Permalänk
Medlem

Dator för VR, Bilsim. Budget 20k

Tjenare allihop. tänkte höra med er vad som är lämpligt att införskaffa för delar för en renodlad VR rigg.
Kommer köra med Ocolus Rift och är väl främst inne på bilspel även om annat lär provas.

Jag kan väl lägga upp till 20k ungefär, mindre är alltid trevligt om det nu inte ger någon extrem skillnad i prestanda och upplevelse att maxa budgeten.
Ratt, playseat och VR utrustning har jag.

Är det några speciella grafikkort eller CPU som är "bäst" när det kommer till VR eller hur ser det ut?
Var väl sisådär 8 år sedan jag senast byggde en dator så all info, tips och tricks är välkomna.
Montera den misstänker jag att det inte är mer klurigt än förr i tiden så det löser jag själv. Win 10 licens är nog något jag tänker kosta på mig dock

Som sagt all info är välkommen och högst uppskattat.
Har inga problem med att beställa från olika ställen för att få ner priset även om allt i ett alltid är uppskattat, det kanske till och med är så att nån av er sitter på en begagnad rigg ni vill sälja så är även ni välkomna att yttra er

Tack på förhand allihop!

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/wishlist/shared/e82f12e2-fde9-4af7-ad...
Något liknande detta skulle jag satsa på. Har inte valt chassi design på sånt är personligt Det är ATX du ska ha till denna burken. Du kan få ett helt okej ATX chassi för 7-1200kr.
Du behöver även fixa windows. Kommer hamna på ungefär 20 000kr.
Sen kan du ju även välja lite mindre SSD om du tror du klarar dig på mindre utrymme och få ner priset.
Vill du gå ner på Grafikkort rekommenderar jag inte under GTX 1070 eller Vega 56. Ett bra grafikkort är viktigt för en VR burk speciellt om du ska skala upplösning för att minska SDE.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

CPU brukar va viktigt för racing simulatorer. Grafikkort är jag osäker på tycker inte mitt byte från 1080 som dog till 1080 ti gav så mycket men jag brukar sänka grafikinställningarna för att orka hålla uppe fpsn då bildflyt är viktigare i racinglir än i någon annan spelgenre jag någonstin testat. Så gäller ha en CPU som orkar mata information till grafikkortet snabbt nog.

Jag brukar inte dra på med supersampling då de väldigt lätt ger stutters även om framesen ser bra ut. Brukar ligga runt 1,3 och har inga problem alls se apex eller bromspunkter.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

¨Tackar för förslaget jOnÄTÄn, chassi och så vidare har jag inte preferenser för så jag tar väl något av de billigare sorten i så fall.

Skiftar nog ner SSD storlek som du säger, kommer antagligen inte behöva så mycket plats på den enheten. Är det samma märke på SSD som man ska hålla sig till om man vill ha lite kvalite?

oqgvist. Om man ser på AMD Ryzen 5 1600X Processor som ligger i pakett nu, är det värt att lägga på lite extra pengar här för att kliva upp i något kraftigare CPU eller är det ett bra val att gå med Ryzen?