Flytta data till laptop innan ominstallation?

Permalänk

Flytta data till laptop innan ominstallation?

Min dator fuckades upp i en windows uppdatering så att jag måste ominstallera windows (har försökt fallback men de funkar ej) skulle de gå att ta ut hårddisken och SSDn ur datorn, plugga in dom via USB adapter till en macbook air och lägga över filer jag vill spara dit sen bara sätta tillbaka hårddiskarna, ominstallera windows och föra över alla macbook filerna via en usb sticka eller något?

Permalänk

Visst du kan göra så. Ett annat alternativ är att låta allt sitta kvar, så får din hårddisk agera lagringsdisk, troligtvis har inte den blivit påverkad av felet vid uppdateringen då jag antar du har windows på din SSD. Lägg över de filer du vill ha sparade från din SSD till hårddisken. Under ominstallationen av windows koppla ur den och ha bara din SSD inkopplad och kör Windows där på nytt.

Permalänk

@Mattias.F: Hur ska jag lägga över filerna? Direkt när ja startar datorn får jag ett felmeddelande om windows att en reparation gått fel, så hur komma åt filerna och lägga över dom från SSDn

Permalänk

Har du möjlighet att starta om i Felsäkert läge enligt denna guide? Eller kommer du inte ens så långt?

https://support.microsoft.com/sv-se/help/12376/windows-10-sta...

Permalänk
Medlem

Går att komma till felsäkert läge genom att hålla ner Shifttangenten och starta eller starta om datorn också

En annan variant är att felsäkert läge ska triggas efter 3 misslyckade starter, eller om man avbryter starten efer några sekunder några gånger i rad, dock sista två kan orsaka problem med trasiga filer om man har otur.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Går att komma till felsäkert läge genom att hålla ner Shifttangenten och starta eller starta om datorn också

En annan variant är att felsäkert läge ska triggas efter 3 misslyckade starter, eller om man avbryter starten efer några sekunder några gånger i rad, dock sista två kan orsaka problem med trasiga filer om man har otur.

Att komma in i Win 10s felsäkert läge är allt annat än felsäkert. Man kan lätt komma in i den, förutom när man faktiskt behöver den.

Tacka vet jag gamla goa F8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Går att komma till felsäkert läge genom att hålla ner Shifttangenten och starta eller starta om datorn också

Ändå fungerar det inte när det verkligen gäller....!? Det är min praktiska upplevelse.

Skrivet av Paddanx:

Tacka vet jag gamla goa F8...

Får inte heller Shift att fungera. Tips! Vad som däremot fungerade för mig var att starta datorn med Windows-media från en USB-sticka och där välja reparera och sedan lämplig åtgärd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Får inte heller Shift att fungera. Tips! Vad som däremot fungerade för mig var att starta datorn med Windows-media från en USB-sticka och där välja reparera och sedan lämplig åtgärd.

Jo... man har gått tillbaka till Win 9x tidens logik igen, där man behöver recovery media för att ens boota felsäkert läge ordentligt. Är riktigt dåligt när man tar bort sådana kritiska funktioner. (Som fungerat kanon i X2k/XP/Vista/7)

Sen lägger man till att man ofta inte sitter med sånt media hemma heller, då allt laddas ner idag. Så om du inte har en maskin till... är du körd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo... man har gått tillbaka till Win 9x tidens logik igen, där man behöver recovery media för att ens boota felsäkert läge ordentligt. Är riktigt dåligt när man tar bort sådana kritiska funktioner. (Som fungerat kanon i X2k/XP/Vista/7)

Sen lägger man till att man ofta inte sitter med sånt media hemma heller, då allt laddas ner idag. Så om du inte har en maskin till... är du körd.

Lärde mig läxan för länge sedan och har alltid en USB-sticka med Windows 10 på liggandes i skrivbordslådan

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lärde mig läxan för länge sedan och har alltid en USB-sticka med Windows 10 på liggandes i skrivbordslådan

Ahh.. USB minnen... vars flash är lika pålitligt som pappersfoto i solljus?
Med min tur slutar det i att när jag väl behöver den, är stickan oläsbar...

Permalänk
Inaktiv

Varför hålla på att bråka med att plocka ut disken? Det är att krångla till det överdrivet mycket. Boota från en USB-sticka med en Live-ISO av exempelvis Ubuntu, och lös problemet därifrån. Då blir det enkelt att komma åt disken (förutsatt att den inte är fysiskt skadad) och kopiera till exempelvis en annan hårddisk, intern eller extern, eller du kan kopiera till en annan dator över nätverk.

Permalänk

Update: Har försökt starta i felsäkert läge osv men får samma felmeddelande att "automatisk reparation misslyckades" what do? Försökte dessutom återställa datorn med valda filer sparade och de gick inte heller, har inte försökt återställa helt utan att spara nått.

Permalänk
Inaktiv

@lesscool10:

Om du har en fungerande mac så kan du skapa en Live-USB enligt följande guide, och sedan kan du boota från USB-stickan på din Windows-maskin och komma åt dina filer.

https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/tutorial-create-a-usb-s...

Alla borde ha en sådan USB-sticka liggande. Det är guld när man hamnar i situationer som denna.