Permalänk
Vila i frid

Zitius/Bahnhof stoppar Tor exit-noder!

Efter 6 år som exit-nod, BLAM ...så hade jag inget internet längre. Tydligen är det Zitius som analyserar trafiken och stänger ens client-end-port. Ringer Bahnhof som ringer Zitius för att låsa upp, tog iofs bara 10 minuter. Hm, så i PK-sverige får man varken hjälpa Iranier, Turkar eller t.ex. Kineser att komma runt sin stats-censur, najs.

Finns det fler Tor-nördar här på Sweclockers, som kanske t.o.m. kör en Exit Node?

Körde de fyra första åren med Anonine OpenVPN och de två sista utan vpn på min Tor-server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Efter 6 år som exit-nod, BLAM ...så hade jag inget internet längre. Tydligen är det Zitius som analyserar trafiken och stänger ens client-end-port. Ringer Bahnhof som ringer Zitius för att låsa upp, tog iofs bara 10 minuter. Hm, så i PK-sverige får man varken hjälpa Iranier, Turkar eller t.ex. Kineser att komma runt sin stats-censur, najs.

Finns det fler Tor-nördar här på Sweclockers, som kanske t.o.m. kör en Exit Node?

Körde de fyra första åren med Anonine OpenVPN och de två sista utan vpn på min Tor-server.

Kommer ju dock extremt mycket skit ur exit-noder. Om de blockar kunder baserat på att de skickar maliciös trafik snarare än baserat på att det råkar vara en exit-nod för Tor så vet jag inte om jag orkar känna mig upprörd.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag körde en exit-node i kanske 2 månader innan allt blev avstängt. Mängden skit som kommer ur dessa noder är inte värt besväret att köra det hemma.
Och som TOR själva skriver, ska du bedriva en exit-node från hemmet, skaffa godkännande från leverantören. Så man slipper problem som dessa, och gärna om man har fler än en publik IP att men ger en av dessa adresser enbart till noden och inget annat.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Vila i frid

Det möjligen udda är att det var Zitius och inte Bahnhof (som det iaf lät på supportsnubben) som "portade" anslutning. Av snällhet eller annat, inte vet jag. Spela roll, köpte precis FlashbackVPN. OpenVPN gör nu bara att någon kitslig vän av ordningen får gräva djupare i de AES-256 krypterade paketen.

Hur tänkte SIDA och regeringen då de med statliga pengar gav stöd till Tor-projektet? https://www.metro.se/artikel/sida-hj%C3%A4lper-utsatta-bli-an...

Permalänk

TOR-projektet är kanske inte problemet här. Problemet är nog mer att de flesta har ett abonnemang där man skrivit på ett avtal att det är för personligt bruk och inom hushållet. Om det sedan dessutom är externa användare som kanske till och med sysslar med massa otillåten skit, så blir det ju ännu större anledning för operatören att stänga ner anslutningen.

Alla försöker skydda sig själva för att slippa få myndigheter och lagstiftare på sig. Och det här är ett utmärkt exempel på att Bahnhofs svammel om "skyddad identitet" och "anonyma kunder" inte är värt någonting alls, utan endast en marknadsföringsgrej som många går på.

Ja man må vara skyddad internt på Bahnhofs nät, men någonstans peerar man och kommer det skit den vägen så kommer säkerligen alltfler bli restriktiva mot Bahnhof med den enkla anledningen att "om inte ni städa upp skit efter era kunder, så som vi gör, så är vi inte intresserade av er".

Här ser vi ju ett bevis (?) för just detta. Bahnhof erkänner tydligen själva att KO inte accepterar trafiken från Bahnhofs kund och klipper linan rakt av.

Så det här med anonym under Bahnhof.... Jag vet inte... Det håller nog inte så länge till.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Andreas Epradius:

Alla försöker skydda sig själva för att slippa få myndigheter och lagstiftare på sig.

Det är väl lite av hårklyveri det man håller på med. Nu när jag kör exit-trafiken genom VPN - enda skillnaden är att de inte längre kan se vad som sker - utan kan bara gissa iom att trafiken är relativt konstant över tid.