Fast i boot-loop efter misslyckad formatering

Permalänk

Fast i boot-loop efter misslyckad formatering

Hej!

När jag häromdagen skulle formatera om min Samsung NP355V5C(-S0GSE) (specs) med Win 10-DVD så stötte jag på problem. Det första jag gjorde var att plocka bort alla partitioner och "formaterade bort" Win 8.1 så att det var en helt fräsch installation jag påbörjade. Därefter slocknade datorn totalt mitt under installationen av Win 10. Den stängdes alltså av helt och jag fick börja om. Jag lyckades inte komma vidare alls utan samma fel uppstod på precis samma ställe, så jag testade lite olika inställningar i BIOS och måste då råkat ändra något i boot settings som nu tvingar datorn att boota från en hårddisk där OS nu alltså saknas.

Allt som dyker upp när jag försöker boota är "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key." Det är tyvärr omöjligt att komma in i BIOS via startup hotkey, detta meddelande är det enda som jag lyckas komma fram till. Det går alltså inte att sätta i USB/DVD med OS på och försöka, det verkar vara helt forcad boot från HDDn.

Därför har jag sökt efter lösningar och fått reda på att det går att resetta BIOS-settings genom olika tillvägagångssätt. Ett sätt jag försökte mig på var att skruva isär datorn och plocka ur det runda batteriet från moderkortet men jag lyckades inte hitta något sånt, det kan ju vara inbyggt, vad vet jag. Jag har försökt hitta manual för själva moderkortet men det lyckades jag inte hitta. Det ska även finnas några små kretsar man kan jorda/ansluta på något sätt men dessa lyckades jag inte lokalisera.

Värt att notera är att det var Windows 8 på datorn när den levererades och att det varit lite strul med att formatera tidigare, jag vet inte riktigt om det är Samsung som försökt sig på någon form av begränsning på sina datorer för att det inte ska gå att "modda" hur som helst.

Mycket tacksam för tips på hur jag går vidare!

Permalänk

En sak man kan testa med laptops som har uppstartsproblem är att ta ur batteriet samt koppla ur nätdelen. Håll sedan ned startknappen i en 60 sekunder och testa sedan att starta den med batteri/nätdelen.

Permalänk
Medlem

Fallerar Windows installationen på samma ställe upprepade gånger är det låga odds på att skivan eller ISO filen är korrupt. Prova bränna en ny

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är övertygad om att det inte är något fel på USB/DVD då det fungerat på andra datorer.
Ska testa varianten med att koppla ur batteri/nätdel, men frågan är om det hjälper mig att komma förbi steget där jag fastnar.

Permalänk

Tack för svaren, men inget av förslagen hade egentligen något med själva problemet att göra. Vill inte låta otacksam men läs gärna igenom hela tråden så märker ni att problemet varken har med ström eller USB/DVD att göra, jag har själv försatt datorn i ett läge där den tvingar uppstart från HDD där OS ej finns och behöver därför resetta BIOS-settings.

Permalänk
Medlem

Kolla igenom denna: https://www.ifixit.com/Answers/View/197717/Can%27t+get+to+BIO... Kanske kan fungera för dig?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinoia:

Det är tyvärr omöjligt att komma in i BIOS via startup hotkey, detta meddelande är det enda som jag lyckas komma fram till.

Det ska det inte vara. Låter spännande som fan.

Skrivet av martinoia:

Därför har jag sökt efter lösningar och fått reda på att det går att resetta BIOS-settings genom olika tillvägagångssätt. Ett sätt jag försökte mig på var att skruva isär datorn och plocka ur det runda batteriet från moderkortet men jag lyckades inte hitta något sånt, det kan ju vara inbyggt, vad vet jag. Jag har försökt hitta manual för själva moderkortet men det lyckades jag inte hitta. Det ska även finnas några små kretsar man kan jorda/ansluta på något sätt men dessa lyckades jag inte lokalisera.

Knappcells batterier och pins för att göra en reset, är klassiska... På stationära datorer. På laptops är det inte standard.

Skrivet av martinoia:

Mycket tacksam för tips på hur jag går vidare!

Om du är HELT säker på att du inte kan boota laptopen till BIOS. Plocka ut disken, stoppa den i en annan dator med bara den disken i, installera Windows 10, utan internet access, och stoppa sedan disken i laptopen igen. I det läget KAN du råka ut för att chipset och nätverk saknar drivrutiner, vilket gör att du inte kan kopiera över drivrutiner till nätverket via USB, så då får du tanka dem på en annan dator, stoppa i laptopens disk där igen, lägga dem i en mapp på disken, och flytta tillbaka disken till laptopen. Efter att du kör chipset drivrutinerna börjar USB fungera, och nätverksdrivrutinerna fixar så klart just nätverket.

Att installera på en dator utan nätverk är bara för att datorn inte ska börja tanka hem drivrutiner och mjukvara till "den" datorn. Det ska egentligen inte spela någon roll.
När laptopen kan gå online med den Windows installationen kommer den aktivera med sin hårdvarusignatur.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Ser ut som att de i den tråden faktiskt får upp Samsungs startup-skärm osv, jag kommer inte ens dit tyvärr.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det ska det inte vara. Låter spännande som fan.

Om du är HELT säker på att du inte kan boota laptopen till BIOS. Plocka ut disken, stoppa den i en annan dator med bara den disken i, installera Windows 10, utan internet access, och stoppa sedan disken i laptopen igen. I det läget KAN du råka ut för att chipset och nätverk saknar drivrutiner, vilket gör att du inte kan kopiera över drivrutiner till nätverket via USB, så då får du tanka dem på en annan dator, stoppa i laptopens disk där igen, lägga dem i en mapp på disken, och flytta tillbaka disken till laptopen. Efter att du kör chipset drivrutinerna börjar USB fungera, och nätverksdrivrutinerna fixar så klart just nätverket.

Att installera på en dator utan nätverk är bara för att datorn inte ska börja tanka hem drivrutiner och mjukvara till "den" datorn. Det ska egentligen inte spela någon roll.
När laptopen kan gå online med den Windows installationen kommer den aktivera med sin hårdvarusignatur.

Stort tack för utförligt svar. Det är riktigt knepigt - inte ens tillverkarens logga syns till, det allra första som händer är att det där "Reboot and select proper boot device"-meddelandet kommer upp och därifrån kommer jag ingenstans. Jag får helt enkelt plocka ur disken och göra som du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinoia:

Ser ut som att de i den tråden faktiskt får upp Samsungs startup-skärm osv, jag kommer inte ens dit tyvärr.

Stort tack för utförligt svar. Det är riktigt knepigt - inte ens tillverkarens logga syns till, det allra första som händer är att det där "Reboot and select proper boot device"-meddelandet kommer upp och därifrån kommer jag ingenstans. Jag får helt enkelt plocka ur disken och göra som du skrev.

Låter som "Fast-boot" är aktivt, har du provat detta "Hold F10 + press release power button, in BIOS select the option to fast boot disabled."?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinoia:

Jag får helt enkelt plocka ur disken och göra som du skrev.

Du kan göra som =Mr_B=- skrev med den skillnaden att när datorn startar om för första gången under installationen, stäng av datorn innan den fortsätter installationen, d.v.s redan vid POST, koppla sedan in den i "rätt" datorn igen, och Windows kommer att fortsätta installationen på den.
På detta sätt får du inget som helst med från den andra datorns hårdvara, eftersom det bara har kopierats installations filerna till hårddisken i detta steg.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Har du kollat i manualen så den inte har en resetknapp?

Syrran köpte en bärbar av mig, Lenovo. Den hamnade i en bootloop pga at hennes karl misslyckades med formateringen.
Det gick inte att komma in i BIOS heller.
Men Lenovo har en resetknapp så man stack in typ ett gem, så som man gör på en router. Då fungerade det att komma in och lägga in OS igen.