Makulerad order från Tele2

Permalänk
Medlem

Makulerad order från Tele2

Förbokade en telefon på Tele2 den 24e november. Då var det ett förbokningserbjudande att man skulle få med en 360-kamera på köpet(värde ca 1500kr). Telefonen släpptes 27e November och ända fram till releasen, alltså även flera dagar efter mitt köp, så stod erbjudandet fortfarande kvar. Men när jag loggar in idag så ser jag att de har markulerat min order, utan att meddela mig om det.
Tar kontakt med dem och får reda på att min order makulerats pga att kameran är helt slut från leverantör. Enda alternativet jag får är att de lägger en ny order på endast telefonen för samma pris.

Jag har alltså en orderbekräftelse på telefonen plus en kamera. Är detta verkligen rimligt? Det är ju inget uppenbart prisfel som jag bör ha förstått utan en vara som jag har köpt men som jag inte får.

Tror ni det är värt att driva vidare för att få tex värdet på kameran avdraget på telefonen?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Något borde de väl bjussa på kan man tycka, annars förlorar de ju potentiellt dig som kund.

Men några egentliga krav kan du nog inte ställa om du inte lagt handpenning på förbokningserbjudandet.

På sin höjd kanske du kan driva vidare det som falsk marknadsföring, om de makulerat din order från den 24:e men fortfarande kört kampanjen flera dagar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Något borde de väl bjussa på kan man tycka, annars förlorar de ju potentiellt dig som kund.

Men några egentliga krav kan du nog inte ställa om du inte lagt handpenning på förbokningserbjudandet.

På sin höjd kanske du kan driva vidare det som falsk marknadsföring, om de makulerat din order från den 24:e men fortfarande kört kampanjen flera dagar efter.

De makulerade min order idag. Men de fortsatte ju att köra kampanjen även dagarna efter jag beställt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Detta hände mig idag också. Dock har jag inte fått en bekräftelse på varför ordern blev makulerad. Lär byta leverantör efter detta.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl egentligen bara att ringa dem och säga att du kan tänka dig köpa luren hos dem om de kan möta dig halvvägs med den uteblivna kameran, annars tar du dina pengar till en annan återförsäljare. Kanske trycka på då att de gjort reklam för kampanjen flera dagar efter du bokat din, namedroppa "falsk marknadsföring" osv.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elite:

De makulerade min order idag. Men de fortsatte ju att köra kampanjen även dagarna efter jag beställt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns i grund och botten två intressanta frågeställningar.

  • Har du fått en orderbekräftelse?

  • Står det något i Tele2's köpvillkor om vad som är en orderbekräftelse?

I en liknande tråd diskuteras detta just nu: Annullerad order på webhallen vs köplagen.

ARN har tidigare slagit fast att följande typ av "bekräftelse-mail" är att anse vara en orderbekräftelse:

Citat:

ARN 2007-8330
Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts.

Däremot så kan säljaren i sina köpvillkor tydliggöra att det första mail som skickas ut endast är en bekräftelse på mottagen beställning, och inte en orderbekräftelse (accept). Har de däremot inte gjort ett sådant förtydligande, och mailet du fått överensstämmer med ovan, så bör det anses som att ett avtal har ingåtts. Ett avtal som man inte bara kan annullera hur man vill. Du skulle till exempel kunna få rätt till skadestånd för att införskaffa denna kamera (eller likvärdig kamera) hos en annan återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det finns i grund och botten två intressanta frågeställningar.

  • Har du fått en orderbekräftelse?

  • Står det något i Tele2's köpvillkor om vad som är en orderbekräftelse?

Det står inte bekräftelse någonstans. Endast "Tack för din beställning!" med ordernummer, beräknad leveranstid osv. Får grotta ner mig i deras avtal senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Ja det är väl egentligen bara att ringa dem och säga att du kan tänka dig köpa luren hos dem om de kan möta dig halvvägs med den uteblivna kameran, annars tar du dina pengar till en annan återförsäljare. Kanske trycka på då att de gjort reklam för kampanjen flera dagar efter du bokat din, namedroppa "falsk marknadsföring" osv.

Lycka till

Tack 😆

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Vad för mobil rör det sig om?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad för mobil rör det sig om?

Huawei Mate 10 Pro

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elite:

Huawei Mate 10 Pro

Skickades från m.sweclockers.com

Jag pratade precis med supporten på tele2. De återskapade min order, dom skyller på nåt tekniskt fel på ordersystemet på just huawei mate 10 pro. Men stå på dig så löser det sig nog.

Jag fick förresten 2 månader gratis på mitt abonnemang när jag klagade lite på allt besvär och att jag hade kunnat ha telefonen i handen för flera dagar sen om jag gick till nån butik.

Hoppas det löser sig för dig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elite:

Det står inte bekräftelse någonstans. Endast "Tack för din beställning!" med ordernummer, beräknad leveranstid osv. Får grotta ner mig i deras avtal senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det med en specifikation över beställda artiklar (med pris, etc.) samt dina adressuppgifter, utöver ordernummer, så torde det vara tillräckligt för att anse det som en accept (orderbekräftelse).

Jag provade själv att kika runt på Tele2's hemsida, men lyckades inte hitta några direkta köpvillkor (om de inte dyker upp under ett senare steg vid en faktiskt beställning). I mina ögon öppnar detta upp för lite möjligheter att ställa krav på Tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Finns det med en specifikation över beställda artiklar (med pris, etc.) samt dina adressuppgifter, utöver ordernummer, så torde det vara tillräckligt för att anse det som en accept (orderbekräftelse).

Jag provade själv att kika runt på Tele2's hemsida, men lyckades inte hitta några direkta köpvillkor (om de inte dyker upp under ett senare steg vid en faktiskt beställning). I mina ögon öppnar detta upp för lite möjligheter att ställa krav på Tele2.

Allt det finns med!

Verkar vara lite tvetydigt nu om det verkligen är ett fel eller inte, har pratat med flera personer och alla säger olika, även efter de pratat med varandra

Så får se hur jag går vidare beroende på vad som har gått fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p