Vad kan man göra med en Mac G5?

Permalänk
Medlem

Vad kan man göra med en Mac G5?

Hej!

Jag fyndade i dagarna en Powermac G5 för en hundralapp. Det var nog främst ett spontanköp, jag älskar designen och byggkvalitén.

Som jag förstår så är Power-PC en gammal plattform som inte går att uppgradera något större, men har ni några förslag på använda datorn till?

Jag har övervägt att göra en hackintosh av den, men känns lite synd att borra och greja för att få delar att passa. Vad tror ni?

/Bobby

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Finns linux-distar du kan köra på den, men vet inte om de också är utdaterade.

Om du inte vill köra just äldre mjukvara är det inte mycket vettigt du kan göra med, borra du med gott samvete

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske går att dra in Linux på den (i den mån att det fortfarande utvecklas för PowerPC)? Ha den som hemmaserver... hur är det med diskplatser?

Men det vore faktiskt ett rätt läckert chassi för ett stealthbygge. Bygga en lite overpowered spel-maskin i och ta med på LAN. Lär vända några huvuden, om man tycker att sånt är kul.

Edit: Hittade den här blogposten som är några år gammal om att köra Linux på den: http://julio.meroh.net/2013/07/putting-powermac-g5-to-good-us...

Permalänk
Bildexpert 📺

@bobbyem: Jag tog min till återvinningen med viss sorg förra året. Den är fast i OS X 10.5.8 och där finns det inte många moderna program som fungerar längre. Det är till och med problem med att ladda webbsidor. De sista åren 2011-12 var den trög, orkade inte youtube utan tydliga framedrops etc. Körde den som filserver för mitt arkivmaterial. Något som en usb-hårddisk för 700 kronor gjorde bättre insåg jag till slut. Så då blev den utrensad.

Kanske om man har någon slags hobbyprojekt och vill uppleva 00-talets Mac-känsla igen? För annars finns det inte mycket praktisk användning för den i modern mening.

Chassit är ursnyggt och så exemplariskt enkelt och åtkomligt för att vara 00-tal. Skulle gärna ha moddat den till en spel-PC om jag bara hade tiden. Blev dock alldeles för pragmatiskt, ville rensa hyllorna så den iväg tillsammans med två lika defunkta iMac G3 och en gråplastig Powermac G4.

Cuben är dock kvar i hyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns linux-distar du kan köra på den, men vet inte om de också är utdaterade.

Om du inte vill köra just äldre mjukvara är det inte mycket vettigt du kan göra med, borra du med gott samvete

Skrivet av pv2b:

Kanske går att dra in Linux på den (i den mån att det fortfarande utvecklas för PowerPC)? Ha den som hemmaserver... hur är det med diskplatser?

Men det vore faktiskt ett rätt läckert chassi för ett stealthbygge. Bygga en lite overpowered spel-maskin i och ta med på LAN. Lär vända några huvuden, om man tycker att sånt är kul.

Edit: Hittade den här blogposten som är några år gammal om att köra Linux på den: http://julio.meroh.net/2013/07/putting-powermac-g5-to-good-us...

Ja, jag tror ändå att det får bli en Hackintosh då jag gillar iOS starkt när det kommer till optimering i Final Cut och Logic Pro. Har en rätt ok Windowsdator men tycker att båda lägren har sina för och nackdelar.

Det, eller bygga en NAS av den. Skulle verkligen komma väl till pass(jag klipper mycket film).

Tack för förslagen!

/Bobby

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobbyem:

Ja, jag tror ändå att det får bli en Hackintosh då jag gillar iOS starkt när det kommer till optimering i Final Cut och Logic Pro. Har en rätt ok Windowsdator men tycker att båda lägren har sina för och nackdelar.

iOS? Visste inte att Final Cut och Logic Pro fanns för iPad

Nä, jag förstår nog att du menade macOS (som det tyvärr heter numera...)

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Ja, han jag köpte av hade en nog fyra stycken G5-or som gick på Tradera, annars hade hans fru kastat dem. Tänk vad de måste kostat någon en gång i tiden. Jag gissar att soptunnan inte kommer på samma kultstatus.

/B

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

iOS? Visste inte att Final Cut och Logic Pro fanns för iPad

Nä, jag förstår nog att du menade macOS (som det tyvärr heter numera...)

Haha! Nä det stämmer, jag tyckte det kändes fel när jag skrev det

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,