@Sly_Stupid: Inte lika stor skilllnad att gå från 144 till 240hz som det är att gå från 60 till 144hz, när det gäller motion blur. XL2411T är definitivt en otroligt bra skärm också vilket gör det en tuff motståndare till PG258Q. För "laidback" gaming (för mig gäller det då campaign spel, där grafikinställningarna är maxxade och FPSen är ständigt under 60FPS), så vinner PG258Q hands down.
PG258Q har otroligt bättre bildkvalitet(färger, inställningar etc), och funktioner som native 240hz och gsync betyder gör att det känns mindre som att man spelar med "musacceleration"(input lag). För mer lightweight competitive spel, som är fastpaced och din PC kör i hög FPS(som csgo), är 144Hz ULMB en riktigt bra funktion att ha. Dina flicks och mikro-aim adjustments blir mer konsistent och lättare att göra, pga att motion blur basically är borta.
XL2411T har även en "hack" som heter lightboost, vilket ska fungera nästan som ULMB, däremot är lightboost låst till 120hz, färgerna blir otroligt konstiga och input lag är ganska stor. Största nackdelen med lightboost på XL2411T över ULMB är att du måste balansera ljusstyrka med input lag. Input lag på minsta ljusstyrka är redan ganska hög, men för att köra på den nivån innebär att det är omöjligt att se fiender i mörka områden om inte spelet har dagsljus på kartorna(som csgo). ULMB på PG258Q låter dig justera alla inställningar som om du körde normal 240hz mode, och tillåter dig att öka och sänka ljusstyrkan utan att det påverkar input lag(om det gör det så är det iaf inget jag märkte under mina tester).
Jag provade jämföra input lag mellan dessa skärmar i native normal 144hz vs 240hz i CSGO, där jag filmade båda skärmarna under en skottlossning, och räknade ut deltan. PG258Q var konsistent 1 bildfrekvens framför(repeterade testet minst 20gånger med 240fps kamera), vilket innebär att den är 0-4ms snabbare. Ett annat simpelt test är att köra båda skärmar som mirrored och bara snurra på muspekaren i Windows. Muspekaren på PG258Q känns som att den är mer i synk med mina "snurr rörelser", medan det känns som att muspekaren på XL2411T hela tiden försöker komma i kapp min handrörelse, känns nästan som musacceleration liksom(tekniskt sett så är det inte musacceleration men det är ett bra sätt att förklara hur input lag känns).
Att räkna ut ett konsistent värde på deltan med ULMB på är svårt att göra, pga hur tekniken fungerar(att skärmen behöver gå till svart inför varje ny bilduppdatering påverkar noggrannheten med testet, kanske hjälper om jag lyckas få tag på en 480fps kamera). Om man bortser från den svarta uppdateringen, så är PG258Q konsistent 2 bildfrekvenser långsammare än om den köra native 240hz(alltså är den 4-8ms långsammare). pga hur ULMB fungerar, så lär du även känna mer mikrostuttering än om du körde 240hz native.
Från vad jag förstått från min jämförelse med dessa två skärmar, så verkar det vara så att med skärmar med högre uppdateringsfrekvens, så spelar skillnaden med uppdateringsfrekvensen mindre roll när det gäller motion blur, och det du ska titta på är Overdrive/AMA. AMA på XL2411T tycker jag är definitivt bättre än Overdrive på PG258Q. IMO så är AMA High på XL2411T och Normal Overdrive på PG258Q bäst. Dessa inställningarna har minst ghosting och overcompensation jämfört med de andra inställningarna. AMA High är mer aggressiv och mer exakt än Normal Overdrive, vilket betyder att XL2411T har en bättre kontrast och behåller sina färger och skärpa under snabba rörelser.
Under snabba rörelser med PG258Q, så känns det mer som "smooth motion blur". Objekt i spelet förlorar sin kontrast runt sina kanter och skärpa under en snabb "flick "och allt blir mer "blurry". Därför rekommenderar jag ULMB på PG258Q för spel där fpsen är ständigt väldigt hög(som csgo). Det är möjligt att PG258Q känns mer blurry pga den högre uppdateringsfrekvensen, och begränsningar med ditt öga? Kanske det beror på att den högre uppdateringsfrekvensen alltså kräver en bättre overdrive/AMA för att ha samma kontrakt/skärpa som skärmar med lägre uppdateringsfrekvens?
Jag vet inte orsaken till varför det känns bättre på XL2411t med overdrive, men det är märkbart, det påverkar flicks i spel. Ett enkelt sätt för mig att se skillnaden är när jag kör båda skärmar i mirroring, och bara snurrar på muspekaren i Windows. Muspekaren på PG258Q kan man faktiskt "tappa bort" pga den högre motion blur, medan XL2411T så är det lättare att hålla koll på muspekaren, då den är tydlig även under rörelse.
Nu känner jag att jag inte är lika bra påläst som sweclockers killarna, när det gäller input lag jämförelse(grå till grå vs färger, felkällor hos slow motion kamera, skärminställningars påverkan av input lag etc) men jag nämnt mina resultat och slutsaters baserat på den kunskap jag har. Jag har definitivt mer att lära mig, men just nu så är detta vad jag har.
Ursäkta alla stavfel och grammatikfel, hoppas du ändå förstår vad jag menar
EDIT: vill också lägga till att jag lirar R6:siege, vilka har väldig många mörka områden på kartan. XL2411T är omöjlig att spela med, då inställningarna och bildkvaliten är begränsade och sämre, vilket kan göra det omöjligt för dig att fiender med mörkare skins i mörkare områden. Jag har haft vänner som sagt till mig att de såg en snubbe på runt hörnet när de spectatat mig, som jag inte alls märkt. Med inställningarna på PG258Q och bildkvaliten så är det inte längre ett problem. R6:siege är dock ett väldigt unikt spell när det gäller esports. De flesta esports spel har "lätta att se" kartor