AMD prissänker Ryzen 7 1800X hos Komplett, Webhallen och Inet i 14 dagar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Notera dock att få en 7700k @ 5Ghz är inget du gör utan rätt bra kylning (som kostar) och även delidd. Så det är lite mer än bara rå teoretiskt bästa-fall prestanda här också.

SweClockers test av i7-7700K i januari

"Efter minst sagt tråkiga överklockningsresultat ihop med 2015 års Skylake är färska Kaby Lake en frisk fläkt på den fronten. Tre av fyra exemplar klarade utan problem av 5 GHz utan några hissnande spänningshöjningar och vid 4,9 GHz var samtliga processorer som hittat in i testlabbet stabila med endast en mindre spänningshöjning."

Det med luftkylning och ingen delidd.

Kanske det är så att alla de som inte äger en i7-7700K men konstant måste påpeka alla "värmeproblem" gjort det så många gångar att de nu tar sina egna inlägg som "fakta"?

Verklig fakta är att Tjunktion (vilket är den temperatur t.ex. CPU-Z mäter) för i7-7700K är 100°C, d.v.s. så länge man håller sig under den temperaturen finns rent tekniskt inget problem.

Skrivet av Paddanx:

Just IHS design på 7700k är en katastrof för kylning, och lägg på 50% fler cores så lär du få 50% mer problem också.. lätt. Detta problem har du inte på en 1800x, pga den är fastlödd.

Om maximal effekt är konstant och kretsen ökar i area ökar även kylkapaciteten linjärt med kretsytan. D.v.s. i7-8700K är lättare att kyla jämfört med i7-7700K.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verklig fakta är att Tjunktion (vilket är den temperatur t.ex. CPU-Z mäter) för i7-7700K är 100°C, d.v.s. så länge man håller sig under den temperaturen finns rent tekniskt inget problem.

Rent teoretiskt så gäller väl det så länge man inte har överklockat? Alltså, om man överklockar och ger mer spänning och mixtrar med andra inställningar så är det en helt annan spelplan än dom 100 graderna som Intel satt? Rent tekniskt kanske inte det gör någon större skillnad, men varför är det då en sån hysteri om att hålla processorerna väl kylda vid överklockning i så fall?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Sandy Bridge är uråldrig idag och det har hänt en del trots att gamers bitit sig fast vid den. Det enda som blivit sämre är hur de valt att fästa värmespridaren.

Nu har ju dock Intel uppmuntrat överklockning under åren. De har även en garanti för överklockare man kan skaffa om man vill gardera sig ytterligare.

IHS-problematiken kvarstår, temperaturerna drar iväg pga den undermåliga lösning Intel envisas med att använda sedan Ivy Bridge. Att montera tillbaks IHS och försöka sig på garantiärenden är ändå ganska bedrägligt?

Väldigt lite har hänt sedan Sandy Bridge, mest en massa sockelbyten där ett och annat stift ska läggas till eller tas bort. Den står sig bra trots sin ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har svårt att tänka mig att det representerar prestandan vi kommer se från 8700K. Som jag skrev i nyhetskommentarerna till Intels prissättning presterar min 5720K betydligt bättre vid nästan samma frekvens. Rimligen borde 8700K ligga klart över en gammal Haswell-E. Det vore konstigt annars.

Om vi bara skulle räkna med 10% bättre prestanda mot Haswell-E bör 8700K hamna runt 1500 poäng i Cinebench. Det går också i linje med vad vi sett tidigare där det tyder på att den hamnar strax efter Ryzen i miltitrådat.

Ja det där benchen ger jag inte mycket trovärdighet för heller. Man är nere i 4770k prestanda fast med 6 kärnor då. Det skulle resultera i negativ prestanda vilket inte är troligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Det är ändå samma, bara högre klockat.

De med 1800x brukar få stabilare minnesklock, vad jag förstått. Hur som helst är de binnade och prisdeltat är helt ok nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu har ju dock Intel uppmuntrat överklockning under åren. De har även en garanti för överklockare man kan skaffa om man vill gardera sig ytterligare.

IHS-problematiken kvarstår, temperaturerna drar iväg pga den undermåliga lösning Intel envisas med att använda sedan Ivy Bridge. Att montera tillbaks IHS och försöka sig på garantiärenden är ändå ganska bedrägligt?

Väldigt lite har hänt sedan Sandy Bridge, mest en massa sockelbyten där ett och annat stift ska läggas till eller tas bort. Den står sig bra trots sin ålder.

Okej, den extra överklockningsgarantin man kan köpa till hade jag missat. Annars blir det inte mer bedrägligt att montera tillbaka värmespridaren än det vore att lämna in en överklockad processor för garanti (dvs. båda förfarandena är bedrägliga).

Det är förstås synd att de inte har en bättre lösning för värmespridaren men det är inte ett problem som ska överdrivas. Det lär finnas utrymme att överklocka en del innan det blir ett problem och för de som vill överklocka lite aggressivare är det inte ett stort steg till att plocka bort värmespridaren.

Här har Anandtech testat IPC generation för generation från Sandy Bridge till Skylake. Nog har det hänt en del alltid. Nu lär vi dessutom se ytterligare förbättringar på några procent (ingen jättestor skillnad förvisso) plus två extra kärnor till samma TDP. Jag skulle då säga att Covfefe Lake ser ut att bli en mycket bra generation och att Sandy Bridge sedan länge borde förpassats till det förgångna.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tänker att en Ryzen är ett betydligt bättre val bara sett till plattformen som kommer fungera med framtida Ryzen 2 och Ryzen 3 processorer på 7nm? Minnesbandbredden kommer räcka till gott, infinity fabric är på sin plats och PCI-E 3.0 kommer knappast att flaska några av dom absoluta dunderkort för ett par år framöver vilket man också kan konstatera historiskt sett.

Coffe Lake 8700K är för bövelen pin-kompatibel och identiskt mot socket mot tidigare Kaby-Lake och ändå ska det till nytt moderkort vilket är bekräftat från bl.a ASRock. Det här med chipset/socket från Intel's sida börjar bli någon form av sjukt beteende. Om inte annat så borde jag få med mig många miljöaktivister här även om jag inte är direkt vän med några sådana...

https://www.forbes.com/sites/antonyleather/2017/08/02/intels-...

AMD har genom alla år bevisat gång på gång att man kan använda samma socket för flera generationer. Givetvis finns inga direkta hinder för det heller prestandamässigt så länge VRM, I/O-bussar samt minnestyp inte skulle vara en begränsande faktor vilket knappast har varit Intel's anledning till detta. Låt mig kalla det milt sagt hysteri att tvinga folk att byta socket/moderkort (mjölka pengar).

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Okej, den extra överklockningsgarantin man kan köpa till hade jag missat. Annars blir det inte mer bedrägligt att montera tillbaka värmespridaren än det vore att lämna in en överklockad processor för garanti (dvs. båda förfarandena är bedrägliga).

Det är förstås synd att de inte har en bättre lösning för värmespridaren men det är inte ett problem som ska överdrivas. Det lär finnas utrymme att överklocka en del innan det blir ett problem och för de som vill överklocka lite aggressivare är det inte ett stort steg till att plocka bort värmespridaren.

Här har Anandtech testat IPC generation för generation från Sandy Bridge till Skylake. Nog har det hänt en del alltid. Nu lär vi dessutom se ytterligare förbättringar på några procent (ingen jättestor skillnad förvisso) plus två extra kärnor till samma TDP. Jag skulle då säga att Covfefe Lake ser ut att bli en mycket bra generation och att Sandy Bridge sedan länge borde förpassats till det förgångna.

Ganska stor skillnad på överklockning inom Intels accepterade gränser och att fysiskt slita av en del från produkten.

Problemet ökar ju mer du klockar, det är ett välkänt problem och anledningen till att olika delid-lösningar också finns. För Intels del är det nog bara tacksamt om kunden självmant förbrukar garantin genom delid. Även Intels HEDT-plattform använder skitpasta nu, innan var det en av de intressantare punkterna med deras plattform då IHS var fastlödd.

Skillnaderna är små. Genom att överklocka minskar skillnaderna dessutom. Ska man skaffa en ny Intel-plattform så blir det väldigt många tusenlappar för att få mer eller mindre samma sak. Det som talar emot så pass gamla plattformar som just Sandy Bridge är att åldern börjar visa sig. Dagens komponenter är ju inte byggda för att hålla i all evighet tyvärr.

Jag har själv ett 2700K-system (den jag skriver på just nu för övrigt) samt ett nyare 6700K-system. Skulle vara svårt att skilja dessa vid blindtest, ska vara om man använder syntetiska benchmarks där man kan få fram testsiffror då. Annat om vi snackat Lynnfield eller för den delen Bloomfield eller någon av alla Core 2-plattformarna.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Va faen, min 4770K suger ju getpung ju (brukar inte kolla tabeller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

SweClockers test av i7-7700K i januari

"Efter minst sagt tråkiga överklockningsresultat ihop med 2015 års Skylake är färska Kaby Lake en frisk fläkt på den fronten. Tre av fyra exemplar klarade utan problem av 5 GHz utan några hissnande spänningshöjningar och vid 4,9 GHz var samtliga processorer som hittat in i testlabbet stabila med endast en mindre spänningshöjning."

Det med luftkylning och ingen delidd.

Kanske det är så att alla de som inte äger en i7-7700K men konstant måste påpeka alla "värmeproblem" gjort det så många gångar att de nu tar sina egna inlägg som "fakta"?

Njae... men tillräckligt många rapporter om dens problem vid överklockning + Intels eget statement, så kan man inte ignorera det, även om du verkar älska denna CPU.

Skrivet av Yoshman:

Verklig fakta är att Tjunktion (vilket är den temperatur t.ex. CPU-Z mäter) för i7-7700K är 100°C, d.v.s. så länge man håller sig under den temperaturen finns rent tekniskt inget problem.

Om du tycker att 1.32V, det Sweclockers använt, på en 14nm CPU är okej att köra 24/7 upp till 100 grader så lär du aldrig röra mina datordelar... någonsin. Det var nog det dummaste rådet jag sett på länge.

Något OCare har visat gång på gång är hög temp + hög spänning dödar chip. Hög spänning, låg temp, okej. Och hög temp, stock frekvens, inom Intels spec. Kombinera dem, och du är så långt utanför spec att det är bara idiotiskt.

Mao... du hävdar en temp är okej, som inte gäller dessa spänningar, utan endast med Intels automatiska termiska styrning av spänningen. Lite som att påstå att en motor inte tar skada av att ligga på tillverkarens max RPM, med egenbyggd turbo... konstant.

Skrivet av Yoshman:

Om maximal effekt är konstant och kretsen ökar i area ökar även kylkapaciteten linjärt med kretsytan. D.v.s. i7-8700K är lättare att kyla jämfört med i7-7700K.

Yep... men om maximala effekten är konstant, så lär också frekvensen gå ner vid 100% konstant last, vilket är vad jag också syftar på ovan. De kan inte bränna på hur mycket som helst, utan måste gå ner för att hålla de TDP målen hyfsat. Mao, pga termiska problemen, får de gå ner till 3.7Ghz eller lämplig nivå.

Hade de inte haft dessa problem, så hade de säkert kunna bränna på 4,2Ghz bas här med då jag har inga tvivel på att kärnorna klarar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra inlägg, jag håller med i typ allt.

Att man i princip behöver bryta garantin med Intels alternativ för vettig överklockning är heller inte speciellt attraktivt. Sandy Bridge var den sista riktigt bra processorn från Intel, speciellt för överklockare.

Coffin Lake är ingen attraktiv produkt som jag ser det. Det enda som räddar den är singeltrådsprestandan är något högre och att Intel tillslut ger mer än fyra kärnor för mainstream. Men produkten sjunker när man ser till nackdelarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Att man inte gör den kompatibel, när den ändå är pin-kompatibel är en av de mest idiotiska sakerna imho precis som @Enigma säger ovan. Om de faktiskt planerat denna 6-cores lansering så länge som många hävdar... varför har man då stresslanserat Z370? H370 och Z390 verkar vara det som var "tänkt" att lanseras. Om inget kunde de satt en enda pinne till, dummi kopplad till spänningsmatning/jord om de så vill, så du får 1152 och iaf mer logiskt ändring.

Och pga detta så har jag mina tvivel på om inte 8700k blir en kortlivad serie. För Cannon lake har de redan öppet sagt, "blir sämre pga ny nod". Och vad är det då som skiljer Z390 från Z370? Nya funktioner kanske? Och om du saknar uppgraderingsmöjlighet på sockeln, och bara har detta chipset... wtf is the point?

Mao, AMD gör en sockel, där du har framtidskompatibilitet, medan Intel verkar göra allt de kan för att där inte ska vara någon kompatibilitet.

Med det sagt, för de som verkligen byter CPU/moderkort varannat år eller så, är denna CPU troligen mycket bra. Inga tvivel på att den med delidd och bra kylning kommer bli ett monster både i 1-tråd och i multi-tråd... Men det är satans massa problem runt om, precis som du säger, som får en att fundera... är det verkligen värt det, när nu CPU marknaden verkar ha fått fart igen, att låsa in sig så och behöva ta dessa nackdelar + ett saftigt pris?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enigma:

Är det bara jag som tänker att en Ryzen är ett betydligt bättre val bara sett till plattformen som kommer fungera med framtida Ryzen 2 och Ryzen 3 processorer på 7nm? Minnesbandbredden kommer räcka till gott, infinity fabric är på sin plats och PCI-E 3.0 kommer knappast att flaska några av dom absoluta dunderkort för ett par år framöver vilket man också kan konstatera historiskt sett.

Coffe Lake 8700K är för bövelen pin-kompatibel och identiskt mot socket mot tidigare Kaby-Lake och ändå ska det till nytt moderkort vilket är bekräftat från bl.a ASRock. Det här med chipset/socket från Intel's sida börjar bli någon form av sjukt beteende. Om inte annat så borde jag få med mig många miljöaktivister här även om jag inte är direkt vän med några sådana...

https://www.forbes.com/sites/antonyleather/2017/08/02/intels-...

AMD har genom alla år bevisat gång på gång att man kan använda samma socket för flera generationer. Givetvis finns inga direkta hinder för det heller prestandamässigt så länge VRM, I/O-bussar samt minnestyp inte skulle vara en begränsande faktor vilket knappast har varit Intel's anledning till detta. Låt mig kalla det milt sagt hysteri att tvinga folk att byta socket/moderkort (mjölka pengar).

Bara idiotiskt av intel att hålla på såhär, jag har kört intel i 22år och senast hade jag en 7700K.

Provade en 1600x och efter en vecka fick sonen ta över intel maskinen då denna ryzen känns rappare på något sätt, både i windows miljö och i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Bara idiotiskt av intel att hålla på såhär, jag har kört intel i 22år och senast hade jag en 7700K.

Provade en 1600x och efter en vecka fick sonen ta över intel maskinen då denna ryzen känns rappare på något sätt, både i windows miljö och i spel.

4,3Ghz 1600... nice
Måste fråga, har du kollat vilken veckan den är gjord? Det verkar som de har gjort förbättringar redan om du når så pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har svårt att tänka mig att det representerar prestandan vi kommer se från 8700K. Som jag skrev i nyhetskommentarerna till Intels prissättning presterar min 5720K betydligt bättre vid nästan samma frekvens. Rimligen borde 8700K ligga klart över en gammal Haswell-E. Det vore konstigt annars.

Om vi bara skulle räkna med 10% bättre prestanda mot Haswell-E bör 8700K hamna runt 1500 poäng i Cinebench. Det går också i linje med vad vi sett tidigare där det tyder på att den hamnar strax efter Ryzen i miltitrådat.

Ja, jag vet inte, det är den enda benchen som jag har sett. Vi får se vad poängen blir i framtiden. Utifrån det du säger så borde den bli bättre, men det kanske finns något arkitektoriskt problem med den lösningen som de valt för fler kärnor än 6. Eller så är det så att cinebench är helt otillförlitligt.

Men, dock så är det ju dem siffrorna som visas. Så vi kan ju faktiskt säga att det är den prestandan som den har just nu i cinebench.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Betvivlar jag starkt på. Framförallt när fler kärnor skulle innebära fler pins vilket i sin tur skulle innebära en ny socket.. om nu inte Intel kör med "döda" pins. Men varför skulle man då behöva ett nytt chipset?

Är det så att fler kärnor kräver flera pins? Så vitt jag vet är Z370 också 1151 pins som Z270, men 370 stödjer 6 kärnor.

Jag trodde mest det handlar om strömförbrukning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Njae... men tillräckligt många rapporter om dens problem vid överklockning + Intels eget statement, så kan man inte ignorera det, även om du verkar älska denna CPU.

Jag har ingen i7-7700K (men skulle välja den över min i7-5775C som spel CPU idag), jag gillar modellerna med låg TDP och eDRAM (har 2 st sådana + en på jobbet). På det stora hela tycker jag ARM är mer intressant än x86 när det kommer till teknikutveckling just nu, framförallt kring multicore (har en trave ARM-system hemma som servers)! (Och för att inte dra igång den diskussionen igen, jag har väldigt bra koll på exakt vad eDRAM ger och när det är vettig vilket är orsaken till att jag inte pushar sådana modeller till de som t.ex. är ute efter maximal prestanda för spel eller "normal" användning).

Vad du verkar påstå att något som är fel ändå blir i stort sätt korrekt om mängden personer som missförstått grundproblemet är väldigt högt?

Det här har varit Intels hållning sedan Sandy Bridge (och AMD har samma officiella hållning till överklockning om du läser deras motsvarande information)

"Does this mean that Intel is supporting or encouraging overclocking?
No. While we will, under the Plan, replace an eligible processor that fails while running outside of Intel’s specifications, we will not provide any assistance with configuration, data recovery, failure of associated parts, or any other activities or issues associated with the processor or system resulting from overclocking or otherwise running outside of Intel’s published specifications."

Att det skulle vara någon nytt med i7-7700K i att inte uppmuntra till överklockning är ett i raden av saker folk verkar plocka fram ur platser som nästan helt saknar soltimmar, de upprepar detta tillräckligt många gånger så att de själva börjar tro på det. Vi har som tur är åsiktsfrihet, men detta är just påhittade åsikter och inte fakta.

Skrivet av Paddanx:

Om du tycker att 1.32V, det Sweclockers använt, på en 14nm CPU är okej att köra 24/7 upp till 100 grader så lär du aldrig röra mina datordelar... någonsin. Det var nog det dummaste rådet jag sett på länge.

Något OCare har visat gång på gång är hög temp + hög spänning dödar chip. Hög spänning, låg temp, okej. Och hög temp, stock frekvens, inom Intels spec. Kombinera dem, och du är så långt utanför spec att det är bara idiotiskt.

Och hur många rapporter har vi läst om där CPUer faktiskt gått sönder p.g.a. sådant?

Framförallt med tanke på att Core M och numera även Surface Pro 2017 med i5 helt förutsätter att man kan köra kretsen med väldigt hög temperatur då det är hela förutsättningen för att passivt kyla den och ändå har bra prestanda.

Skrivet av Paddanx:

Mao... du hävdar en temp är okej, som inte gäller dessa spänningar, utan endast med Intels automatiska termiska styrning av spänningen. Lite som att påstå att en motor inte tar skada av att ligga på tillverkarens max RPM, med egenbyggd turbo... konstant.

Yep... men om maximala effekten är konstant, så lär också frekvensen gå ner vid 100% konstant last, vilket är vad jag också syftar på ovan. De kan inte bränna på hur mycket som helst, utan måste gå ner för att hålla de TDP målen hyfsat. Mao, pga termiska problemen, får de gå ner till 3.7Ghz eller lämplig nivå.

Hade de inte haft dessa problem, så hade de säkert kunna bränna på 4,2Ghz bas här med då jag har inga tvivel på att kärnorna klarar det.

i7-8700K har en "all core turbo" frekvens på 4,3 GHz. Om inget väldigt udda händer kommer de flesta moderkort ha en funktion så "all core turbo" blir lika med max turbo (d.v.s. 4,7 GHz). Moderkorten för entusiaster kommer antagligen ha den funktionen påslagen som förval (om inte något ändras från hur det är idag).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kan man mottivera att välja en 1800x istället för 1600 för en primärt gamingdator (1440p och VR) mest med en andraskärm med lite youtube/chrome på? Eller är det bara pengar i sjön?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Kan man mottivera att välja en 1800x istället för 1600 för en primärt gamingdator (1440p och VR) mest med en andraskärm med lite youtube/chrome på? Eller är det bara pengar i sjön?

Allt är relativt till din budget och dina prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag har ingen i7-7700K (men skulle välja den över min i7-5775C som spel CPU idag), jag gillar modellerna med låg TDP och eDRAM (har 2 st sådana + en på jobbet). På det stora hela tycker jag ARM är mer intressant än x86 när det kommer till teknikutveckling just nu, framförallt kring multicore (har en trave ARM-system hemma som servers)! (Och för att inte dra igång den diskussionen igen, jag har väldigt bra koll på exakt vad eDRAM ger och när det är vettig vilket är orsaken till att jag inte pushar sådana modeller till de som t.ex. är ute efter maximal prestanda för spel eller "normal" användning).

Vad du verkar påstå att något som är fel ändå blir i stort sätt korrekt om mängden personer som missförstått grundproblemet är väldigt högt?

Det här har varit Intels hållning sedan Sandy Bridge (och AMD har samma officiella hållning till överklockning om du läser deras motsvarande information)

"Does this mean that Intel is supporting or encouraging overclocking?
No. While we will, under the Plan, replace an eligible processor that fails while running outside of Intel’s specifications, we will not provide any assistance with configuration, data recovery, failure of associated parts, or any other activities or issues associated with the processor or system resulting from overclocking or otherwise running outside of Intel’s published specifications."

Att det skulle vara någon nytt med i7-7700K i att inte uppmuntra till överklockning är ett i raden av saker folk verkar plocka fram ur platser som nästan helt saknar soltimmar, de upprepar detta tillräckligt många gånger så att de själva börjar tro på det. Vi har som tur är åsiktsfrihet, men detta är just påhittade åsikter och inte fakta.

Lustigt då att intel erbjuder garanti... för överklockning.
https://click.intel.com/tuningplan/

Detta är något som kom redan 2012, med just Sandy Bridge. Så... det luktar lite, vi garanterar inget, om du inte köper extra garanti. Men du går väl på den NetOnNet försäkringen i kassan också?

"The warranty has to be bought during the first year, and runs for three years after that and covers the exchange of one processor. Intel says it still doesn’t endorse overclocking, but sees it as a complement to its regular warranty.

Mao. Det skit du skyfflar ovan är Intels PR propaganda.
Och nej... vad jag vet gäller den inte med delidd. Så... ja, inte då användbar eller hur?

Och vill du sälja 5775c, så finns där nog en hel del av oss som gärna köper den billigt

Skrivet av Yoshman:

Och hur många rapporter har vi läst om där CPUer faktiskt gått sönder p.g.a. sådant?

Framförallt med tanke på att Core M och numera även Surface Pro 2017 med i5 helt förutsätter att man kan köra kretsen med väldigt hög temperatur då det är hela förutsättningen för att passivt kyla den och ändå har bra prestanda.

I stock... troligen väldigt få.

Men jag har sett 2 CPUer hos vänner som bränt pga just detta. Hög spänning, och hög temp.
Ena brändes helt, så den totalt slutade fungera. Andra blev så pass skadad att den efter behövde OC spänningen bara för att klara stock frekvens. Vet inte hur bra den fungerat efter det, då personen bytte CPU.
Detta var Ivy CPU och Skylake om du undrar.

Skrivet av Yoshman:

i7-8700K har en "all core turbo" frekvens på 4,3 GHz. Om inget väldigt udda händer kommer de flesta moderkort ha en funktion så "all core turbo" blir lika med max turbo (d.v.s. 4,7 GHz). Moderkorten för entusiaster kommer antagligen ha den funktionen påslagen som förval (om inte något ändras från hur det är idag).

Kul o se detta påhittade åsikter vs fakta.
Du antar något ingen vet, men du har väl dina källor hos moderkort tillverkarna, VRM designerna och Intel du med...
Alla gör säkert detta med Intel Stock kylare också, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ganska stor skillnad på överklockning inom Intels accepterade gränser och att fysiskt slita av en del från produkten.

Problemet ökar ju mer du klockar, det är ett välkänt problem och anledningen till att olika delid-lösningar också finns. För Intels del är det nog bara tacksamt om kunden självmant förbrukar garantin genom delid. Även Intels HEDT-plattform använder skitpasta nu, innan var det en av de intressantare punkterna med deras plattform då IHS var fastlödd.

Skillnaderna är små. Genom att överklocka minskar skillnaderna dessutom. Ska man skaffa en ny Intel-plattform så blir det väldigt många tusenlappar för att få mer eller mindre samma sak. Det som talar emot så pass gamla plattformar som just Sandy Bridge är att åldern börjar visa sig. Dagens komponenter är ju inte byggda för att hålla i all evighet tyvärr.

Jag har själv ett 2700K-system (den jag skriver på just nu för övrigt) samt ett nyare 6700K-system. Skulle vara svårt att skilja dessa vid blindtest, ska vara om man använder syntetiska benchmarks där man kan få fram testsiffror då. Annat om vi snackat Lynnfield eller för den delen Bloomfield eller någon av alla Core 2-plattformarna.

Jag syftade inte på överklockning inom deras accepterade gränser (dvs. garantin du kan köpa till).

Klart problemet ökar ju mer du klockar. Poängen är att det funkar helt okej med moderat överklockning, vilket i sin tur bör ge bra siffror för Coffee Lake. Vill du sen ha mer är inte en delidd ett dramatiskt ingrepp. Du får ha hyfsat oflyt om du ska ha sönder något.

Det är inte små skillnader. Däremot är det inte samma ökningar generation för generation som det var på den gamla goda tiden, men den är också förbi sedan länge. Om du inte märker av skillnaden handlar det mer om vad du använder processorn till än den faktiska prestandan. Jag vågar lova att jag skulle märka skillnad i ett blindtest om jag får leka runt i Maya med en 2700K respektive 6700K. Även om utvecklingstakten mattats av är det liksom inte som att det stått stilla sedan 2009.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Att man inte gör den kompatibel, när den ändå är pin-kompatibel är en av de mest idiotiska sakerna imho precis som @Enigma säger ovan. Om de faktiskt planerat denna 6-cores lansering så länge som många hävdar... varför har man då stresslanserat Z370? H370 och Z390 verkar vara det som var "tänkt" att lanseras. Om inget kunde de satt en enda pinne till, dummi kopplad till spänningsmatning/jord om de så vill, så du får 1152 och iaf mer logiskt ändring.

Och pga detta så har jag mina tvivel på om inte 8700k blir en kortlivad serie. För Cannon lake har de redan öppet sagt, "blir sämre pga ny nod". Och vad är det då som skiljer Z390 från Z370? Nya funktioner kanske? Och om du saknar uppgraderingsmöjlighet på sockeln, och bara har detta chipset... wtf is the point?

Mao, AMD gör en sockel, där du har framtidskompatibilitet, medan Intel verkar göra allt de kan för att där inte ska vara någon kompatibilitet.

Med det sagt, för de som verkligen byter CPU/moderkort varannat år eller så, är denna CPU troligen mycket bra. Inga tvivel på att den med delidd och bra kylning kommer bli ett monster både i 1-tråd och i multi-tråd... Men det är satans massa problem runt om, precis som du säger, som får en att fundera... är det verkligen värt det, när nu CPU marknaden verkar ha fått fart igen, att låsa in sig så och behöva ta dessa nackdelar + ett saftigt pris?

Precis, nog känns både X299 och Z370 men även Z390 framstressade för att möta Ryzen. AMD's väg ser betydligt klokare ut. Återstår förstås att se hur länge sockeln går att använda innan en ny behöver introduceras men AMD har varit bättre här än Intel som forcerar sockelbyte.

Kommer alltid finnas de som måste ha Intel förstås. Men för alla oss andra så finns det mycket trevligt att välja på idag. Jag brukar gilla att reflektera hur det såg ut för bara ett år sedan där vi idag har så mycket att välja på mot för då. Härliga tider för oss entusiaster och konsumenter!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jag syftade inte på överklockning inom deras accepterade gränser (dvs. garantin du kan köpa till).

Klart problemet ökar ju mer du klockar. Poängen är att det funkar helt okej med moderat överklockning, vilket i sin tur bör ge bra siffror för Coffee Lake. Vill du sen ha mer är inte en delidd ett dramatiskt ingrepp. Du får ha hyfsat oflyt om du ska ha sönder något.

Det är inte små skillnader. Däremot är det inte samma ökningar generation för generation som det var på den gamla goda tiden, men den är också förbi sedan länge. Om du inte märker av skillnaden handlar det mer om vad du använder processorn till än den faktiska prestandan. Jag vågar lova att jag skulle märka skillnad i ett blindtest om jag får leka runt i Maya med en 2700K respektive 6700K. Även om utvecklingstakten mattats av är det liksom inte som att det stått stilla sedan 2009.

Man sliter fortfarande bort en del av produkten för att fixa Intels designmissar. Och väldigt många som vill överklocka behöver också göra detta. Jag kör min 6700K oklockad då det inte är värt besväret helt enkelt.

I de flesta fall är det små skillnader, bara i vissa fall ser man någon större skillnad. Och då är det ofta med speciell mjukvara. Det var underförstått att blindtestet främst skulle handla om vanlig datoranvändning och där kommer du inte märka någon skillnad utan att kunna se mätbar prestanda. Sandy Bridge presterar inte som någon gammal Pentium från 90-talet mot en nyare Intel-processor. De klarar allt Intels senaste gör. Vissa features har tillkommit men inget som de flesta skulle sakna. Utvecklingen har helt enkelt stagnerat. Om man mäter prestandan så märks förstås skillnader men då är det heller inget blindtest längre. Eller fall där man har en referens att mäta mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

@BigganD: Vilket pris för en 1700 , jag betalade runt 3300 för min i våras

Jag betalade för AMD Ryzen 7 - 1800X 5 699:- vid lansering i våras så 1800X har alltså dykt ner 1700 kr i pris.
Så kan det gå när man är otålig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Va faen, min 4770K suger ju getpung ju (brukar inte kolla tabeller).

Men den har ju bara 4 kärnor, så det är nog inte så konstigt. Undrar vad min 3570K hade fått. Den är så dålig att den inte fick vara med. Sorgligt...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

@kelthar:
Menade så klart 1 vs 1 core jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Åter igen ingen aning om vilket test you menar, kollar sällan igenom trådar för att hitta osannolika rykten.

Inte för att vara sån, men jag tvivlar starkt på de, Ryzen är grymt, men med tanke på att 7700k spökar Ryzen 180X i single-thread så ser jag inte hur 8700k inte borde kunna spöa en 6-core ryzen när den har högre IPC. Är väl knappast "haters" att folk ifrågasätter konstiga tester. Är ju bara titta på Intels single-thread och multi-thread performance på Haswell, Haswell-E, broadwell, broadwell-e, skylake och skylake-X sen fortsätter man titta på KBL och Coffee Lake kan omöjligt vara sämre, om de inte rör sig om att Intels nya CPU är sämre än deras gamla 4790k.

Klock för klock så är Ryzen bara några % bakom 6700K och några extra % bakom 7700K. Iallafall om man ska tro Sweclockers test.

Skrivet av Bloodstainer:

Mm, men tills vi ser riktiga tester, och framförallt överklockade 8700k, så är det här bara rykten.En 7700k är inte mycket snabbare än en 4790k om man mäter stock, men OC är det en helt annan story när 4790k kommer upp i 4,8Ghz ungfär och en 7700k kan träffa 5Ghz. Cachedesignen åsido, så har Ryzen top 1800X inte mycket kvar vad de gäller OC prestanda förutom minnes överklockning, medans Intel sedan Nehalem oftast haft hundratals MHz kvar.

Men här har vi problemet som uppkommer i dessa sorters trådar. Intel har gång på gång på gång visat att fler kärnor = sämre överklockningspotential. Var får du för dig att det finns garantier att 8700K kommer ens nära 7700K när det kommer till överklockningspotential på ordinär kylning? Faktum att Intel tvingats trycka ned basfrekvensen på CPUn bevisar bara att den inte kommer att klocka lika bra som 7700K.. för varför annars skulle man gå ned nästan en halv GHz i basfrekvens?

Skrivet av DasIch:

Jag har svårt att tänka mig att det representerar prestandan vi kommer se från 8700K. Som jag skrev i nyhetskommentarerna till Intels prissättning presterar min 5720K betydligt bättre vid nästan samma frekvens. Rimligen borde 8700K ligga klart över en gammal Haswell-E. Det vore konstigt annars.

Om vi bara skulle räkna med 10% bättre prestanda mot Haswell-E bör 8700K hamna runt 1500 poäng i Cinebench. Det går också i linje med vad vi sett tidigare där det tyder på att den hamnar strax efter Ryzen i miltitrådat.

8700K kommer att vinna på IPC om inte annat. För jag betvivlar att 8700K kommer att klocka värdelöst även om den inte kommer att nå 7700K höjder.

Skrivet av anon5930:

Nu har ju dock Intel uppmuntrat överklockning under åren. De har även en garanti för överklockare man kan skaffa om man vill gardera sig ytterligare.

IHS-problematiken kvarstår, temperaturerna drar iväg pga den undermåliga lösning Intel envisas med att använda sedan Ivy Bridge. Att montera tillbaks IHS och försöka sig på garantiärenden är ändå ganska bedrägligt?

Väldigt lite har hänt sedan Sandy Bridge, mest en massa sockelbyten där ett och annat stift ska läggas till eller tas bort. Den står sig bra trots sin ålder.

Ibland undrar man om de satt majonnäs som kylpasta eftersom deras lösning är så ofantligt mycket sämre än X märke på marknaden. Såg ett test för ett tag sedan där folk köpt kylpasta på burk för typ en dollar på Ebay och bytt ut skiten som sitter under IHSen på 7700K. Och vet ni vad? Temperaturen sjönk med närmare 10 c. Alltså är skiten under skölden sämre än lösningar som kostar en dollar per liter.

Det är så skrämmande snålt att man måste ta sig runt huvudet.

Skrivet av Ice Frontier:

Är det så att fler kärnor kräver flera pins? Så vitt jag vet är Z370 också 1151 pins som Z270, men 370 stödjer 6 kärnor.

Jag trodde mest det handlar om strömförbrukning.

Skickades från m.sweclockers.com

Fler kärnor = bättre strömtillförsel = mer pins. Om nu inte Intel kör med döda pins även i sina lite högre segment som 7700K och andra fyrkärniga processorer så ser jag det som en väldigt liten chans att det skulle finnas nog med pins på moderkortet för att kunna tillföra två extra kärnor med strömtillförsel. Och då har jag inte ens nämnt att man eventuellt behöver ett helt nytt chipset. Det är ju inte för inte som Intel kör med två olika sockets redan.

Skrivet av Yoshman:

Och hur många rapporter har vi läst om där CPUer faktiskt gått sönder p.g.a. sådant?

Ursäkta mig @Yoshman men det där argumentet luktar lite mycket det som förekommer om det går att dammsuga i datorn eller inte. Hur många har fått sina datorer kortslutna? Om man ska tro forum.. nästan ingen.. men alla som någonsin haft med en dator att göra vet vad en statisk laddning kan göra med ett kretskort. Samma gäller högspänning kontra hög temperatur. Man behöver inte läsa en massa forumstrådar för att vara medveten om att hög temperatur och hög spänning INTE är bra för kretsar. Detta borde du (av alla) veta. Men det känns lite Intel bias över den kommentaren.

Skrivet av yrfhar:

Jag betalade för AMD Ryzen 7 - 1800X 5 699:- vid lansering i våras så 1800X har alltså dykt ner 1700 kr i pris.
Så kan det gå när man är otålig.

Samma gäller ju 7700K. Den lanserades för 4200:- i Sverige. Köpte min för ett par månader sedan för 3000:- alltså har CPUn gått ned med 1200:- i pris. Nyhetens behag kostar brukar det så fint heta. ;D

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Många här som gnäller över temps på 7700k och till viss del rättfärdigat men samtidigt så ska man inte vara under villfarelsen att 1800x är direkt sval vid OC den heller, kliv upp över 1.4 volt och temp kommer öka rätt bra under prime/occt.

En 1800x i stock däremot är förvånansvärt sval med tanke på prestandan den faktiskt ger
www.3dmark.com/compare/fs/13602607/fs/13602664
Här ser ni mitt överklockade GTX1080 med en stock 1800x vs OC 4100MHz, ni kanske kan gissa att 4100MHz inte går direkt svalt på luftkylning medans stock så puttrade fläktar på i 4-600rpm.

Gick själv från en 2600k@ 4800MHz med 2133c10 minnen och generellt presterar min 1800x i stock betydligt bättre än 2600an, även i saker som tycker om frekvens. Kör faktiskt stock nu då det ger mer prestanda än min gpu behöver och går svalt/tyst som fasen.
www.3dmark.com/compare/fs/13602607/fs/13602664/fs/11411813
Här ser ni hur 1800 står sig mot min gamla 2600k, 4800MHz på den var absoluta maxklock medans 4100 på 1800x är absoluta maxklock, bägge på luftkylning (GPU hastigheter är desamma mellan testerna, bara avläsningen som spökar när man kör boost curve klockning. 2600an körde också pci-e 2.0@ 16x)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fler kärnor = bättre strömtillförsel = mer pins. Om nu inte Intel kör med döda pins även i sina lite högre segment som 7700K och andra fyrkärniga processorer så ser jag det som en väldigt liten chans att det skulle finnas nog med pins på moderkortet för att kunna tillföra två extra kärnor med strömtillförsel.

Hej igen. Z370 är så vitt jag vet 1151 pins, dvs samma antal som tidigare generationer för både två och fyrkärniga processorer. Med det i åtanke tänker jag att det kanske inte automatiskt går att dra slutsatsen att flera pins är en nödvändighet för tex 8 kärnor, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xinpei:

Ursäkta mig @Yoshman men det där argumentet luktar lite mycket det som förekommer om det går att dammsuga i datorn eller inte. Hur många har fått sina datorer kortslutna? Om man ska tro forum.. nästan ingen.. men alla som någonsin haft med en dator att göra vet vad en statisk laddning kan göra med ett kretskort. Samma gäller högspänning kontra hög temperatur. Man behöver inte läsa en massa forumstrådar för att vara medveten om att hög temperatur och hög spänning INTE är bra för kretsar. Detta borde du (av alla) veta. Men det känns lite Intel bias över den kommentaren.

Om kretsen inte tål Tjunction (som är 100°C för hela Kaby Lake serien) är kretsen defekt för det är en temperatur som Intel garanterar.

En anledning att kretstillverkarna (inte bara Intel) försöker skapa kretsar som tål att högre temperaturer är en direkt konsekvens av att man hårdsatsar på mobila enheter. Ju större delta man kan ha mellan kretsytan och omgivningen, desto mindre kylfläns, lägre luftflöde etc kan man ha för att kyla bort en specifik mängd utvecklad värme. Det är ren termodynamik, inte någon form av bias.

Förkortar hög spänning och hög temperatur livslängden? Det gör den absolut.
Men normala livslängden på en CPU är i normalfallet något man får mäta i decennier, minskar den till hälften är det fortfarande längre än vad som har någon praktiskt relevans. Jämför med allt gnäll kring Samsungs fix av 840 EVO. Ja fixen minskade livslängden, men den var långt över tio år med rätt hård användning så att den minskade vara i praktiken totalt irrelevant.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Använder du 770 som PhysX AIC?

Hihi, måste nog göra dig besviken, tror jag jobbade på att uppdatera signaturen och blev avbruten. Glömde sedan bort det i sisådär 1-2 år. Kör ett 980 i min gamingdator och ett 970 i min studiodator. De gånger jag behöver mer arbetskraft kan jag då rendera/exportera med båda datorerna. Ska se till att signaturen står på min "to-do" lista... ^^

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.