Permalänk
Medlem

Digital signatur

När man säljer/delar ut sina egenutvecklade program så reagerar ofta Windows/Antivirusprogram negativt när programmet laddas ned/installeras i en annan dator och raderar programmet.
Är det någon som vet hur/var man kan skaffa en egen digital signatur till att användas i egenutvecklade datorprogram och installationer till datorprogram så att Windows/Antivirusprogram behandlar exe-filen/installationsfilen som legitim och inte varnar eller raderar filen?

Permalänk
Rekordmedlem

Det behövs väl inte till annat än drivrutiner ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Finns en del antivirus som "skjuter först och frågar sen". Jag har haft problem med att symantec AV tagit bort nya cygwin komponenter t.ex.

Om en signatur hjälper eller inte, vet jag inte dock.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milky Way:

Finns en del antivirus som "skjuter först och frågar sen". Jag har haft problem med att symantec AV tagit bort nya cygwin komponenter t.ex.

Om en signatur hjälper eller inte, vet jag inte dock.

Även Windows varnar för nedladdade program när de saknar digitala signaturer. Dessa varningar, som oftast är obefogade, skrämmer ofta folk till att avbryta installationen i tron att programmet innehåller virus vilket det inte gör.

Permalänk
Medlem

Att signera sina program är en liten ansträngning för att göra världen lite bättre.. att inte göra det är bara lathet..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt riktigt

Skrivet av Garmzon:

Att signera sina program är en liten ansträngning för att göra världen lite bättre.. att inte göra det är bara lathet..

Skickades från m.sweclockers.com

Helt riktigt. Det var därför som frågade om någon vet hur man skaffar sig en riktig giltig digital signatur som både Windows och antivirusprogram accepterar. Jag vet att man kan googla och det har jag gjort utan framgång. Är väl inte så där skicklig på att ange rätt sökord. Därför frågar här.