Olika temperaturer uppmätta hos bios och Ryzen Master, vilket stämmer?

Permalänk
Medlem

Olika temperaturer uppmätta hos bios och Ryzen Master, vilket stämmer?

Hallå!

Jag installerade ett nytt moderkort och processor igår; Asus Prime 350 Plus och AMD Ryzen 5 1600x(be quite, pure rock-kylare med coolermaster thermal paste).
Allt tycks funka hur fint som helst, dock ville jag vara noga med temperaturövervakning osv denna gången och jag la märke till att CPU-tempen låg runt 61 grader när jag först gick in i BIOS(då stod systemet "breaboardat" på köksbordet så det kändes onödigt varmt. Jag mätte med en IR-termometer som visade 34 grader.

När jag väl installerat W10 så lade jag in ett program som heter CAM(verkar väldigt kompetent) och det visade också en temperatur på 50-61 grader vid idle.

Sent igår efter massa huvudkliande så hittade jag en tråd i ämnet(annat forum) där de påstod att AMDs eget program visar en mycket lägre temperatur. 34 grader ungefär vid Idle, säger AMD Ryzen Master.

Vad tror ni om detta? Har AMD skruvat ned sina siffror eller är det något som behöver tweakas i BIOS? Hade ju varit mer behagligt för mig om mätningarna visade samma gradtal

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

@bobbyem: Ladda ner HW info, det brukar visa rätt.

Permalänk
Medlem

Ryzen master är rätt, alla ryzen, med X på slutet visar +20 i övriga mätprogram. Amd hävdar att dom vill ha en mer aggressiv fläktkurva för att tillåta att xfr boostar högre frekvens. Hur som ryzen master är det korrekta för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ryzen master är rätt, alla ryzen, med X på slutet visar +20 i övriga mätprogram. Amd hävdar att dom vill ha en mer aggressiv fläktkurva för att tillåta att xfr boostar högre frekvens. Hur som ryzen master är det korrekta för dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för bra svar! Det är så gött med folk som har koll när en sitter som ett stort frågetecken på pottkanten.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,