Permalänk
Medlem

LG eller Samsung Hjälp snälla

https://www.komplett.se/product/921203/tv-ljud-bild/tv-video/...

https://www.komplett.se/product/916113/tv-ljud-bild/tv-video/...

Kan inte bestämma mig och fattar inte skillnaden kan nån förklara vilken som är bäst eller vad skillnaderna är?

Permalänk
Medlem

@Marko123: Det intressanta med LG är att de gör bättre LED TV apparater än vad man tror. Men delvis p.g.a. markandsföring så är Samsung mer populärt i Sverige även om man kan hitta vissa modeller från andra tillverkare kan vara bättre inom vissa segment.

Samsung gör också bra TV apparater men generellt brukar jag rekommendera modeller mellan 7000-9000 serien. Allt annat börjar bli något si-och-så. Den Samsung modell du länkade till är en 6000 serie. Det behöver inte vara något dåligt med den men i detta fall hade jag nog valt LGn. Delvis för att det är en 700 serie vilket man skulle kunna jämföra med Samsungs 7000~ serie och liknande.

De två största fördelarna med LGn är att den har WebOS vilket jag personligen tycker är ofantligt mycket bättre än vad Samsung har. Dessutom har LGn USB 3 så du kan lätt koppla upp en extern hårddisk med dina filmer och serier. Inte ens Samsungs värre modeller har USB 3. Sedan har LG stöd för Bluetooth så du kan koppla in trådlösa hörlurar. LGn har också en mer robustare HDMI ARC funktionalitet så du kan driva din soundbar eller högtalarsystem genom TVn och ha alla enheter som dina konsoler kopplade till den.

Det absolut sämsta med Samsungs 2016 modell var deras externa HDMI hub eller modul som du kopplade allting till. Det fanns inga uttag på TVn. Jag tyckte det var en riktigt dålig lösning för både HDMI ARC (och SPDIF), USB 3 och liknande. Det blev helt enkelt svårt att koppla in TVn till en dator, förstärkare och så vidare. Och det verkar som om Samsung har fortsatt på samma spår med denna typ av lösning.

Så ja... personligen hade jag valt en LG TV om jag var i din situation. Jag har en LG datorskärm och en LG OLED TV och hittills anser jag att LG gör väldigt bra skärmar och dylikt. Jag är riktigt nöjd med de LG display produkter som jag köpt. Samsung gör inga dåliga produkter men de gör vissa saker och lösningar sämre än LG.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Alright tack så hemskt mycket för ditt svar. En sista fråga vet du om ja kan få fram twitch appen på den LG tven? Ser inte google play på den eller android så undrar om du vet om twitch funkar på den lg tven.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att kolla på Sony

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

@Nephitis: Vad är "robustare HDMI ARC"?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Tycker deras externa hub lösning är kanonbra..
Behöver man inte dra i tv för att koppla in nåt.. och en liten optisk sladd upp till tv är all man ser.. även strömsladden är lite tunnare.

Samsung har bästa interfacet i dagsläget.. men som en ovan så tidigare inlägg det skillnad på serie 6. 7. 9 eller qled
Jag skulle köra på samsung

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

LG kör med IPS-paneler i sina vanliga TV-apparater så gör dig beredd på kass svärta. Inget att ha om du hade tänkt kolla på film i mörker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

@Nephitis: Vad är "robustare HDMI ARC"?

En robustare HDMI ARC är en som fungerar mindre smättfritt utan onödigt krångel och liknande, samt med ett enkelt och tydligt menysystem för att aktivera det. Jag tycker personligen att LGs WebOS 3.0 hanterade detta bättre än operativsystemet hos en Samsung KS8000.

Skrivet av Akarr:

Tycker deras externa hub lösning är kanonbra..
Behöver man inte dra i tv för att koppla in nåt.. och en liten optisk sladd upp till tv är all man ser.. även strömsladden är lite tunnare.

Samsung har bästa interfacet i dagsläget.. men som en ovan så tidigare inlägg det skillnad på serie 6. 7. 9 eller qled
Jag skulle köra på samsung

@Marko123: Här kan det vara värt att gå till en riktigt butik som säljer både Samsung och LG TV apparater och ta en titt på deras olika "connectivity" för att se hur de har löst det. I synnerlighet Samsung. Den ser lite olika ut beroende på modell och den största skillnaden är antalet portar och ibland också var dem är placerade. Lösningen fungerar men personligen tyckte jag den var mer av det sämre lagret. Särskilt om du har en annan enhet som ska agera din HUB som t.ex. en förstärkare men fortfarande vill kunna få ljud från TV när man kör dess appar och liknande.

Här av dess mindre robusta HDMI ARC men även dess SPDIF (Optical Out). Jag kanske vare dum vid tillfället men vad gäller 5.1 ljud från konsoler och liknande var svårt att få till om man gick Samsung Hub->Försärkare. Istället var jag tvungen att gå Förstärkare->TV. Men då gäller det också att ha en 4K förstärkare och liknande. Med Samsung var det extra parametrar som spelade in för att få allt att fungera med 4K, HDR och 5.1 ljud.

Med LGn så var det bara att plugga in allt i TVn. Men hur pass framgångsrik man är med detta pysslande kan säkert skilja mellan den specifia LG modellen du tittade på och den OLED TVn jag har. Däremot har båda WebOS 3.

Skrivet av Pyoko:

LG kör med IPS-paneler i sina vanliga TV-apparater så gör dig beredd på kass svärta. Inget att ha om du hade tänkt kolla på film i mörker.

@Marko123: Om du skulle bli orolig över svärta p.g.a. IPS teknologin så tycker jag du ska gå och titta på t.ex. en mer vanligare Samsung TV ställt mot en likvärdig LG TV eller en modell däromkring. Då kommer du få en mer uppfattning om eventuella nackdelar.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

This looks like a job for...... @Laxpudding

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Bildexpert 📺

Vet inte hur det är med 65-tummaren men 55-tummaren av Samsung MU6175 använder IPS-teknik i sin modell. Så det är i grunden samma skrot och korn i fråga om de två. LG UH770V är från förra året och ganska beprövad. Inte alls dålig men heller ingen toppklassnivå på något sätt.

Rent tekniskt är årets Samsung sämre med buggiga inställningar och en del fel som kanske eller kanske inte har fixats med uppdateringar. Den MU6175 jag har sett kunde inte växla mellan video-och datornivåer till exempel. Där är återigen LG:n mer beprövad.

LG:n ligger också på sin sista utförsäljning. Priset blir inte lägre. MU6175 är ny och har sannolikt en god marginal kvar och kan komma att kosta betydligt mindre framöver. Att köpa en 2017-modell under sommaren är ofta att bränna tusenlappar i förtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

Samsung gör också bra TV apparater men generellt brukar jag rekommendera modeller mellan 7000-9000 serien. Allt annat börjar bli något si-och-så. Den Samsung modell du länkade till är en 6000 serie. Det behöver inte vara något dåligt med den men i detta fall hade jag nog valt LGn. Delvis för att det är en 700 serie vilket man skulle kunna jämföra med Samsungs 7000~ serie och liknande.

De två största fördelarna med LGn är att den har WebOS vilket jag personligen tycker är ofantligt mycket bättre än vad Samsung har. Dessutom har LGn USB 3 så du kan lätt koppla upp en extern hårddisk med dina filmer och serier. Inte ens Samsungs värre modeller har USB 3. Sedan har LG stöd för Bluetooth så du kan koppla in trådlösa hörlurar. LGn har också en mer robustare HDMI ARC funktionalitet så du kan driva din soundbar eller högtalarsystem genom TVn och ha alla enheter som dina konsoler kopplade till den.

Det absolut sämsta med Samsungs 2016 modell var deras externa HDMI hub eller modul som du kopplade allting till. Det fanns inga uttag på TVn. Jag tyckte det var en riktigt dålig lösning för både HDMI ARC (och SPDIF), USB 3 och liknande. Det blev helt enkelt svårt att koppla in TVn till en dator, förstärkare och så vidare. Och det verkar som om Samsung har fortsatt på samma spår med denna typ av lösning.

Allt detta håller jag absolut inte med om.
Alla samsungs apparater är riktigt schyssta, men 7-serien och uppåt förra året & 8-serien och uppåt i år är där det börjar bli riktigt bra.
WebOS mot Tizen är tycke och smak. Jag tycker bättre om Tizen än WebOS..
Vem kopplar till en extern hårddisk 2017? Samsung har också bluetooth för trådlösa lurar.
"Mer robustare ARC"? Vad menas med det?

Bland det bästa med Samsungs premium-modeller är deras one connect-box med alla kontakter utanför TVn. Sätter man upp TVn på väggen är det ett helsike att koppla till apparater etc. Hur kan du tycka att det är kass?
Denna boxen kommer dessutom inte med på Samsungs 6-serie, utan kommer först med vid 7-serien och uppåt.

Sen hade jag kanske för övrigt satsat på förra årets KU6405 istället för detta årets MU6175. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3659491

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: MU KU 55 65 samsung lg sony va fan ska jag välja är så borta jag har ca 10.000 att handla för kan du rekommendera något i den prisklassen? Som sagt kan vänta till blackfriday så den får ju kosta 14-15.000 nu då ja kan ta den på en rea.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Marko123: Som jag skrev i den andra tråden: Det mesta som matchar din budget är lämpliga val så länge som du inte har specifika krav på något. Och köper du i dagsläget, titta på 2016-modeller som reas ut så har "mest för pengarna". Annars, vänta till Black Friday och kolla vad som finns då. Rätt omöjligt att sitta nu och hoppas.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ok tack, undrar om du vet om twitch funkar på någon lg lr samsung tv, philips har ju android smart där de funkar men har inte sett något på lg och samsung.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Marko123: Ingen aning. Men Twitch (eller vad som nu gäller i framtiden) går ju alltid att lösa på något annat sätt. Så kan du fokusera på en TV som matchar dina ösnkemål i första hand.