Utöka systempartition till ett microSD-kort

Permalänk

Utöka systempartition till ett microSD-kort

Använder en sådan här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=3333054 som HTPC och har varit mycket nöjd med den. Nu har det första problemet uppkommit, och det är att jag inte kan uppdatera Windows 10 p g a det begränsade diskutrymmet (kräver 8 gb, har endast 4 gb ledigt efter total rensning). Min fråga är därför om det finns någon möjlighet att köpa ett microSD-kort och utöka systempartitionen till detta kort och på så sätt få lite extra plats? Om det inte går, har ni några andra kloka idéer på lösning?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stor-Sven:

Min fråga är därför om det finns någon möjlighet att köpa ett microSD-kort och utöka systempartitionen till detta kort och på så sätt få lite extra plats? Om det inte går, har ni några andra kloka idéer på lösning?

Inte öka systempartitonen direkt, men du kan lägga filer som inte är system, te.x användar filer på ett microSD-kort, genom att använda Windows inbyggda funktion för att flytta dessa.

För att göra det höger klicka på mina bilder etc. och välj egenskaper, sedan välj "Location" fliken, där finns möjlighet att flytta någon annanstans.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Stor-Sven: Har haft samma problem med en dator med 32 GB SSD, slutade med att vi köpte en ny SSD istället.
Andra alternativet är ju att installera från scratch med den senaste versionen av Windows från Media Creation Tool skulle jag tro, men då får du ju konfigurera rubbet från grunden igen, men du kanske inte har så mycket på din HTPC.

Permalänk

@Belzader: tack för ditt svar. Ja, problemet är att detta inte räcker. Jag har endast ett fåtal program installerade (MPC, VLC, Netflix och Firefox).

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Stor-Sven: Har haft samma problem med en dator med 32 GB SSD, slutade med att vi köpte en ny SSD istället.
Andra alternativet är ju att installera från scratch med den senaste versionen av Windows från Media Creation Tool skulle jag tro, men då får du ju konfigurera rubbet från grunden igen, men du kanske inte har så mycket på din HTPC.

Ja, kanske man får göra det istället. Egentligen inte så mycket installerat, men mest skönt att slippa installera om allt och komma på efterhand vad man saknar, samt att det varit skönt att slippa göra alla inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stor-Sven:

Använder en sådan här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=3333054 som HTPC och har varit mycket nöjd med den. Nu har det första problemet uppkommit, och det är att jag inte kan uppdatera Windows 10 p g a det begränsade diskutrymmet (kräver 8 gb, har endast 4 gb ledigt efter total rensning). Min fråga är därför om det finns någon möjlighet att köpa ett microSD-kort och utöka systempartitionen till detta kort och på så sätt få lite extra plats? Om det inte går, har ni några andra kloka idéer på lösning?

Tacksam för hjälp!

DU kan om det är aktiverat, inaktivera hibernate, samt lägga över växlingsfilen på ett SDkort, det kan spara en del GB

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

DU kan om det är aktiverat, inaktivera hibernate, samt lägga över växlingsfilen på ett SDkort, det kan spara en del GB

Jag har redan hibernation aktiverat, och tyvärr är växlingsfilen inte tillräckligt stor.

Permalänk
Medlem

@Stor-Sven:
Vill du gå in på lite mer avancerade saker kan du flytta mappar genom att använda dig av NTFS symbolic link.

Denna typ av genväg använder Microsoft sig flitigt av i Windows.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@Stor-Sven:
Vill du gå in på lite mer avancerade saker kan du flytta mappar genom att använda dig av NTFS symbolic link.

Denna typ av genväg använder Microsoft sig flitigt av i Windows.

Läste i det du länkade och det verkar inte funka för Windowsmappen. Skulle kunna vara att byta ett problem mot ett annat. Jag försöker ju komma runt att jag har problem att uppdatera Windows. Hade jag haft filer skulle det kanske funkat, men känns riskabelt med systemfilerna (vilka är nästan all data lagrad på hårddisken). Tack i alla fall för svar!