Hur stor skillnad gör en ny router om WiFi inte är viktigt?

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad gör en ny router om WiFi inte är viktigt?

Hej!

Kör just nu med Comhems standard router hemma, använder i stort sett aldrig wifi, förutom i enstaka fall med mobilen. Är det någon mening att jag köper en dyrare router? Kommer jag tjäna nånting på det?

Visa signatur

|CPU: Intel i5 6600K |GPU: Asus RTX 3060Ti |PSU: XFX 750W
|MB: ASUS Z170-A |RAM: Crucial 16GB DDR4 2400Mhz
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEWirex:

Hej!

Kör just nu med Comhems standard router hemma, använder i stort sett aldrig wifi, förutom i enstaka fall med mobilen. Är det någon mening att jag köper en dyrare router? Kommer jag tjäna nånting på det?

Tjäna som i att du vinner fler online spel?
Nej.

Tjäna som i att du kan få till en avancerad firewall?
Ja.

Vad är det du vill "tjäna"? Vad är det du vill förbättra?

Permalänk
Medlem

Om du inte upplever någon flaskhals någonstans och routern inte krånglar, så finns det ingen anledning. En dyrare router har finesser som bättre täckning (fler antenner), möjlighet att agera filserver om man kopplar in extern hårddisk, finesser som brandvägg m.m.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Kort svar: Nej

Det kommer med största sannolikhet inte göra bu eller bä

Permalänk

Har du en gammal router hos com-hem och varit kund länge kan du få de nya modellerna gratis.
Vissa behöver binda upp sig för det, andra inte. Sen som @madtop säger, säkerhet och mer funktioner samt nyare gränssnitt.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]