Nätverk till det nya huset wifi/Lan (Köpråd)

Permalänk
Medlem

Nätverk till det nya huset wifi/Lan (Köpråd)

Vi köpte bort grannhuset härom veckan, nu skulle vi vilja sammankoppla dem så de kör på samma nätverk, inkl. Att dela internet.
I det första huset så kommer fiber in med en Inteno F5800, med sina 4 Lan portar delar ut det till diverse rum, samt trådlöst.
Från det rum där jag skulle vilja sätta upp t.ex. Ubiquiti (någon typ) som sänder det trådlöst till det andra huset.
I det andra huset vill jag ta emot nätverket från hus nr1 och dela ut det dels med kabel och genom trådlöst.

Det är frisikt och 35m, men jag börjar inte gräva kabel bara för de, så det är någon typ av trådlös lösning jag söker. Jag har mina egna ideer, men vill se vad ni som kan nätverk bättre har för lösning.

Så en sammanfattning:
Hus Nr1:
Switch för att få extra Lan portar t.ex. 4 portar till befintlig utrustning där, samt till den trådlösa sändaren.

Hus Nr2: Mottagare för den trådlösa signalen, dela ut genom 8+ portar Lan samt ge tillgång till trådlösa enheter att ansluta.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Sätt upp två accesspunkter i brygga mellan huset. Accesspunkten i hus 2 kopplas med sladd till en switch och därifrån ut med kabel till enheterna samt en kabel till en annan accesspunkt för wifit!

Edit:
Mer utvecklat:
I hus nummer ett där internet kommer in så har du en router med wifi antar jag.
Från den routern drar du en kabel till en accesspunkt du placerar i tex ett fönster eller ute på väggen med fri sikt mot hus 2.
Denna accesspunkt som vi kallar AP1 ställer du in som "AP" (Ubiquiti gäller detta), den sänder ut en trådlös signal mot hus 2 där en förslagsvis likadan accesspunkt är placerad (AP2). Denna ställer du in som "Station". Från AP2 går en kabel till en switch (det ska vara en switch INTE en router, då man aldrig bör ha mer än en sådan i nätverket). Från switchen drar du kabel till alla fasta enheter samt till en tredje accesspunkt (AP3) som kommer tillhandahålla wifi till icke kabelbundna enheter.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit:
Mm. Ungefär så jag hade tänkt också, men är nyfiken på om det finns någon lösning som inte innefattar, att i hus ha skilld mottagare, switch och wifi.. mer en All In one lösning.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Litenskit:
Mm. Ungefär så jag hade tänkt också, men är nyfiken på om det finns någon lösning som inte innefattar, att i hus ha skilld mottagare, switch och wifi.. mer en All In one lösning.

Läs min edit ovan den svarar inte på frågan så jag kan göra det nu.
Jag vill säga Nja som svar. Du skulle kunna använda en router som mottagare och då få den med agera mottagare och switch. Tvivlar dock på att den klarar av att sända ut wifi samtidigt men är inte säker. Om du skulle gå på denna lösning vilket jag INTE rekommenderar så se till att inaktivera alla routerfunktionen på den för annars kan du få mycket skumma problem. Gör dig själv en tjänst, gör det rätt och riktigt på en gång med bra produkter så slipper du en massa strul i framtiden.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit:
Såg din edit först nu.
Håller med om att man inte skall bland in fler routrar än nödvändigt.
Antog att jag skulle hamna på en sådan lösning, men kollade efter om det fanns alternativ nuförtiden.

Har du Förslag på produkter? Har inte byggt en trådlösbridge för "längre" avstånd på 10+ år.
Det som jag har läst mig till så är det Ubiquiti som man ska sikta på.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag skulle satt upp en brygga med 2 Ubiquiti Networks NanoBeam NBE-5AC-16, en switch och sedan en Unify AP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Litenskit:
Såg din edit först nu.
Håller med om att man inte skall bland in fler routrar än nödvändigt.
Antog att jag skulle hamna på en sådan lösning, men kollade efter om det fanns alternativ nuförtiden.

Har du Förslag på produkter? Har inte byggt en trådlösbridge för "längre" avstånd på 10+ år.
Det som jag har läst mig till så är det Ubiquiti som man ska sikta på.

Jag vågar inte rekommendera någon produkt spontant, beror ju lite på vilken hastighet du vill uppnå. Har själv kört ett par hundra meter rock-solid med Nanostation m2 loco. Men vill du uppnå Gbit/s hastigheter så är de för klena.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

ninjaeditar bort hela mitt inlägg.

Är extremt tveksam till att du hittar en "aio" produkt med 8+ lanportar. Det är möjligt att en orbi skulle fungera, kan dock inte gå i god för vad dess 5GHz backbone ger för hastigheter under förutsättningarna.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar.
Har kollar på Ubiquiti Networks NanoBeam NBE-5AC-16 tidigare som @Prelatur nämnde i sitt inlägg. Men tycker det verkar så overkill att använda produkter med en räckvidd på 10 km+ när det är ca 40m, vi pratar om.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk

@Wyver: Jag har en lösning till dig! har själv suttit med att vilja skapa en trådlös uppkoppling mellan mig och polaren som hade fiber (jag ahde 8mbt).
Efter många om och men så bestämde jag mig för UBNT Nanobeam och det Fungerade underbart, använde detta på 63m avstånd och hade konstanta hastigheter på minst 100+/100+ med några träd och en stor buske ivägen Jag säljer dessutom dessa i dagsläget då jag nu flyttat och inte kan använda dem här, hade varit roligt att de dem komma till nytta igen!

Länk till info från tillverkaren: https://www.ubnt.com/airmax/nanobeam-ac/

länk till min Annons: http://www.sweclockers.com/marknad/141153-high-performance-ai...

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Tacksam för alla svar.
Har kollar på Ubiquiti Networks NanoBeam NBE-5AC-16 tidigare som @Prelatur nämnde i sitt inlägg. Men tycker det verkar så overkill att använda produkter med en räckvidd på 10 km+ när det är ca 40m, vi pratar om.

Förstår tanken att det känns overkill på bara 40m, men är det inte självklart att dra en kabel så är Ubiquiti Networks NanoBeam NBE-5AC det näst bästa efter att dra en kabel för uppkoppling.
Har själv använt dem på ca60m avstånd för bredbandsuppkoppling.

Visa signatur

[CENTER]
Rigg: Asus Maximus V Formula - i7-3770K 4.4Ghz - Ripjaws 16GB - GeForce GTX970 G1 Gaming - RM850 - NZXT S340
Networking: Unifi Dream Router + Unifi LR wifi6 x2 - Synology DiskStation DS1817+ + 5x3TB Raid5 + 120GB Cash SSD.

#Playstation 5 + Playstation 4 PRO