LG 43UD79 färgdefekt: har ett lila vertikalt band över skärmen

Permalänk
Medlem

LG 43UD79 färgdefekt: har ett lila vertikalt band över skärmen

Ja, som rubriken lyder, så har skärmen ett knivskarpt (från en pixel till nästa) vertikalt, cirka 7-8 cm brett lila-aktigt band från skärmens topp till botten. Detta är mest tydligt mot ljusa färger. Jag har noterat att bandet inte finns där precis efter att skärmen slagits på, utan gradvis fadear fram under cirka 5 minuter. Under dessa minuter flimrar bandet också, och återgår i korta perioder till att se rätt ut. Till slut stabiliseras bandet i en lila-aktig färg.

Då jag är företagare har jag inte rätt att returnera skärmen trots att jag köpt den online, utan måste istället själv skicka den till en verkstad där den kan repareras (förhoppningsvis bekostas av LG). Därför tänkte jag höra om någon annan haft samma problem, och om någon har en idé på ett sätt man skulle kunna fixa detta på, självklart utan att öppna skärmen och bryta garantin.

MVH Olle

Permalänk
Bildexpert 📺

@oloff: Beskrivningen låter som ett panelfel och det är inget som repareras. Man kasserar panelen eller hela skärmen. Även om skärmen är köpt på firman kan du fortfarande ha garanti. Fast då det är en LG-skärm så ligger garantiåtagandet helt hos ÅF då LG inte säljer datorskärmar i Norden.

Du kan också testa att massera panelen/ramen där felet uppstår vilket kan hjälpa. Finns inte så mycket att förlora, så testa. Använd gärna en mikrofiberduk så att du inte smetar ned skärmen med fingrar/händer.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack för svaret, den lila randen har faktiskt försvunnit efter några dagar, dock kvarstår ett brett, mer diffust lila fält där randen tidigare var. Jag hoppas på garantin som du säger.

MVH Olle