Permalänk
Medlem

Akuthjälp trasiga fläktar

Hej SweC.

Jag har för några månader sedan köpt en NZXT Grid V2 för att styra mina fläktar i chassit.
När jag idag äntligen skulle installera alltihop så monterade jag fläktstyrningsenheten på baksidan av moderkortsplåten och sen blev det naturligtvis för trångt för att få på sidoplåten på ett bra sätt så jag tänkte flytta den. När jag demonterade märkte jag att plasthusen till både Fractal Designs och Noctuas fläktkontakter satt STENHÅRT. Då är det inte fläkttillverkarnas fel, anser jag.

Passformen i den där jäkla Grid:en är alldels för tight, att få av de där plasthusen som stiften går in i är praktiskt taget omöjligt. Jag var jätteförsiktig, och ändå hände följande.

Vips så sitter jag här med minst en trasig fläkt, kanske fler!
Såhär ser fractals fläktkontakt ut, jag har alltså slitit av kopparledningarna.
Närbild på trasig kontakt
Närbild på trasig kontakt 2

Vad tusan gör jag nu? Blir det till att köpa nya fläktar, eller går det att rädda med någon slags crimpingsverktyg?

Med panik och stor tacksamhet,
Rikard

Permalänk
Medlem

@superpwnguin: köp en skravkabel och lödhylsor.

Så bara skarvar du dom :). Går ju med en vilken kabel som helst med rätt kontakt.

https://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/elmaterial/kabelskor...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@superpwnguin: köp en skravkabel och lödhylsor.

Så bara skarvar du dom :). Går ju med en vilken kabel som helst med rätt kontakt.

https://www.mekonomen.se/bil/forbrukning/elmaterial/kabelskor...

Förlåt, jag kanske är en dumbom här, men det där såg inte alls rätt ut, och kostade 600:- vilket är mer än nya fläktar skulle göra.
Missar jag något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@superpwnguin: Är ett 100 pack :). du behöver 2 :).

Finns för fåtal kr på ebay. Ska fixa en länk.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

https://www.ebay.com/itm/10-Pieces-Butt-Crimp-Terminal-Heat-S...

10st. Välj minsta modellen.

Guide hur du gör

Då måste du bara fixa rätt kontakt med kablar. Borde går ju använda vilket skrot som helst bara den har kontakten!

EDIT:
Rekommenderar du kör varmluftpistol och inte en låga.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor:
Nu låter det som att jag inte är tacksam här... jag ÄR det, men jag tror inte det här är rätt.
Problemet är ju att min plastplupp och de jättetunna kablarna till fläkten (fläktarna?) inte sitter ihop.

Jag behöver snarare nya plastpluppar, nya stift och någon slags tång att skala kablarna med.
Det låter dyrt och svårt att fixa det själv, är jag rädd. Om jag måste köpa alla verktyg och sen krångla med det kanske det är lika bra att köpa nya fläktar?

Mvh
Rikard

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@Implor:
Nu låter det som att jag inte är tacksam här... jag ÄR det, men jag tror inte det här är rätt.
Problemet är ju att min plastplupp och de jättetunna kablarna till fläkten (fläktarna?) inte sitter ihop.

Jag behöver snarare nya plastpluppar, nya stift och någon slags tång att skala kablarna med.
Det låter dyrt och svårt att fixa det själv, är jag rädd. Om jag måste köpa alla verktyg och sen krångla med det kanske det är lika bra att köpa nya fläktar?

Mvh
Rikard

Problemet med det du vill göra är att en crimp tång koster flera tusen. Jobbar med el kablage och vi har lätt 30 olika tänger för olika fabrikat och modeller av stift.

Det jag föreslår är en ful fix som funkar utmärkt. Kostar dig ca 50kr att göra.

Men känner du dig inte bekväm så köp nya fläktar :). Är ju typ 200-250kr/st så inga enorma pengar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver löda ihop det eller löda på nya kontakter på fläktarna, kontakter kan du få från någon skrotad fläkt eller kabel eller så löder du utan kontakter, du kan också fuska till det lite mitt emellan de alternativen med nått liknade
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/arduino/tillbeh...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@superpwnguin:
Om du inte är super på att fixa saker så köp den billigaste skitfläkten du kan hitta, typ denna för 25 kr
https://new.webhallen.com/se/product/179192-Arctic-Cooling-F9...

Klipp av sladden på nya fläkten och ta lite tejp, tvinna ihop rätt färg till rätt färg och tejpa varje sladd och vips så funkar det.

Du kan även testa fixa dem i den gamla med en tång, kan vara lite pilligt men går ibland.

Skrivet av Implor:

Problemet med det du vill göra är att en crimp tång koster flera tusen.

Yrkesmanna saker kostar flera tusen, en för hobbyister som kan göra det där är ett par hundra max, vidare har du inte ens adresserat hans problem. Sladden är av vid kontakten, han kan alltså inte skarva utan att först adressera det problemet...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Fulfix for the win!

Vill du inte lägga pengar så kan du klippa en kabel från en annan fläkt med samma kontakt och skarva ihop kabeln.

Det går att köpa nya sådana stift som man kan klämma fast med en liten tång, stiften kostar inte många kr på ebay men det jobbiga är att hitta dom.

Det är den lilla metallflärpen som sticker ut som låser fast stiften, peta in den med världens minsta mejsel så lossnar dom.

Permalänk
Skrivet av Mindboggle:

Fulfix for the win!

Vill du inte lägga pengar så kan du klippa en kabel från en annan fläkt med samma kontakt och skarva ihop kabeln.

Det går att köpa nya sådana stift som man kan klämma fast med en liten tång, stiften kostar inte många kr på ebay men det jobbiga är att hitta dom.

Det är den lilla metallflärpen som sticker ut som låser fast stiften, peta in den med världens minsta mejsel så lossnar dom.

https://www.coolerkit.se/shop/phobya-3-pin-flakt-4221p.html

Skulle dom där fungera för TS? När man nypt ihop kabeln i stiftet är det bara att föra in dom i kontakten så dom låser sig självt eller behövs det något specialverktyg för det?

Permalänk
Medlem

Du kan plocka ur kontakterna i kontakten och löda fast dem på nytt, ev om det är ihop klämda kontakter. Du behöver en liten nål för att trycka ner låsstiften i kontakten och sen trycka ut den. Om det inte är något special, har gjort det flertalet ggr på många andra fläktar.

Edit: Du ser piggarna du ska trycka ner på första bilden, så kan du sedan dra ut kontakterna. Det finns en spärr/plastbit man ska trycka ut när man drar upp sladdarna ibland. Det som gör att vissa kontakter sitter som berget.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Fulfix for the win!

Vill du inte lägga pengar så kan du klippa en kabel från en annan fläkt med samma kontakt och skarva ihop kabeln.

Det går att köpa nya sådana stift som man kan klämma fast med en liten tång, stiften kostar inte många kr på ebay men det jobbiga är att hitta dom.

Det är den lilla metallflärpen som sticker ut som låser fast stiften, peta in den med världens minsta mejsel så lossnar dom.

Yep, kan TS pilla loss hylsorna i kontakten så kan TS med lite händighet löda fast sladdarna igen på dem, se bara till att det inte flyter in tenn där kontaktstiftet ska in sen när du sätter ihop det.

Gäller ju att man kan löda givetvis, är man lite osäker så bör man öva lite innan.

Permalänk
Medlem

Det brukar gå att peta ut kontaktblecken ur kontakten. Sen löder man helt sonika fast kablarna på blecken och petar in dom i kontakten igen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Ferrat:
@Hurtigbullen:
@SAFA:
@Mindboggle:
@fragwolf:
@Mattias.F:

Tusen tack för era snabba svar.
Om jag har en fläkt över som jag kan ta själva kontakten ifrån, dvs "plasthuvudet" som man ansluter i fläktkontrollern...
Då menar ni att det skulle räcka att tvinna ihop kablarna nån halvcentimeter och eltejpa? Krympslang har jag, men ingen möjlighet att löda.

Har jag förstått rätt då?

Tack igen,
Mvh Rikard

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superpwnguin:

@Ferrat:
@Hurtigbullen:
@SAFA:
@Mindboggle:
@fragwolf:
@Mattias.F:

Tusen tack för era snabba svar.
Om jag har en fläkt över som jag kan ta själva kontakten ifrån, dvs "plasthuvudet" som man ansluter i fläktkontrollern...
Då menar ni att det skulle räcka att tvinna ihop kablarna nån halvcentimeter och eltejpa? Krympslang har jag, men ingen möjlighet att löda.

Har jag förstått rätt då?

Tack igen,
Mvh Rikard

Låt bli en sån usel skarvning, det är inte värt det, lossnar en "virnnig så kan babeln kortsluta nått och det kan uppstå skador.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ok... tack för ditt svar, vad rekommenderar du istället?
Är det inte så låg spänning att det inte ska spela någon roll om det är lite tattigt gjort?
/Rikard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias.F:

https://www.coolerkit.se/shop/phobya-3-pin-flakt-4221p.html

Skulle dom där fungera för TS? När man nypt ihop kabeln i stiftet är det bara att föra in dom i kontakten så dom låser sig självt eller behövs det något specialverktyg för det?

Det räcker. Tack för länken, kan kanske behöva sådana

Skrivet av superpwnguin:

@Ferrat:
@Hurtigbullen:
@SAFA:
@Mindboggle:
@fragwolf:
@Mattias.F:

Tusen tack för era snabba svar.
Om jag har en fläkt över som jag kan ta själva kontakten ifrån, dvs "plasthuvudet" som man ansluter i fläktkontrollern...
Då menar ni att det skulle räcka att tvinna ihop kablarna nån halvcentimeter och eltejpa? Krympslang har jag, men ingen möjlighet att löda.

Har jag förstått rätt då?

Tack igen,
Mvh Rikard

Jag har fulkopplat en grafikkortsfläkt från Zalman som hade vanlig 3-pinkontakt till en kontakt som passade grafikkortet. Klippte helt enkelt kablarna, tvinnade dem och tejpade med vanlig sketen kontorstejp. Lite glappkontakt är det, men i rätt läge funkar det prima och har så gjort i 10 år inklusive flyttar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låt bli en sån usel skarvning, det är inte värt det, lossnar en "virnnig så kan babeln kortsluta nått och det kan uppstå skador.

Det är en sladd som inte är del i ett rörande system med låg spänning och låg ström, hur har du tänkt att den ska lossna och göra problem egentligen? Tvinna kabeln och tejpa är en fullt godtagbar skarvning.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superpwnguin:

@mrqaffe: Ok... tack för ditt svar, vad rekommenderar du istället?
Är det inte så låg spänning att det inte ska spela någon roll om det är lite tattigt gjort?
/Rikard

Skrivet av Ferrat:

Det är en sladd som inte är del i ett rörande system med låg spänning och låg ström, hur har du tänkt att den ska lossna och göra problem egentligen? Tvinna kabeln och tejpa är en fullt godtagbar skarvning.

Vi har olika syn på vad som är ok, jag hade aldrig tvinnat i nått som är mitt utan lött. Tvinna funkar troligen för det mesta men inte alltid och bara att veta att det finns en liten risk med skarven hade gjort mig orolig och det har inte med risker för brand eller personskada att göra utan riskerna för att kabeln lossnar och vidrör något så att nått i datorn går sönder, jag har inget emot fula lösningar men de måste vara funktionellt säkra och att bara vira kabeländar tycker jag inte är bra nog för min smak även om det oftast går bra.
Att skarva kabel är också ett bra tillfälle att lära sig löda då kabeln är tämligen oöm och tål mycket misshandel med en lödpenna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

lödkolv kostar 80kr på Kjell, säkert billigare på både eBay och Wish. (under tjugan för dom billigaste modellerna)
fläktkontakt med en bit slad kan du guaranterat få gratis(mot porto) från någon här på forumet

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@mrqaffe: Ok... tack för ditt svar, vad rekommenderar du istället?
Är det inte så låg spänning att det inte ska spela någon roll om det är lite tattigt gjort?
/Rikard

Jo, det är så låg spänning... men tråkigt om den lossnar, i bästa fall tappar du kylningen i sämsta så blir det kortis nånstans så delar kan bli pajade/skadade.

Om du använder eltejp så har den en tendens att lossna o klibba efter ett tag, så har du ingen bekant som kan löda, så skala o tvinna typ 1.5 cm och tejpa ordentligt så det inte kan lossna. Den sega sortens kontorstejp eller maskeringstejp är lättare att jobba med och brukar ha bättre hållbarhet än eltejpen på såna här små saker. (obs använd inte dessa tejper för högspänning!)

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Löda är bättre ja, men det förutsätter att personen har tillgång till lödkolv etc och någon som har det så brukar det vara det första man gör. Riskerna med att tvinna och tejpa är dock extremt små.

Lägger man ut mer än säg 50-100 kr så kan man likväl köpa en ny fläkt

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hallå igen Clockers!
Jag skriver nu på min "nya" dator. Jesus vad tyst den är.
Jag flyttade ju egentligen befintliga komponenter till ett Fractal Define C, så hårdvaran är inte ny.

Chassit är jag jätteimponerad av, det finns verkligen ingen anledning att köpa Define R5 och R6 osv, om man inte tvunget måste ha många mekaniska hårddiskar.

Men hur som helst, med fläktkablarna tvinnade, eltejpade och krympslangade så känns det faktiskt som lagningen blev ganska bra. Jag offrade en av noctuas förlängare som följde med processorkylaren så jag fick en kontakt som var snygg och välgjord. Klippte och skalade med tång, tvinnade ihop och tejpade och så vidare. Den skarvade biten hamnade dessutom liggande platt längst ned bredvid nätagget, så det kommer aldrig bli några dragkrafter eller dylikt i den.

Tusen tusen tack alla som deltog och försökte hjälpa mig.
Mvh
Rikard