Svullen lcd inverter på Lenovo T61P laptop

Permalänk

Svullen lcd inverter på Lenovo T61P laptop

Hej Sweclockers.

Jag märkte nyligen att min gamla begagnade Lenovo T61P laptop som fungerat perfekt under flera år var svullen på baksidan av skärmen precis upp till höger om de gröna LED:sen.

Då jag inte är så kunnig inom att öppna och reparera laptops så tog jag med den till en lokal datorbutik. Teknikern kom fram till att antagligen så har lcd invertern svällt på något sätt. Det är inte så jättemycket men jag stör mig på detta och funderar till och med om det kan vara en brandrisk. Sen är det inte så kul att det kommer in en massa skit innanför chassit. Teknikern sa att butiken inte kan få tag på delen/delarna från leverantör då det är en väldigt gammal laptop. Han sa att jag borde vända mig till Ebay. Han sa dock att det kan finnas olika inverters även till samma modell och att det gäller att köpa rätt annars så kan datorn ryka. Han ville ta betalt för att öppna chassit och se exakt vilken lcd inverter. Det billigaste blir dock ifall jag köper rätt lcd inverter från början och ber honom byta ut den direkt. Jag förstod det som att det är vilken typ av lcd skärm som bestämmer vilken exakt typ av inverter som behövs.

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Finns det något sätt att veta exakt vilken lcd inverter som behövs utan att öppna datorn eller om det finns någon verkstad som kan göra allt direkt på plats?

Jag bor i Storstockholm.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Nej, det går inte att svara på utan att ta bort LCD-bezeln.
Ibland levereras datorer med olika skärmar som kräver olika inverters.
Även om du har ett specifikt modellnummer så kan det innanför skilja sig åt.

Tvivlar på att någon verkstad i Sverige har resevdelar hemma till datorn i fråga, det är liksom inte lönt att köpa på sig reservdelar, som det var 30 år sedan.

Att teknikern vill ta betalt för att ens kolla på vilken inverter som sitter i är inte så konstigt, det är arbetstid som kostar pengar

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

Hej.

Tack för svar.

Jag förstår att arbetstid kostar pengar. Det jag glömde att skriva var att han ville ha närmare 1000kr. I värsta fall får jag bita i det sura äpplet. Jag har dock tittat på videos på Youtube och det ser inte så jättesvårt att öppna samt byta invertern dock så är jag fortfarande rädd att det kan gå fel.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB