Swedbank stänger tjänsten e-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Vart då.
Det enda jag ser på internetbanken är följande:
Swedbank och sparbankerna infört krav på att alla bankkort måste vara anslutna till Verified by Visa/MasterCard SecureCode eller använda e-kort för att handla på nätet. Efter införandet kommer alla e-handelstransaktioner som inte genomförs med kort anslutna till tjänsten eller e-kort att nekas.

– Vi vill göra så mycket som möjligt för att skydda våra kunder mot obehöriga köp. Därför har vi valt att stänga av kort utan säkerhetstjänster för handel på internet, säger Mårten Hallén, chef Bankkort på Swedbank.

Aå jag är väldigt spänd på vart du e på Internetbanken där denna info finns!!!

Var hittar du denna information, är det något som är aktuellt just nu eller är det för framtiden?
Verified by Visa/Mastercard är ju rätt säkert för då måste man bekräfta köpen med BankID/Mobilt BankID, den säkerheten räcker för mig.
E-kort har jag ej använt då den tjänsten krävde flashplayer i webbläsaren vilket jag vägrar installera, då kör man ju ändå säkerheten i botten när man tvingas lägga in det massiva säkerhetshålet.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk

Kan inte alla här skriva vad det tycker till Swedbank? De kanske löser det om många hör av sig.
Går att skriva meddelanden på ens privata sida.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

@Belzader: Jo, jag såg det. Men det framgår inte riktigt hur de tjänar pengar på tjänsten. Därav min fråga.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

Jag kör med Bank Norwegians Visa-kort och kan rekommendera det. 0kr i årsavgift, gratis bankomatuttag och bonus på alla köp. Läs mer om kortet på https://bonuskort.net/kort/

Men hur blir det om man nu vill köpa saker via nätet får man en faktura sen när månaden är slut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

De flesta seriösa ställen och sidor osv sparar inga kortuppgifter PGA de inte får dessa, de får bara namn adress vad som är beställt osv inget annat.

De flesta seriösa ställena i Sverige ja. Detta är långt ifrån säkert när det gäller andra Europeiska/Asiatiska/Amerikanska försäljare. Detta är av egen erfarenhet, Det är inte bara Kinesiska sidor det handlar om i mitt fall.

Skrivet av ggustavsson:

Ett bra ställe använder nån redan etablerad tjänst inom bankbranschen som har bra säkerhet.
likaså flesta av alla fysiska butiker och affärer har det upplagt på samma sätt.

Är man på okända kinesiska ställen och handlar kan det vara lite si o så med detta dock.

Som sagt, detta gäller långt ifrån alla.

Permalänk
Medlem

@Megacrash: alltså swedbank är dom största skurkarna som finns i sverige.... dom är en bank som vägrar att hantera fucking kontanter ... det är erat fucking jobb gör skiten. men nä vi tvingar våraanvändare att använda saker som gör det lättare för oss att tjäna mer pengar utan att fucking göra nånting själva dom perversa svinen ... JAG HATAR SWEDBANK...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

5kr/mån kostade ett extrakort, jag tog det. fick det iaf gratis resten av året, alltid nått.

Hur fungerar extrakortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Jag kör "Revolut" för alla mina internetköp. Stort plus är att du inte har påslag på växlingar och får aktuella kursen om du kör på nätet.

Tack för tipset, checkade precis deras sida, tankade ner appen på mobilen och spejar runt ^^
Ska lätt börja köra med deras virtual card för inköp från sidor där jag helst inte ger ut mitt vanliga kontokort.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt detta. Om man är nyckelkund för 38:-/mån så kan man ha två kort på olika konton. Kollat runt på olika banker och det ser ut som avgifter och sådant är ungefär likadant på alla andra också.

För oss hemma blir detta en merkostnad på ca 400:-/år plus osäkrare köp på internet.
Kände mig trygg med E-kort, men kommer bli mer otrygg nu.

Kreditkort känns inte säkert det heller. Visst kanske de kan stoppa överföring efteråt, men säkerhet ska ju finnas innan, inte efteråt. med strul som följd.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaZman:

E-kort har fungerat i allt mindre utsträckning för varje år som gått, ser därför detta som en naturlig utveckling. Mängder av populära sidor och butiker accepterar inte ens e-kort som betalning sedan flera år tillbaks, onödigt att banken lägger kundernas pengar på underhåll av en sådan tjänst.

This

Slutade använda e-kort för 3-4 år sedan då det var ganska meningslöst och mest ledde till bekymmer. Oftast bättre att använda Paypal eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Riktigt dåligt gjort, kan Swedbank dumpa kortavgifter.

Håller med här, får mig att tänka på filmen How to Rob a Bank!

Permalänk
Medlem

Idioti är vad det är. Använder dock inte tjänsten lika ofta längre. Men de gångerna man beställer från något ställe som BARA tar emot kortuppgifter, så är det nödvändigt om något.
Inte så värst roligt att knappa in sina kontouppgifter för att någon sedan på det företaget gör en tabbe och missar något i säkerheten eller en "hacker" slingrar sig emellan systemet.
RIKTIGT JÄKLA TRAGISKT ÄR VAD DET ÄR!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Personligen har jag i alla fall inga skäl att stanna i Swedbank om E-kort försvinner, det är det enda i de delar av deras utbud jag använder de gör bättre än ungefär vilken annan bank som helst.

Men visst, kan ju vara precis den spark i ändan man behöver för att avsluta kontot, och slippa den extra administration kontot medför.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Det gäller inte köp över disk i utlandet. Kanske om de har webbaserat system. Men aldrig att det har behövts öppnas kort i utlandet för mig.
Är i australien och handlar med kort varje dag för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var tvungen att öppna kortet när jag köpte öl i en bar i Prag alla fall.
Enligt mig såg det ut som en helt vanlig kortterminal, men kan självfallet inte svara på hur deras backend ser ut.

Appen säger: "Tillåtet användingsområde: Sverige" och jag kan välja mellan Världen, Europa, Norden, Sverige eller inaktiv.
Med andra ord är det två olika inställningar en för vilket land kortet ska fungera i och en för Internet-köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

HAHA !
Att sprida sina risker är såklart bra.
Men att tro att kryptovalutor på nåt sätt skulle vara en långsiktigt säker lösning är oerhört naivt.

Tror det är ganska stensäkert att någon form av kryptovaluta kommer finnas med sålänge internet finns med.
En digital blank sak som är värt riktiga pengar, som du kan köpa/sälja med vilken valuta som helst världen över. Ingen chans att det skulle försvinna nu. Frågan är väl vilken av alla kryptovalutor som står sig genom tiden. Jag tror starkt på den prövade Bitcoin.

Att du kan byta till dig den anonymt är den starkaste sidan den har.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att vissa siter inte stödjer e-kort är för att de försöker kolla ditt kort med en tjänst och sen dra hela betalningen med en annan, och det får första att gå igenom men blockar själva huvudbetalningen, det är helt enkelt dålig implementation från affären, e-kort är designat att bara låta en aktör dra från kortet.

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

Det här var uselt!
Nu får man räkna på om det lönar sig med extra kort eller om det går jämnt upp med Paypals valutapåslag man får vid köp utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

E-kort har fungerat i allt mindre utsträckning för varje år som gått, ser därför detta som en naturlig utveckling. Mängder av populära sidor och butiker accepterar inte ens e-kort som betalning sedan flera år tillbaks, onödigt att banken lägger kundernas pengar på underhåll av en sådan tjänst.

Har aldrig träffat på något ställe som inte tog emot e-kort. Enda gångerna det inte fungerat är för att utgångsdatum på kortet var för kort. Sätter man det till 3 månader (eller mer) så fungerar det i alltid i min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Det var då fan också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju rätt stora etablerade "seriösa" ställen som blivit av med uppgifter typ Sonys Playstaion network gav hackarna tillgång till 70 miljoner nummer för några år sedan och det var ju nån tråd uppe för ett litet tag sedan om att cdon verkade ha attackerats och att nån hade köpt en massa mjukvarukoder som de troligen skulle sälja på de skumma siterna där det finns billiga spel och winlicenser.

Vaknade upp i morse till två "Tack för din beställning"-mail från CDON. Någon har köpt två st GTA V koder där och använt mitt Mastercard som jag hade sparat i mitt CDON account. Denna person är alltså inte jag! Köpen skedde nu natten till söndag den 16/7 runt kl 04.30. Totalsumman för båda köpen blev 978 kr.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1483040-kortbedrageri-p...

Det är därför man under inga som helst omständigheter vill spara sina uppgifter hos någon som helst site oavsett hur seriösa de är.
Det resonemanget fick mig bland annat att välja bort Iphone när den kom eftersom man då inte kunde få igång telefonen utan att ange kortnumret till Apple.

jag sparar aldrig mina uppgifter någonstans, steam t.ex har ofta någon ruta markerad som default att spara dina uppgifter för nästa gång det tycker jag är dåligt att den är itryckt på en gång tittar man inte efter så sparas uppgiferna vare sig man vill eller inte..

och angåande apple, det var något jag inte visste med min iphone så när jag väl startade skiten så fick jag köpa ett jävla presentkort för att få igång telefonen utan mina kortuppgifter.. aldrig apple igen.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

dåligt men jag tycker att vi måste få något bättre internationellt system för online identifikation som vi har "BankID" här i sverige borde vara någon variant för internationella butiker också, det hade blivit säkrare för alla.

jag har själv nordea och handlar mest på svenska butiker och då brukar det vara bankid och logga in på internetbanken för att betala med dosan, internationella köp så öppnar jag kortet en stund sen stänger det igen.

men i dagsläget har vi väldigt dåliga säkerhetssystem för hur fort internethandeln växer.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad folk skriker om. Det funkar ju aldrig ändå.
Använd PayPal, faktura eller liknande om ni är osäkra.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Jävla misär!

Det är ju så skönt att slippa fundera på om siten man vill beställa från är seriös, och bara köra ett e-kort med precis så mycket pengar som behövs för ett köp.
Det är ju också vanligare med siter som har nån typ av prenumeration, typ netflix, twitch, etc. Vore ju inte så jävla kul om man glömde lösenord på kontot och inte kan återställa för att mailen blir spamblockat. Eller om man blir av med telefon och har 2-stegs verification.
Kort och gott, e-kort är mycket uppskattat.

Permalänk
Skrivet av Cr0wN:

Skaffa ett kreditkort så minskar risken onekligen då du blir skyddad enligt konsumentkreditlagen. Får du inte varan levererad och får inte kontakt med säljaren så tar du kontakt med kreditkortsbolaget och bestrider summan. Därefter är det kreditkortsbolagets problem att lösa med säljaren.

Skrivet av Neqrom:

Hade för länge sedan Swedbank, och nästan varit på väg tillbaka för deras E-kort.
Nu får jag fortsätta med min 0kr strategi för banktjänster.

Mitt upplägg ser ut följande

Skandiabanken
Löneinsättning
0kr för Swish,Mobilt bank id etc då jag ej vill ha deras kort, "vardagspaket" utan kostnad. Kostnad för kortet tillkommer om man vill ha det.

Flera konton på Forex
Gratis VISA-kort, ett för vardagsbruk och ett jag bara fyller med mängden jag vill ska gå att använda. Det ena är typ mitt E-kort.

Avansa
För olika typer av spar samt aktiekonton etc.

Har alla räkningar per automatiskt betalning på Skandiabanken, sedan automatisk överföring av fast kapital till forex. När allt är betalt och klart så distribuerar jag kapitalet till Avanza samt buffert konto som ligger i Forex.

Lite mycket för vissa, men då jag tidigare var en "cash" man turn "card", så ville jag kunna göra allt som tidigare utan kostnad. För mig blev det en besparning på 400kr/år med deras avgifter.
Pengar som istället gå till sparandet.

Ha det gött och lycka till!

Mina tankar går i samma banor som Cr0wN och Neqrom.

Ett alternativ till årsavgiftsfritt kreditkort är https://www.coop.se/Betalkort-och-bank/Vara-betal--och-kredit...

Mat måste man handla i alla fall. Trevligt att Coop är medlemsägt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Förstår inte riktigt vad folk skriker om. Det funkar ju aldrig ändå.

Har alltid funkat för mig. Det enda jag också har behövt göra på ett fåtal ställen är att öka tiden till 3+ mån. Vi handlar väl på olika ställen.

Sen handlar det inte bara om seriösa ställen. Även seriösa ställen blir hackade. Och det är ju en ziljon ggr smartare att hacka ett seriöst ställe och få riktiga visa uppg än något skit ställe och få en massa e-kort. Jag vet iaf vilket jag skulle ha valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Hur fungerar extrakortet?

Skickades från m.sweclockers.com

jag har tre konto på swedbank så jag kopplade det nya till ett av de andra kontona.
Sen spärrade jag internetköp på det gamla kortet som e kopplat till lönekontot.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Det här var uselt!
Nu får man räkna på om det lönar sig med extra kort eller om det går jämnt upp med Paypals valutapåslag man får vid köp utomlands.

5kr/mån extra kostar det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chawan123:

@Pepsin: Paypal har 2 stegs verifiering och har haft det länge, https://www.paypal.com/us/selfhelp/article/how-do-i-enable-2f....

Nej, dom har inte haft det länge. Det är något nytt som dom har introducerat. Har varit intresserad att skaffa det pga deras dåliga säkerhet i flera år.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att ungefär hela den kundkår som använde Swedbanks e-kort finns samlade i denna tråden. Inte oväntat att en funktion "ingen" använde tas bort.

Permalänk
Medlem

@Defender: Var hittar du den infon?

Jag har Bankkort Maestro nu, det har inte ens möjlighet att aktivera internetköp såvitt jag kan se. Har inte heller haft behov av det då e-kort funnits som alternativ.
Alla lösningar framöver för att betala med kort online innebär mer krångel eller dyrare kostnad. Ogillar kreditkort då jag vill ha koll på kostnaderna men nu får man väl överväga det på allvar.