Permalänk
Medlem

Musikdator, budget 5500

Tja, jag har tänkt köpa en musikdator som enbart är riktat mot musikproduktion och inget annat. Musikprogrammet och de virtuella instrumenten jag kommer att använda är inte så krävande (mest synthar och så). Musikprogrammet heter Magix Music Maker.

Jag kommer att använda en SSD från min gamla dator så jag behöver nog bara en hårddisk för lagring. Operativsystem har jag också.
DVD brännare behövs.

Tacksam om någon vänlig själ kan ge ett förslag på en sådan dator för runt 5500 kr.

Permalänk
Medlem

Det här borde väl funka kanske.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10866900/

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Avstängd

Vad har du för dator nu?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@KidTaco:

Här har du ett alternativ.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10866873/

Nyaste generationen Intel CPU med fyra kärnor. Tyvärr finns det inga billiga moderkort än så därför går priset upp. Anledningen till varför jag valde Intel är för att dom har integrerad grafik så du slipper lägga pengar på ett grafikkort. Därav blir det billigare än att välja AMD och mindre fläktar som ska snurra i datorn.

Mycket bra chassi som är ljuddämpat och nu nedsatt pris på inet. Du kan välja ett billigare men musikdatorer ska vara tysta och där är Fractal riktigt bra. Det är dock ett stort ATX-chassi så har du platsbrist så kan man välja ett mindre chassi, och då också ett mindre moderkort och då får du det svårt att få plats med Intels senaste generation i budgeten. Gamla i3:orna är såklart fullt tillräckliga men du får 2 kärnor med hyper threading istället för 4 riktiga kärnor. Min gissning är att det kommer ta längre tid att spara om musikfiler till komprimerade format osv.

8 GB ram gissar jag är fullt tillräckligt beroende på hur ram-krävande programmet är. Men du kan lätt köpa till 8 GB till och uppgradera framöver.

2 TB mekanisk hårddisk. Du kan spara 200 spänn på att köpa 1 TB istället. Men okomprimerad musik tar snabbt upp mycket utrymme. Å andra sidan är det lätt att uppgradera med fler hårddiskar senare.

Nedan har du en dator med lite bättre nätagg men med 1 TB hårddisk. Nätagget är Guld-certifierat vilket innebär att fläkten kommer måsta flytta bort väldigt lite värme eller stå still om nätagget har den funktionen (vet inte). Nu kanske du inte ska spela in något med mick men generellt gillar jag att ha kvalitétskomponenter i en musikdator. Mindre risk för störningar, vilket ett dåligt nätagg nog lätt kan åstadkomma.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10866908/

Allt är i lager om du väljer att handla på Inet utom moderkortet som kommer om typ en vecka. Det är synd att inte Intel släppt sina billigare moderkort som kommer klara nya i3orna.

Det finns andra butiker också så du kan leta runt efter samma eller liknande delar och kanske få ner priset några kronor.

Med vänlig hälsning

Edit: Jag har även valt dyrare ramminnen enbart för att dom är populära. Vill man uppgradera ramen i framtiden vill man ha ram ur samma serie och alla säljer dom här stickorna. Du kan tjäna en 200 kr på att köpa andra stickor också. Bara att välja och vraka.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur krävande ditt program är eller dina instrument.
Jag använder Cubase och lägger oftast mycket instument. På min förra dator hade jag 6 GB ram.
Efter ett tag började ljudet knastra och "poppa" och blev värre ju mer man använde programet och självklart ju mer instrument som skulle spelas upp.

Nu på min nya dator har jag 16 GB och jag har inte haft problem alls.
Så det kanske kan vara nått att tänka på? Att inte snåla på ram minne.

Men Cubase kanske är mer krävande än det programet du använder. Jag vet inte.

MVH

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag inriktade högst prioritet på en tyst dator.

Hittade inga helt passiva nätaggregat på inet, utan bara semipassiva. Har själv ett passivt ATX i min HTPC och det är perfekt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10866960/

EDIT: Valde 2.5" hårddisk för att alla 3,5" låter en hel del i jämförelse med en 2.5".

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Jag läser att det skall vara tips för en "musikdator" och att ingen inkluderar ett ljudkort i sina förslag.
@kidtaco Har du extern usb-ljudkort eller skall du ha ett PCIe-baserat? Det spelar nog rätt stor roll

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNii:

Nu vet jag inte hur krävande ditt program är eller dina instrument.
Jag använder Cubase och lägger oftast mycket instument. På min förra dator hade jag 6 GB ram.
Efter ett tag började ljudet knastra och "poppa" och blev värre ju mer man använde programet och självklart ju mer instrument som skulle spelas upp.

Nu på min nya dator har jag 16 GB och jag har inte haft problem alls.
Så det kanske kan vara nått att tänka på? Att inte snåla på ram minne.

Men Cubase kanske är mer krävande än det programet du använder. Jag vet inte.

MVH

Jag håller med. 16 GB bör man ha men ram är ju skitdyrt nu så är svårt att rymma i budgeten. Går om man snålar in på chassi och nätagg. Men jag gillar inte att bygga datorer där själva basen inte är av kvalité. Nåja, fixade ihop mitt paket med 16 BG ram hyffsat inom budget.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10866970/

Personligen tar jag hellre 8 GB ram och uppgraderar det inom någon månad om jag får problem och med ett bra och ljuddämpat chassi och ett nätagg med bra strömreglering (om nu 80+ gold betyder detta. Inte läst några tester på just det nätagget då jag är på jobbet).

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Jag inriktade högst prioritet på en tyst dator.

Hittade inga helt passiva nätaggregat på inet, utan bara semipassiva. Har själv ett passivt ATX i min HTPC och det är perfekt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10866960/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/10866960/

EDIT: Valde 2.5" hårddisk för att alla 3,5" låter en hel del i jämförelse med en 2.5".

Saknar grafikkort. Ryzen har ingen inbyggd grafikkrets.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Har pysslat med lite musikproduktion för polares punkband, 16GB RAM är ett minimum för att hantera alla lossless klipp. Körde då Reaper(Cubase klon) och även där kunde ibland få slut på minnet.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Jag läser att det skall vara tips för en "musikdator" och att ingen inkluderar ett ljudkort i sina förslag.
@kidtaco Har du extern usb-ljudkort eller skall du ha ett PCIe-baserat? Det spelar nog rätt stor roll

Moderkorten har ljudkort. Och om den inte duger så finns det inte en chans att rymma en vettig uppgradering till musikproduktion för den summan. Misstänker att han redan har ett ljudkort då han redan använt programmet och har en SSD. Men det är ju inte fel att fråga så klart.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Tack!

Förväntade mig inte så mycket hjälp så snabbt, tack!!

Såhär ligger det till, det är farsan som ska ha datorn, han är intresserad av att sitta och leka med arpeggios och dylikt.
Jag kollade upp Magix Music Maker och det krävdes bara 2.0 hz cpu och typ 2 gb RAM. Som sagt inga samplade flyglar som kräver otroligt med RAM eller så, mest enkla synthar.

Om datorn låter gör det inget, han kommer sitta med hörlurar. SSD:n är från min gamla gaming dator. Tack för alla alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KidTaco:

Förväntade mig inte så mycket hjälp så snabbt, tack!!

Såhär ligger det till, det är farsan som ska ha datorn, han är intresserad av att sitta och leka med arpeggios och dylikt.
Jag kollade upp Magix Music Maker och det krävdes bara 2.0 hz cpu och typ 2 gb RAM. Som sagt inga samplade flyglar som kräver otroligt med RAM eller så, mest enkla synthar.

Om datorn låter gör det inget, han kommer sitta med hörlurar. SSD:n är från min gamla gaming dator. Tack för alla alternativ!

Det var ett väldigt specifikt användningsområde.

Använder han ett keyboard eller något annat så måste ni ju se till att datorn har ingångar för det, så som midi. Men finns väl USB-grejor nuförtiden misstänker jag. Var länge sedan jag höll på.

Notera dock att 2 GB är minimumkraven. 8 GB funkar då såklart men kör han många kanaler så är det nog smart att köpa 16 GB ram när du ändå håller på. Speciellt om datorn inte behöver vara tyst. Snåla in på chassit, köp 1 TB hårddisk och kläm in extra ram.

Edit: Tänk också på att skärmen bör ha samma ingångar som moderkortet har bildutgångar. Är det en displayportskärm så blir det lite bökigt och du kanske behöver köpa en adapter. Är det HDMI eller DVI så blir det nog mindre problem.

Mvh

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770