Nya regler vid tankning?

Permalänk
Medlem

Har själv inte bil alls men för mig låter det som ett bensin/kreditkort är lösning och t.o.m ett sätt att tjäna några kronor.

https://bensinkort.nu

Skyll på dräggen som missbrukar systemen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, skulle jag ha bil så skaffar man självklart ett bensinkort på macken man tankar oftast på.
Du får en faktura i slutet av månaden och får lite rabatt och i vissa fall poäng till något som är kopplat till valfri poängsamlartjänst.

Det med att kreditkort enbart är till för idioter som hamnar i Lyxfällan är ett väldigt konstigt uttalande...

Kreditkort använder alla som har någorlunda lön för att ha möjlighet att investera lönen från dag ett och man får en samlad översikt på allt som man handlat för. Skulle jag inte använda kreditkortet skulle jag personligen gå miste om gratis flygbiljetter, eller gratis uppgraderingar till första klass när jag flyger långflygningar. Känns ju rent spontant att man förlorar på att INTE ha ett kreditkort (om man vet vad man sysslar med och vet att man kan betala varje månad). Har inte betalat en krona i ränta på 10 år som jag haft mina kreditkort.

Sen har man ju givetvis koll på hur mycket man gör av med en månad, man spenderar ju inte mer än att man kan betala i slutet av månaden.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Har inte tankat under februari men fungerar det som det skall så tycker jag det är självklart att dom skall ha detta system för att folk inte skall tjuvtanka för mer än dom har på kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Varför skaffa ett ytterligare kort som gör man hamnar i klorna på storbolagen?

Nej vill inte ha något kreditkort och har även vägrat skaffa bankkort som man kan övertrassera när banken erbjudit detta (bara för banken infört ett skit system). Har sagt till att jag tar emot ett sådant kort, när ni fixat så man inte kan dra mer pengar än man har på kontot.

Kreditkort är för dom som vill hamna i lyxfällan och/eller ge bort pengar till storbolag.

Om du kan hantera ett kreditkort så hamnar man inte i lyxfällan eller ger bort pengar till storbolag. Men de hade löst problemet, om det nu är ett så stort problem så får du betala med kontanter.

Företag kommer att skydda sig mot brott, detta innebär att ibland blir det lite bökigare för oss som sköter sig men det är bara att acceptera.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat - riktat till ALLA som skriver kommentarer i stil med: "Klarar ni inte av en reservation på 1500 så bla bla bla". VA I HELA H-Vette är det för fel på er?

Ni behöver inte känna er tvungna att svara för det finns INGET ni kan säga som någonsin skulle få mig att tycka att dessa kommentarer är OK!

Jag förstår att företagen vill förebygga bedrägeri men är inte rätt väg. Ett företag skall inte låsa pengar som inte använts under affären, punkt slut! Vill företagen sen att man betalar i förskott, fine! Obemannad mack; sätt upp några alternativ i displayen på några vanliga valörer, 50, 100, 200, 500; 1000:-. På sätt sätt kan man ju styra det reserverade beloppen. 50:- för kidsen med moped och 1000:- för den som vill köra full tank.

Visst vissa kanske föredrar kreditkort/bensinkort men man skall vara medveten om att alla krediter/kreditkort osv som man har fått beviljade räknas med (trots att man inte utnyttjar beloppen) när man ex skall låna pengar till bostad, kreditupplysningar osv. Så att bara skaffa kreditkort på hög för "i fall att" är ingen bra ide.

Det finns massor a anledningar till varför en reservation på 1500 kan ställa till med problem för en person/familj! Ponera att en familjen kanske är på väg till ikea för att köpa en ny soffa. Man har fört över pengar pengar så det täcker soffan man sparat till. På vägen inser man att man glömde tanka dagen innan. Man svänger förbi macken och tankar för 300:-. Nu har 1500 låsts och när man står på ikea och skall betala soffan står det medges ej... Det är ju inte så kul. Bara ett exempel av massor (trots att man inte har dåligt med pengar).

Sen förstår jag inte hur man kan ha så dålig insikt/verklighetsuppfattning när det gäller familjer/personers.
Det är väl inte alls konstigt att 1500:- som låses på kontot innebär katastrof för pensionärer/ensamstående i slutet av månaden?

Det måste ju vara en värdelös morsa bara för att hon jobbar heltid inom ex vården och inte har marginalerna i slutet av månaden eller? Hur kan hon ens tänka på att ha en bil? Hon behöver ju bara hämta ungarna från dagis/skola 4-5mil från arbetsplatsen, sen ska hon hem och laga mat osv.

Tror folk skulle behöva se verkligheten i stället för att bara sitta framför sin skärm och klaga på allt och alla.
Återigen, bry er inte om att försöka "tala mig till rätta"... Har flera bilar, alla är inte bensinsnåla heller om jag säger så! Så även om jag klarar 1500:- i reservation så har jag FULL FÖRSTÅELSE att andra inte gör det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Vi som ogillar skulder?

Har ett kreditkort, men än har jag aldrig nyttjat möjligheten till kredit. Den finns där som en reserv.

Då har du nog inte förstått hur ett kreditkort fungerar. Betalar man sin kreditkortsfaktura som kommer vid nästa månadsskifte (kan vara ännu längre fram beroende på kort) så har man inga kostnader för detta. Betalar man inte hela beloppet får man självklart betala ränta och får en skuld.

Men visst, kan man inte hantera sin ekonomi skall man nog inte skaffa sig ett kreditkort, helt sant.

Är förundrad över att begreppet lönehelg fortfarande existerar men börjar förstå varför...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperNova:

Ärligt talat - riktat till ALLA som skriver kommentarer i stil med: "Klarar ni inte av en reservation på 1500 så bla bla bla". VA I HELA H-Vette är det för fel på er?

Ni behöver inte känna er tvungna att svara för det finns INGET ni kan säga som någonsin skulle få mig att tycka att dessa kommentarer är OK!

... bla, bla, bla...

Det finns ju föreslaget i tråden hur man skall lösa detta men du är inte intresserad av att ta till dig det? Ärligt talat: vad är det för fel på dig?

Endera skaffar du ett kreditkort eller ett bensinkort. Svårare än så är det inte. Att folk fortfarande håller fast vid att ha betalkort är för mig en gåta, det finns ju inga fördelar. Om det nu är så att man inte kan sköta sin ekonomi kanske man skulle skaffa sig en god man eller förmyndare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det finns ju föreslaget i tråden hur man skall lösa detta men du är inte intresserad av att ta till dig det? Ärligt talat: vad är det för fel på dig?

Endera skaffar du ett kreditkort eller ett bensinkort. Svårare än så är det inte. Att folk fortfarande håller fast vid att ha betalkort är för mig en gåta, det finns ju inga fördelar. Om det nu är så att man inte kan sköta sin ekonomi kanske man skulle skaffa sig en god man eller förmyndare?

Dessutom ska väl denna reservation endast fastna vid t.ex. tekniska problem vilket antagligen utgör någon promille av det totala antalet transaktioner, i alla övriga fall ska det reserverade beloppet ändras till det debiterade beloppet så fort tankningen slutförs så det här förslaget skiljer sig inte ett dugg från hur det redan idag fungerar i butiker osv.

Många verkar uppfatta det som att 1.500kr alltid reserveras oavsett vilket belopp man tankar för men så är inte fallet. Om du som i exemplet ovan med soffan råkat ut för tekniska problem kommer samma problem att uppstå, dvs. att beloppet på säg 12.499kr kommer att ligga kvar som reserverade utan att du kan komma åt dem och det finns inte heller något du kan göra åt det annat än att invänta att banken släpper på reservationen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd

Den enklaste lösningen måste väl vara att skaffa sig ett tankkort på önskat bolag. Räkning kommer en gång i månaden och man slipper gnälla om att de låser dina pengar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

@ågren: Inte helt säker på det där, tankade i fredags kväll och igen idag (många mil denna helgen..) så har 2x1500kr reserverat nu.

Allmän fråga, gäller detta alla bolag eller främst OKQ8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

@ågren: Inte helt säker på det där, tankade i fredags kväll och igen idag (många mil denna helgen..) så har 2x1500kr reserverat nu.

Allmän fråga, gäller detta alla bolag eller främst OKQ8?

Enligt artikeln ska det fungera så i alla fall.
Edit: Kan det vara så att du har ett Maestro/Electron eller liknande 'offlinekort' där debitering sker i efterhand?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Detta är ju inget problem? Pengarna reserveras några minuter herregud.

Fast det är ju det som har varit problemet. Folk har haft beloppet reserverat i 4'a dagar...

Skrivet av Alpha77:

Kanske mest problem för Kalle 15år som ska tanka mopeden. Men känns ändå märkligt att det ska reserversas 1500..
kanske borde få välja 250, 500, 1000, 1500 som ändras till den riktiga summan efteråt.

Fast precis så har det fungerat. Om det bara har funnits 250:- på kontot, så har det beloppet reserverats, och man har inte fått tanka för mer. Situationen för Kalle blir inte mycket bättre av det. Han tankar för en 50'i lapp, och ska sen käka pizza och gå på bio för de 200:-. Men eftersom de är reserverade, felaktigt, i dagar, inte timmar eller minuter, som systemet är avsett att fungera, så har det ju blivit... svårt.

Skrivet av SunQ:

jaja, fast kalle 15 bor med 99% säkerhet hemma hos föräldrar/förälder och det går nog ingen nöd på han

Honom. Och Kalles föräldrar har jobb att sköta, pappa skulle handla på vägen hem från sitt jobb, kylskåpet är tomt, och har därför skickat över 250:- innan han körde hemifrån, till jobb, så att Kalle kan äta / roa sig på egen hand. Varken pappa, eller mamma arbetar på rimligt mopedavstånd, har kontanter liggande hemma, eller har möjlighet att skicka över mer pengar från jobb.
(Scenariot är givetvis löjligt. Men poängen är ju närmast att den här situationen helt enkelt inte får uppstå, och om jag förstått det rätt har man redan "ångrat" förändringen, och reservationen har fått en mycket kortare längsta tidsgräns redan.)

Skrivet av anon159643:

Det känns som om bankerna /bensinmackarna är ute efter småproblem nära stora finns.

Det här är varken bankerna, eller mack-ägarnas val. Detta är ett krav från VISA / Mastercard.

Skrivet av trollhattan:

Dessa dumheterna gäller inte bensinkort va.

Bara om ditt bensinkort är ett betalkort från VISA / Mastercard. Jag tror inte sådana finns, så, nä.

Skrivet av videopac:

Vad är det för puckon som har sina "kreditkort" kopplade till ett bankkonto? Är man så dum kan man gott ha att pengar låses några dagar

Fast det här gäller ju inte överhuvudtaget om man använder ett kreditkort...

Skrivet av Wh1spY:

Tanken är god, men då reservationen inte försvinner direkt efter tankningen så är det ett uruselt system.

"meningen" är att reservationen ska försvinna med en gång, och ersättas med det faktiska beloppet. Problemet är när kommunikationen inte fungerat som avsett.

Skrivet av tBiorrith:

Cash is king

Jag håller med här. Problemet är att vi mer och mer går mot ett papperslöst samhälle i alla de dåliga avseendena. Här i stan finns det bara 4'a mackar som säljer 98 oktan. Två av dem stänger nattetid. Givetvis är det fredag / lördag natt tanken är tom... Och jag har bara bra pris på kedjan som stänger nattetid...
(Nu är det inte ett jätte problem för mig personligen då jag tankar på kredit. Men det är definitivt ett växande problem i samhället.)

Skrivet av Exxovion:

Använder vi frugans kort som är ett VISA-kort via SEB så kan vi aldrig tanka full tank, om man har så pass lite bensin kvar, eftersom det inte går att tanka för mer än 400 kr åt gången.

Använder vi däremot mitt kort, ett Mastercard via Swedbank, ja då är det inga problem att tanka fullt.

Jag tänker ju då att detta beror på banken?

Det borde vara ändrat. Gränsen på 400 är antagligen mackägarens, men med det nya systemet borde gränsen vara de 1500 för båda korten. Töm tanken och prova?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag ser nu att st1 har ett cashkort https://www.st1.se/cashkort vilket fungerar ungefär som kontantkorten till mobiltelefoner. Du laddar det med pengar i förväg med valfritt belopp (dock minst 50 kr och max 2000 kr) som du sen kan tanka för. Och det är inte ens personligt utan du kan ge bort det till en annan person som ett presentkort om du så vill. Det är väl perfekta lösningen för kalle 15 med moppen?

Sen håller jag med en del andra i tråden att hur stort är problemet egentligen? Självklart är det fördjävligt att pengarna låses i flera dagar i värsta fall, och det problemet går säkert att rätta till ganska så enkelt om bara bankerna och bensinbolagen vill. Men jag som tankar på obemannade stationer i 99 fall av 100 har ett Ingo kort (som även fungerar på Circle-k:s stationer) och ett st1 kort (som även fungerar på Shells stationer). Alltså händer ytterst sällan att jag behöver använda mitt Visa kort för att tanka, och den gången kan jag välja att antigen riskera att pengarna låses i värsta fall, åka till en bemannad station, eller tanka obemannat och betala kontant.

Permalänk
Skrivet av ågren:

Enligt artikeln ska det fungera så i alla fall.
Edit: Kan det vara så att du har ett Maestro/Electron eller liknande 'offlinekort' där debitering sker i efterhand?

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett vanligt Visa så inget sånt märkligt ungdomskort eller liknande. Får testa med det andra kortet (master card) nästa gång eller helt enkelt på en annan mack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Då har du nog inte förstått hur ett kreditkort fungerar. Betalar man sin kreditkortsfaktura som kommer vid nästa månadsskifte (kan vara ännu längre fram beroende på kort) så har man inga kostnader för detta. Betalar man inte hela beloppet får man självklart betala ränta och får en skuld.

Men visst, kan man inte hantera sin ekonomi skall man nog inte skaffa sig ett kreditkort, helt sant.

Är förundrad över att begreppet lönehelg fortfarande existerar men börjar förstå varför...

Varför ska man skjuta fram betalningen istället för att betala direkt om man har pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Ja, skulle jag ha bil så skaffar man självklart ett bensinkort på macken man tankar oftast på.
Du får en faktura i slutet av månaden och får lite rabatt och i vissa fall poäng till något som är kopplat till valfri poängsamlartjänst.

Det med att kreditkort enbart är till för idioter som hamnar i Lyxfällan är ett väldigt konstigt uttalande...

Kreditkort använder alla som har någorlunda lön för att ha möjlighet att investera lönen från dag ett och man får en samlad översikt på allt som man handlat för. Skulle jag inte använda kreditkortet skulle jag personligen gå miste om gratis flygbiljetter, eller gratis uppgraderingar till första klass när jag flyger långflygningar. Känns ju rent spontant att man förlorar på att INTE ha ett kreditkort (om man vet vad man sysslar med och vet att man kan betala varje månad). Har inte betalat en krona i ränta på 10 år som jag haft mina kreditkort.

Sen har man ju givetvis koll på hur mycket man gör av med en månad, man spenderar ju inte mer än att man kan betala i slutet av månaden.

Vem tror du betalar dina resor?

Även om jag betalar allt punktligt, så vill jag inte ha krediter hängande.

Kan ju få genom ica kortet rabatt på resor till långtbortistan typ och hotellnätter (jag reser inte utomlands ens 1 gång om året).

Skrivet av lanbonden:

@ågren: Inte helt säker på det där, tankade i fredags kväll och igen idag (många mil denna helgen..) så har 2x1500kr reserverat nu.

Allmän fråga, gäller detta alla bolag eller främst OKQ8?

Hände redan i somras för mig på OKQ8, där lär jag inte tanka igen. Men ja det ska drabba alla mackar tyvärr.

Sen fattar jag inte vad för dårskap vissa yrar om. Har ni kreditkort bara för ni har dåligt med pengar i början av månaden (eller när ni nu menade på månaden)? Är det inte lika dåligt resonemang som inte ha buffert i slutet av månaden?

Jag köper om jag har råd och för mig spelr det lite roll vilken dag på månaden det är, köper oftast innan lönehelgen. Då har jag ändå inget kreditkort.

Tänk på att någon som sitter i skuldfällan betalar era bonusar och butiker får betala avgift när ni kör med kreditkort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Varför ska man skjuta fram betalningen istället för att betala direkt om man har pengar?

För att man kan investera pengarna fram tills de ska betalas.
Jag vet ungefär hur mycket jag gör av med varje månad och lägger därmed in hela min lön (-mina utgifter och lite kvar för att inte alla affärer tar emot amex) i fonder med fria uttag. Därmed får jag ränta från dag 1 och får därmed ränta på samtliga pengar tills nästa månadslön.

Ska jag köpa något speciellt är de tbara att ta ut från sparkontot osv.

Skrivet av Broken-arrow:

Vem tror du betalar dina resor?

Även om jag betalar allt punktligt, så vill jag inte ha krediter hängande.

Kan ju få genom ica kortet rabatt på resor till långtbortistan typ och hotellnätter (jag reser inte utomlands ens 1 gång om året).

Hände redan i somras för mig på OKQ8, där lär jag inte tanka igen. Men ja det ska drabba alla mackar tyvärr.

Indirekt är det ju jag + samtliga som missköter sin ekonomi. Men det är ju som en extra bonus för mig som sköter ekonomin.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Varför ska man skjuta fram betalningen istället för att betala direkt om man har pengar?

För att det inte kostar något och man får bonus? Jag fick runt 1200kr i cashback från mitt Preemkort förra året.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

För att det inte kostar något och man får bonus? Jag fick runt 1200kr i cashback från mitt Preemkort förra året.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte koll på alla olika bonussystem som finns. Men kan man få pengar tillbaka enbart genom att få lite bonus på de helt vanliga vardagliga inköpen så är det såklart bra.

Skrivet av SunQ:

För att man kan investera pengarna fram tills de ska betalas.
Jag vet ungefär hur mycket jag gör av med varje månad och lägger därmed in hela min lön (-mina utgifter och lite kvar för att inte alla affärer tar emot amex) i fonder med fria uttag. Därmed får jag ränta från dag 1 och får därmed ränta på samtliga pengar tills nästa månadslön.

Ska jag köpa något speciellt är de tbara att ta ut från sparkontot osv.

Indirekt är det ju jag + samtliga som missköter sin ekonomi. Men det är ju som en extra bonus för mig som sköter ekonomin.

Precis som jag redan gör.

Men det är väl såklart inte många som har sådan förbehållning.

EDIT: Jag menar att många saknar "buffert". De har endast sin månadslön att röra sig med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Varför skaffa ett ytterligare kort som gör man hamnar i klorna på storbolagen?

Nej vill inte ha något kreditkort och har även vägrat skaffa bankkort som man kan övertrassera när banken erbjudit detta (bara för banken infört ett skit system). Har sagt till att jag tar emot ett sådant kort, när ni fixat så man inte kan dra mer pengar än man har på kontot.

Kreditkort är för dom som vill hamna i lyxfällan och/eller ge bort pengar till storbolag.

Klarar man av att hantera pengar och betala räkningar när de ska betalas så finns det bara fördelar med kreditkort. Kortsystemen är dessutom byggda från början för att belasta krediter, det är därför vi får de här problemen när folk börjar slänga in riktiga pengar i dem via debet-kort och andra påhitt.

Skrivet av Kaine_Uro:

Varför ska man skjuta fram betalningen istället för att betala direkt om man har pengar?

För att du kan reklamera betalningarna om de är felaktiga och slipper ligga ute med egna pengar när något går snett, eller i fall som det här.

Sen är det ofta billigare/bättre beroende på vilket kort man har. Finns tex inga bankkort som kostar gratis så vitt jag vet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det är ju bara Circle-K som använder detta än så länge så det drabbar knappast någon vettig.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Det är ju bara Circle-K som använder detta än så länge så det drabbar knappast någon vettig.

Bäst bränsle

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det finns ju föreslaget i tråden hur man skall lösa detta men du är inte intresserad av att ta till dig det? Ärligt talat: vad är det för fel på dig?

Endera skaffar du ett kreditkort eller ett bensinkort. Svårare än så är det inte. Att folk fortfarande håller fast vid att ha betalkort är för mig en gåta, det finns ju inga fördelar. Om det nu är så att man inte kan sköta sin ekonomi kanske man skulle skaffa sig en god man eller förmyndare?

Nemen goddag!

Som jag skrev... Till dem som inte förstår att alla inte har 1500 till övers i slutet på månaden.

Jag har aldrig klagat på dem som kommit med ideer till tekniska lösningar och/eller kredit/bensinkort.
Gällande kreditkort kommenterade jag bara att det räknar med beviljad kredit när man ex tar lån. Så jag tror dessvärre att det blivit något missförstånd med tanke på ditt svar.

Skrivet av ågren:

Dessutom ska väl denna reservation endast fastna vid t.ex. tekniska problem vilket antagligen utgör någon promille av det totala antalet transaktioner, i alla övriga fall ska det reserverade beloppet ändras till det debiterade beloppet så fort tankningen slutförs så det här förslaget skiljer sig inte ett dugg från hur det redan idag fungerar i butiker osv.

Många verkar uppfatta det som att 1.500kr alltid reserveras oavsett vilket belopp man tankar för men så är inte fallet. Om du som i exemplet ovan med soffan råkat ut för tekniska problem kommer samma problem att uppstå, dvs. att beloppet på säg 12.499kr kommer att ligga kvar som reserverade utan att du kan komma åt dem och det finns inte heller något du kan göra åt det annat än att invänta att banken släpper på reservationen.

Nej jag vet att de där 1500:- inte skall hållas mer än några minuter men det har ju inte alltid fungerat så och det är ju där problemet ligger.

Skillnaden med soffan och reserverade beloppet på 12.499 så åket du ju hem med soffan och har 12.499 mindre att disponera på kontot. I bensinfallet har du 1500 mindre på kontot men kanske bara 500 i tanken så att säga. Men jag kanske missförstod dig?

To all:

Att man sen reserverar upp till 1500 i några minuter är ju inga problem men de skall inte låsas i dagar.

Som sagt jag vänder mig mot alla kommentarer gällande att 1500 inte kan vara avgörande för vissa.

Gällande mitt eget hushåll så har vi extremt bra kontroll på vår ekonomi. Men jag förstår att samtidigt att alla inte har det.

Jag har flera kompetensområden där jag är väldigt säker/bekväm och vissa saker skulle jag bara göra på ett visst sätt, men som sagt jag förstår ju att alla inte gör likadant. Precis som andra med andra kompetenser måste förstå att jag kanske inte gör vissa saker på deras sätt (som enligt deras kunskap/kompetens är det bästa sättet). Är ni med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

att dom ''låser''1500 kr, de lär känns när de blir dags att tanka bilen...igen.
eller får man hitta en annan bensin mack istället=)
detta gäller väl inte alla mackar?

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Lek med tanken att du är en barnfamilj och bara har 1500kr kvar och om det händer nåt eller du blir rånad eller tappar ett kort eller nån blir sjuk eller vad som helst, så behöver alltså din barnfamilj leva på kranvatten till nästa löning...

Lek med tanken att ha lite mer säkerhet innan man blir barnfamilj.. Alltid ha lite buffertspar .. Inte ifall något händer utan NÄR något händer..

Skickades från m.sweclockers.com

Finns många barnfamiljer, framförallt yngre, som fått barn. Där ena föräldern kanske jobbar och tjänar 16k före skatt och den andra är arbetslös.

Barn behöver inte alltid va planerat. Har själv en liten dotter på ca 14 månader. Nu jobbar vi båda och ha de bra ekonomiskt, men de är ju inte alla som har de. De jag skulle komma till att min sambo blev gravid samtidigt som hon åt p-piller. Så barn va inget vi hade planerat såklart, men vi blev väldigt glada över beskedet. Samtidigt som vi visste att de är mycket som ska köpas in. Så vi köpte in allt, tom 1 barnstolar till varje bil, för att vi är för lata för att flytta över bilbarnstolen. Och sparade ihop en liten budget för situationer som kan uppstå.

Men de är inte alla som har de så bra ställt. Jag har själv vänner som har en stramare ekonomi och 1-2 barn.
Själv kan jag tycka att de är kanske inte så smart och skaffa barn om man vet att man inte riktigt fixar de ekonomiskt. Men så tänker jag, jag vet inte hur dom tänker.

Tillfälligt rånad blir du ju om du tankar bilen på en automat hos Circle K. Tankar jag bilen fullt så kostar de mig 700-800kr från istortsett tom tank. Circle K ska låsa 1500kr. De är ju de dubbla än vad jag får i tanken ens.

Bläddrade nyss förbi detta inlägget:
http://24blekinge.se/2018/02/11/kunder-rasar-mot-bensinbolage...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Det är ju bara Circle-K som använder detta än så länge så det drabbar knappast någon vettig.

Det borde det inte vara. Är ett krav från VISa / Mastercard, och har ytterst lite med mackarna att göra, så borde gälla alla.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nej jag vet att de där 1500:- inte skall hållas mer än några minuter men det har ju inte alltid fungerat så och det är ju där problemet ligger.

Skillnaden med soffan och reserverade beloppet på 12.499 så åket du ju hem med soffan och har 12.499 mindre att disponera på kontot. I bensinfallet har du 1500 mindre på kontot men kanske bara 500 i tanken så att säga. Men jag kanske missförstod dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken är som sagt att det ska fungera på samma sätt som alla andra transaktioner så detta är inget unikt för bensinstationer, tvärtom, bensinstationer har länge varit undantagna och har nu börjat komma ikapp. Om det nu har reserverats felaktiga belopp så måste något ha gått fel för enligt artikeln är det så det är tänkt att fungera.

I fallet med soffan så kommer du verkligen inte att få åka hem med någon soffa ifall det uppstår ett tekniskt fel och köpet inte går igenom men beloppet kan lik förbannat ligga kvar som reserverat så det skiljer sig inte från hur det redan fungerar överallt annars.

Om vi ska göra ett tydligt exempel. Scenario A: Du tankar för 785kr. Vid påbörjad tankning reserveras 1.500kr och när du tankat färdigt ändras beloppet till just 785kr.

Scenario B: Du tankar för 785kr. Vid påbörjad tankning reserveras 1.500kr men kortläsaren hänger sig eller att transaktionen hindras av någon annan orsak. Du kommer då att ha 1.500kr reserverat på kontot fram till dess att reservationen släpps och du får tillbaka mellanskillnaden.

Scenario A: Du vill köpa en soffa för 12.499kr och köpet går igenom som det ska. Du åker hem med soffan och är 12.499kr fattigare.

Scenario B: Du vill köpa en soffa för 12.499kr. När du ska betala ligger IT-systemet nere eller något annat sker som hindrar transaktionen från att slutföras. Du kommer att ha 12.499kr reserverat på kontot men eftersom köpet inte gick igenom kommer du så klart inte att få med dig någon soffa hem då butiken inte kan verifiera att de faktiskt fått betalt.

Förstår du nu vad jag menar? I exemplet ovan är det ju faktiskt bättre med bensinstationsscenariot då du faktiskt får något för dina pengar även om ett högre belopp ligger reserverat på kontot under ett par arbetsdagar. Till skillnad från andra situationer så går det att tanka/handla trots att köpet inte godkänns.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Sen är det ofta billigare/bättre beroende på vilket kort man har. Finns tex inga bankkort som kostar gratis så vitt jag vet.

Mitt Meastro kort från Handelsbanken är gratis. Nu har dem inte det längre, men vi som tog det innan dem ändrade på det får ha kvar att det inte kostar något per år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Helt rätt, företag i Sverige drabbas väldigt hårt av ökad kriminalitet i form av bedrägerier, stöld, och skadegörelse.

Det är inte en mänsklig rättighet att tanka, säljaren / stationen sätter villkoren, passar det inte går det utmärkt att låta bli.

Sverige är nog ett av världens vekaste länder med en enormt gnällig och mjuk befolkning, kanske just också därför behovet uppstår, paradoxalt nog.

Mvh

Ja, för mentaliteten att "kunden har alltid rätt" kan man ta och köra upp någonstans! Här är det företagen som ska styra, med egna lobbade regelverk och genomsyra samhället med tvång om hur och varför människor ska få leva.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mitt Meastro kort från Handelsbanken är gratis. Nu har dem inte det längre, men vi som tog det innan dem ändrade på det får ha kvar att det inte kostar något per år

Det är inga problem att förhandla bort kortavgiften men de flesta vill inte ta den diskussionen utan knyter näven i fickan och betalar på typiskt svenskt manér.

Dessutom brukar uppstickare som bensinbolag, Norwegian m.fl. erbjuda avgiftsfria kort för att locka kunder. När de börjar ta betalt kan man enkelt säga upp det och gå vidare till någon annan aktör med bättre villkor.

Jag valde Preem just för att de erbjöd avgiftsfria kort samt 1% i kontant bonusutbetalning. Sedan årsskiftet ger de 0.5% vilket fortfarande är bättre än de flesta (alla?) andra cashbackbonusar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz