Permalänk
Medlem

Tangentbord för mig som vänsterhänt

Hej. Jag är en old school vänsterhänt gamer på jakt efter ett passande tangentbord. Jag har hela det långa datorlivet spelat med piltangenterna och knapparna där omkring. Ja, det är inte optimalt men så har det blivit och jag känner att börja om med att hitta en ”vänsterhänt variant av wasd” med typ ijkl kan bli jobbigt då man blivit van.

Som exempel när jag kör PUBG har jag arrow keys som ”wasd”, höger shift och ctrl är crouch och jump. Num keys har diverse funktioner som vapenbyten, all healing. Delete är min freelock, page down är weapon mode switch och så vidare... Jag har även en Razer Naga 2014 Left handed edition som underlättat mer dom senaste åren.

Detta tangentbord, ett Mad Catz Strike TE har väl egentligen den knapp-layouten som jag letar efter. Dock så iom att det är delbart så blir avståndet lite väl stort mellan arrow keys och tangenter till vänster om dom. I mitt fall så skulle ett liknande tangentbord inbringa 5 nya knappar att leka med (C1-C5 runt arrow keys)

Steelseries har två tangentbord med två extra diagonala arrow keys. Apex 300 och 350. Har känt på 300an och jag gillade inte alls tangenterna på den samt att det kändes klumpigt och 350 är ju ännu större. Macro tangenter hamnar ju dessutom på fel sida för mig som vänsterhänt och är enligt mig onödigt.

Nån som känner till ett tangentbord som fyller ”dom kraven” på knapplayout ? Eller är detta något man skulle kunna custom beställa nånstans ?? förmodligen till en allt för dyr peng

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Tillhör med personerna vänsterhänta, men kör med ordinarie setup som en högerhänt gör och har inga problem med det.

Har faktiskt aldrig testat någon mus eller tangentbord för vänsterhänta, skulle just nu bara kännas konstigt att sätta musen på andra sidan..

Permalänk
Medlem

@Belsebull: Jag har sedan ett halvår tillbaka fått ett annat jobb med mer kontorsarbete och en del sittandes vid dator (jag jobbar inom verkstadsindustrin). Och pga problem med en armbåge så har jag musen i högernäven på jobbbet för att inte belasta den så mycket. Men har svårt se att det skulle funka att spela med. Man är inte så jätteprecis med "fel näve" och inte snabb direkt heller

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara flytta tangentbordet längre till höger? Eller använda numpad-knapparna istället för piltangenter?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Tillhör med personerna vänsterhänta, men kör med ordinarie setup som en högerhänt gör och har inga problem med det.

Har faktiskt aldrig testat någon mus eller tangentbord för vänsterhänta, skulle just nu bara kännas konstigt att sätta musen på andra sidan..

Samma här första datorn.. 80-talet kanske jag hade musen ivänster hand.. men mössen var fyrkantiga inte direkt ergonomiska på den tiden

Permalänk
Medlem

@Cyne: Skulle jag använda typ 8,4,5,6 på num pad så når jag verkligen inte över och kan använda knappar till vänster tyvärr

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

@Bläjd: Kanske skulle någonting i stil med @anon257891s speltangentbord kunna passa?

https://www.sweclockers.com/galleri/14349-ett-gaming-tangentb...

Alternativt ett CM Masterkeys Pro M:

Permalänk
Medlem

@Khers: anon257891 känns som det är för få knappar. Vet inte heller om CM Masterkeys skulle passa. Shit sicka tangentbord han har gjort anon257891, får anlita han för ett projekt då

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Vart hittar man ett sådan här år 2018 tro
Fan ett sånt hade varit nice för mig...

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

kanske kan en gameboard vara ett alternativ? Du går naturligtvis miste om tumjoysticken och eventuella knappar enbart för tummen, man annars borde tex en Logitech G13 fungera:

https://www.logitechg.com/en-us/product/g13-advanced-gameboar...

Permalänk
Medlem

Varför inte en macropad eller typ ena halvan av tex ett Nyquist-tangentbord?

Dessa busar kan du programera precis hur du vill, vilket också bör minimera eventuellta inställnignar i varje spel också.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Varför inte en macropad eller typ ena halvan av tex ett Nyquist-tangentbord?

https://i.imgur.com/Op0ZNdrm.jpg

Dessa busar kan du programera precis hur du vill, vilket också bör minimera eventuellta inställnignar i varje spel också.

Ser intressant ut men smidigast vore det med ett renodlat tangentbord för att slippa flytta runt allt på skrivbordet vid tex en alt tabbning ut i windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju att bygga ett själv om inget färdigt passar och då kan man stuva om layouten som man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är också vänsterhänt men kör med högersetup.men borde inte numpad fungera? Bara binda om kontrollerna så det fungerar.
Annars finna ju kina
https://m.ebay.com/itm/T9-46-Key-LED-Backlight-Keyboard-Wired...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Ser intressant ut men smidigast vore det med ett renodlat tangentbord för att slippa flytta runt allt på skrivbordet vid tex en alt tabbning ut i windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får väl ha med `Alt` och `Tab` någonstans där om det är något du använder. Du har ju tillgång till flera lager och du kan dessutom skapa macros, vilket är uppskattat i vissa spel.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Hej. Jag är en old school vänsterhänt gamer på jakt efter ett passande tangentbord. Jag har hela det långa datorlivet spelat med piltangenterna och knapparna där omkring. Ja, det är inte optimalt men så har det blivit och jag känner att börja om med att hitta en ”vänsterhänt variant av wasd” med typ ijkl kan bli jobbigt då man blivit van.

Som exempel när jag kör PUBG har jag arrow keys som ”wasd”, höger shift och ctrl är crouch och jump. Num keys har diverse funktioner som vapenbyten, all healing. Delete är min freelock, page down är weapon mode switch och så vidare... Jag har även en Razer Naga 2014 Left handed edition som underlättat mer dom senaste åren.

Detta tangentbord, ett Mad Catz Strike TE har väl egentligen den knapp-layouten som jag letar efter. Dock så iom att det är delbart så blir avståndet lite väl stort mellan arrow keys och tangenter till vänster om dom. I mitt fall så skulle ett liknande tangentbord inbringa 5 nya knappar att leka med (C1-C5 runt arrow keys)
http://www.madcatz.com/imgs/product/strikete/strikete.jpg

Steelseries har två tangentbord med två extra diagonala arrow keys. Apex 300 och 350. Har känt på 300an och jag gillade inte alls tangenterna på den samt att det kändes klumpigt och 350 är ju ännu större. Macro tangenter hamnar ju dessutom på fel sida för mig som vänsterhänt och är enligt mig onödigt.

Nån som känner till ett tangentbord som fyller ”dom kraven” på knapplayout ? Eller är detta något man skulle kunna custom beställa nånstans ?? förmodligen till en allt för dyr peng

@anon257891 <- Hör av dig till honom.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, om det fungerar för dig så kör på.

Det finns ett par vänsterhänta inom diverse spel i pro scenen, men typ alla spelar med höger "normalt"

Nico i OW spelade med vänster vet jag

Ser rätt jobbigt ut när man ska skriva men även CS spelare tiltar sina keyboard så mycket med höger setup så

Finns ju fler om man googlar typ men

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Jag är också vänsterhänt men kör med högersetup.men borde inte numpad fungera? Bara binda om kontrollerna så det fungerar.
Annars finna ju kina
https://m.ebay.com/itm/T9-46-Key-LED-Backlight-Keyboard-Wired...

Kör jag wasd på numpad så tappar jag tangenter mot vad jag kör med nu. Nästan alla på numpaden är bindade till tex weaponslots, reload, healing etc etc... Får kika lite på den keypaden, känns lite intressant men man som jag nämt vore smidigast med "bara" ett tangentbord.

Skrivet av arvidh:

@anon257891 <- Hör av dig till honom.

Jo jag har kikat på hans galleri, grymma grejjer

Skrivet av Nivity:

Ärligt talat, om det fungerar för dig så kör på.

Det finns ett par vänsterhänta inom diverse spel i pro scenen, men typ alla spelar med höger "normalt"

Nico i OW spelade med vänster vet jag
https://pbs.twimg.com/media/C_DSoK5UAAAAC59.jpg

Ser rätt jobbigt ut när man ska skriva men även CS spelare tiltar sina keyboard så mycket med höger setup så

Finns ju fler om man googlar typ men
https://i.pinimg.com/originals/31/31/68/3131684c1d47cf083bc731bde8b0a284.jpg

Jag har som sagt vant mig med piltangenterna, skulle bli väldigt omständigt att byta setup helt

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Kör jag wasd på numpad så tappar jag tangenter mot vad jag kör med nu. Nästan alla på numpaden är bindade till tex weaponslots, reload, healing etc etc... Får kika lite på den keypaden, känns lite intressant men man som jag nämt vore smidigast med "bara" ett tangentbord.

Jo jag har kikat på hans galleri, grymma grejjer

Jag har som sagt vant mig med piltangenterna, skulle bli väldigt omständigt att byta setup helt

Hittade denna när jag surfade runt i helgen, tror der fanns 2-3 andra varianter. Kostar ju en del, men då har du ju hela tangentbordet samti som det är delat
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/barocco-md600-nor...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv

@Bläjd:
Inte för att jag är "vänster-vriden" men om jag skulle få för mig att bygga en "vänsterhänt" fullstorleksbräda ("bara för att" och för att ha den i min egen samling ):
Hur skulle du önska att den såg ut då ?

(TangentKlustren från Vänster till höger enligt:

Piltangenter-Numpad-Bokstäver
eller
Numpad-Piltangenter-Bokstäver
?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Bläjd:
Inte för att jag är "vänster-vriden" men om jag skulle få för mig att bygga en "vänsterhänt" fullstorleksbräda ("bara för att" och för att ha den i min egen samling ):
Hur skulle du önska att den såg ut då ?

(TangentKlustren från Vänster till höger enligt:

Piltangenter-Numpad-Bokstäver
eller
Numpad-Piltangenter-Bokstäver
?

Det sistnämnda låter som ett perfekt tangentbord för högerhänta musanvändare tycker jag... Vänsterhänta har det väl förspänt redan med ett vanligt tangentbord då varken numpad eller pilar och navigeringskluster inkräktar på musens rörelseutrymme.

Permalänk
Medlem

@anon257891 i mitt fall så skulle det nog spela mindre roll eftersom jag ”redan är skadad och vänjt mig vid ett vanligt tangentbord”. Men annars så kanske ett som är tvärtom med numpad-piltangenter-bokstäver från vänster räknat då.

När jag ändå har dig i tråden. Tänkte bara rådfråga. Jag har ju lagt till ett grått tangentbord längre upp i tråden, ett Gateway Anykey. Skulle det gå att få tag på prylar och bygga ett eget sånt eller om det skulle gå att bygga om ett befintligt tangentbord och lägga till 5 knappar runt piltangenterna ?

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Inaktiv

@Bläjd:
Allting går (Vad gäller olika layouter för tangentbord).

Däremot har jag inte sett några sådana färdiga chassi-delar/PCB för dito (å andra sidan har jag inte letat heller). Men det kan nog betyda lite måttbeställda delar från någon skär-firma och hand-trådning; för att få det precis som du vill ha det.

Att lägga till brytare på ett befintligt tangentbord (serieproducerat) blir nog fippligare än att bygga ett nytt, om du inte har väldans tur vad gäller hur PCBn är konstruerad. På rak arm skulle du behöva borra upp PCB (och länka förbi strömbanorna som du borrar av), Skära upp Chassi/plåt, göra om Firmwaren i controllern (så att den stödjer fler tangenter), Sy in de nya tangenterna i controllern (eller byta ut till ny controller och sy in alla bef brytare), ta reda på hur brytarmatrisen är uppbyggd, så att du kan göra mjukvaran rätt m.m.)

Låter enklare att bygga nytt imo och använda en måttbeställd plåt, en teensy och lite EK (och möjligen passa in det i ett befintligt chassi).