Wake Up Light som styrs med mobilen via Bluetooth?

Permalänk

Wake Up Light som styrs med mobilen via Bluetooth?

Hej!
Letar efter en lösning på ett ilandsproblem.
Funderar på om det finns någon typ av Wake up light som börjar lysa när alarmet på mobilen börjar ringa från alarm appen i Android, helst en halvtimme innan alarmet faktiskt börjar gå.. Är detta något ni vet finns?

Det närmaste jag kom är att köra en Philips Hue Go och koppla till mobilen, vet dock inte om detta funkar (O köpa till brygga)
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/belysning/lampo...

Hade inte en vanlig Bluetooth högtalare med inbyggt wake up light funka? Finns det ens?
Vet inte om denna tråden ligger rätt, annars får mod gärna flytta.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det finns Wake up lights som man kan styra från mobilen men om du hittar en kan du automatisera den med alarm genom tasker eller automagic. IKEA implementerade nyligen wake up funktionalitet till sina trådfri lampor så det är nog billigaste lösning jag vet.

1. IKEA trådfri lampa och IKEA gateway
2. Automatisera med tasker/automagic i Android

/Knight

EDIT: Lampan du länkade funkar nog med men blir dyrare än IKEA trådfri.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Jag hade kört Philips Hue.

Kan skicka en brygga till dig mot typ 50kr frakt, tror jag har 6st liggandes.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som nämns, kör Philips HUE och kör wake up i appen.

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Jag hade kört Philips Hue.

Kan skicka en brygga till dig mot typ 50kr frakt, tror jag har 6st liggandes.

Åh, jättesnällt av dig! Jag köpte dock nyligen ett kit med allt jag behövde.

Köpte Philips Hue o e14 lampor istället. Har dock nya idéer. Kan man koppla TRÅDFRI från IKEA med Philips hue, och isf, är det svårt? IKEAS GU10 lampor är 1/3 av priset på Philips hues o Innr's lampor.

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en "wake up light" som triggas av larmet i mobilen. Den första prototypen gick via tasker och triggade igång en gradvis tändning av en sänglampa.

Nu kör jag med appen sleep as android som skickar en IFFT trigger 45min innan larmet går igång, automationen börjar nu tända gradvid 10min innan larmet går. Det är en väldigt trevlig funktion som går att uppvaknadet blir lite lättare. Eftersom allt går via samma app också behöver man inte justera tiden när belysningen ska tändas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag har byggt en "wake up light" som triggas av larmet i mobilen. Den första prototypen gick via tasker och triggade igång en gradvis tändning av en sänglampa.

Nu kör jag med appen sleep as android som skickar en IFFT trigger 45min innan larmet går igång, automationen börjar nu tända gradvid 10min innan larmet går. Det är en väldigt trevlig funktion som går att uppvaknadet blir lite lättare. Eftersom allt går via samma app också behöver man inte justera tiden när belysningen ska tändas.

Med risk för gå lätt gå offtopic. Så är det ju tycker jag det låter intressant. Jag har tittat på att göra göra wake up light i home assistant och funderat på om jag kan få in en larm från mobilen. Tasker + mqtt plugin skulle kunna vara lösningen på det. Tack för tipset.

Visa signatur

AMD Duron 1100@1246MHz
SDRAM PC133 768MB
PoV GeForce 2 Pro 64MB Tv-out

Permalänk
Medlem
Skrivet av zasghu:

Med risk för gå lätt gå offtopic. Så är det ju tycker jag det låter intressant. Jag har tittat på att göra göra wake up light i home assistant och funderat på om jag kan få in en larm från mobilen. Tasker + mqtt plugin skulle kunna vara lösningen på det. Tack för tipset.

Jag kör via Home Assistant och det funkar kalas. Beroende på om du har exponerat HA mot internet kan du gå direkt mot API istället för MQTT men båda varianterna fungerar. Jag har även lagt in en check om kontrollerar om mobilen faktiskt är hemma (Owntracks/Presence tracking) så att automation inte triggas om man är bortrest.

Fördelen med att använda Sleep as Android appen är att det går att tända belysningen gradvis innan larmet går igång.

Ledsen att vi kapade tråden

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Åh, jättesnällt av dig! Jag köpte dock nyligen ett kit med allt jag behövde.

Köpte Philips Hue o e14 lampor istället. Har dock nya idéer. Kan man koppla TRÅDFRI från IKEA med Philips hue, och isf, är det svårt? IKEAS GU10 lampor är 1/3 av priset på Philips hues o Innr's lampor.

Vet inte om du fått svar på annat håll men det går koppla in trådfri med philips hue hub. De behöver vara uppdaterade för att det ska fungera, du kan köpa/låna en hub eller be dom göra det i butik.

Finns en lång tråd just nu här brevid som handlar om trådfri med philips hue:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1492157-hur-kombinera-philips-hue-och-ikea-tradfri

Visa signatur

AMD Duron 1100@1246MHz
SDRAM PC133 768MB
PoV GeForce 2 Pro 64MB Tv-out

Permalänk
Skrivet av zasghu:

Vet inte om du fått svar på annat håll men det går koppla in trådfri med philips hue hub. De behöver vara uppdaterade för att det ska fungera, du kan köpa/låna en hub eller be dom göra det i butik.

Finns en lång tråd just nu här brevid som handlar om trådfri med philips hue:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1492157-hur-kombinera-philips-hue-och-ikea-tradfri

Tack för tipset, 69kr över typ 300kr per GU10 lampa är ganska stor skillnad. Kan ju testa det. Tror du man kan fråga Ikea om de kan uppdatera firmware till senaste innan beställning? Går inte o köpa bryggan från hemsidan nämligen o Ikea är en bit ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Tack för tipset, 69kr över typ 300kr per GU10 lampa är ganska stor skillnad. Kan ju testa det. Tror du man kan fråga Ikea om de kan uppdatera firmware till senaste innan beställning? Går inte o köpa bryggan från hemsidan nämligen o Ikea är en bit ifrån.

Jag tror det enklast att fråga Ikea kundtjänst om de kan fixa det, inte mycket att förlora på det.

@Calle: Har inte Home assistant tillgängligt från nätet ännu, tänkte bara låta MQTT vara det. Tittat på owntracks och tänkte få igång det också. Precis fått igång fast tidsatt wake up light men vore nice om kunde följa alarmet, blir att testa Sleep as Android först. Tack för tipset.

Visa signatur

AMD Duron 1100@1246MHz
SDRAM PC133 768MB
PoV GeForce 2 Pro 64MB Tv-out

Permalänk

Tänkte uppdatera er lite på en tråd som spårade ut lite, ursäkta för det, mitt fel..
Jag köpte 11st GU10 Trådfri lampor o kopplade de till Philips hue, behövde ej uppdatera men behövde återställa alla, efter mycket om och men fick jag ihop det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag kör via Home Assistant och det funkar kalas. Beroende på om du har exponerat HA mot internet kan du gå direkt mot API istället för MQTT men båda varianterna fungerar. Jag har även lagt in en check om kontrollerar om mobilen faktiskt är hemma (Owntracks/Presence tracking) så att automation inte triggas om man är bortrest.

Fördelen med att använda Sleep as Android appen är att det går att tända belysningen gradvis innan larmet går igång.

Ledsen att vi kapade tråden

Hejsan, skulle du vilja beskriva lite mera i detalj hur du gör för att få en lampa som du har i google home att gradvis tändas före ett alarm via sleep as android appen?

Beskriv gärna i detalj så en trög person som inte förstår så mycket av detta (mig) 😂

Tack på förhand 👍

Permalänk
Medlem

Jag kör wakeuplight, gardiner samt morgonnyheter på en Nest mini som triggas av alarmet via HomeAssistant, man får alarmtiden som en tidsstämpel om man köra HA appen på telefonen så ganska lätt att bygga automationer som triggas både med offset (wakeuplight/gardiner) och vid alarmtiden (nyhetsuppläsning)

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.