Permalänk
Avstängd

Leva (delvis) utan internet?

Jag skulle vilja reducera all kontakt med internet både på arbete och fritid.

Har tills för något dygn sedan hat ett par surfdatorer med internet framme (min arbetshörna på ett slags ideellt makerspace, eller vad man skall kalla det för...) på en annan plats där man kunde komma åt att tex uppdatera hemsidor, kolla "öppna" mail adresser, mm.
Eftersom det inte fungerade att ha det där tog jag bort dem igår, samt tog bort all internet utrustning.
(Även om det hade begåtts några lagbrott när jag kollade upp det så vill jag inte ta risken att detdär inträffar igen.)

Dock är jag själv utan internet nu förutom min egen bärbara.

Känns litet onödigt egentligen att göra annat på den än att kolla mailen någon gång, titta på TV någon gång, osv.
Lätt man fastnar flera timmar dock när jag har den hemma och man tex tittar på film och sådant.
Tar helt enkelt för mycket tid.

Men vad som är problemet är att komma åt internetbanken och liknande.

Bästa vore egentligen om man fick gå några kilometer för att kunna ansluta till nätet så att man får tänka till om man vill slösurfa på TV serier och liknande och inget internet alls hemma. Det är det som fungerat bäst för mig tidigare.

Har någon tips och idéer utan datamängdsbegränsing?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det här låter väldigt plågsamt. Jag tror det enda man kan göra är att hitta annat att göra, hobbys eller dylikt. Får jag fråga varför du utsätter dig själv för det här?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd

För att det är svårt att ta sig till en fysisk bank härifrån och att jag behöver kolla vädret och liknande med jämna mellanrum.

Sedan är jag inte alls intresserad av denhär typen av datorer eller programvara så jag vet inte hur man gör för att få till det bra och säkert ur teknisk synvinkel.
Jag har inte ens någon mobiltelefon som klarar internet.

Jag kan inte släppa saker jag påbörjat förrän det är klart, baksidan är att det svårt att slita sig om man tex börjat kolla på en TV serie. Bättre man inte har något alls.

Spel kan jag kontrollera, men inte sammanlagd tid man lägger på surfande tyvärr.

Det har inte fungerat att ha internet hemma 24/7

Därför har jag löst det så förut och undvikit internet på telefonen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Du bor ensam gissar jag?
Det ställer ju till det. :/
Men i en del routers finns det funktioner för schemaläggning. Kolla tillverkarnas hemsidor för manualer.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

Stämmer, långt från allt vettigt också utanför jobbet när man är låst till 7-4 jobb, man får ta de polare man kan hitta om man vill ha någon form av social interaktion alls efter jobbet känns det som ibland...
Borde kanske vara mer selektiv, men alternativet var noll personer utanför jobbet att umgås med privat under de tre veckor man jobbar här varje månad.

Hemma, finns det ju alltid jobb på huset och sådant, men saknar att inte ha något praktiskt arbete för händer på fritiden här, därav makerspace iden.
Brukar motionera någon mil i skogen men man har sett det mesta nu, blir mest en repetition av samma sträckor om man skall hinna tillbaka innan det blir för kompakt mörker...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Ehm.. Jag hänger inte riktigt med..

Vill du diskutera hur det är att hoppa nätet, vad som kan göras istället, eller hur du ska lyckas begränsa din tid framför datorn?

Permalänk
Avstängd

Både och, men fråga ett är nog besvarad redan, Skall kolla upp detdär med scemaläggning, det tror jag skulle fungera perfekt. Typ efter 8 eller något kommer det att ge sig självt när man blir för trött att kolla på TV. Då blir man ut tvingad att motionera mer i stället även om det är tråkigt.

Spel går bra att hantera ändå nu när man sagt upp online MMO som WoW och liknande som tar extremt mycket tid.
(Jag har ADHD så har förmodligen med det att göra... blir skitförbannad när jag förlorar också men det går över fort. Antagligen därför man ofta handlar först och tänker sedan också... jag vill ha saker och ting skitsnabbt gjorda så har typ alltid femtiotusen grejer på gång men få saker slutförda..., men har försökt träna på det, med framsteg.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

I vår kommun finns öppet internet på alla skolor, bibliotek och liknande,
kan man backa till att bara kolla mail, skaffa något tv-avsnitt, ett par tidningar på PDF så klarar man sig nog bra.

Fast för mail och vad man nu använder för messenger så bör man kanske ha någon långsam 3g uppkoppling idag.

Permalänk
Inaktiv

Ahh, då hänger jag med.

Själv så skulle jag nog föredra snickrandet då det är rätt kul. Men hmm.. Andra alternativa sysslor med datorer kanske kan vara något? Exempelvis att skaffa någon ritplatta, lära sig programmera, RPIs, o s v. Annars finns det klart mycket att göra, om du nu bor så att du t o m kan ha en egen lokal. Bara vi som bor i städer med priser bortom det sunda, som har lite begränsningar i vad som går att göra (utan att ruineras). Exempel på annat kan väl vara allt från fågelskådning till fågelpangande

Men ja, bortom schemalagd uppkoppling så blir det nog knepigt. Då är det mest att du måste ge dig fan på att det inte ska vara något datorsittande. Möjligen någon timer/tidtagare för att bli påmind om hur mycket tid du lagt på det.

Edit: Yff.. WoW har stulit bra med tid från mig med
Träningsutrustning kanske kan vara något? Kan ju t o m försöka dig på att skapa din egna.

Permalänk
Avstängd

Tänkte göra ett nytt försök att se om iden med skaparsamarbete med polare fungerar nu när datorerna är borta... Sommartid är det inga problem, då är jag hemma, men med facit i hand så är jag rädd att gå vilse i skogen om man är ute i okänd terräng efter vintermörkret lagt sig för dagen. Åkte typ fem enkelresa mil åt fel håll på skidor en gång djupt inne i skogen, för några år sedan så fick lifta tillbaka med plogbilen när jag kom ut på vägen igen... Tog mig sammanlagt 8 timmar i sträck på långskidor om man räknar in alla cirklar och sidospår... ha ha!:D

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Skaffa en liten radio som sällskap brukar ju även pratas väder och vind on air.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Mmm... Tror jag har en gammal multifrekvensare hemma, skall se om den fungerar. Borde gå att göra en enkel kastantenn man kan slänga ut vid en vägg eller liknande... Så man kan lyssna litet på sjöväder telegram och fulla ryssar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Tänkte göra ett nytt försök att se om iden med skaparsamarbete med polare fungerar nu när datorerna är borta... Sommartid är det inga problem, då är jag hemma, men med facit i hand så är jag rädd att gå vilse i skogen om man är ute i okänd terräng efter vintermörkret lagt sig för dagen. Åkte typ fem enkelresa mil åt fel håll på skidor en gång djupt inne i skogen, för några år sedan så fick lifta tillbaka med plogbilen när jag kom ut på vägen igen... Tog mig sammanlagt 8 timmar i sträck på långskidor om man räknar in alla cirklar och sidospår... ha ha!:D

Lite därför jag föreslog träningsutrustning. Då kan du hålla igång utan att gå vilse. Battleropes är ett hyggligt exempel du kan köra om du inte söker någon skrotlyftning. Finns många varianter, och allt går att bygga själv. Tycker själv att träning blir rätt kul när man inte längre går efter något trist pass som någon robot.

Kom dock ihåg att inte överreagera på dina bekantas, nyligen upptäckta, roliga* beteende. Yes, läste den tråden För det är väl inte precis anledning att avsäga sig nätet. Snarare att inte ge dem fri tillgång till din lina/dator.
* = Var kanske inte så roligt för dig att upptäcka. Men det var oerhört kul att läsa om

Permalänk
Avstängd

Hoppas du har rätt, tyvärr går jag all in 200% även att gå till botten med saker man borde skratta åt och glömma ibland...
Blev tydligen någon typ av missförstånd jag fick reda på i PM om det, så satt uppe halva natten igårkväll med att reda ut detdär...
(Var någon som trodde att det handlade om allvarligare saker, vilket det inte var, eftersom jag kollade upp utgående historiken för samtliga datorer (inga personuppgifter eller andras privata konton loggas på dem som sagt) fem sex gånger igårnatt... innan jag kopplade ur dem, jag tar avgjort hellre risken att den läcker ut och folk tror att jag är bög jämfört med misstankar om olagligt material i allafall... )
En av baksidorna med AD+ diagnoserna tyvärr...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Hoppas du har rätt, tyvärr går jag all in 200% även att gå till botten med saker man borde skratta åt och glömma ibland...
Blev tydligen någon typ av missförstånd jag fick reda på i PM om det, så satt uppe halva natten igårkväll med att reda ut detdär...
(Var någon som trodde att det handlade om allvarligare saker, vilket det inte var, eftersom jag kollade upp utgående historiken för samtliga datorer (inga personuppgifter eller andras privata konton loggas på dem som sagt) fem sex gånger igårnatt... innan jag kopplade ur dem, jag tar avgjort hellre risken att den läcker ut och folk tror att jag är bög jämfört med misstankar om olagligt material i allafall... )
En av baksidorna med AD+ diagnoserna tyvärr...

Jo.. Du gav väl kanske inte tråden så bra start när du påpekade att det kanske var sådant som faktiskt var riktigt allvarligt. Det var såklart inte vad du borde fnissa lite åt. Resterande däremot.. Det gjorde det i alla fall svårt för mig att hålla mig från skratt

Men vaddå, var det någon som "behövde" veta exakt vad det var för något? Lite mysko. Hade väl dugit att uppmana till att vidta rätt åtgärder.
Absolut ska du ta det på allvar tills du kollat så det verkligen inte var något allvarligt. Förvisso så är det väl subjektivt hur allvarligt det som faktiskt skett är, men ja.. Jag tycker inte att det var någon fara (har själv bekanta som fann sådant underhållande att kika på)

Permalänk

Ett alternativ hade ju kanske varit att säga upp ditt hemnät och surfa via internetdelning från telefonen och bara täcka typ en halv gig i månaden Kanske tar slut dom första månaderna innan du är van vid det, och då kan du ta din promenad till öppet wifi!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Avstängd

Mmm... Satt faktiskt och kollade på mobila lösningar har inte hittat någon bra ännu, men skall fortsätta kolla upp det...
-------------------

Skrivet av anon186252:

Jo.. Du gav väl kanske inte tråden så bra start när du påpekade att det kanske var sådant som faktiskt var riktigt allvarligt. Det var såklart inte vad du borde fnissa lite åt. Resterande däremot.. Det gjorde det i alla fall svårt för mig att hålla mig från skratt

Men vaddå, var det någon som "behövde" veta exakt vad det var för något? Lite mysko. Hade väl dugit att uppmana till att vidta rätt åtgärder.
Absolut ska du ta det på allvar tills du kollat så det verkligen inte var något allvarligt. Förvisso så är det väl subjektivt hur allvarligt det som faktiskt skett är, men ja.. Jag tycker inte att det var någon fara (har själv bekanta som fann sådant underhållande att kika på)

Mmm... Satt med och drack öl, så hann tyvärr se delar av det därav macken historian som bara gjorde det ännu värre...
Fast det jag såg var som sagt inte det han som skickade PM trodde. Jag är uppriktigt glad att moderator tog bort det. ha ha!

Nog om detdär nu...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jag skulle vilja reducera all kontakt med internet både på arbete och fritid.

Har tills för något dygn sedan hat ett par surfdatorer med internet framme (min arbetshörna på ett slags ideellt makerspace, eller vad man skall kalla det för...) på en annan plats där man kunde komma åt att tex uppdatera hemsidor, kolla "öppna" mail adresser, mm.
Eftersom det inte fungerade att ha det där tog jag bort dem igår, samt tog bort all internet utrustning.
(Även om det hade begåtts några lagbrott när jag kollade upp det så vill jag inte ta risken att detdär inträffar igen.)

Dock är jag själv utan internet nu förutom min egen bärbara.

Känns litet onödigt egentligen att göra annat på den än att kolla mailen någon gång, titta på TV någon gång, osv.
Lätt man fastnar flera timmar dock när jag har den hemma och man tex tittar på film och sådant.
Tar helt enkelt för mycket tid.

Men vad som är problemet är att komma åt internetbanken och liknande.

Bästa vore egentligen om man fick gå några kilometer för att kunna ansluta till nätet så att man får tänka till om man vill slösurfa på TV serier och liknande och inget internet alls hemma. Det är det som fungerat bäst för mig tidigare.

Har någon tips och idéer utan datamängdsbegränsing?

Jag tror det där med motion och så är en jättebra sporre. Eller andra sätt att "belöna" sig själv med internetåtkomst. Kan ju handla om annat jobbigt man går och skjuter på, men om man lägger det som krav för att få komma åt internet så blir det gjort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Mmm... Satt faktiskt och kollade på mobila lösningar har inte hittat någon bra ännu, men skall fortsätta kolla upp det...

Jasså, trodde du önskade lösning som inte handlade om begränsning i datamängd.

I så fall så.. Hmm.. Kanske ett kontantkort? Inte helt dumt att behöva fylla på hela tiden. Då blir du nog tvungen att tänka på hur mycket du sitter och surfar. Om du dessutom bestämmer dig för att endastfylla på i butik.. Ojoj, då blev det nästan jobbigt

Skrivet av Mizzarrogh:

Mmm... Satt med och drack öl, så hann tyvärr se delar av det därav macken historian som bara gjorde det ännu värre...
Fast det jag såg var som sagt inte det han som skickade PM trodde. Jag är uppriktigt glad att moderator tog bort det. ha ha!

Nog om detdär nu...

Jag hade nog liknat en som rökt lite jazztobak i det läget.
Jo, det känns lite dumt att ha kvar i det läget. Missförstånd var väl nästan garanterade. Och det är nog inte överdrivet kul att tolka det som så heller.

Absolut, ska inte kladda ner mer om det

Permalänk
Avstängd

Obegränsad datamängd är ett önskemål.
Mer motion skall det bli!
--------------------------------------------------------

Jo, lika bra att gå ut med sanningen i ställetför att det sprids konstiga rykten...
Sedan får polarna kalla mig bög om de vill, det kvittar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Pröva läsa böcker, riktiga böcker.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.