Laptop från Media Markt hade 2gb GPU ist för 4gb som annonserats.

Permalänk

Laptop från Media Markt hade 2gb GPU ist för 4gb som annonserats.

Köpte en Lenovo Legion med ett 1050 4gb från Media Markt på black friday, ikväll när jag hämtade hem den och startat upp så har jag upptäckt att jag fått en med 2gb GPU ist för 4gb. Jag har en screenshot på att dom skrivit 4gb i sin annons, men hur ska jag gå tillväga? Jag vill inte betala 7777kr för denna laptopen, men jag vill ha det som annonserats till rätt pris, har jag rätt att kräva det? Eller kan man begära rabatt på den jag fått istället tro?

Tack på förhand
Mvh
Hassel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Köpte en Lenovo Legion med ett 1050 4gb från Media Markt på black friday, ikväll när jag hämtade hem den och startat upp så har jag upptäckt att jag fått en med 2gb GPU ist för 4gb. Jag har en screenshot på att dom skrivit 4gb i sin annons, men hur ska jag gå tillväga? Jag vill inte betala 7777kr för denna laptopen, men jag vill ha det som annonserats till rätt pris, har jag rätt att kräva det? Eller kan man begära rabatt på den jag fått istället tro?

Tack på förhand
Mvh
Hassel

Kör in till Media Markt och säg som det är. Vill dom inte gå med på mellanskillnaden mellan dom korten hade jag lämnat tillbaka den.
Har själv råkat ut för detta på Media Markt fast då va den en skäggtrimmer , dom sa att det kan bli fel i annonsen.
Men jag fick den till annonsen pris till slut , ibland behöver man va lite jobbig
Lycka till / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd

står det vilken modell det är på kvittot?

Permalänk
Skrivet av Hasselnoet1:

Köpte en Lenovo Legion med ett 1050 4gb från Media Markt på black friday, ikväll när jag hämtade hem den och startat upp så har jag upptäckt att jag fått en med 2gb GPU ist för 4gb. Jag har en screenshot på att dom skrivit 4gb i sin annons, men hur ska jag gå tillväga? Jag vill inte betala 7777kr för denna laptopen, men jag vill ha det som annonserats till rätt pris, har jag rätt att kräva det? Eller kan man begära rabatt på den jag fått istället tro?

Tack på förhand
Mvh
Hassel

GTX 1050 har 2 gb minne. Du måste gå upp till ett 1050TI om du vill ha 4 gb.
Jag tror därmed att det blir svårt att få det som annonserats då kortet som annonserats inte finns.
Det blir svårt för Media Markt att rätta till detta annat än att låta dig häva köpet alternativt ge dig en rabatt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hasselnoet1:

Köpte en Lenovo Legion med ett 1050 4gb?

Bla bla bla

Tack på förhand
Mvh
Hassel

Hej! Ķöpte en ipad pro hos media markt för ca 3 veckor sedan. När vi öppnade den hemma visade det sig vara ett demo dom försökte sälja till ordinarie pris. Orkade inte med skiten och sa till chefen samtidigt på media markt.. är du inte nöjd lämna tillbaka bara om det inte blir någon mellan skillnad.

De ovan nämner om rätt grafikkort men samtidigt var det ju media markt som annonserat 4 gb och inte 2 gb. Lämna tillbaka den och köp en annan så blir du nöjd !

Permalänk
Skrivet av ErikMolin:

GTX 1050 har 2 gb minne. Du måste gå upp till ett 1050TI om du vill ha 4 gb.
Jag tror därmed att det blir svårt att få det som annonserats då kortet som annonserats inte finns.
Det blir svårt för Media Markt att rätta till detta annat än att låta dig häva köpet alternativt ge dig en rabatt.

Både ti och vanliga 1050 kan levereras med 4gb, även om det senare är rätt ovanligt. "It is shipped with up to 4 GB GDDR5-VRAM attached via 128-bit interface and a 7 Gbps memory data rate (112 GB/s)." - från notebookcheck. Får ringa dom imorrn och sen lämna in den på varuhus antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

står det vilken modell det är på kvittot?

Står inte mer än att det är en Lenovo legion Y520, och den kommer i flera utföranden vet jag. Står inte specificerat i kvittot att det är 2gb ram på gpun heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Kör in till Media Markt och säg som det är. Vill dom inte gå med på mellanskillnaden mellan dom korten hade jag lämnat tillbaka den.
Har själv råkat ut för detta på Media Markt fast då va den en skäggtrimmer , dom sa att det kan bli fel i annonsen.
Men jag fick den till annonsen pris till slut , ibland behöver man va lite jobbig
Lycka till / Mangee

Yes, kommer vara så jobbig jag kan, då jag känner till hur dom kan vara så har jag en printscreen på annonsen från i fredags att visa upp😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hasselnoet1:

Yes, kommer vara så jobbig jag kan, då jag känner till hur dom kan vara så har jag en printscreen på annonsen från i fredags att visa upp😊

Skickades från m.sweclockers.com

Slösa inte din tid med sånt. De kan hänvisa till tryckfel i annons och mycket mer.

Använd dig utav öppet köp istället och köp en dator på Elgiganten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Yes, kommer vara så jobbig jag kan, då jag känner till hur dom kan vara så har jag en printscreen på annonsen från i fredags att visa upp😊

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du visa printscreenen? För på deras annons står inget om 2 eller 4 gb GPU minne?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Alla butiker reserverar sig väl för eventuella tryckfel i annonser. Men häva köpet kan du åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Angående reservation mot fel i annons:

"Att skriva i en annons att man reserverar sig för eventuella felskrivningar saknar egentligen juridisk betydelse av flera skäl. För det första beror det på om ett köp har gjorts eller ej. Har inte ett köp ingåtts, så behövs inte en sådan friskrivning i vart fall, eftersom en annons inte anses som ett bindande anbud ur juridiskt mening, utan snarare en uppmaning till att lämna ett anbud. Sätts felaktig annonsering i system kan det givetvis vara ett brott mot marknadsföringslagen.

Har ett köp gjorts på grundval av felaktiga uppgifter i en annons saknar en sådan generell friskrivning ändå betydelse eftersom en annons enligt konsumentköplagen kan utgöra avtalsinnehåll. Ett undantag är om köparen borde ha insett att det var frågan om en felskrivning (d v s var i ond tro) vilket i många lägen däremot är mycket svårt att bevisa.

Ett exempel att felaktig uppgift i annons kan vara juridiskt bindande kommer från ett avgort fall i ARN där en bilhandlare fälldes för att felaktigt sålt en bil som i annonsen angavs ha farthållare. Att bilhandlaren invände att man angivit att man reserverade sig för felskrivningar fäste ARN ingen större betydelse vid." - https://www.mrf.se/arenden-fran-arn/

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Angående reservation mot fel i annons:

"Att skriva i en annons att man reserverar sig för eventuella felskrivningar saknar egentligen juridisk betydelse av flera skäl. För det första beror det på om ett köp har gjorts eller ej. Har inte ett köp ingåtts, så behövs inte en sådan friskrivning i vart fall, eftersom en annons inte anses som ett bindande anbud ur juridiskt mening, utan snarare en uppmaning till att lämna ett anbud. Sätts felaktig annonsering i system kan det givetvis vara ett brott mot marknadsföringslagen.

Har ett köp gjorts på grundval av felaktiga uppgifter i en annons saknar en sådan generell friskrivning ändå betydelse eftersom en annons enligt konsumentköplagen kan utgöra avtalsinnehåll. Ett undantag är om köparen borde ha insett att det var frågan om en felskrivning (d v s var i ond tro) vilket i många lägen däremot är mycket svårt att bevisa.

Ett exempel att felaktig uppgift i annons kan vara juridiskt bindande kommer från ett avgort fall i ARN där en bilhandlare fälldes för att felaktigt sålt en bil som i annonsen angavs ha farthållare. Att bilhandlaren invände att man angivit att man reserverade sig för felskrivningar fäste ARN ingen större betydelse vid." - https://www.mrf.se/arenden-fran-arn/

Precis så är det, detta ärende kan Media Markt inte ignorera och bråkar de så hänvisa till ARN. Lycka till