Permalänk

Ok, så det jag har tagit från det här: Jag borde testa köpa en ojordad elkabel till datorn (även om jordad verkar vara bättre). Enligt stångåstadens hemsida kan saker bli strömförande om jag har jordade kablar till ojordad uttag, så som ni har nämnt (tror jag, mycket tekniska saker som nämns här som jag inte förstår). Men jag har alltid trott att elkablar till datorn alltid bara kom jordade. Så jag borde testa koppla in en ojordad kabel, för att se om fenomenet dyker upp igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av happydoggo:

Ok, så det jag har tagit från det här: Jag borde testa köpa en ojordad elkabel till datorn (även om jordad verkar vara bättre). Enligt stångåstadens hemsida kan saker bli strömförande om jag har jordade kablar till ojordad uttag, så som ni har nämnt (tror jag, mycket tekniska saker som nämns här som jag inte förstår). Men jag har alltid trott att elkablar till datorn alltid bara kom jordade. Så jag borde testa koppla in en ojordad kabel, för att se om fenomenet dyker upp igen?

Haha så kan du tyda det också, rekommendationen är ju fortfarande en elektriker.
Oavsett ifall problematiken försvinner med en icke jordad apparatkabel så bör du ju inte VILJA köra
ojordat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happydoggo:

Ok, så det jag har tagit från det här: Jag borde testa köpa en ojordad elkabel till datorn (även om jordad verkar vara bättre). Enligt stångåstadens hemsida kan saker bli strömförande om jag har jordade kablar till ojordad uttag, så som ni har nämnt (tror jag, mycket tekniska saker som nämns här som jag inte förstår). Men jag har alltid trott att elkablar till datorn alltid bara kom jordade. Så jag borde testa koppla in en ojordad kabel, för att se om fenomenet dyker upp igen?

Det kommer inte göra skillnad om du har ojordad kabel till väggen eller inte om väggen är ojordad. metallen på datorn (chassit) kommer ha en potential mot dig på grund av att nätaggregat i datorer är switchande. Inget farligt utan det kan vara lite störande att få stötar om man tar i datorn.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nåja, det är mycket som ska sammanfalla för att det du skriver ska ske, men visst, kanske lika gott att låta bli. Håller med om att det finns en risk, att den ligger i samma härad som risken att få blixten i huvudet när man är ute i åskväder är väl i slutändan ovidkommande.

Att det är oklart är ett faktum iaf. Ja, sannolikheten är väldigt låg, men konsekvenserna stora. Bättre att göra det ordentligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av Nombah:

Haha så kan du tyda det också, rekommendationen är ju fortfarande en elektriker.
Oavsett ifall problematiken försvinner med en icke jordad apparatkabel så bör du ju inte VILJA köra
ojordat.

Ja, men det är lite svårt nu när jag inte har jordade uttag. Måste fixa en elektriker som gör det åt mig. Det som är stört är att fenomenent dyker upp IBLAND, och jag har inte haft det här problemet på många år av att ha datorn kopplad till det här uttaget. Vet inte varför det dyker upp nu. Jag har också öppnat datorn för att se om det fanns något som var fel, men mina otränade ögon kunde inte så något särskilt som kunde vara problemet.

Så den snabbaste lösningen jag kan se nu är att testa en ojordad kabel --> ojordad uttag, snarare än en jordad kabel --> ojordad uttag. Om det inte fungerar ja, då blir det att eventuellt pröjsa för en elektriker som kan fixa sånt. Om det inte fungerar, ja då måste det vara något fel i datorn Ingen diskuterar eventuella fel som kan ligga i datorn, så jag vet inte vad jag kan kolla efter där.

Permalänk
Medlem

Svårt att se hur en ojordad förlängning skulle hjälpa med tanke på att datorns kabel är jordad. Har även lite svårt att se hur en jordad kabel i ett ojordat uttag skulle kunna skapa dessa problem.

Nu har jag viserligen inte stenkoll på elläran så någon mer kunnig får gärna rätta mig. Men effektuttaget på en dator med hushållsström borde väl inte vara så pass stort att man riskerar att inducera ström i jordledarna i en kabel? Det är enda sättet jag kan tänka mig att kabelns design påverkar hur ditt chassi uppför sig.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom tråden men jag har haft samma problem för länge länge sedan och då va det en skärmad nätverkskabel som va felet. Om jag minns rätt.

Permalänk
Avstängd

Jag kör också ojordat på min dator just nu, jag har originalkabeln som är jordad.
Jag har inte haft problem med detta på någon av mina datorer.

Hur kabeln mellan datorn och vägguttaget ser ut saknar betydelse för detta då den inte har någon elektrisk förbindelse om den sitter i ett icke jordat uttag. Det är därför den jordade kabeln passar i ett ojordat uttag, men inte tvärtom, då det är ofarligt att plugga in denna i ett ojordat uttag då strömmen inte kan hoppa mellan två ojordade (eller två jordade) uttag (om de inte har direkt förbindelse med varandra, två spikar direkt på ledningarna, typ...)

(skall till väsentligt större krafter och längre kablage om man skall märka något av inducerad ström, typ 200 meter ledning under en kraftledningsgata med flera tusen volt, (eller om man mycket snabbt vevade upp typ 100 meter kabel på en jämn vinda), kanske man kan märka av det, men knappast för detta...)

Edit, talade om strömkabeln till nätagget (PSU).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vild gissning, kan det vara så att du har mycket damm i grafikkortskylaren? och när du spelar drar fläktarna igång och långsamt laddar upp chassit statiskt?

Permalänk
Skrivet av katsuaki93:

Vild gissning, kan det vara så att du har mycket damm i grafikkortskylaren? och när du spelar drar fläktarna igång och långsamt laddar upp chassit statiskt?

Jag ska testa rengöra fläkten! Bra förslag. Ska handla in såndär tryckburk med luft i (jag vet verkligen inte vad det kallas), och rengöra allting inne i datorn.

Permalänk
Medlem

Glöm det här med jordat/ojordat. Det är rätt som det sägs här i tråden men hitta rotorsaken istället.
Det är nog det enklaste och billigaste.
De flesta sitter ju med sina datorer på ojordade uttag utan sådana här problem.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Glöm det här med jordat/ojordat. Det är rätt som det sägs här i tråden men hitta rotorsaken istället.
Det är nog det enklaste och billigaste.
De flesta sitter ju med sina datorer på ojordade uttag utan sådana här problem.

Ja, jag misstänker att det är något inom datorn (såklart) eftersom jag nyligen installerade en ny hårddisk, och det är sedan dess jag får dessa stötar, åtminstone vad jag märkt.

Men jag vet inte riktigt vad det är jag ska leta efter. Jag har kollat så att moderkortet inte sitter åt chassit, får in ett lillfinger emellan moderkort och chassi. Jag har också kollat så att inga kablar som sitter mot chassit är skadat, samt att uttagen av dessa sladdar inte sitter mot chassit. Vet inte om dessa saker gör skillnad, men mer vet jag faktiskt inte vad jag ska leta efter inom datorn. Saker verkar sitta åt som de ska också.

Permalänk
Medlem

Vad är det för stötar du får till och börja med - är det när du håller i plåten på datorn och sparka barfota på värmeelementet samtidigt ?? - om så, ja då behöver du har jordad nätsladd med jordas skarvsladd anslutet till en jordad stickproppsuttag.

Chassie i en dator kan ligga runt 110 Volt över skyddssjordnollan pga. X-kondensatorerna och avstörningsskydden i nätaggregatet - men lämnar väldigt lite och ofarligt med ström om det kopplas mot skyddsjord men kan vara så mycket att det känns om man leder strömmen igenom sig mellan datorn och något kopplat till skydssjord man berör även om datorn är felfri.

Är stötarna av modellen att det smäller elektrostatiskt när du tar i dörrhantag, när du sätter dig i stolen och nuddar någon metalldel kopplad till datorn utan att själv ha tåna mot värmelementet etc. så är stötarna av elektrostatisk uppladdning och för dessa hjälper inte skyddsjord - då är man till baka på vad för kläder man har på sig, skor/strumpor - bordsunderlag, golvytor, sittdynor etc. samt att luftfuktigheten kanske är väldigt låg (bör vara över 30% - helst 40-50% Rh) och leder då inte av uppgnuggad statiska spänningar så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katsuaki93:

Vild gissning, kan det vara så att du har mycket damm i grafikkortskylaren? och när du spelar drar fläktarna igång och långsamt laddar upp chassit statiskt?

Det där måste vara årets mest långsökta gissning. Jisses vad är det för folk som hänger här??

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Vad är det för stötar du får till och börja med - är det när du håller i plåten på datorn och sparka barfota på värmeelementet samtidigt ?? - om så, ja då behöver du har jordad nätsladd med jordas skarvsladd anslutet till en jordad stickproppsuttag.

Chassie i en dator kan ligga runt 110 Volt över skyddssjordnollan pga. X-kondensatorerna och avstörningsskydden i nätaggregatet - men lämnar väldigt lite och ofarligt med ström om det kopplas mot skyddsjord men kan vara så mycket att det känns om man leder strömmen igenom sig mellan datorn och något kopplat till skydssjord man berör även om datorn är felfri.

Är stötarna av modellen att det smäller elektrostatiskt när du tar i dörrhantag, när du sätter dig i stolen och nuddar någon metalldel kopplad till datorn utan att själv ha tåna mot värmelementet etc. så är stötarna av elektrostatisk uppladdning och för dessa hjälper inte skyddsjord - då är man till baka på vad för kläder man har på sig, skor/strumpor - bordsunderlag, golvytor, sittdynor etc. samt att luftfuktigheten kanske är väldigt låg (bör vara över 30% - helst 40-50% Rh) och leder då inte av uppgnuggad statiska spänningar så bra.

Ok, ska försöka beskriva så gott jag kan hur jag upplever stöten.

När datorn är "laddad" eller vad man ska säga, så om man håller runt chassit/inspelninsmicken (som var inkopplad på baksidan, och som är gjord på metal hela vägen), så känner man som ett osynligt moln runt föremålet. I det senaste fallet, där jag kände chassit, så verkade styrkan av detta moln bli starkare ju längre bak på chassit man kom. Framsidan av chassit har i princip 0 känning av detta moln. Laddningen försvinner efter omstart av datorn, och detta verkar uppstå efter att jag spelat in när jag kör spel på datorn.

När man väl nuddar föremålet, så får man en ganska stark stöt. Engång fick jag en såpass stark stöt från min mick, att jag skrek till och fick känningar i biceps efteråt. Nästan som en mycket mild träningsvärk, antar att muskeln spändes till när jag fick stöten. Jag har inte haft foten mot element eller liknande, utan jag har haft fötterna på golvet/på stolens hjul. Bordet är av trä. Vid senaste tillfället hade jag på mig shorts, av "plasttyg", antar polyester? En t-shirt gjort av 100% bomull, inga strumpor på mig. Dock har jag nästintill alltid fläkt på i rummet då det blir lätt varmt och kvavt här inne.

Några av dessa faktorer som kan ha orsakat detta? Kan det också vara som någon nämnt tidigare, att jag har mycket dam i datorn?

Permalänk
Medlem

Om du kommer emot metall och det ger kort stöt och sedan ingen mer så låter det som statisk uppladdning - med andra ord är det _DU_ som är uppladdad statiskt och förmodligen gnuggat upp dig på vägen till datorn - inte att datorn är uppladdad från början - 'molnet' du känner beror på att håret reser sig på skinnet av den statiska uppladdningen och baki så har det mer metallytor som drar och därmed mer hårstrån på handryggen som reagerar och du tycker att 'fältet' är starkare där fast det är precis samma styrka som mot en mer spetsformad metalldel (som din mick) som bara orka dra några hårstrån på handryggen.

- hade det varit 230/110V spänning via X-kondingar/avstörning eller tom ren elfel så hade du känt det hela tiden som ett ganska obehagligt darr i 100Hz-takt så länge du håller emot metallen om det är (väldigt) liten ström - du hade studsat till i hela rummet och vält förmodligen både dator, skärm och bord och du själv liggande rakt bakut på den välta stolen om det hade varit 'full size' 230V stöt pga. elfel. - Det är förbannat jävligt obehagligt och det kommer att rinna adrenalin ur örona och hjärtat gå 200-takt en god stund efter om du fått en fullsize 230V stöt genom kroppen - man glömmer det aldrig någonsin efter en sådan...

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Om du kommer emot metall och det ger kort stöt och sedan ingen mer så låter det som statisk uppladdning - med andra ord är det _DU_ som är uppladdad statiskt och förmodligen gnuggat upp dig på vägen till datorn - inte datorn - 'molnet' du känner beror på att håret reser sig på skinnet av den statiska uppladdningen och baki så har det mer metallytor som drar och därmed mer hårstrån på handryggen som reagerar och du tycker att 'fältet' är starkare där fast det är precis samma styrka som mot en mer spetsformad metalldel (som din mick) .

- hade det varit 230/110V spänning via X-kondingar/avstörning eller tom ren elfel så hade du känt det hela tiden som ett ganska obehagligt darr i 100Hz-takt så länge du håller emot metallen om det är (väldigt) liten ström - du hade studsat till i hela rummet och vält förmodligen både dator, skärm och bord och du själv liggande rakt bakut på den välta stolen om det hade varit 'full size' 230V stöt pga. elfel. - Det är förbannat jävligt obehagligt och det kommer att rinna adrenalin ur örona och hjärtat gå 200-takt en god stund efter om du fått en fullsize 230V stöt genom kroppen - man glömmer det aldrig någonsin efter en sådan...

Molnet jag känner kommer från handflatan där jag inte har hår. Varför är då "molnet" starkare ju närmare bakdelen jag kommer om det är jag som är statisk? (Ifrågasätter inte, utan undrar genuint). Jag har aldrig fått sånna här hårda stötar i mitt liv, och jag har i princip samma kläder som innan, jag har ingenting nytt som jag gnuggar mig mot. Kläderna och stolen osv, är minst 3 år gamla. De stöt jag fått innan känns mer ytliga, den här stöten kändes mer i resten av kroppen.

Sen (jag undrar här genuint också), om det är jag som är statisk, borde det inte försvinna efter jag rört vid datorn? Jag får alltså flera stöt åt gången vid samma tillfälle, dvs jag kan få en stöt, sen röra vid chassit igen, och få en till lika stark stöt.

Ber om ursäkt om jag verkar trög eller något Men vill verkligen åtgärda det här problemet. Jag tror inte att det är jag som är statisk, det är ju konstigt att just det här har uppstått senaste 2 veckorna.

EDIT:
Läste mer noggrant, förstår lite mer nu. Men svaret på min andra fråga då? Borde inte stöten ta bort "laddningen"?

Permalänk
Avstängd

Bra, xxargs har förmågan att skriva tydligt och informativt om det jag tänkte på men fuckade upp...
Gör exakt som han säger så blir det rätt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det finns hår/känsel även på handflatan och 'fält' som du beskriver kräver många tusentals Volt (statisk spänning kan lätt nå över 15-30 kV) och 'likström' för att resa hår eller reta nerver så att det upplevs som fält - 230V räcker inte på långa vägar för den typen av upplevelse och med 50 Hz AC som källa så skulle man också uppleva ett 'durr/darr' - upplever du 'fält' men inte ett 'durr' samtidigt så är det inte 230V AC-relaterat.

En spetsig mick kan förvisso ha hög statisk laddningsspänning men väldigt lite yta som visas mot handflatan vilket gör att det bara är lite lokal yta på handen som 'ser' och få nerver involverade från handflatan - men hela bakstycket är större än din handflata och då är handflata som är 'minst' och känner av laddningen mest med fler nerver påverkade över hela handflatan och därmed upplevs som mycket starkare.

---

dina upprepade stötar kan jag inte svara på - men rör du dig det minsta mellan stötarna - tex hasar på stolen eller stryker armen över bordet, en 'fin' en är öppnande av PVC-plastmappen med papperunderlagen för jobbet inne i en 'ESD-säkrad' labb

Känns det något om du håller löst konstant på datorn, durr ?? - roterande saker som fläktar kan hela tiden ladda upp tex. chassiet och liknande tekniker är använt för att ladda färg för pulvermålning, det välkända plastmunstycket till dammsugaren som konstant laddar upp sig av suget och förstör den dyra datorn med en knäpp när man suger dammet ur denna etc.

Har du provat att höja luftfuktigheten i rummet med kanske en dim(ultraljuds) luftfuktare några timmar innan ??

---

Är du helt säker på att du gör precis som tidigare - inga nya strumpor i syntet, ingen ny matta i farstun att skrapa av skona på, ny jacka. Och hur är det med luftfuktigheten?? - sådana effekter syns oftast inte när luftfuktigheten är bit över 30% Rh.

När man pratar om ESD-arbete i labratorier så är 'statisk elektricitets-smitta' en realitet - dvs laddningen följer personen som går in i rummet (oftast besökare och ledningspersonal som inte följer gällande rutiner med ombyte av kläder/överdragskläder till dito i bomull, rätt skor och laddar ur sig innan kliver över tröskeln) - stolsdynan i plast i lunchrummet kan göra att man sedan i labratoriet/produktion ESD-skadar ett kretskort i produktionen halvtimme senare...

en favo på detta är att kliva ut ur sätet ur bilen kall torr vinterdag och det smäller stötar om både det ena och det andra i metallväg...

Permalänk
Medlem

@niclasc: folk som kan ett skvatt och tycker om att gissa.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Du förekom mig, gick in i tråden för att föreslå samma sak. Datorn är alla gånger inkopplad på ojordat uttag.

Bor man i lägenhet finns förmodligen förutsättningarna för att göra en fuling och jorda i ett element. En sladdstump med krokodilklämmor i ändorna bör räcka. Sätt den ena klämman med metallkontakt i chassit, den andra med metallkontakt nånstans på elementet.

Att fenomenet kommer och går skulle kunna förklaras av luftens varierande fuktighet. Fläktar och sådant kan bygga upp en ganska rejäl statisk laddning när luften är torr, och laddningen inte leds bort via jorden.

Kan inte förstå att du fått 4st att gilla ditt inlägg, vill du starta en brand el sabba datorn helt så kör på det annars ta dit nån som vet vad personen sysslar med eftersom du inte vet det själv! Och jorda i elementet måste vara det dummaste jag har hört under många år, du vill ha samma potential som chassit du jobbar med. Vilket betyder att du skall jorda i di själv,chassi och helststå på en gummimatta(behövs inte för hemmabruk, typ 5-6 datorer{per år men arbetar du med det är det ett måste!
A: koppla in datorn i ett jordat uttag om inte redan så
B: öppna datorn och kolla ifall det finns något som kan kortsluta tex en distans som sitter fel eller inte skall vara där,du dammar samtidigt datorn naturligtvis!
c:kolla så alla kablar sitter som dom skall
d:hjälper inte detta så obs:prova men en annan psu uteslut inte din ännu!
E:skall man ge råd om el och jordning osv så hänvisa till fakta istället för att 30pers tror att det är en bra ide att jorda sig i elementet!? Vet inte ifall kunskapen har minskat ang EDS-skador eller om det bara är lathet att inte kolla med flera källor varav detta det klart bästa nordiska(iaf) forumet och det är ett högt betyg!!

Permalänk
Avstängd

(xxargs har redan svarat bra och utförligt om hur det ligger till med potentialutjämning och det, men)

Antar att han syftade på att jord/nolla grund går ihop när han skrev detdär.
(kanske från skolelektroniken där man körde DC grejer med lågvolt och det var lätt att blanda ihop Jord med grundjord (korrekt svenskt ord?), osv... Där kunde man ju koppla via element och skit för att visa på principen... (kopplande nog själv lågvolt via elementen på skolan för att testa när jag var liten... Lampan lyste... )
Lätt att tänka så om man inte känner till detdär som XX skrev om.
Samma med fläktarna och statisk elektricitet antar jag, om man inte känner till fysiklagarna som styr detta. (kan inte säga att jag gör det heller på xxargs nivå för visso för att vara ärlig... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vet inte om du provat, men har du testat att ta ur disken du kopplade in (då problemen startade) inkl. kablar du kopplat in och se om problemen försvinner? Kan inte något om el och hur el fortplantar sig i saker, men om problemen försvinner om du återställer till innan du kopplade in disken, kanske man ska testa att inte skruva fast disken i chassiet. Lägga disken på något som inte leder ström, bara för att testa.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Det finns hår/känsel även på handflatan och 'fält' som du beskriver kräver många tusentals Volt (statisk spänning kan lätt nå över 15-30 kV) och 'likström' för att resa hår eller reta nerver så att det upplevs som fält - 230V räcker inte på långa vägar för den typen av upplevelse och med 50 Hz AC som källa så skulle man också uppleva ett 'durr/darr' - upplever du 'fält' men inte ett 'durr' samtidigt så är det inte 230V AC-relaterat.

En spetsig mick kan förvisso ha hög statisk laddningsspänning men väldigt lite yta som visas mot handflatan vilket gör att det bara är lite lokal yta på handen som 'ser' och få nerver involverade från handflatan - men hela bakstycket är större än din handflata och då är handflata som är 'minst' och känner av laddningen mest med fler nerver påverkade över hela handflatan och därmed upplevs som mycket starkare.

---

dina upprepade stötar kan jag inte svara på - men rör du dig det minsta mellan stötarna - tex hasar på stolen eller stryker armen över bordet, en 'fin' en är öppnande av PVC-plastmappen med papperunderlagen för jobbet inne i en 'ESD-säkrad' labb

Känns det något om du håller löst konstant på datorn, durr ?? - roterande saker som fläktar kan hela tiden ladda upp tex. chassiet och liknande tekniker är använt för att ladda färg för pulvermålning, det välkända plastmunstycket till dammsugaren som konstant laddar upp sig av suget och förstör den dyra datorn med en knäpp när man suger dammet ur denna etc.

Har du provat att höja luftfuktigheten i rummet med kanske en dim(ultraljuds) luftfuktare några timmar innan ??

---

Är du helt säker på att du gör precis som tidigare - inga nya strumpor i syntet, ingen ny matta i farstun att skrapa av skona på, ny jacka. Och hur är det med luftfuktigheten?? - sådana effekter syns oftast inte när luftfuktigheten är bit över 30% Rh.

När man pratar om ESD-arbete i labratorier så är 'statisk elektricitets-smitta' en realitet - dvs laddningen följer personen som går in i rummet (oftast besökare och ledningspersonal som inte följer gällande rutiner med ombyte av kläder/överdragskläder till dito i bomull, rätt skor och laddar ur sig innan kliver över tröskeln) - stolsdynan i plast i lunchrummet kan göra att man sedan i labratoriet/produktion ESD-skadar ett kretskort i produktionen halvtimme senare...

en favo på detta är att kliva ut ur sätet ur bilen kall torr vinterdag och det smäller stötar om både det ena och det andra i metallväg...

Vi kan väl testa en sak. Nästa gång jag känner att jag får stötar av datorn, kan jag "avstöta" mig på något? Typ röra vid ett element eller diskhon eller vad som helst? Istället för att starta om datorn direkt när jag känner stötar, kan jag "avstöta" mig, sedan testa röra vid chassit igen.

Jag är 99 % säker på att allt är som innan, förutom att jag kopplade in en ny hårddisk nyligen. Jag pluggar på heltid och skriver uppsats just nu, så jag spenderar mycket tid framför datorn i rummet. Har inte köpt nya kläder på kanske 4-5 månader, jag har ingen matta i mitt rum heller. Och jag har inte testat höja luftfuktigheten i mitt rum än, jag har ingen luftfuktare, och det är inte förrän igår jag märkte att jag fick stötar från själva chassit. Innan trodde jag det var något fel på min inspelningsmick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Kan inte förstå att du fått 4st att gilla ditt inlägg, vill du starta en brand el sabba datorn helt så kör på det annars ta dit nån som vet vad personen sysslar med eftersom du inte vet det själv! Och jorda i elementet måste vara det dummaste jag har hört under många år, du vill ha samma potential som chassit du jobbar med. Vilket betyder att du skall jorda i di själv,chassi och helststå på en gummimatta(behövs inte för hemmabruk, typ 5-6 datorer{per år men arbetar du med det är det ett måste!
A: koppla in datorn i ett jordat uttag om inte redan så
B: öppna datorn och kolla ifall det finns något som kan kortsluta tex en distans som sitter fel eller inte skall vara där,du dammar samtidigt datorn naturligtvis!
c:kolla så alla kablar sitter som dom skall
d:hjälper inte detta så obs:prova men en annan psu uteslut inte din ännu!
E:skall man ge råd om el och jordning osv så hänvisa till fakta istället för att 30pers tror att det är en bra ide att jorda sig i elementet!? Vet inte ifall kunskapen har minskat ang EDS-skador eller om det bara är lathet att inte kolla med flera källor varav detta det klart bästa nordiska(iaf) forumet och det är ett högt betyg!!

Tips: om man bemödar sig med att sätta sig in i vad inlägget man besvarar handlar om innan man kommer in med den där sortens trista attityd och försöker mästra, så slipper man framstå som en pellejöns.

Inlägget handlar inte om att jorda sig själv i elementet vid arbete med datorn, utan att jorda chassit mot elementet för att leda bort eventuell elektrostatisk laddning som byggs upp av fläktar, luftströmmar, etc under drift.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av happydoggo:

Uttaget i väggen är inte jordade. Men har en sladdförlängare som nämnt innan med jordade uttag. Vet inte exakt effekterna av detta då folk pratar i esoteriska termer

Men hur kan det här förklara att chassit blir elektrifierad ibland? Det är ju inte så hela tiden. Startar jag om datorn så försvinner det.

Vägguttaget måste också vara jordat! Tänk dig att det är en metalledning som går från marken (jorden) hela vägen till ditt vägguttag, och sen på grenuttaget är det metall mot metall (= fortfarande kontakt med jord) och så fortsätter det så hela vägen till din dator! Om du någonstans på kedjan inte har metall mot metall så betyder det att strömmen inte har kontakt med jord.

Jag hade samma fenomen på min digitalbox till tv:n, det försvann när vi bytte till jordade uttag.

EDIT: Kan tillägga att du inte ska blanda jordat och ojordat; dvs dra inte en förlängningssladd från köket till rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happydoggo:

Har tyvärr inget extra nätagg liggandes

Hur kan man se det? Är det dem där extra metallplupparna som finns på sidorna av kontakten och uttaget? Om det är, så ja, de är jordade. Kontakten har också sånna där metallgrejer på sidorna. (vet inte vad dessa kallas )

Menar dessa: https://gyazo.com/7d862d5328dd3eb6712bb9e5e8fada51

Om du har minsta möjlighet så prova med ett annat nätagg.

Ja, det där är ett jordat uttag. Lägg det på minnet, det är viktig allmänkunskap.

Skrivet av kaput:

Ja, det måste du, om du vill göra det riktigt.

Fast i och med att du har jordade uttag i kök och badrum, har du ju i alla fall jord till din elcentral, och då är det ingen jätteaffär att jorda övriga uttag också. Man hookar på ny kopplingskabel på de gamla, och använder dem som dragfjäder. Är inte elrörsdragningen fördjävlig, huset är nytt nog för att det inte ska vara tighta pansarrör, och man inte kompletterat upp med massa utanpåliggande uttag, bör det kunna vara klart på mindre än en dag. Du kan säkert få ner priset om du kan hjälpa elektrikern med kabelmatningen, då behöver de inte vara två.

Som bonus får du all kopplingskabel uppgraderad också.

Bor du i BR skulle jag se det som en investering, fler än du tror som ser skillnad på jordade och ojordade uttag, och kommer påpeka det vid eventuell försäljning. Bor du i hyres har du ju rätt goda argument när du ska ligga på värden om det.

Har du någon uppfattning om vad ett sådant elektrikerarbete kan kosta?

Jag bor i en kåk som uppfördes i början av 60-talet. Ett enda uttag är jordat, och det sitter i köket. Ingen jordfelsbrytare finns.
Det finns ett annat uttag i köket som saknar jordning, där har jag datorn inkopplad (ja, jag sitter i köket, det är rätt stort).

Skrivet av Saddl3r:

Vägguttaget måste också vara jordat! Tänk dig att det är en metalledning som går från marken (jorden) hela vägen till ditt vägguttag, och sen på grenuttaget är det metall mot metall (= fortfarande kontakt med jord) och så fortsätter det så hela vägen till din dator! Om du någonstans på kedjan inte har metall mot metall så betyder det att strömmen inte har kontakt med jord.

Jag hade samma fenomen på min digitalbox till tv:n, det försvann när vi bytte till jordade uttag.

EDIT: Kan tillägga att du inte ska blanda jordat och ojordat; dvs dra inte en förlängningssladd från köket till rummet.

Funkar det att dra en kabel från det jordade uttaget en bit bort i samma rum? Uttaget vid datorn är ojordat.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Om du har minsta möjlighet så prova med ett annat nätagg.

Ja, det där är ett jordat uttag. Lägg det på minnet, det är viktig allmänkunskap.

Har du någon uppfattning om vad ett sådant elektrikerarbete kan kosta?

Jag bor i en kåk som uppfördes i början av 60-talet. Ett enda uttag är jordat, och det sitter i köket. Ingen jordfelsbrytare finns.
Det finns ett annat uttag i köket som saknar jordning, där har jag datorn inkopplad (ja, jag sitter i köket, det är rätt stort).

Funkar det att dra en kabel från det jordade uttaget en bit bort i samma rum? Uttaget vid datorn är ojordat.

Anledningen till att man inte ska förlänga jordade uttag från andra rum är just för att undvika att blanda jordat och ojordat, som jag förstått det är det lag på att alla uttag i ett rum ska vara antingen jordade eller ojordade. Men ja om du har allting som har med datorn att göra kopplat till det jordade eluttaget så tror jag inte att det ska vara några problem!

EDIT: Vill tillägga att jag inte är elektriker utan går på det jag läst på internet och en mycket liten kurs i praktisk ellära på högskola.

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Vägguttaget måste också vara jordat! Tänk dig att det är en metalledning som går från marken (jorden) hela vägen till ditt vägguttag, och sen på grenuttaget är det metall mot metall (= fortfarande kontakt med jord) och så fortsätter det så hela vägen till din dator! Om du någonstans på kedjan inte har metall mot metall så betyder det att strömmen inte har kontakt med jord.

Jag hade samma fenomen på min digitalbox till tv:n, det försvann när vi bytte till jordade uttag.

EDIT: Kan tillägga att du inte ska blanda jordat och ojordat; dvs dra inte en förlängningssladd från köket till rummet.

Tack för en enkel förklaring! Folk har använt såpass tekniska termer att jag förlorat kunskap på vägen Men vad händer om jag använder jordat uttag hela vägen från säg köket, till min dator? Dvs, att jag har jordade sladdförlängare hela vägen (tyvärr ligger mitt rum långt ifrån köket, och jag har ingen möjlighet att byta plats då jag bor med familj).

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Anledningen till att man inte ska förlänga jordade uttag från andra rum är just för att undvika att blanda jordat och ojordat, som jag förstått det är det lag på att alla uttag i ett rum ska vara antingen jordade eller ojordade. Men ja om du har allting som har med datorn att göra kopplat till det jordade eluttaget så tror jag inte att det ska vara några problem!

EDIT: Vill tillägga att jag inte är elektriker utan går på det jag läst på internet och en mycket liten kurs i praktisk ellära på högskola.

Okej, nu skrev jag ett meddelande utan att läsa det du skrivit här... Lite trött i skallen efter utekvällen. Så det borde rent tekniskt inte vara ett problem att dra flera sladdförlängare genom lägenheten?