Ikea Bekant (höjbart & sänkbart skrivbord)

Permalänk
Medlem

Ikea Bekant (höjbart & sänkbart skrivbord)

Hej, jag har tänk o köpa ett Ikea bekant elektriskt skrivbord (120x80) och undrar om någon annan här har ett. Ifall ni har ett Ikea bekant bord, vad tycker ni om det? Är det stabilt? Har ni haft några problem etc? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Lite skakigt är det, särskilt på hög höjd, men det är inget jag upplever är ett problem direkt. Hade ungefär samma funderingar som dig, och jag har inte ångrat mig än iaf. Om du bara står och använder musen och tangentbordet så kommer du förmodligen inte märka av något.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Lite skakigt är det, särskilt på hög höjd, men det är inget jag upplever är ett problem direkt. Hade ungefär samma funderingar som dig, och jag har inte ångrat mig än iaf. Om du bara står och använder musen och tangentbordet så kommer du förmodligen inte märka av något.

Jag kommer mest använda bordet sittandes för gaming osv. Tror du jag kommer uppleva det jobbigt? Känner man att det är skakigt sittandes i "normal" höjd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd. Inte det minsta skakigt i normal sitthöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Andreew:

Jag kommer mest använda bordet sittandes för gaming osv. Tror du jag kommer uppleva det jobbigt? Känner man att det är skakigt sittandes i "normal" höjd?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har det på arbetet och bordet är inte det minsta ostabilt när du sitter ner. Hade varit ganska misslyckat annars.

Stående så kan bordet vara något svajigt på högsta inställningen, jag är 1.96, men det bara om man våldför sig på bordet. Vid normal hantering är det inget du märker av.

Åk till IKEA och testa om du har möjlighet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Lånar tråden. Tycker ni verkligen det är värt med elversionen istället för den med handvev?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag äger den äldre varianten men det fungerar mycket bra. Nu i efterhand tycker jag inte att det är värt pengarna då jag väldigt väldigt sällan använder det till fullo. Vet du att du ska höja och sänka flera gånger i veckan så kan det vara fint med den funktionen annars är det nog lite slöseri med pengar. På den äldre varianten kan man skruva bort distanser på vardera ben som gör bordet ca 5cm lägre vilket är rätt bra, osäker på om det finns på den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreew:

Jag kommer mest använda bordet sittandes för gaming osv. Tror du jag kommer uppleva det jobbigt? Känner man att det är skakigt sittandes i "normal" höjd?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, vid normal användning är det inte jobbigt, och du "märker" inget egentligen. Jag brukar alltid gardera mig lite och försöka undvika att säga att saker är perfekta om det är minsta fel, men i praktiken skulle jag säga att det inte är några problem. Jag spelar också en del, och har aldrig stört mig på eventuella skakningar. Har haft det i ett år nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag har precis monteratIkea BEKANT 120x80cm och den är mycket stabil. Man behöver inte ens en skruvmejsel. Det medföljer. Den var dessutom enkel att montera ihop.

Beställde på ikea.se (ekfaner/svart) och valde hemleverans.

Permalänk
Medlem

Kan ju fråga här.
Har även jag funderat på ett sådant här.

Men efter jag kollade runt lite i USA på elektriska höj/sänk skrivbord så blev jag bortskämd.
Många där har inställningar, typ 3 presets som man kan bestämma. Så den alltid sätter det på samma höjd. Även display som visar vilken höjd man har det på osv.

Detta är något jag verkligen skulle vilja ha, men verkar dåligt med sådant i vårat lilla Sverige, någon som vet något mer ang sådant i Sverige?

https://www.upliftdesk.com/adjustable-height-desks/

Kollade detta ex.
Massa mallar att välja på, där man kan helt själv välja exakt som man vill ha det. Rena drömmen ju ;/
Jämfört med Ikeas.

Permalänk

@Nivity: Kan du inte nöja dig med några markeringar på väggen som du tar sikte på för att få till rätt höjd?
Eller annars markera med penna direkt på stolsbenen...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

@Nivity: Kan du inte nöja dig med några markeringar på väggen som du tar sikte på för att få till rätt höjd?
Eller annars markera med penna direkt på stolsbenen...

Jo det går ju också
Var mest häftigt antar jag med minnesinställningar.
Eftersom det inte finns så mycket val i Sverige så blir det nog ett bekant i slutändan

Permalänk
Medlem

Några som säger att det inte är värt pengarna om man inte använder det mycket. Tror jag köper ett begagnat bord. Hittat ett på blocket för 2000 i princip nyskick. Det är väl ett ganska bra pris även om jag inte skulle använda höj- och sänkfunktionen ofta, Eller? Det jag hittat är också ett Ikea bekant 120x80.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreew:

Några som säger att det inte är värt pengarna om man inte använder det mycket. Tror jag köper ett begagnat bord. Hittat ett på blocket för 2000 i princip nyskick. Det är väl ett ganska bra pris även om jag inte skulle använda höj- och sänkfunktionen ofta, Eller? Det jag hittat är också ett Ikea bekant 120x80.

Skickades från m.sweclockers.com

Tips
http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/spr/49084965/

Permalänk
Medlem

Använder äldre version men även ett annat bord av bättre märke.
Skulle aldrig betala 2k för att få den elektriska hissen på de borden. Garantin på 10 år kommer du behöva nyttja om du frekvent höjer o sänker det.

Jag hade tagit det med veven eller helt enkelt letat annat på blocket eller e.v konkursutförsäljningar.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

Dumma med det där vevbordet är minsta höjden är 70cm.
Bekant går ner till 65, använder själv 67cm så vevbordet är för högt för mig även på lägsta

Permalänk
Medlem

Tips kan vara att titta på begagnat, typ outlet eller liknande! Jag plockade upp ett nytt skrivbord från en svensk möbelfirma, var en av testserie-prototyperna för massproduceringen som såldes ut, var som nytt. Kostade 3500 tror jag och då är det Linak rakt genom med display och presets och kabelhantering, kan gå ner till 62cm och mycket högre än jag nånsin behöver.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.