Tror ni Firefox tar revansch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det är mycket som har gått baklänges designmässigt på senare år, tycker jag, och utséendet på tabbar är en sån sak. Jag har själv en gång i tiden spenderat några timmar på att implementera rundade tabbar för de program jag använde då under Linux och poängen då var att det skulle vara lätt att särskilja mellan olika ramar och klickbara saker.
Numera i s.k. "Web 3.0"-gränssnitt så går det knappt ens att se var gränsen går mellan olika saker som går att klicka på.

Stör mig mest på att funktioner försvinner när de gör om hemsidor, utseende är sånt som man får vänja sig vid, att funktioner eller information försvinner vänjer man sig aldrig vid. En del företag som ELFA kommer nog gå i graven med alla ändringar de gjort, hemsidan fungerade så mycket bättre för 15 år sedan, när de även hade lager och support i Sverige dessutom.

Knappt att man behöver tabbar som är synliga, navigerar gör man ju med tangentbordet ändå och en tillfällig vy för att se vad som är öppet skulle duga fint.

Permalänk
Medlem

Aldrig använt något annat än Firefox just för Roomy Bookmarks Toolbar, andra webbläsare är extremt strikta i att man inte får ändra webbläsarens UI eller bokmärkes-funktion så de fungerar långt ifrån lika bra (bortsett från att installera teman som enbart ändrar färger/bakgrunder). Firefox är den enda som tillåter det helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Pale Moon

I värsta fall får jag ta den vägen, men jag föredrar "riktiga" Firefox.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Solklart Firefox för mig. Google Chrome gillar jag inte alls, varenda gång jag varit tvungen att köra det så skakar jag på huvudet. Men sen har jag också kört Firefox ett bra tag, så kanske en vanesak. Vet inte hur länge, men har nog kört nästan uteslutande Firefox sen åtminstone 2008, säkert länge än så.

Gillar layout och menyer betydligt mer i Firefox.

Tycker att prestandan blivit betydligt bättre i Firefox sen årsskiftet. Man har ju bytt ut vissa delar och fler skall bytas ut.

Nu med 55 som kom idag och Flow så tycker jag att jag märker skillnad. Speciellt i uppstart men även generellt.

57 blir nästa stora uppdatering att se fram emot vad jag förstått. Jag hoppas att Firefox tar revansch

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av calinou:

Förstår inte riktigt med trådens rubrik "ta revansch"? hoppas bara inte att Firefox skulle ha blivit sämre än Chrome mfl säkerhetsmässigt?

Skrivet av anon99339:

Vilken provocerande dålig tråd. Clickbait-rubrik och så saknas det helt text om vad det handlar om. Oseriöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Falcon:

Vad skulle TS tjäna på att länka en YT video till cnet?
Clickbait

Skrivet av anon99339:

Inte vet jag? Dessutom är målet inte Youtube-videon utan själva tråden. Man tror att det är något intressant men sen är det en Youtube-länk fast att inlägget helt saknar innehåll i övrigt. TS mål är att man ska öppna tråden och därför är rubriken formulerad på det sättet.

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Usch, man känner sig verkligen ond

Anledningen till tråden är att videon gjorde mig glad att nu jädrans kommer de kanske tillbaka, Provar Nightly och automatiskt har jag faktiskt åter börjat använda Räven som min standardwebbläsare.

Men allt kommer man inte åt utan Chrome

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Firefox har för mig inneburit allt annat än en behaglig upplevelse sista tiden. Oavsett plattform: Windows, iOS, android etc och oavsett om vi pratar om en svag enhet såsom en äldre dator till en modern så förekommer det hela tiden frysningar till och från.
Alltifrån att markören inte reagerar i dialogrutor, textinmatningen släpar efter med 2-3s...dvs jag trycker på tangentbordet och bokstäverna kommer inte direkt som det bör göra.

Nej usch, chrome gillar jag inte heller. Ska prova pailmoon eller vad det heter

Har haft samma problem... och hittills är de totalt borta i FF 55. Firefox 55 är en dröm i prestanda också jämfört med 54 och lite tidigare och de verkar som webbläsaren verkligen kommit med i leken igen med att vara en bra webbläsare. (Och notera.... jobbets är fortfarande på 32-bit och fungerar bra den med, även om 64-bit är vettigt val om du kan göra det).

Om du inte hittar uppdateringen när den söker så ladda ner en ny install-fil och avinstallera Firefox. Sen när du installerar om den igen (även om filen kanske säger 54) så tar den hem nyaste 55an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har haft samma problem... och hittills är de totalt borta i FF 55. Firefox 55 är en dröm i prestanda också jämfört med 54 och lite tidigare och de verkar som webbläsaren verkligen kommit med i leken igen med att vara en bra webbläsare. (Och notera.... jobbets är fortfarande på 32-bit och fungerar bra den med, även om 64-bit är vettigt val om du kan göra det).

Om du inte hittar uppdateringen när den söker så ladda ner en ny install-fil och avinstallera Firefox. Sen när du installerar om den igen (även om filen kanske säger 54) så tar den hem nyaste 55an.

Har provat avinstallera redan, kom fram att jag körde 32bit och inte 64bit. Får se om det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har provat avinstallera redan, kom fram att jag körde 32bit och inte 64bit. Får se om det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com

Mina problem avhjälptes genom att gå från 54->55, inte från 32-bit->64-bit (då jag hade samma problem hemma med 64-bit på Haswell maskin). Men visst... det bör inte skada att göra båda delarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mina problem avhjälptes genom att gå från 54->55, inte från 32-bit->64-bit (då jag hade samma problem hemma med 64-bit på Haswell maskin). Men visst... det bör inte skada att göra båda delarna

Ska testas ditt tips också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@pv2b, @Falcon: Rektangulära tabbar har gjort återinträde i Nightly.

Välkommet. Jag ogillade mycket med designförändringarna som kom med Australis inkl. tabbdesignen så jag har kört med "Classic Theme Restorer" https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemere... men den kommer tyvärr sluta fungera med version 57 pga Web Extensions. Får hoppas de gör en del andra designfixar också eller bättre konfigurerbarhet annars tappar Firefox en av de främsta anledningarna till att jag använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsl_80:

Välkommet. Jag ogillade mycket med designförändringarna som kom med Australis inkl. tabbdesignen så jag har kört med "Classic Theme Restorer" https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemere... men den kommer tyvärr sluta fungera med version 57 pga Web Extensions. Får hoppas de gör en del andra designfixar också eller bättre konfigurerbarhet annars tappar Firefox en av de främsta anledningarna till att jag använder den.

Använder också Classic Theme Restorer för att få tillbaka det gamla utseendet (som jag tycker är överlägset), så tack för varningen att det kommer sluta fungera i 57. Får hoppas att utseendet är bättre då eller går att konfigurera efter egna önskemål när den kommer. Ogillar verkligen Chromifieringen som dom har gjort med UI från och med version 4 och använder även Status-4-Evar https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/status-4-evar/ för att få till ett utseendet som jag är nöjd med.

Trots detta så har Firefox alltid varit min goto browser genom åren och det är enbart på jobbet som jag har använt andra då man inte haft något val. Hoppas verkligen Firefox kan steppa upp lite och gärna genom att skilja sig från nuvarande mainstream browsern Chrome då jag tror det är dödfött att fortsätta försöka göra samma sak fast "sämre".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsl_80:

Välkommet. Jag ogillade mycket med designförändringarna som kom med Australis inkl. tabbdesignen så jag har kört med "Classic Theme Restorer" https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/classicthemere... men den kommer tyvärr sluta fungera med version 57 pga Web Extensions. Får hoppas de gör en del andra designfixar också eller bättre konfigurerbarhet annars tappar Firefox en av de främsta anledningarna till att jag använder den.

Skrivet av psiko:

Använder också Classic Theme Restorer för att få tillbaka det gamla utseendet (som jag tycker är överlägset), så tack för varningen att det kommer sluta fungera i 57. Får hoppas att utseendet är bättre då eller går att konfigurera efter egna önskemål när den kommer. Ogillar verkligen Chromifieringen som dom har gjort med UI från och med version 4 och använder även Status-4-Evar https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/status-4-evar/ för att få till ett utseendet som jag är nöjd med.

Trots detta så har Firefox alltid varit min goto browser genom åren och det är enbart på jobbet som jag har använt andra då man inte haft något val. Hoppas verkligen Firefox kan steppa upp lite och gärna genom att skilja sig från nuvarande mainstream browsern Chrome då jag tror det är dödfött att fortsätta försöka göra samma sak fast "sämre".

Tekniskt sett är det ju ännu mer som Chrome nu, WebExtensions är ju bara en variant på Chromes APIer o andra sidan betyder det att tillägg enklare kan skrivas för Chrome/Chromium, Opera och Firefox. Är man inte beredd att överge XUL/XPCOM-addons får man nog lov att köra ESR ett tag framöver. Har kört olika klassiska teman, olika inställningar för att jag föredragit äldre versioners UI också, men sen ett tag sedan kör jag standard på den fronten, och även om bara ett par tillägg som jag kör är WebExtensions så fungerar fortfarande Nightly bättre för mig än tidigare versioner. Det jag saknar just nu är tillägget Session Manager, och där finns inte alla APIer på plats än. Problemet med äldre tillägg är ju att de inte underhålls, så en stor del fungerar ju inte ens på ESR vid det här läget. Så tyvärr är inget särskilt optimalt, och överges tilläggen kommer de ju inte underhållas för Pale Moon heller. Själv har jag nytta av EME/CDM också.

Man får ha tur nog att de inte överger sin motor, är ju fortfarande Gecko i 57, även om Quantum-projektet förändrat en del grejer.

Permalänk
Medlem

Mozilla meddelar initiativet Mozilla Information Trust Initiative (MITI) och inleder samarbete med Soros-finansierade 'Full Fact'. Det skall utvecklas teknologi och automatiserade verktyg för att ”skydda” användare mot ”fake news”, vilket allt som oftast är en omskrivning för information som är missbehaglig för ägarna till stora mediabolag etc.

Kommer Mozilla att bygga in en massa sådant orwellskt i sin webbläsare eller kommer det att bli frivillig plugin? Tänkte om det var någon ettor&nollor-person här som även rör sig på andra forum och kanske snappat upp någonting om det..?

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dussin:

Mozilla meddelar initiativet Mozilla Information Trust Initiative (MITI) och inleder samarbete med Soros-finansierade 'Full Fact'. Det skall utvecklas teknologi och automatiserade verktyg för att ”skydda” användare mot ”fake news”, vilket allt som oftast är en omskrivning för information som är missbehaglig för ägarna till stora mediabolag etc.

Man tar sig för pannan.

Hur det skulle ske är lite höljt i dunkel, men om man börjar med sådana saker, så avslutar jag mitt samarbete med Mozilla. På alla sätt.

Permalänk
Medlem

Jag kör sedan någon månad tillbaka Firefox Nightly och det är en markant snabbare webbläsare jämfört med då jag körde t.ex FF 52.
Numera så kör jag Nightly på både min laptop och mobil utan att uppleva att jag saknar något från Chrome. Så visst kan FF ta revanch på sikt, beroende på vad man menar med det hela.

Permalänk
Medlem

Har efter drygt ett halvår med Edge äntligen kunnat gå till baka till FF igen, men denna gången x64. Funkar riktigt bra, är snabb och stabil.

Innan jag gick över till Edge så hade jag problem med att FF ibland blev helt svart och var tvungen att starta om den.
Detta problem verkar kvarstå men nu blir FF helt vit i stället för svart. Efter lite snabbt googlande visade det sig att det är ett vanligt problem som har att göra med grafikkortet och hårdvaruacceleration. För mig var lösningen enkel: stäng av hårdvaruacceleration i FF.

Så förhoppningsvis är FF på väg till baka, bra med en "oberoende" webbläsare, om man nu får använda det ordet

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smkr:

Har efter drygt ett halvår med Edge äntligen kunnat gå till baka till FF igen, men denna gången x64. Funkar riktigt bra, är snabb och stabil.

Innan jag gick över till Edge så hade jag problem med att FF ibland blev helt svart och var tvungen att starta om den.
Detta problem verkar kvarstå men nu blir FF helt vit i stället för svart. Efter lite snabbt googlande visade det sig att det är ett vanligt problem som har att göra med grafikkortet och hårdvaruacceleration. För mig var lösningen enkel: stäng av hårdvaruacceleration i FF.

Så förhoppningsvis är FF på väg till baka, bra med en "oberoende" webbläsare, om man nu får använda det ordet

Du har Nvidia med antar jag? De svarta rutorna har på senare tid blivit vita här, resultatet är tyvärr detsamma att Firefox inte längre kan rendera sidor och måste startas om. Extremt störande när det händer när man gör något viktigt.

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Japp, ett GTX 1060.
Men det har inte hänt en enda gång sedan jag stängde av hårdvaruaccelreringen, två dagar sedan nu.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk

Har hoppat över till Chrome från att ha mest använt Firefox förr i världen och senare Opera..
Lika bra att ge upp, Chrome fungerar bra.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd

Kör många browsers för olika ändamål men har sedan något år haft Vivaldi som main både på jobbet och hemma. FF kan "komma tillbaka" men det lär krävas ganska mycket för att det ska lyckas. Chrome har ju en sån stor fördel genom att det är Google som äger den och de kan göra reklam för den hela tiden när man använder deras tjänster. FF storhetstid var ju när folk började förstå att IE inte funkade så bra innan Chrome typ och den tiden är sedan länge förbi. Edge funkar tillräckligt bra för de flesta vanliga användare och Chrome har typ resten av marknaden.

Opera har varit intressant i perioder, tabbar var ju trevligt och nyskapande exempelvis men samtidigt minns man ju när Opera inte hade något adressfält och liknande väldigt konstiga gränssnittsval.

Skrivet av CFSsss:

Firefox är "the one and only" för mig. Ingen annan webläsare ger mig i mitt tycke så mycket detaljkontrol. Dessutom mera privat än chrome då jag har för mig att all chrome användar och sökdata skickas till google för analys... inte fallet med firefox.

Om du tycker att den blivit slö så prova en "refresh".

Skrivet av str8forthakill:

Aldrig använt något annat än Firefox just för Roomy Bookmarks Toolbar, andra webbläsare är extremt strikta i att man inte får ändra webbläsarens UI eller bokmärkes-funktion så de fungerar långt ifrån lika bra (bortsett från att installera teman som enbart ändrar färger/bakgrunder). Firefox är den enda som tillåter det helt och hållet.

Varför inte testa Vivaldi? Typ Chrome utan Googles spionerande och med extremt mycket mer anpassningsmöjligheter inbyggt från början. Ingen sync än dock men de jobbar på det (personligen klarar jag mig väldigt långt med Lastpass istället).

Permalänk
Medlem

@snajk: De har arbetat lite till på Firefox Beta och nu fungerar varken Lastpass eller Xmark och en bunt fler tillägg. Okej, Beta men blir ju bara sämre ju närmare launch. Fler krascher, hängningar och ja, som old not so good Firefox.

Blir att fortsätta med Chrome, Canary, Slimjet och Vivaldi. Ingen revansch för Firefox på min dator. Tyvärr anar jag att döden för Morzilla Firefox närmar sig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@snajk: De har arbetat lite till på Firefox Beta och nu fungerar varken Lastpass eller Xmark och en bunt fler tillägg. Okej, Beta men blir ju bara sämre ju närmare launch. Fler krascher, hängningar och ja, som old not so good Firefox.

Blir att fortsätta med Chrome, Canary, Slimjet och Vivaldi. Ingen revansch för Firefox på min dator. Tyvärr anar jag att döden för Morzilla Firefox närmar sig.

Både Lastpass och Xmark bör de väl portera över Chrome-versionen för. Det är ju ändå fördelen med att köra i huvudsak Chromes APIer för tillägg.

Permalänk
Medlem

Har testat Chrome några gånger för att se om det är värt att gå över, men Chrome har inte smooth scrolling, kan inte ställa in scrollhastighet, har inga custom settings för history, kan inte modifiera UI-layouten, får fula svarta kanter när man ändrar storleken på fönstret etc.

Går säkert att leta upp extensions för att fixa det mesta, men varför orka göra det för basic-funktioner bara för att få en browser som sen ändå inte fungerar märkbart bättre, utan mer eller mindre exakt likadant? Kommer nog köra vidare på Firefox tills de ger upp.

Permalänk
Medlem

Bytte från Firefox till Chromium för några månader sedan för jag stod inte ut med allt fryslagg i Firefox.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Avstängd

Nej google är bäst

Permalänk
Medlem

Känns som om firefox blir sämre och sämre. På laptopen är det som att knuffa igång ett ånglok. Segt att starta och segt att köra. Har en kraftigare laptop där det har varit instabilt med en del crashar, drar minne och delvis segt. Känns som om det är på väg utför, vilket är tråkigt för en så bra webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kör många browsers för olika ändamål men har sedan något år haft Vivaldi som main både på jobbet och hemma. FF kan "komma tillbaka" men det lär krävas ganska mycket för att det ska lyckas. Chrome har ju en sån stor fördel genom att det är Google som äger den och de kan göra reklam för den hela tiden när man använder deras tjänster. FF storhetstid var ju när folk började förstå att IE inte funkade så bra innan Chrome typ och den tiden är sedan länge förbi. Edge funkar tillräckligt bra för de flesta vanliga användare och Chrome har typ resten av marknaden.

Opera har varit intressant i perioder, tabbar var ju trevligt och nyskapande exempelvis men samtidigt minns man ju när Opera inte hade något adressfält och liknande väldigt konstiga gränssnittsval.

Varför inte testa Vivaldi? Typ Chrome utan Googles spionerande och med extremt mycket mer anpassningsmöjligheter inbyggt från början. Ingen sync än dock men de jobbar på det (personligen klarar jag mig väldigt långt med Lastpass istället).

Vivaldi åkte ut då webbläsaren lade sig i vilka bokmärken jag synkade ner med Xmark.
https://forum.vivaldi.net/topic/6082/xmarks-sync-bookmarks-in...
Men inte bara att bokmärken som inte finns i bokmärkesmenyn göms i papperskorgs-foldern utan före lägger sig några av Vivaldis egna bokmärken och efter borttagning manuellt eller genom att ladda ner/skriva över med Xmark kommer de tillbaka. Inte bra då ens synk hos Xmarks förstörs.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Version 57 utav Firefox innehåller Quantum motorn och Photon UI:et

Permalänk
Inaktiv

Tröttnade på konstiga buggar och tillägg som slutar fungera. Installerade ESR versionen av Firefox istället. Nu fungerar allting igen och kommer så göra fram till 26 juni 2018.

Får enbart säkerhetspatchar och bugfixar. Riktar sig mot företag och andra som prioriterar stabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Version 57 utav Firefox innehåller Quantum motorn och Photon UI:et

Fortfarande Gecko. Bara CSS-motorn som kommer från Servo/Quantum. Har nämnts i tråden så undrar vad du ville säga.