Permalänk
Medlem

AMD FX-8370

Tjena!

Har vart ur leken ett bra tag, men tänkte sätta mig och spela när hösten är kommen. Behöver uppgradera processorn då jag idag har en AMD FX-4100.

Idag har jag ett GA-78LMT-USB3 moderkort. Hade gärna sluppit att byta detta för tillfället då jag vill göra en "budgetuppdatering". Jag har själv kollat rundor och hittat processorn AMD FX-8370.
Känns som rätt prisklass för min del, men kommer jag bli nöjd?

Finns det andra bättre alternativ i samma prisklass?

Länkar processorn:

https://www.proshop.se/CPU/AMD-FX-8370-Black-Wraith-CPU-4-GHz...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arkearke:

Känns som rätt prisklass för min del, men kommer jag bli nöjd?

Det beror helt och hållet på vad du förväntar dig och vilken upplevelse du söker när du spelar. Den ligger ju galet långt efter dagens moderna processorer, 60fps kommer du inte få i alla spel.

Permalänk
Medlem

Skulle inte personligen betala så mycket för en så utdaterad (och utskälld) processor. Kolla vad du kan hitta på begagnatmarknaden istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

inte värt att uppgradera från den i min mening, visst 4 kärnig mot 8 kärnig men nyare har mycket högre prestanda.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det beror ju helt och hållet på vad du förväntar dig och vilken upplevelse du söker när du spelar.

Egentligen så är det endast så att jag kan spela dagens spel utan några konstigheter, men förväntar mig inte underverk. Processorn ligger på 1630:- inklusive kylare. Är ju fasansfullt billigt för en processor. Kommer den orka med 1-2 år av kommande spel?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arkearke:

Egentligen så är det endast så att jag kan spela dagens spel utan några konstigheter, men förväntar mig inte underverk. Processorn ligger på 1630:- inklusive kylare. Är ju fasansfullt billigt för en processor. Kommer den orka med 1-2 år av kommande spel?

1630kr för den processorn är svindyrt, med prestandan den har är den knappt värd hälften. Leta begagnat tycker jag. Den klarar inte alla dagens spel, än mindre 2-3 år till. Detta om man alltså sätter gränsen för "klarar" vid 60fps. Visst blir det en stor uppgradering mot din nuvarande men egentligen skulle du behöva byta plattform helt.

Permalänk
Medlem

Den borde i alla fall vara betydligt bättre än den du har i nya spel. Var ju alldeles nyss som 8350 var den rekommenderade (inte minimum rekommendationer) AMD processorn i många nya spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

1630kr för den processorn är svindyrt, med prestandan den har är den knappt värd hälften. Leta begagnat tycker jag. Den klarar inte alla dagens spel, än mindre 2-3 år till. Detta om man alltså sätter gränsen för "klarar" vid 60fps. Visst blir det en stor uppgradering mot din nuvarande men egentligen skulle du behöva byta plattform helt.

Blir i alla fall betydligt billigare än att byta plattform då man i så fall även måste köpa nytt moderkort och nya minnen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Köp 2n begagnad 8350 eller högre på forumet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

1630kr för den processorn är svindyrt, med prestandan den har är den knappt värd hälften. Leta begagnat tycker jag. Den klarar inte alla dagens spel, än mindre 2-3 år till. Detta om man alltså sätter gränsen för "klarar" vid 60fps. Visst blir det en stor uppgradering mot din nuvarande men egentligen skulle du behöva byta plattform helt.

Finns det några bättre AM3+ processorer?, Eller det är ett helt dött lopp? Hade gärna hoppats på att slippa byta moderkakan..

Permalänk
99:e percentilen

Inte alls värt att låsa så mycket pengar i den processorn, tycker jag. Köp ny plattform eller spara pengarna.

Sedan vet ju ingen vad du har för grafikkort och övriga komponenter eftersom du ej specat det. Du kanske sitter med ett 8800 GTX for all we know, och då är ju våra svar hittills i tråden närmast värdelösa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

släng in en tusing extra å 8 gb ddr4 ram så kan du köpa en budget ryzen cpu

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av arkearke:

Finns det några bättre AM3+ processorer?, Eller det är ett helt dött lopp? Hade gärna hoppats på att slippa byta moderkakan..

"Dött lopp" betyder oavgjort, tror jag.

FX-9590 finns också, men den är ännu mindre värd, så i praktiken är det kört, ja. Lås inte mer pengar i AM3.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hittade en som sålde en FX-8350 i begagnatmarknaden för en billig peng. Har han kvar den så köper jag den. Annars följer jag ert råd om att uppdatera plattformen helt.

Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem

För det där priset kan du hitta en AMD Ryzen 5 1400 4/8. Mycket snabbare och prisvärdigare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

För det där priset kan du hitta en AMD Ryzen 5 1400 4/8. Mycket snabbare och prisvärdigare.

Nja då måste TS även köpa nytt moderkort och nya minnen vilket blir betydligt dyrare totalt.

Visst ligger 8350 en bit bakom Ryzen 5 men den är ju inte på något sätt helt värdelös i nya spel direkt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag fick tag på en AMD 8350 och är mer nöjd med processorn än vad jag trodde att jag skulle vara! Däremot så låter fläkten en del. Och då menar jag typ som det låter när man vevar igång ett kärnkraftverk.

Då undrar jag vilken fläkt jag bör köpa? Även här vill jag spara pengar så exempelvis Noctua ligger för högt i pris. Duger Cooler Masters billigare varianter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkearke:

Jag fick tag på en AMD 8350 och är mer nöjd med processorn än vad jag trodde att jag skulle vara! Däremot så låter fläkten en del. Och då menar jag typ som det låter när man vevar igång ett kärnkraftverk.

Då undrar jag vilken fläkt jag bör köpa? Även här vill jag spara pengar så exempelvis Noctua ligger för högt i pris. Duger Cooler Masters billigare varianter?

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/processorkylning/cooler-master-hyper-212-evo/179090.9164/

Eller

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/processorkylning/be-quiet-pure-rock/224716.9164/

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew