Permalänk

Problem med push-pull-kylning till CPU

Hej!

Jag ska inom kort överklocka min i5 3750K för första gången och vill då se till att kylningen i chassit (och främst CPU-kylningen) är så bra den kan bli.

Jag har ett Fractal Design Define R4-chassi där jag har kopplat mina chassifläktar till chassits fläktreglage. I fronten har jag två stycken Noctua NF-P12 120mm-fläktar och baktill har jag en Noctua NF-A14 FLX 140mm fläkt. De i fronten suger in luft och den i bak blåser ut luft. Min processorkylare är en Noctua NH-U12P SE2-kylare, vilken har två fläktar som ska ha varsin strömförsörjning.

Problemet/funderingen jag har är att jag kikade på hur jag har kopplat dessa CPU-fläktar och upptäckte att, i brist på kontakter till fläktreglaget samt tillräckling med uttag på moderkortet, har jag kopplat ena fläkten till moderkortets CPU_FAN-kontakt och den andra till SYS_FAN3. När jag kollar CPUID HWMONITOR så finns bara två fläktar (vilket jag antar är mina processorfläktar) och ena ligger runt 900 rpm medan den andra ligger på 920 rpm (idle). Med andra ord är dessa fläktar inte synkade, och jag undrar om jag ska skaffa någon form av splitter till mina CPU-fläktar så jag kan koppla in båda på den moderkortskontakten, eller kommer fläktarna isåfall få en halverad spänning och arbeta på 50%?

Tack på förhand!

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Med andra ord är dessa fläktar inte synkade, och jag undrar om jag ska skaffa någon form av splitter till mina CPU-fläktar så jag kan koppla in båda på den moderkortskontakten, eller kommer fläktarna isåfall få en halverad spänning och arbeta på 50%?

Nej, det fungerar inte så, du kommer bara kunna styra den ena, så de kommer inte att vara synkade ändå.

Nu har jag visserligen för mig att det finns y-kablar där båda ska bli styrbara.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kolla din "Noctua-box" om har kvar den. Det medföljer en adapter om man vill köra push&pull. Noctua inkluderar hel del tillbeför för sina produkter.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Nej, det fungerar inte så, du kommer bara kunna styra den ena, så de kommer inte att vara synkade ändå.

Nu har jag visserligen för mig att det finns y-kablar där båda ska bli styrbara.

Okej. För som jag har nu så ligger CPU-fläktarna på 900 och 920 rpm idle. Under heavy load gick båda upp endast 20 rpm vilket låter lite futtigt, men det kanske är så det ska vara? Jag ligger på mellan 55-60 °C under heavy load så jag klagar inte, men har för mig att fläktarna ska kunna nå 1200 rpm.

Skrivet av Lorault:

Kolla din "Noctua-box" om har kvar den. Det medföljer en adapter om man vill köra push&pull. Noctua inkluderar hel del tillbeför för sina produkter.

Ärligt talat så vet jag inte vart min Noctua-box är. Får ta en titt i källaren om det inte går att köpa en sån adapter separat.

Tack för era svar!

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av straatMan:

Under heavy load gick båda upp endast 20 rpm vilket låter lite futtigt, men det kanske är så det ska vara? Jag ligger på mellan 55-60 °C under heavy load så jag klagar inte, men har för mig att fläktarna ska kunna nå 1200 rpm.

Det tyder på att de kyler som de ska. De kommer troligtvis att öka mer om det behövs (iaf. den som är kopplad till CPU_FAN, den andra kanske inte, eftersom den inte styrs av CPU'ns tempratur).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.