Safari, problem, negativ trend

Permalänk
Medlem

Safari, problem, negativ trend

Hej,

Jag har en MacBook Pro, där jag till 95% använder Safari. Övrigt använder jag Chrome och Firefox. Vi har en till MacBook i hushållet.

Problemet är att jag ser en trend att Safarin fungerar allt sämre hela tiden. Exempelvis, när man går till olika sidor, så hänger den sig när den ska ladda ner sidan. Om jag provar till samma sida med Chrome eller Firefox, så laddas sidan omedelbart. Samma problem med båda datorerna.

Nu undrar jag:
a, har andra samma erfarenheter
b, har apple lagt ner utvecklingen på safari
c, har utvecklarna slutat att testa att web-sidor fungerar på safari
d, eller beror detta på något annat

Tacksam för svar/åsikter

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

Apple, finns de kvar fortfarande?

Permalänk
Medlem

Vilken årsmodell är det du har? Jag kör Safari dagligen på min 2012a utan problem..

Permalänk
Medlem

OS X Version 10.9.5
Safari Version 9.1.3
MacBook Pro Late 2013

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Skrivet av Jukkis:

OS X Version 10.9.5
Safari Version 9.1.3
MacBook Pro Late 2013

Vad har du egentligen provat hittills då? Jag tycker det låter som att du borde återställa safari genom att tömma historik etc.. Du kan även prova använda programmet AppCleaner. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jukkis:

OS X Version 10.9.5
Safari Version 9.1.3
MacBook Pro Late 2013

Har du flash eller Silverlight installerat? Se till att ta bort det omedelbart då de funkar väldigt dåligt i Safari!

Edit: Flash - https://helpx.adobe.com/flash-player/kb/uninstall-flash-playe...
Silverlight - https://www.microsoft.com/getsilverlight/get-started/install/...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Historik är raderat. Tog också bort Flash och Silverlight.
Dessa åtgärder hjälpte inte.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk
Medlem

De flesta sidor testas säkert med Safari fortfarande, det är nog Safari och Chrome som "räknas" just nu vad gäller webben. Safari 9.x är väl dock en rätt gammal version som inte utvecklas längre av Apple. Ska man köra senaste versionen 10.x av Safari ska man ha OSX 10.10 Yosemite verkar det som.

Vår Macbook Pro 15" 2008, med Mavericks, var f.ö seg som sirap med bara 4GB minne, den flöt mycket bättre när vi uppgraderade till 6GB minne (max på den modellen) och funkar perfekt nu när vi dessutom slängt in en SSD (och uppgraderat till El Capitan).

Vet inte hur mycket minne du har, och vilken cpu som sitter i dina båda macbookar, men websidor överlag numera suger mycket mer systemresurser än tidigare. Min erfarenhet från OSX med 4, 6 och 8GB minne är att 4GB är för lite, 6GB räcker till det mesta, och 8GB räcker till "allt" (om man nu inte ska redigera stora filmer, bilder, köra virtuella datorer, etc).

Du kan ju ha råkat få in ett skumt webbläsartillägg också, det kan sega ner om den försöker ladda reklam eller nåt. Lika bra att ta bort alla och installera om dem igen ifall det behövs. Är man inte rädd för att radera alla inställningar man gjort i Safari kan man prova att ta bort com.apple.Safari.plist också, kommando + skift + g i Finder och sen klistra in ~/Library/Preferences/ för att komma till rätt mapp.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave