar deras "felsökning" så säger de endast att garantin ej gäller då det finns en spricka i skärmen. Skulle inte vilja påstå att det krävs någon djupare felsökning för att konstatera att skärmen är sprucken

Permalänk
Medlem
Skrivet av RellVek:

Tjena!

Lämnade för en vecka sedan in min Nexus 6P till Webhallen för en reparation av mobilbatteriet. Problemet jag hade var att mobilen kunde stänga av sig vid ca. 50% och lägre (hört att detta är ett vanligt problem), kunde därför inte använda mobilen längre för litade helt enkelt inte på att den skulle hålla sig igång.

Lämnade därför in mobilen och har nu fått svar från serviceverkstaden att det inte går på garanti då min skärm har en spricka i vänster hörn. Denna spricka har funnits på min mobil sedan (tyvärr) 2:a veckan efter att jag köpte den, och sprickan i fråga är en av det mindre slaget som inte syns på displayen när den är igång.

De har då gett mig alternativen att få den tillbakaskickad utan åtgärd för 500kr (!!), eller 3000kr för reparation. De påstår att de måste byta ut både display och batteri för att åtgärda felet.

Jag tar gladeligen emot mobilen med endast ett bytt batteri, men om deras servicerutiner kräver att skärmen också behöver bytas vid ett batteribyte, är enligt mig inte någonting jag som kund skall påverkas av.

Är det verkligen rimligt att avskriva sig ALL garanti pga. en liten spricka i skärmen, när det dessutom inte har någon som helst koppling till det jag skickade in mobilen för? Finns det någon annan som varit med om liknande ärenden? Hur löste det sig för dig isåfall?

Serviceverkstaden i fråga heter Mobylife i Ljungby.

Skrivet av Guestah:

@edda123: Har även jag micproblem och batteriproblem med min 6P, den är inskickad till Mobylife för service just nu. Kan uppdatera tråden med hur det gick

Sitter själv med en 6p och har problem med batteriet, är era telefoner fortfarande under 1år gamla?
Min är köpt i Nov -15 så är tveksam till att de tar in den på garanti då :/

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lowngcawt:

Sitter själv med en 6p och har problem med batteriet, är era telefoner fortfarande under 1år gamla?
Min är köpt i Nov -15 så är tveksam till att de tar in den på garanti då :/

Är det ett vanligt fel på telefonen så ska det gå på garantin även efter garantin gått ut.
Sen har man väl även 2 års garanti enligt konsumentköplagen?

@RellVek
Kontakta ARN dom behöver inte byta skärmen för att byta batteriet så dom försöker blåsa dig på din garantirätt.

Får man ett stenskott på sin bil så slutar ju inte garantin på motorn att gälla för det.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@Guestah: Känns som att jag är helt körd pga en mindre spricka i glaset som OP blev.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Är det ett vanligt fel på telefonen så ska det gå på garantin även efter garantin gått ut.
Sen har man väl även 2 års garanti enligt konsumentköplagen?

@RellVek
Kontakta ARN dom behöver inte byta skärmen för att byta batteriet så dom försöker blåsa dig på din garantirätt.

Får man ett stenskott på sin bil så slutar ju inte garantin på motorn att gälla för det.

Du har ingen lagstadgad garanti alls, du har tre års reklamationsrätt, men det är inte samma sak då det gäller ursprungliga fel och är svårt att hävda om det inte är ett känt fel de (tillverkaren) tar på sig ansvaret för. Verkstaden är inte parten han kan reklamera varan mot, så den ska han inte bråka med, ta tillbaka varan gratis och fixa den, och ställ eventuellt krav på försäljaren om ersättning. Då det inte är rimligt att vara utan en sådan vara under längre tid.

Edit:

Kan för övrigt meddela @RellVek att Mobylife inte kommer sälja dig batteri till telefonen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Sitter själv med en 6p och har problem med batteriet, är era telefoner fortfarande under 1år gamla?
Min är köpt i Nov -15 så är tveksam till att de tar in den på garanti då :/

Huawei ger ut 2 års garanti, om man nu ens skulle kunna kalla det så...

Skrivet av Petterk:

Edit:

Kan för övrigt meddela @kevinmoller att Mobylife inte kommer sälja dig batteri till telefonen heller.

Möjligtvis inte kunna sälja, men ge mig ett batteri istället så jag kan byta det själv! De bör ju tekniskt sett gå att lösa utan att det kostar något för reparatören genom garantin då!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Petterk:

Du har ingen lagstadgad garanti alls

Är du säker på detta? Jag har fått för mig att det är lagstadgad garanti på 6 månader(?)

Edit: sedär, ser ut att stämma efter lite googling. Har det varit 6 månader tidigare kanske?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord