Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är en rimlig avgift tycker du?

Den minsta biltull jag kan betala en månad i Stockholm är 11:-.
Då ska en kamera/it system fota min skylt, en faktura ska ställas ut i pappersform och skickas hem, betalningen ska tas emot och registreras.

Jag vet inte vad en rimlig avgift är.
Däremot står jag fast vid att om man utvecklar nån typ av system, som kräver att avsändaren eller mottagaren på något sätt elektroniskt kan betala så borde det bli långt mindre.

T ex skulle man ju kunna införa att man via ett trackingnummer kan in logga in på postens hemsida och ”förbetala” momsen.
När paketet då kommer och ankomskscannas på Arlanda så märker deras it system att jag redan betalt momsen för paketet, och inget behöver göras manuellt.

Jag står fast vid att det måste finnas hur många sätt som helst att lösa detta på som genererar en mindre kostnad än 125:-

Permalänk
Medlem

Hört av bekanta som jobbar på posten att dessa kinapaket är ett större problem än vad ni verkar inse.

Inte nog med att det är många paket som ska sorteras och skickas till rätt ställe. Texten är väldigt liten, svår att tyda och ofta har dom många fel. Detta innebär att dom måste anställa massa extra personal ENBART för dessa paket. Med andra ord, dessa 150k paket om dagen tar upp många fler resurser per paket än tex svenska skickade via sidor som drivs av posten (pacsoft tex).

Permalänk
Föredetting
Skrivet av BasseBaba:

Jag tycker att det är rimligt att ta moms på allt.
Däremot står jag ju fast vid att avgiften inte är rimlig.
Säger man 125:- i avgift för att momsa 5:- så är det ju indirekt att säga samma sak som att man dödar all sån paket/leverans.

Folk ha hängt upp sig så sjukt på detta med subventionerad frakt.
Vill man ha bort det får man väl se till att ändra fraktreglerna, inte lägga en ”straffavgift” som skrämmer bort beställningar?

Handlar man för 250:- så är linförbannat avgiften ett påslag på 50%, rimligt? Knappast?
Även vid 1250:- varuvärde är påslaget 10%, fortfarande högt i min mening.

Man kan skicka 2kg med Postmord inom Sverige för mellan 35-90:- beroende på volym, hur är det så rimligt att dom vill ha 125:- för att administrera en tull?
Återigen så måste det vara sjukt dåliga rutiner som gör att det tar för mycket tid. Samtidigt så ”löser” dom ju inte detta eftersom hela meningen med denna avgift i det tysta, vilket dom inte erkänner, är ju att döda denna typ av ha del.

Ekvationen är enkel:
125:- i avgift = inga 150k paket per dygn längre = postnords ”paketkris” är löst

Skulle man likt mins idéer istället fixa en bra, modern teknisk lösning för tullandet så skulle ju paketinflödandet kunna fortsätta och det vill dom ju inte.

Så återigen för att förtydliga så jag slipper onödiga påhopp:
- det är absolut rimligt att momsa allt
- den subventionerade frakten är galen och hela det systemet borde ses över
- vad jag dock är skeptiskt emot är det horribelt höga priset PN ska ha per ärende

Ytterst oklart vad dom har att jubla över? Naivt att tro att någon större del av kina-handeln ska flyttas över till Sverige.

DHL, FedEx och UPS tar drygt 100:- + moms för allt som inte är tullat och klart, oavsett ordervärde. Det kostar en vacker slant i administration att fakturera, även om de förstås gör vinst på det också. Någon jättevinst blir det inte hur som helst, och att administrera ett paket kostar detsamma oavsett om värdet är $0.2 eller $2000 USD om man inte börjar gå igenom följesedlar. Extraavgiften, vad den än blir, kommer förmodligen bidra till ett ändrat köpbeteende, fler varor per paket, och att folk köper från de EU-baserade lagrena för ett litet påslag.

Jag är heller inte helt på det klara vad E-handlare jublar över. Kanske bygger deras affärsidé på att köpa samma AliExpressprodukter och sälja till konsument och vill ha den kakan för sig själva och ser det här som någon form av protektionism.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Den minsta biltull jag kan betala en månad i Stockholm är 11:-.
Då ska en kamera/it system fota min skylt, en faktura ska ställas ut i pappersform och skickas hem, betalningen ska tas emot och registreras.

Jag vet inte vad en rimlig avgift är.
Däremot står jag fast vid att om man utvecklar nån typ av system, som kräver att avsändaren eller mottagaren på något sätt elektroniskt kan betala så borde det bli långt mindre.

T ex skulle man ju kunna införa att man via ett trackingnummer kan in logga in på postens hemsida och ”förbetala” momsen.
När paketet då kommer och ankomskscannas på Arlanda så märker deras it system att jag redan betalt momsen för paketet, och inget behöver göras manuellt.

Jag står fast vid att det måste finnas hur många sätt som helst att lösa detta på som genererar en mindre kostnad än 125:-

De här systemen du talar om - hur ska de betalas?

Permalänk
Medlem

Fick Kinapaket igår, tog nästan en månad. Får hoppas att Postnord själva tänker frakta hit paketen snabbare för deras pris.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är rätt långa ledtider för att få hit paket från Kina har jag i princip helt slutat beställa därifrån och börjat köpa från de kinesiska butikernas europeiska lager istället. Smidigt och snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

De här systemen du talar om - hur ska de betalas?

Med avgiften? Jag har ju aldrig sagt att det ska vara gratis, bara att vad jag hört så kör dom gamla trötts system där folk manuellt sitter och försöker komma fram till vad ett paket/vars är värd och sen knappas en avgift in i ett system, varpå den skickas ut separat.

Min TES, jag säger inte att detta är 100%, men vad jag säger att man borde försöka UTREDA är om det inte går att FÖRÄNDRA systemet till att vara mer anpassat till dagens 150k paket.

Det jag är trött på är att man (post ord, tullen, staten?) stuckit huvudet i sanden och helt enkelt i te anpassat sig efter förändringen.
Hade man bara haft lite koll och varit PROAKTIV istället för REAKTIV så hade man kanske kunnat börja spåna på att förbättra tillhanteringen på brev/paket mot enskild Svensson redan för flera år sedan.

Som sagt, ett utmärkt exempel var hur PostNord ändrade om att gå från postkontor till postombud för att ställa om efter hur internethandel tog fart.

Men vem vet, utredningen kanske visar att mina idéer är värdelösa, fine, fortsätt så med att sitta manuellt och momsa paket.
Vidare så sa dom ju att med dagens kapacitet kommer dom komma att behöva lagra upp till 10 miljoner paket om flödet fortsätter. Mao har dom trots 125:- inte en tillfredställande kapacitet för att ens hantera dessa paket.
Därav att dom hur som helst hade behövt utveckla nått nytt bättre system.

Sist men inte minst, 150k paket om dagen, 5 arbetsdagar i veckan.
Lägg en avgift på 30:- gånger 20 dar gånger 150k paket = 90 Mill i månaden. Så även på en mer än halverad avgift har dom säker nån miljard om året att implementera ett it system för så nej, jag ser inga problem i att finansiera en it lösning.

125:- kommer ju döda paketen helt och hållet.
Man borde ju då istället se det som att det finns en fin chans att börja TJÄNA pengar om man kan bygga ett system som gör att man kan ta ut en avgift folk faktiskt ör villiga att betala

Edit: tog bort onödigt personpåhopp

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna handlat mer på Tradera men problemet är fraktkostnaden som i många fall är för hög i förhållande till varuvärdet.

Jag tror inte PostNord blir fri från Kina-paketen. Paketen eller varorna kommer att ta en extrarunda genom Nederländerna.

Permalänk
Medlem

Jag har fått betala exp.avgift plus moms på priset (även på fraktkostnad) på media som jag privat importerat från USA sedan 90talet, varför ska Kina import slippa?

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

så då är det bara ett sätt att få alla att betala sin moms som det var tänkt från början aliexpress och de stora anpassar sig väl ganska fort kan jag tänka mig.

Aliexpress är bara en marknadsplats likt eBay eller Blocket. Är upp till säljarna hur de hanterar exporten, deklarera vad det är för vara och priset på denna ska de alltid göra men många gör fel med flit, andra säljare har rena smuggeluppläggen för att kunden ska slippa tull och/eller moms helt. Som mottagande speditör är PostNords avgift rimlig och den är där för att säljaren/sändande speditör inte själv hantera inbetalningen av tull och det är ju något säljaren valt att inte göra via sin speditör när de skickar grejerna. Svårt för svenska speditörer att visa hänsyn till värdet på små paket/varubrev när de skickas på samma sätt som grejer värt tusenlappar. Samtidigt kan inte den kinesiska speditören stå för det hela om inte deras kund är villig att betala för tullen, varken som förbetalt eller att de i efterhand skickar faktura till säljaren. Det är dock bara den kinesiska speditören som skulle kunna göra hanteringen för säljaren smidigare och därav sänka kostnaden per försändelse. Kineser har själva tull och momssatser på varor, så de är inte som de inte förstår det hela.

Det hela är egentligen ett icke-problem, det Tullverket sagt är att de inte får släppa igenom varuförsändelsen oavsett belopp och då kommer speditören i Sverige ta ut avgiften de normalt tar för att hantera tullen. Det var inte så att alla försändelser slank igenom tidigare heller, men från utvecklade länder utanför EU kunde du räkna med att så gott som alltid fastna i tullen. Samma gäller väl alla länder nu.

Permalänk
Medlem

Postens avgift verkar mer som ett handelshinder.
Första steget i ett handelskrig?

Är det bara PostNord eller fler "postbolag" som inför denna extra tull?
Är det bara post från Kina eller gäller det även Singapore och andra asiatiska länder?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Kronvrak:

Postens avgift verkar mer som ett handelshinder.
Första steget i ett handelskrig?

Är det bara PostNord eller fler "postbolag" som inför denna extra tull?
Är det bara post från Kina eller gäller det även Singapore och andra asiatiska länder?

Snarare tvärt om. Denna avgift har sedan tidigare redan gällt de flesta andra länder - det är små skitpaket från Kina som varit undantaget. Nu blir det samma avgift på dem som det redan är på paket från ex. USA

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Hört av bekanta som jobbar på posten att dessa kinapaket är ett större problem än vad ni verkar inse.

Inte nog med att det är många paket som ska sorteras och skickas till rätt ställe. Texten är väldigt liten, svår att tyda och ofta har dom många fel. Detta innebär att dom måste anställa massa extra personal ENBART för dessa paket. Med andra ord, dessa 150k paket om dagen tar upp många fler resurser per paket än tex svenska skickade via sidor som drivs av posten (pacsoft tex).

Jag har jobbat som servicetekniker på posten så jag vet hur maskinerna fungerar. Problemet har alltid vart handskrivet. De ocr-scanners som de har i dagsläget är betydligt mer högupplösta nu än för 5-10 år sen. Sen att sorteringsfolket pratar om hur mycket de jobbar istället för att jobba är väl inget nytt.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Kostade den 2000kr så är kostnaden +500 i moms +125 i avgift. Så totalt 2625kr. Är det värt att spara 375kr och inte ha garanti? Är det värt att spara 1000kr och inte ha garanti?

Visst finns det billiga saker för 10kr på ebay men letar du bara finns det för ett par 10 till i landet och du slipper vänta 30 dagar eller mera.

Faktum är att många kinesiska säljare skickar en helt ny telefon om det är fel på den. I detta fall så kan det vara värt att spara en tusenlapp för vissa.

Läste du inte mitt inlägg ordentligt? Flera produkter som säljs kan du inte få tag på i Sverige överhuvudtaget, en avgift på 125kr för en produkt som kostar några tior är inte schysst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag står fast vid att det måste finnas hur många sätt som helst att lösa detta på som genererar en mindre kostnad än 125:-

Ja, men det kräver ju att företagen som skickar paketen är pålitliga och uppger korrekt information och gör lite av jobbet.
Så är tyvärr inte fallet.
Skyll på företagen som inte vill samarbeta för att göra det smidigare, inte på posten och skatteverket som anpassar sig efter en besvärlig verklighet.

Permalänk
Medlem

Bra! Kanske skräp köp minskar så sannolikhet och leveranstiden går ner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Inaktiv

**bort /måd **

Att ta ut en 125kr avgift betyder i princip att man förbjuder folket att köpa småartiklar direkt från utlandet.

§1
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kronvrak:

Postens avgift verkar mer som ett handelshinder.
Första steget i ett handelskrig?

Är det bara PostNord eller fler "postbolag" som inför denna extra tull?
Är det bara post från Kina eller gäller det även Singapore och andra asiatiska länder?

Precis min tanke.

DHL har dock fakturerat liknande en stund.

Gjorde mig riktigt jävla förbannad när jag dem ville ha 100kr för att ta ut moms från mig på en mindre testbeställning av LED lampor. Visst kan jag betala 25% moms om nu staten vill det, men inte fan står det någonstans i någon lag och heller hade jag inte skrivit på något som helst kontrakt om någon 100kr avgift för att DHL skulle ordna detta åt mig.

Om nu statjäveln vill ha moms så får dem väl skicka en faktura i efterhand eller hålla min produkt så kan jag komma förbi och betala samtidigt som jag hämtar ut den.

För min del var det dock på tok för lite pengar för att vara värt att göra någon större affär av det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag har jobbat som servicetekniker på posten så jag vet hur maskinerna fungerar. Problemet har alltid vart handskrivet. De ocr-scanners som de har i dagsläget är betydligt mer högupplösta nu än för 5-10 år sen. Sen att sorteringsfolket pratar om hur mycket de jobbar istället för att jobba är väl inget nytt.

Och sorteringsfolket tyckte att teknikerna måste sluta fika och börja sköta sitt jobb. Det är som det alltid varit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Precis min tanke.

DHL har dock fakturerat liknande en stund.

Gjorde mig riktigt jävla förbannad när jag dem ville ha 100kr för att ta ut moms från mig på en mindre testbeställning av LED lampor. Visst kan jag betala 25% moms om nu staten vill det, men inte fan står det någonstans i någon lag och heller hade jag inte skrivit på något som helst kontrakt om någon 100kr avgift för att DHL skulle ordna detta åt mig.

Om nu statjäveln vill ha moms så får dem väl skicka en faktura i efterhand eller hålla min produkt så kan jag komma förbi och betala samtidigt som jag hämtar ut den.

För min del var det dock på tok för lite pengar för att vara värt att göra någon större affär av det hela.

Självklart får speditören ta ut avgifter för deras tjänster och säljaren skriver normalt sett att detta tillkommer, eftersom de har valt att inte förbetalat dessa och inte köpt tjänsten i samband med frakten. Vill du inte ha någon överraskning eller att paketet sitter fast i tullen onödigt lång tid så be då säljaren förbetala, att de ska stå för avgifterna och får inkludera det i priset. Små ordervärden måste i princip gå som gruppköp för att det ska vara värt det, men det är inget nytt och gäller ju t.o.m. vid dyra fraktalternativ inom EU.

Permalänk
Medlem

Rätt humor ändå att läsa vad postens kommunikationschef Thomas Backteman säger:

"Om vi säger att 120.000 paket om dagen omfattas av nya avgifter så kan man ju snabbt räkna ut att det handlar om betydande inkomster"

Det krävs tydligen inte mycket ibland för att bli chef... Tror han på allvar att alla som brukar köpa paket för en tjuga kommer fortsätta handla i samma kvantiteter när varje paket kostar 150 kr... Ha ha ha det här var bästa uttalandet hittills i år...

Beställer mycket grejer från Kina. Det enda och återkommande landet och företaget som tappar bort mina paket är i Sverige och Postnord.

Tracking funkar i varenda u-land på vägen. I Sverige försvinner paketet och sen påstår dom att man inte hämtat ut det för att dem antingen slarvat bort det eller så har deras anställda plundrat paketen.

Visst, börja ta 125 kr per paket ni. Då kan jag lika köra UPS för samma pengar, hela vägen från Kina. Men då får jag faktiskt både varan och kundservice på köpet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Självklart får speditören ta ut avgifter för deras tjänster och säljaren skriver normalt sett att detta tillkommer, eftersom de har valt att inte förbetalat dessa och inte köpt tjänsten i samband med frakten. Vill du inte ha någon överraskning eller att paketet sitter fast i tullen onödigt lång tid så be då säljaren förbetala, att de ska stå för avgifterna och får inkludera det i priset. Små ordervärden måste i princip gå som gruppköp för att det ska vara värt det, men det är inget nytt och gäller ju t.o.m. vid dyra fraktalternativ inom EU.

Varför det? Jag har redan betalat för frakten. Om jag vill att DHL ska ordna pappersarbetet åt mig så vore det på sin plats att dem frågar. Inte bara skickar en 100kr faktura för 3stk glödlampor jag köpt från Kina.

Permalänk
Medlem

Så nu har vi:

- Kemikalieskatt på elektronik inkl. vitvaror eftersom Sverige ska rädda miljön i världen.
- Avgifter till Copyswede på all lagring där vi betalar för privatkopiering som jag själv aldrig nyttjar eftersom jag också betalar för Spotify.
- Extra avgifter på paket på Kina.

Så i teorin skulle man kunna köpa en liten hårddisk från Kina och då åka på en hundring i kemikalieskatt, en hundring till Copyswede och drygt en hundring extra i frakavgifter.

Nu tas kanske inte alla avgifter ut när köpet görs från utlandet, men ändå. Det här är ju verkligen på väg åt fel håll. Det är tydligen modernt att hitta på och driva in diverse avgifter.

Lägg därtill alla kravbrev som skickas ut på tusentals kronor till folk p.g.a. fildelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Den minsta biltull jag kan betala en månad i Stockholm är 11:-.
Då ska en kamera/it system fota min skylt, en faktura ska ställas ut i pappersform och skickas hem, betalningen ska tas emot och registreras.

Jag vet inte vad en rimlig avgift är.
Däremot står jag fast vid att om man utvecklar nån typ av system, som kräver att avsändaren eller mottagaren på något sätt elektroniskt kan betala så borde det bli långt mindre.

T ex skulle man ju kunna införa att man via ett trackingnummer kan in logga in på postens hemsida och ”förbetala” momsen.
När paketet då kommer och ankomskscannas på Arlanda så märker deras it system att jag redan betalt momsen för paketet, och inget behöver göras manuellt.

Jag står fast vid att det måste finnas hur många sätt som helst att lösa detta på som genererar en mindre kostnad än 125:-

@hekke kom med denna info:

Skrivet av hekke:

Det intressanta är att Sverige är ett av de få EU länder som kräver att man ska betala moms på importerade varor från första kronan, i resten av EU är det helt enligt reglerna att slippa moms på småkrafs:

https://ec.europa.eu/taxation_customs/individuals/buying-goods-services-online-personal-use/buying-goods/buying-goods-online-coming-from-a-noneu-union-country_en

Dessa regler ska dock ändras på EU nivå till 2019 eller 2021:
http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2017/12/05/vat-on-electronic-commerce-new-rules-adopted/

Jag läste igenom detta och som jag förstår det är det t.o.m. smidigare, låt de större återförsäljarna inom EU hantera moms själva (små återförsäljare behöver inte oroa sig), detta ska träda i kraft senast 2019 och gäller specifikt elektronisk relaterade saker (som jag förstår det). Senare 2021 ska det ökas ut till alla produkter och alla länder oavsett om det är inom EU eller utanför.

Detta borde göra att tullavgifter kommer bli lika enkelt som att skanna paketen som kommer in och allt kan skötas helt automatiskt, om jag inte har missförstått något.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk

Så problemet är alltså att Kina subventionerar frakten ut ur landet, och eftersom Kina inte importerar nånting så kompenseras inte postväsenden i andra länder för kostnaden för hanteringen av paket?
Och västvärldens länder är för rädda för Kina - som straffar alla länder som kritiserar Kina på något vis genom att angripa deras företag - för att förhandla fram ett bättre avtal?
OK, då är det väl iofs rätt rimligt att lägga en straffavgift på paketen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Så problemet är alltså att Kina subventionerar frakten ut ur landet, och eftersom Kina inte importerar nånting så kompenseras inte postväsenden i andra länder för kostnaden för hanteringen av paket?
Och västvärldens länder är för rädda för Kina - som straffar alla länder som kritiserar Kina på något vis genom att angripa deras företag - för att förhandla fram ett bättre avtal?
OK, då är det väl iofs rätt rimligt att lägga en straffavgift på paketen.

Fast nu har det varit så att alla paket skickade från länder utanför EU har haft denna typ avgift...alla länder utom kina dvs. Nu applicerar man bara det system och de regler som redan finns även på småpaket från kina. Det är fortfarande inte en straffavgift, det är en avgift postnord (och andra speditörer) tar ut för att man ska hantera moms/tull. Dels ska någon göra jobbet och dels så måste man ha infrastruktur som kan hantera de extra stegen det innebär, allt det kostar pengar vilket då avgiften är tänkt att kompensera för.

Permalänk
Medlem

Undrar om Postnord kommer minsta tiden det tar innan inkomna, ej utlämnade paket, destrueras? Det lär nog bli ett många miljoner paket som kostade $1, men kostar 150kr att hämta ut. Många kommer nog skita i att hämta ut dem.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Vore kul att veta när de planerar att införa det så man slipper bli överraskad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Connyray84:

Helt ärligt man blir ju rädd när man läser i den här tråden. Hur många här har en utbildning? Är folk verkligen så här dumma eller är det bara ett stort skämt. Dom som har gått i skolan måste väl för fan vet hur Sverige är upp byggd. Vi kanske bör ta bort skatt på allt så kan vi slippa betala för lite kina skit? Fullt pris på läkar besök och nu kommer det men jag är aldrig sjuk. Nä kanske inte det men du har väl säkert någon mamma pappa syskon barn som är det va? Skulle du inte vilja att dom ska kunna få vård utan slänga ut 10.000 kr men du kanske är genrös betalar det för du slipper betala skit avgift från kina. Vi kan ska skrota avgift på dagis och skola också så kanske föräldrar kan betala detta istället. Vi kanske ska ta bort vägskatt också för inte behöver vi några vägar eller dom som går och åker buss kanske ska få betala en extra avgift för dom är ju inte med betalar vägskatt? Säger bara fy fan att man kan gnälla för köpa hem lite saker från kina som man vet är alldeles för billigt. Tycker verkligen dom som tycker det är så jobbigt att bo i Sverige som betalar barnbidrag, sjukvård, brandkåren, polis, utbildning m.m ni kan ju flytta till något annat land och se om det blir så himla mycket bättre spar några kr här och betala fler kr på andra håll

Jo man blir klart betänksam hur korkade vissa verkar...

"Oj, betala moms för en massa krafs från Kina".......

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ser egentligen bara fördelar med det här.

- Staten får in den moms de enligt lag ska ha
- Postnord kan fokusera på att få ordning på sin huvudverksamhet (inrikes post)
- Mindre skräp och onödiga prylar kommer in i vårt land