Permalänk

Alltså, om HUDen innehåller ett litet orangefärgat block som är 20 pixlar stort (i 1920) och orbiterfunktionen flyttar hela bilden 25 pixlar åt sidan så skonas hela området för en stund.
Att jämföra med en kanallogga som kanske upptar 200 pixlar av 3840 (ca. 5%) och flytten bara är 50 pixlar åt sidan. Då är fortfarande 75% av området belastat.

Att det är väldigt få som märkt av några inbränningar lär väl ha och göra med att de till en början bara syns mot vissa bakgrunder.
Hur många sitter och kör enfärgade testbilder på sin TV?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jonte[YoT]:

Hur många sitter och kör enfärgade testbilder på sin TV?

Ingår i mitt jobb. Och där klingar retention av ganska snabbt. Snabbare än vad det gjorde med många plasma.

Permalänk
Medlem

Mad kör ni får nivå på OLED Light? Av det jag läst tror många att hög inställning där kan vara en orsak.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺

@Shakermaker: Inte bara tror: Hög ljusstyrka är en orsak eftersom det ligger i sakens natur att dioden förändras när den använder mer energi. Kör jag testbilden för HDR kommer ljuset förändras redan efter ett par sekunder och man har en avklingande retention efter det. Samma testbild i 20+ sekunder och panelen börjar automatiskt släcka ned som skyddsåtgärd.

Permalänk
Medlem

Oled light är det kontrast reglaget på Philips?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

@oqvist: Ja, delvis. Eller mestadels. Vill minnas (och har dokumenterat) att kontrastreglaget på Philips också har ganska tydlig effekt på det dynamiska omfånget. Det flyttar runt på posteriseringen/färgbandningarna vilket tyder på att det arbetar med någon form av digital nivåjustering också. Vitbalansen blir också gulare när man närmare sig 120 nits och lägre.

Det traditionella kontrastreglaget (för att ankra referensvitt) heter "videokontrast" och ligger djupare i menyerna.

Permalänk
Medlem

Jag tror på teorin att inbränningar på OLED främst har att göra med ojämnt slitage över tid, inte så mycket att man visar en statisk bild för länge. Med andra ord att visa en tv-kanal med tydlig logga eller spel med HUD 8 timmar i sträck skulle inte vara något problem (utöver tillfällig image retention) däremot att göra det 8 timmar om dagen, en timme i taget, under en längre period skulle till slut få en påverkan. Visserligen verkar LEDs tappa i ljusstyrka betydligt snabbare under högre temperatur så det hjälper väl inte att samma LEDs lyser konstant för länge, men skulle ändå gissa att de når stabil maxtemperatur relativt snabbt så det kanske det inte spelar någon större roll för slitaget om de lyser 1x8 timmar eller 8x1 timme.

Lite orolig är man, speciellt då jag skulle använda ett potentiellt OLED-inköp till en hel del desktop och spel, men nu är de trots allt så pass billiga att man kanske ändå ska riskera det, blir möjligtvis en B7 till black friday.

Permalänk
Medlem

Besökte en Elgiganten butik häromdagen och tittate på ett demoex - LG OLED65E6V - som kört demo visningen under en längre tid. Skärmen hade rätt kraftig inbränning av LG:s vita logga och från vissa högdagrar i demo-filmen. Inbränningen visade sig som mörka partier. Man såg hela tiden LG.s logga som en svart skugga. Mycket fult. Tror tyvärr att skärmar av denna typ förlorar en hel del i ljusstyrka med tiden. De åldras. Funderar på att köpa en SONY KD-65ZD istället. Men troligen har man samma problem med den. Ljusstyrkan på SONY KD-65ZD är dock högre, så den kanske håller acceptabel ljusstyrka längre. Vem vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nelson63:

Besökte en Elgiganten butik häromdagen och tittate på ett demoex - LG OLED65E6V - som kört demo visningen under en längre tid. Skärmen hade rätt kraftig inbränning av LG:s vita logga och från vissa högdagrar i demo-filmen. Inbränningen visade sig som mörka partier. Man såg hela tiden LG.s logga som en svart skugga. Mycket fult. Tror tyvärr att skärmar av denna typ förlorar en hel del i ljusstyrka med tiden. De åldras. Funderar på att köpa en SONY KD-65ZD istället. Men troligen har man samma problem med den. Ljusstyrkan på SONY KD-65ZD är dock högre, så den kanske håller acceptabel ljusstyrka längre. Vem vet?

Alla OLED apparater har paneler tillverkade från LG som har patent på tekniken. Så om detta är ett panelproblem så kan detta problem inträffa oavsett märke du köper. Möjligtvis att mjukvaran kan göra något åt det men iaf min LG har skärmsläckare och avstängningstimer. Att en OLED skulle åldras tror jag inte ett dugg på, de sa på plasmatiden att plasman åldras men jag märkte ingen skillnad på min gamla plasma som gått 20k+ h. En diod fungerar dessutom annorlunda då den antingen är hel eller så är den trasig, finns liksom inget mellanting som det fanns på plasman.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jompa79: Din plasma har definitivt förändrats efter 20K timmar. Men har du en riktigt bra plasma, likt Pioneer Kuro, har den förändringen varit väldigt gradvis under tiden. Så inget du märker från dag till dag direkt.

OLED kommer också förändras med tiden. Finns ingen displayteknik som är immun mot detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Jompa79: Din plasma har definitivt förändrats efter 20K timmar. Men har du en riktigt bra plasma, likt Pioneer Kuro, har den förändringen varit väldigt gradvis under tiden. Så inget du märker från dag till dag direkt.

OLED kommer också förändras med tiden. Finns ingen displayteknik som är immun mot detta.

Jag hade en Panasonic som efter Pioneer klassades som en av de bättre. När jag efterforskade angående plasma så nämndes det att 40k h var nån slags halveringstid för ljusstyrkan så min borde ha förlorat runt 25% då. Sen får man tänka på att detta var en svaghet hos plasman och att efter 20k h är det dags att byta TVn för att den är omodern och inte för att den ger sämre ljusstyrka. Kan inte tänka mig att OLED på nått sätt skulle vara sämre än detta och att efter 8år+ och 15kh+ så uppgraderar man av andra anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

En diod fungerar dessutom annorlunda då den antingen är hel eller så är den trasig, finns liksom inget mellanting som det fanns på plasman.

LED tappar ljusstyrka med tiden. Dessutom tappar olika färger ljusstyrka olika fort. För några år sedan var det en väldig skillnad för blå som hade kortast livslängd. Hur det ser ut idag vet jag inte exakt. Jag kan tänka mig att det blivit bättre, men man kommer aldrig helt komma ifrån detta fenomen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nelson63:

Besökte en Elgiganten butik häromdagen och tittate på ett demoex - LG OLED65E6V - som kört demo visningen under en längre tid. Skärmen hade rätt kraftig inbränning av LG:s vita logga och från vissa högdagrar i demo-filmen. Inbränningen visade sig som mörka partier. Man såg hela tiden LG.s logga som en svart skugga. Mycket fult.

Inte säkert att det är en inbränning. Image Retention kan vara temporär och gå bort efter ett antal minuter, eller efter en "skärmtvätt".

Permalänk

Har lyckats fått en permanent in bränning på min B6.
Den klassiska solen på Nyhetsmorgon i tv4 😦

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Har lyckats fått en permanent in bränning på min B6.
Den klassiska solen på Nyhetsmorgon i tv4 😦

Skickades från m.sweclockers.com

Kontakta LG och boka en service.

Dem tog in våran gratis för undersökning och bytte ut panelen mot en ny efter att vi också drabbat av permanent inbränning.

Skulle dem anse att det uppkommit pga oansvarigt tittande får du tillbaka den gratis.

Permalänk
Medlem

Jag har ägt LG e6 i cirka ett år..
inga tecken på in bränning men istället är det banding som vart boven.. Har ett tjockt streck i stort sett mitten av bilden som syns i olika scener på olika filmer.. Extremt störande och vet inte hur jag ska göra med tanke på att ja resan bytt TVn två gånger av andra problem..
Vet inte riktigt hur lång garanti det är eller vs dom sägs där om banding..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Varför ska man kolla efter en inbränning i en bild som man vanligtvis aldrig ser. Om du inte ser inbränningen under normalt tittande så är det ju inget problem egentligen. Kan dock tänka mig att en inbränd logo syns under vanligt tittande då den är i ena hörnet och sticker ut lätt mot olika bakgrunder. Jag kommer inte börja leta efter defekter i min OLED men har inte sett några inbränningar heller, kollar ofta på youtube så borde isf upptäckt om det finns när Youtubes logga med helröd bakgrund dyker upp.

Jag lämnar in min bil på årlig service för att eventuellt hitta fel på bilen och för att kunna åtgärda dem i tid. Antar att det är samma sak med tv att man kan åtgärda med olika bakgrundsbilder och inbyggda program för att bromsa inbränning/retention.
Är väl så att personen sett inbränning när det blir röd eller rosa bakgrundsbild. Som han skriver syns den inte på vit eller svar etc. Jag förstår helt personen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Har lyckats fått en permanent in bränning på min B6.
Den klassiska solen på Nyhetsmorgon i tv4 😦

Skickades från m.sweclockers.com

trist... tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av avm:

Kontakta LG och boka en service.

Dem tog in våran gratis för undersökning och bytte ut panelen mot en ny efter att vi också drabbat av permanent inbränning.

Skulle dem anse att det uppkommit pga oansvarigt tittande får du tillbaka den gratis.

Saken är den att den köptes på Black Friday 2016, garantin har löpt ut.
Så vet inte hur jag jag ska göra riktigt 😐

Skrivet av griid:

trist... tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Trist är det allt, men får väl försöka leva med det 😥

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Saken är den att den köptes på Black Friday 2016, garantin har löpt ut.
Så vet inte hur jag jag ska göra riktigt 😐

Trist är det allt, men får väl försöka leva med det 😥

Du har ju reklamationsrätt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Inte för att strö salt i såren men ni som verkar fått inbränning(ar), har ni möjligtvis kört TVn i typ Dynamic/Standard mode eller något annat som ger extra mycket tryck i bilden? Jag har nämligen själv kört OLEDs både som monitor till HTPCn och som faktiskt skrivbordsmonitor utan några större "motåtgärder mot inbränningar" annat än att köra lite mer normala bildinställningar, och har fortfarande inte ett spår av inbränningar, inte ens från taskbaren, vilket förvånar mig.

Permalänk
Medlem

min B6 fick också tv4ans morgsol inbränd. Den gick in på service och fick en ny panel (allt på garantin), tvn köptes under mellandagsrean -16. Det jag tror gjorde att jag fick inbränningen va att jag hade maxat OLED light.. Nu kör jag med betydligt lägre OLED light, bilden blir inte sämre för det, kan inte se att morgonsolen fastnar..

Permalänk
Medlem

Just gul verkar vara den värsta färgen. Använder också min C7 som HTPC-monitor och läser precis den här tråden med en Komplett-reklam med gul ram bredvid, och det blir image retention mot grå bild efter bara några sekunder, så kan tänka mig att det är det största problemet när det gäller permanenta inbränningar också. Har haft hyfsat långvarig image retention från den svarta taskbaren i Win10 (har satt den på auto-hide nu) samt kalibreringrutor när jag skulle kalibrera HDR, men än så länge har det alltid försvunnit med tiden/efter en rensning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

min B6 fick också tv4ans morgsol inbränd. Den gick in på service och fick en ny panel (allt på garantin), tvn köptes under mellandagsrean -16. Det jag tror gjorde att jag fick inbränningen va att jag hade maxat OLED light.. Nu kör jag med betydligt lägre OLED light, bilden blir inte sämre för det, kan inte se att morgonsolen fastnar..

Låter med andra ord som man borde försöka se till att kolla på TV4 i Dynamic mode då

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Du har ju reklamationsrätt?

Vem kontaktar man då? Tillverkaren eller återförsäljaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Vem kontaktar man då? Tillverkaren eller återförsäljaren?

Skickades från m.sweclockers.com

Återförsäljaren

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Läser att LG:s 8-serie tycks ha en funktion för att "dimma" delar av skärmen som har statisk bild, exempelvis en logga.

Låter bra. Får kanske bli en B8:a på rea. Känner att jag ändå vill ha en OLED om jag skall gå ned från projektorn och 104 tum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Inbränd logga

Märkte en inbränd logga på min TV idag, en LG 55EG920V, köpte den våren 2016. Har kontaktat LG så jag får höra vad de säger och om de åtgärdar felet på garanti (reklamationsrätt)

Permalänk
Medlem

Hej, sitter på en philips oled från 2017.
Har haft Expert mode och låg ljusstyrka, men lyckades ändå få inbränningar från Spelet Rocket League (spelade cirka kanske 1h varje dag efter jobb - inga extrema sessions, men ofta under långtid).

Så fort röda och oranga färger är på tvn så kan man läsa "Ball cam" i mörkare färg, precis som OLEDn inte lyckas bli lika stark längre.

Har skickat en fråga till Philips vad mina options är, tvn är mindre 1 år så jag hoppas jag kan få den utbytt gratis eller till billig peng.

Hur gäller hemförsäkring i dessa lägen, har IF stor hemförsäkring idag som jag är nöjd med (hoppas jag - ej använt den än)

Permalänk
Medlem
Skrivet av seanhak:

Hur gäller hemförsäkring i dessa lägen, har IF stor hemförsäkring idag som jag är nöjd med (hoppas jag - ej använt den än)

Försäkringen lär inte vara till hjälp däremot bör du reklamera till försäljningsstället.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1