Coincheck utsatt för intrång – kryptovalutor värda 4,2 miljarder kronor på vift

Permalänk
Medlem

Alla pratar om krypton hit och dit, men det man glömmer är att slår man ut IT-infrastrukturen är Bitcoins totalt värdelösa. Knappast otänkbart i ett skymningsläge, och inte heller osannolikt som en form av IT-terrorism.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Där har du fel, slå ut IT så är inte Bitcoins värda någonting. Krävs ingen NASA-ingenjör för att fatta det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av knge:

Hur menar du nu ? Är det något man verkligen inte kan göra så är det slå ut hela systemet.

Fast då antar ju du/ni att användarna faktiskt ser det som en reell valuta och inte ett instrument för spekulation och kortsiktig vinst. Jag har nog aldrig stött på någon som faktiskt använder bitcoin som betalningsmedel, däremot går det knappt att räkna antalet personer som är ute efter snabba pengar.

Om det på regelbunden basis försvinner miljardbelopp börjar nog många 'investerare' att dra öronen åt dig och ett storskaligt bedrägeri kan räcka för att spräcka bubblan sas.

Det är bara min personliga åsikt men det är ju ganska uppenbart att det finns fler som använder kryptovalutor som en investeringsform snarare än ett långsiktigt betalningsmedel och det är ganska lätt att dra paralleller till aktiemarknaden.

Vad händer när det bildas stora orosmoln på börshimlen eller skandaler med slösaktiga investeringar och insiderhandel kryper fram? Jo, gemene man får panik, drar öronen åt sig och vill bli utlöst ASAP och i och med det störtdyker kursen.

Du/ni har rätt i sak när ni säger att det inte går att 'sänka' kryptovalutor i den mening att de raderas helt men det går att se saken på flera sätt. Valutan är ju mer eller mindre värdelös när den tankar och då sjunker nog intresset rätt drastiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv

Många som helt missat hur banker, cryptovalutor, vanliga valutor fungerar och riskerna. Hade nog varit bra om många inser att allt kan stjälas och erkända valutor stjäls och används i kriminalitet dagligen och ofta är svåra eller med kontanter omöjliga att spåra. Nu har flera hunnit hoppa in och försökt informera tråden redan vilket är bra förstås.

Skrivet av B.Linder:

Jag ser en del problem även med "cold wallets". Det blir en återgång till "pengar i madrassen".
Helt plötsligt har du dina pengar hemma och utsätter dom för stöld, brand och rånrisk. Spelar ingen roll hur fiffig kryptering du har, med en pistol mot tinningen.

Rån är nog bara en tidsfråga, det finns t,ex användare här på forumet som skrutit över hur mycket dom tjänar och inte är direkt anonyma.

Extra bonus att dina förlorade/rånade coins är svåra att spåra, och lycka till med försäkringsbolaget.

Instämmer mer eller mindre helt.

Ett tips från min sida är också att inte snacka med vem som helst om mining då det kan dra till sig oönskad uppmärksamhet. Folk har börjat koppla ihop cryptocoin med värde och risken finns alltid att fel person hör eller hör rykten om att man sitter på pengar.

De flesta går ju inte runt och visar hur hur mycket pengar man har på sig, även om undantag finns. Och man vill nog inte att det ryktas om att man är rik dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@the squonk: Menar du då att du har full tillgång till alla dina pengar på banken och kan dra ditt visa-kort om "hela IT-infrastrukturen slås ut".😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om de försvunnit till en plånbok med okänd ägare blir det ju svårt. Om jag fattat saken rätt så går det tyvärr inte "ångra" transaktioner, och det kan ju i och för sig vara lite bra med. Säg att någon betalar dig i bitcoin, och allt är frid och fröjd, men sedan så ångrar köparen transaktionen, så står du där utan vara och utan pengar. Det skulle ju vara mycket snöpligt, så jag tror de gjort det så med flit att "lagt kort ligger" så att säga.

En validerad transaktion ska man såklart inte kunna ångra men jag utgick ifrån att dessa transaktioner inte var validerade. Det var en tankevurpa från min sida. Om transaktionerna inte var validerade hade stölden varit värd 0kr.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Jag ser en del problem även med "cold wallets". Det blir en återgång till "pengar i madrassen".
Helt plötsligt har du dina pengar hemma och utsätter dom för stöld, brand och rånrisk. Spelar ingen roll hur fiffig kryptering du har, med en pistol mot tinningen.

Fast, man kan ju kopiera och förvara sitt papper med de tio-tolv orden på flera platser. Dessutom kan du utesluta kanske ett ord eller förvränga någon bokstav, som du kan komma ihåg.

Om man litar på sin bank, så kanske det är någon tjänst de skulle kunna erbjuda framöver...

Permalänk

@ågren: Det var länge sedan jag betalade med guld på ICA, ändå ses det som ett av de säkraste sätten att lagra värde i.

Sedan är det många som hävdar att även aktiemarknaden är inne i en enorm bubbla, eller det kanske är helt rimligt att marknaden ska vara markant stigande ett 8nde år?

Det som gör att jag TROR att cryptovalutor är här för att stanna är att det faktiskt är något som var och en kan förvara extremt säkert utan att förlita sig på en bank. Se sedan vilken explosion i uppmärksamhet det fått de senaste månaderna. Sedan är jag inte blind, tecken på bubbla är många men jag tror fenomenet är här för att stanna. Kan krävas flera krascher, tveksamt om det är Bitcoin eller hur det kommer se ut i framtiden det vet ingen i dagsläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Jag ser en del problem även med "cold wallets". Det blir en återgång till "pengar i madrassen".
Helt plötsligt har du dina pengar hemma och utsätter dom för stöld, brand och rånrisk. Spelar ingen roll hur fiffig kryptering du har, med en pistol mot tinningen.

Rån är nog bara en tidsfråga, det finns t,ex användare här på forumet som skrutit över hur mycket dom tjänar och inte är direkt anonyma.

Extra bonus att dina förlorade/rånade coins är svåra att spåra, och lycka till med försäkringsbolaget.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e1Pbl4/vapnat-bitcoin-ra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Cryptovaluta så osäkert, hemligheten och att det inte går spåra, gör att en sådan här valuta är för osäker.
Blir du "rånad" eller bestulen, så är det kört för dig

Dem som håller sina coins på exchanges får ju skylla sig själva, de låter ju någon annan ta hand om deras pengar och det medför en risk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

@the squonk: Menar du då att du har full tillgång till alla dina pengar på banken och kan dra ditt visa-kort om "hela IT-infrastrukturen slås ut".😂

Nej, knappast, det är också löjligt sårbart. Papperspengar finns dock fysiskt kvar, vilket gör att det är synd att vi går ifrån det mer och mer.

Det irriterar mig oerhört med den yngsta generationen som inte ens kan föreställa sig en tillvaro utan fullt fungerarande och ständigt uppkopplade datorer omkring sig

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag känner mig dubbel till nyheter som handlar om att kryptovalutor blivit stulna. Jag hoppas att det får folk att kanske backa ifrån mining lite och det skulle i så fall kunna rätta till grafikkortspriserna. Å andra sidan är jag inte skadeglad utan det är tråkigt att folk blivit av med pengar. I det här fallet kommer dom ju dock få tillbaka pengarna verkar det som.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@the squonk: Jag ger dig medhåll! Den dagen det riktigt skiter sig då vill man kunna jaga samt ha minst 50 kg sättpotatis och en häst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

Men här har 4,2 miljarder "försvunnit" på en gång. Hur ofta har det hänt med traditionella valutor?

Donald Rumsfeld meddelade 10:e sep 2001 att 18000 miljarder sek va borta från Pentagon

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Inaktiv

4,2 miljarder, herre jävlar vilket fin desktop pc man hade fått för dessa pengar.

Annars är jag fundersam på hur detta kommer att sluta... Alla dessa rån gör ju att intressent minskas som bara tusan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Donald Rumsfeld meddelade 10:e sep 2001 att 18000 miljarder sek va borta från Pentagon

Säkerligen finns det citat tagna ur sitt sammanhang, det Rumsfeld menade var att en stor del av Pentagons bokföringssystem var så pass utdaterade att det inte gick att assimilera 2.3 biljoner dollar i det av senaten fastställda bokföringssystemet. Pengarna var inte borta, de var helt enkelt inte bokförda på rätt sätt, och citatet kommer från ett uttalande från Rumsfeld där han föreslår satsningar i att modernisera försvarsdepartementets bokföringssystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbelibobbann:

@the squonk: Menar du då att du har full tillgång till alla dina pengar på banken och kan dra ditt visa-kort om "hela IT-infrastrukturen slås ut".😂

Nej, det är såklart sant. Nu vet jag inte vilket läger du upptar diskussionen om kryptovalutans vara och inte vara, men har stött på ett antal oftast unga som köpt in sig i marknaden som prisar det till skyarna. Bevisligen så krävs det inte alls att "slå ut hela systemet" för att det ska gå hårt åt kryptovalutan, det räcker med att ta bort möjligheterna att kommunicera med plattformar och växlingskontor. Vill en statlig aktör att folket ska sluta spekulera i bitcoins är det verkligen ingen svår sak att ordna.

Samma möjligheter som en statlig aktör har finns även tillgängliga för enskilda, intrångsgrupperingar och "främmande makt" vilket gör kryptovalutor mycket mer osäkert än vanliga valutor. Troligtvis är hackergruppen i detta fallet statssponsrad, skulle nästan satsa pengar på NK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nej, knappast, det är också löjligt sårbart. Papperspengar finns dock fysiskt kvar, vilket gör att det är synd att vi går ifrån det mer och mer.

Det irriterar mig oerhört med den yngsta generationen som inte ens kan föreställa sig en tillvaro utan fullt fungerarande och ständigt uppkopplade datorer omkring sig

Fast... Papperspengar har NOLL värde om affärerna inte kan registrera dina köp i ett datasystem. Du kan därför inte betala med kontanter heller. En butik behöver inte ta emot kontanter alls, om de inte vill.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

@Efta: Jag är absolut för krypto, och med tanke på att i princip allt vi använder och brukar dagligdags digitaliseras och görs lättillgängligt är jag helt övertygad att så också kommer ske med valutor. Jag är dock skeptisk till att det kommer se ut som det gör idag med tanke på att det är väldigt tidigt i utvecklingen. Att vara främmande till utveckling och själv inte vara delaktig har sällan gynnat någon.

Permalänk
Hedersmedlem

På ett sätt borde kryptovalutor vara mindre känsliga då det inte finns någon garant utan risken ligger helt och hållet på innehavarens sida. Det som försvinner försvinner, och vad jag förstår finns egentligen inget skyddsnät som skulle ge rätt till ersättning för sådan förlust (hur skulle det egentligen implementeras för att inte bryta det decentraliserade konceptet?). Detta accentuerar dess natur av att i huvudsak vara en kortsiktig investering. Det finns inte heller någon prestation som styr dess uppskattade värde, vilket gör det extremt spekulativt i jämförelse med aktiemarknaden.

Bankväsendet är på sitt sätt mer robust och det finns hängslen och livrem. Å andra sidan handlar banker med långt större värden än de egentligen kan garantera. Om stora värden försvinner och trycket ökar på att sparare får ut sina pengar, ja då kan det leda till allvarliga problem. Sparare kan sprida riskerna då det råder osäkerhet på valutamarknaden, fast när det väl brakar ihop finns det få chanser för dem som inte hunnit och de ser sina besparingar krympa till brödsmulor. I det stora hela så finns ändå fler garantier.

Storleken på stölden är ändå anmärkningsvärd. I bankvärlden får man dra till med Saddam Husseins rån av de egna bankerna. Beloppet får väl ses som stort i förhållande kryptovalutornas totala värde (om jag förstår det rätt motsvarar det just nu ungefär Sveriges BNP).

Något som jag, utan hårda belägg, uppfattar som en särskild risk för kryptovalut, är att i takt med att man finner ut svagheter så kan det bli ett tacksamt mål för grupper med behov av pengar. Det skulle kunna vara en stat med finansiella problem, terrorist- eller bara rent revolutionära grupper. Riskerna är trots allt minimala i jämförelse med att försöka råna vanliga banker, och möjligt att genomföra utan att behöva sätta stora summor i omlopp, vilket förskingring kan kräva.

Som en del andra tror jag definitivt det finns skäl att hålla låg profil ifall man är en av dem som satsat på kryptovalutor och lyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Säkerligen finns det citat tagna ur sitt sammanhang, det Rumsfeld menade var att en stor del av Pentagons bokföringssystem var så pass utdaterade att det inte gick att assimilera 2.3 biljoner dollar i det av senaten fastställda bokföringssystemet. Pengarna var inte borta, de var helt enkelt inte bokförda på rätt sätt, och citatet kommer från ett uttalande från Rumsfeld där han föreslår satsningar i att modernisera försvarsdepartementets bokföringssystem.

Men federal reserve har ändock lyckats trolla bort nästan hela dollarns värde sen de grundades via kumulativ inflation på 2376.0%

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Fast... Papperspengar har NOLL värde om affärerna inte kan registrera dina köp i ett datasystem. Du kan därför inte betala med kontanter heller. En butik behöver inte ta emot kontanter alls, om de inte vill.

Exakt det jag menar, vi har gått för långt med datoriseringen. Ingen beredskap alls om det skiter sig. Den med störst bössa vinner, typ.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vi ska betala tillbaks allt!

"Ni ska få lika många yen som antal dollar ni förlorade!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Är glad varenda gång jag hör nyheter som detta att jag aldrig hoppade på bitcoin hysterin, verkar vara högst sagt extremt osäkert.

Osäkerheten har inget med krypto att göra i det här fallet, det är bara en exchange som haft dålig säkerhet. Inte direkt så att våra Svenska banker har ett perfekt historia på den fronten heller.

Permalänk
Medlem

fattar inte... folk måste sluta ha sina coins på exchanges... det är inte banker... du är din egen bank när det kommer till crypto, allt är trippelkrypterat hos mig och offline, lycka till och hacka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dakke:

fattar inte... folk måste sluta ha sina coins på exchanges... det är inte banker... du är din egen bank när det kommer till crypto, allt är trippelkrypterat hos mig och offline, lycka till och hacka.

Av nyfikenhet: hur har du utifrån det säkrat mot dataförlust, brand, översvämning och dylikt? Eller låt oss säga olycka och du är oförmögen att själv komma åt dina tillgångar, hur har du löst det?

Jag ifrågasätter inget, utan är intresserad av hur ni hanterar det, då allt ligger på er själva.

Permalänk
Skrivet av Landmark90:

Verkar vara extremt svårt att skydda dessa sidor. Men med åtanke på att det handlar om +/- ospårbar valuta i miljardbelopp så förstår man att det är många intressenter.

Nja, stämmer väl inte helt. Men är man inte bra på IT säkerhet så bör man inte ens tänka på att starta någonting gällande ekonomi på nätet. Många av de här sidorna är riktigt amatörmässiga.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Men federal reserve har ändock lyckats trolla bort nästan hela dollarns värde sen de grundades via kumulativ inflation på 2376.0%

Visst, men den definitiva mängden pengar är faktiskt helt och hållet irrelevant. Vad som däremot är ganska relevant är vad du de facto kan köpa för dina pengar, och i den här jämförelsen vad medelsmith får för sin månadslön. Man måste ju alltid ha i åtanke att en ökning i konsumtion måste ha en lika stor ökning i produktion, annars kommer inflation som ett brev på posten. Vi kan säga imorgon att hela sveriges befolkning får sina bankkonton multiplicerade med en miljon, men istället för att göra så att alla hade kunnat konsumera som miljonärer, hade alla priser gångrats med en miljon lika fort.

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Så om du hoppat på för sex år sedan med låt oss säga 1000 kronor hade du ångrat dig nu?

Allvarligt talat så har många personer tjänat grova pengar på cryptovalutor.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

4,2 miljarder, herre jävlar vilket fin desktop pc man hade fått för dessa pengar.

Annars är jag fundersam på hur detta kommer att sluta... Alla dessa rån gör ju att intressent minskas som bara tusan.

Jag måste bara fråga vad du menar med att "Alla dessa rån...", har det varit många rån?

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440