Waterchiller för att nå under -50c?

Permalänk
Medlem

Waterchiller för att nå under -50c?

Tjo!

Nu är inte detta precis för PC användning, utan till en racebil som jag håller på att bygga. Letar efter en lösning för att kyla en vatten-metanol blandning till riktigt låga temperaturer!

I dagsläget har jag en vatten-luft intercooler till turbon som funkar helt utmärkt, men jag skall lägga till metanol insprutning så att jag kan öka laddtrycket utan att behöva skaffa racebränsle och massa annat tjofräs.

Tanken är att kyla ner metanolblandningen så lågt det går, koppla ur chillern, och sen efter en körning är klar så kopplar man in den igen.
Behållaren till metanolblandningen vill jag lägga inne i vattentanken för intercoolern, på så sätt får jag en "islåda" till intercoolern så jag kan få ner temperaturen rejält på insugsluften.

Anledningen till jag vill ha en chiller istället för att hälla is eller använda sig av kolsyre is, är att det blir lättare för mig. Har redan med mig en generator tex.

Tittat lite på olika akvarium chillers, och även vissa system byggda för PC. Men verkar inte som att man kan komma så värst lågt med någon av dessa. Finns det något system som klarar det jag är ute efter, eller måste jag köpa något industriellt åbäke på några hundra kilo?

Permalänk
Medlem

en fryskompressor funkar fint att använda som sub 0 kylning

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Avstängd

Kanske man kan driva kylkompressorn med elektricitet och en modern högeffektcell så att den inte ligger och belastar motorn?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jaha, läste snabbt, men det finns ju små, kompakta paket som har en vattenburk som är kopplad till en kompressorkylare.
Jag kan tänka mig att en tvåstegs borde komma rätt nära 50 grader, typ 48 eller något bör vara realistiskt (sedan börjar trycken bli rätt extrema, men det går)..

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

Tjo!

Nu är inte detta precis för PC användning, utan till en racebil som jag håller på att bygga. Letar efter en lösning för att kyla en vatten-metanol blandning till riktigt låga temperaturer!

I dagsläget har jag en vatten-luft intercooler till turbon som funkar helt utmärkt, men jag skall lägga till metanol insprutning så att jag kan öka laddtrycket utan att behöva skaffa racebränsle och massa annat tjofräs.

Tanken är att kyla ner metanolblandningen så lågt det går, koppla ur chillern, och sen efter en körning är klar så kopplar man in den igen.
Behållaren till metanolblandningen vill jag lägga inne i vattentanken för intercoolern, på så sätt får jag en "islåda" till intercoolern så jag kan få ner temperaturen rejält på insugsluften.

Anledningen till jag vill ha en chiller istället för att hälla is eller använda sig av kolsyre is, är att det blir lättare för mig. Har redan med mig en generator tex.

Tittat lite på olika akvarium chillers, och även vissa system byggda för PC. Men verkar inte som att man kan komma så värst lågt med någon av dessa. Finns det något system som klarar det jag är ute efter, eller måste jag köpa något industriellt åbäke på några hundra kilo?

Kan någon förklara varför man skulle vilja göra detta? För någon som inte är så insatt i de hela.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Avstängd

Det är ju faktiskt inte så överdrivet svårt att bygga en customloop som klarar nära 50 grader, så jag skulle höra med någon kylfirma om de kan svänga ihop en åt dig, och beställa en kopparburk hos någon metallfirma till evaporatorn.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Säg till att de monterar en riktig Danfoss eller motsvarande och undvik scrollkompressorer, de är ren dynga till detta, 99% är skit som sitter i billiga luftvärmepumpar och de är väldigt veka samt dåligt byggda, det är bara slöseri med pengar att montera en sådan i en customloop för att spara några kronor, jobbet är värt mer än mellanskillnaden.

Edit, lättviktare blir det kanske inte med en tvåstegs, men du bör kunna flytta den själv relativt enkelt om du är någorlunda tränad.
Men, om detta är korrekt lösning så tror jag att det är det mest ekonomiska sättet att bygga en kompakt kompressorkylare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Celcius: Nu är jag ingen åka fort-typ, men är det inte vettigare att skippa hela kylningsidén? Den kommer ju väga så mycket att det i slutändan knappt kommer gå fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Kan någon förklara varför man skulle vilja göra detta? För någon som inte är så insatt i de hela.

Lägre insugs temperatur till motorn ger mer effekt eftersom man får in mer luft i motorn. Ju varmare luften är, desto lägre densitet har den.
Eftersom jag kör turbo så höjs temperaturen ganska rejält när luften komprimeras, därav har jag en intercooler för att kyla ner den luften.

Eftersom jag har en vatten-luft intercooler (tänk vattenkylnings radiator, fast det är luften som kyls) så kan jag ha använda mig av riktigt kallt vatten för att sänka insugstempen till riktigt låga temperaturer, sålänge vattnet är kallt.

Vatten/metanol insprutning betyder att jag sprutar in vatten och metanol efter intercoolern., vattnet sänker insugstempen, metanolet höjer oktanet på luft-bränsle blandningen så jag kan köra högre laddtryck utan att motorn "knackar" dvs att motorn självantänder. Gör motorn det så kan man ganska snabbt räkna med att motorn sprängs.

Jag hoppas på att kunna klämma ut en extra 50 hk genom att göra detta

Skrivet av Mizzarrogh:

Det är ju faktiskt inte så överdrivet svårt att bygga en customloop som klarar nära 50 grader, så jag skulle höra med någon kylfirma om de kan svänga ihop en åt dig, och beställa en kopparburk hos någon metallfirma till evaporatorn.

Vill helst undvika att bygga eget... Tillräckligt med sånt redan..
Fast kan ju kolla om någon firma kan bygga ihop något. Kan ju visa deras företagslogga och få lite rabatt kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Celcius: Nu är jag ingen åka fort-typ, men är det inte vettigare att skippa hela kylningsidén? Den kommer ju väga så mycket att det i slutändan knappt kommer gå fortare.

Skulle gissa på att detta kan ge mig en 50hk under en kortare tid, och räknat med att jag kommer lägga på en ca 5kg. Beror naturligtvis hur stora tankarna blir, men ska bara behöva räcka i typ 5min.

Permalänk
Avstängd

Det enda jag kommer på såhär på rakhand i så fall, om du inte vill beställa en customloop är lösa kylpaket till vissa typer av frysboxar för industri och medicin/laboratorie ändamål, de bör kunna gå ned en bit under -40 om jag inte minns fel ur tabellerna skallen...
Som sagt, kolla efter flerstegsenheter (multiple stage) om du behöver väldigt låga temperaturer, de vanliga är sällan byggda för att gå under minus 12 grader eller därikring.

Har du tur kan det finnas enheter för montage på lastbils släp (tex för transport av vissa typer av industrivätskor som måste hållas nedkylda) som är mer kompakt byggda än de vanliga.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Till boosterpumpar på lasbils släp och liknande använder man idag för det mesta kväve (eller koldioxid) som förgasas i samband med driften. Men detta har att göra med EX klassning, i teorin skulle det fungera med flytande syre, men jag förstår att du inte vill ha det i kombination med alkohol...
(De båda ihop bildar ett ganska kraftigt sprängämne)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det enda jag kommer på såhär på rakhand i så fall, om du inte vill beställa en customloop är lösa kylpaket till vissa typer av frysboxar för industri och medicin/laboratorie ändamål, de bör kunna gå ned en bit under -40 om jag inte minns fel ur tabellerna skallen...
Som sagt, kolla efter flerstegsenheter (multiple stage) om du behöver väldigt låga temperaturer, de vanliga är sällan byggda för att gå under minus 12 grader eller därikring.

Har du tur kan det finnas enheter för montage på lastbils släp (tex för transport av vissa typer av industrivätskor som måste hållas nedkylda) som är mer kompakt byggda än de vanliga.

Kan vara värt att titta på, lär säkert finnas något sånt på en skrot. men tveksam på att dom fortfarande är fyllda och funkar.

Skrivet av Mizzarrogh:

Till boosterpumpar på lasbils släp och liknande använder man idag för det mesta kväve (eller koldioxid) som förgasas i samband med driften. Men detta har att göra med EX klassning, i teorin skulle det fungera med flytande syre, men jag förstår att du inte vill ha det i kombination med alkohol...
(De båda ihop bildar ett ganska kraftigt sprängämne)

Finns ju några system som går att köpa till bilen som körs med kolsyra. Typ för att kyla ner bränsle och insug. Men vart ska man fylla på koldioxiden sen när det är slut? Låter mest som en dålig variant av lustgas..

Ja, kan ju vara en bra idé att undvika att skapa en bomb varje gång man drar igång med kylen haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Celcius:

Kan vara värt att titta på, lär säkert finnas något sånt på en skrot. men tveksam på att dom fortfarande är fyllda och funkar.

Finns ju några system som går att köpa till bilen som körs med kolsyra. Typ för att kyla ner bränsle och insug. Men vart ska man fylla på koldioxiden sen när det är slut? Låter mest som en dålig variant av lustgas..

Ja, kan ju vara en bra idé att undvika att skapa en bomb varje gång man drar igång med kylen haha

Problemet med begagnade enheter om du har turen att hitta dessa på skroten (i dessa typer av enheter går ofta kompressorerna i ett retursystem tillbaka till tillverkaren för renovering (iaf var det de svar jag fick när jag frågade tidigare om jag fick köpa en gammal industrikompressor som jag tänkte använda till ett vacumsystem jag håller på med, föreståndaren där sade mig att det var något slags leasingsystem för själva kompressorerna många hade som använde dem, så de fick inte sälja dem.), är att nästan alla är byggda mot en fast monterad förångare, även om kompressorenheten och den yttre kondensorn är lös så är den som regel tänkt att arbeta mot en fast förångare tex i en frysbox inuti en byggnad, i synnerhet med evaporatorenhet för vätska som klarar -50 grader.

Det var därför jag föreslog att du beställer förångarenheten utförd i koppar (burken runt kan dock vara rostfritt eller lättmetall) på någon mekanisk verkstad efter ritning och lämnar in den till företaget som sätter ihop det hela, kondensor och annat tror jag att de kan få till av standardgrejer dock.

Edit, OM jag har fel här så är jag själv också intresserad av var man kan hitta prisvärda enheter som klarar -50 grader eller mer på skroten. (Jag behöver en till en förstegs frystork för luft till en vakuumpump för ett experiment jag håller på med)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag funderar ändå om det inte vore billigast om du kan köpa eller hyra en liten devarflaska och fyller över flytande kväve i en thermos när du skall fylla (kom ihåg att den inte får vara så tät att den riskerar att sprängas av trycket bara...) som du kan kyla soppan med då du kör.

Du skall som sagt ha en sagolik tur om du hittar en färdigbyggd flerstegare på skroten i fungerande skick med evaporator för vätskecirkulation.

Flytande kväve går på kanske 55-60:- litern och rätt förvarad räcker det ganska länge.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Men, du, har du kollat på cyklonkylare som drivs av tryckluft?
De klarar visserligen inte ända ned till 50 grader, men låter men en större sådan stå några timmar så kan man komma ned en god bit, kanske någonting där vätskan mycket sakta cirkulerar i flera tunna rör alldeles under utblåset?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

En bättre grej jag kom på är någon typ av köldlösning, tex krossad kolsyreis i aceton eller liknande, det borde vara absolut enklast och billigast tror jag... om det tex ligger i ett kärl som är nedsänkt i etanoltanken utanför bilen och en pump som du tänkte först...

Aceton är ju obetydligt dyrare än renad etanol om man köper i bulk och någon liter lär ju räcka till detta mer än väl för ett lopp tycker man om man låter det stå en tid innan...
Kolsyreis vet jag inte vad det kostar i Sverige, men utomlands är det inte särskilt dyrt, samt är ofarligt att hålla på med utomhus (ta inte i det direkt med händerna bara då riskerar man köldbrännskador).

Edit, nej jag blandade ihop det: "Sublimationspunkten för koldioxid vid normalt tryck ligger vid –78 °C." men lär ju räcka ändå...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Celcius:
Du söker kompressorkylning, i detta fallet flera steg, då kallar man det oftast för kaskadkylning. Jag håller mig skeptisk till att det skulle fungera speciellt bra. Vikten borde vara över 5 kg för två kompressorer, expansionshuvud och radiator men framförallt, om du bara kör dessa kortvarigt så borde temperaturen på ditt kylmedium bli varmt långt snabbare än 5 minuter.

Ha även i åtanke slitaget på allt som kommer hettas upp i olika hastighet i maskinen till följd av de kraftiga värmeväxlingarna.
Jag tippar på att kolsyreis är lättare, smidigare, billigare och säkrare. Dock inte lika "elegant" eller "finurligt".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

En bättre grej jag kom på är någon typ av köldlösning, tex krossad kolsyreis i aceton eller liknande, det borde vara absolut enklast och billigast tror jag... om det tex ligger i ett kärl som är nedsänkt i etanoltanken utanför bilen och en pump som du tänkte först...

Aceton är ju obetydligt dyrare än renad etanol om man köper i bulk och någon liter lär ju räcka till detta mer än väl för ett lopp tycker man om man låter det stå en tid innan...
Kolsyreis vet jag inte vad det kostar i Sverige, men utomlands är det inte särskilt dyrt, samt är ofarligt att hålla på med utomhus (ta inte i det direkt med händerna bara då riskerar man köldbrännskador).

Edit, nej jag blandade ihop det: "Sublimationspunkten för koldioxid vid normalt tryck ligger vid –78 °C." men lär ju räcka ändå...

Kan vara vart att kika på, verkar vara lite jobbigare än jag trodde för att få det jag letar efter

Skrivet av DavidtheDoom:

@Celcius:
Du söker kompressorkylning, i detta fallet flera steg, då kallar man det oftast för kaskadkylning. Jag håller mig skeptisk till att det skulle fungera speciellt bra. Vikten borde vara över 5 kg för två kompressorer, expansionshuvud och radiator men framförallt, om du bara kör dessa kortvarigt så borde temperaturen på ditt kylmedium bli varmt långt snabbare än 5 minuter.

Ha även i åtanke slitaget på allt som kommer hettas upp i olika hastighet i maskinen till följd av de kraftiga värmeväxlingarna.
Jag tippar på att kolsyreis är lättare, smidigare, billigare och säkrare. Dock inte lika "elegant" eller "finurligt".

Kompressorn kommer ju vara långt över en 5 kg, helt korrekt. Dock kommer inte kompressorn sitta på bilen. Den kopplas ur när jag åker ut på banan. Jag bygger egentligen metanol(ej etanol) insprutning som dubblar som islåda. Det som kommer väga i detta fall är; Pumpen, slang, kopplingar och själva vätskebehållaren. Det kommer bli ca 5kg. Troligtvis lite över pga slangdragning. Sen tillkommer naturligtvis vikten på vätskan.

Tanken ar att ha en liten behållare med en riktigt kall vätska (50/50 vatten/meth fryser vid ca -60c) inuti en större behållare som innehåller vanlig kylarvätska till intercoolern. Detta behöver jag göra eftersom jag har väldigt ont om plats där tankarna behöver sitta. Och då tänkte jag att jag är påväg att bygga en "islåda", som används oftast inom Dragracing.

En islåda funkar riktigt bra under kortare perioder, men såfort innehållet i den lådan överstiger utomhus tempen så är de värdelösa. Jag kommer ha en ventil som öppnas när tempen når vad den är utomhus och koppla in en radiator. Och eftersom jag kommer tillbringa en max 10min ute på banan, varav 2-3 min är 100%, så tror jag det kommer funka rätt ok endå.

Permalänk
Avstängd

Idealet hade ju varit om det fanns någonting i stil med Dessa men som gav denna temperatur... (Den typen av kylenheter klarar dock inte särskilt låga temperaturer, de på bilden ligger alltid på plusgrader, men det finns varianter i liknande utförande med riktig kompressorkylning, tex till luft torkningsmedium för kompressorer)

Jag vet inte om det finns setups med en ensam kompressor som klarar dessa temperaturer, eller om det måste vara kaskadkopplat?
Men det är vad jag sett, men kan ju ha hänt en del på sistone vad beträffar kylmedium och annat.

Det borde gå att konstruera en box som går att bära för en person dock tror jag om den skall stå på backen.

Undras om det idag tex finns kylmaskiner till någon typ av billig LASER skärare eller liknande som kan gå ned till dessa temperaturer?
Efterfrågan på maskiner för sådant är ju en helt annan idag än det var för 15-20 år sedan, så det kan ha kommit nya koncept.

(Jag är litet intresserad själv av detta som sagt... Försöker att vrida och vända på alla realistiska möjligheter... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Om det inte går att få tag på en vettig kompressorenhet till rimlig kostnad, Undras om... kanske man kunde ta en begagnad svetskylarenhet (de brukar gå att hitta begagnade i bra skick för runt en tusenlapp om man letar litet, kolla efter tillbehör för aluminumsvetsning), byta alla packningar, plast och annat till etanolresistent (tex Viton (Edit, anm, ett varumärke inte ett material.) om man vill lyxa till det, Men det finns nog bra mycket billigare etanolresitent gummi (onödigt att köra vitonpackningar på saker som inte måste hållas kliniskt rena (som högvacuumutrustning och liknande) tycker jag).), sedan leda returvätskan genom en behållare med köldlösning, tex i en rörspiral, eller runt en nedsänkt behållare med vätskan.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Hedersmedlem

@Celcius: *tråd flyttad -> Hobby/Fritid/Livsstil*

"Extreme" handlar om processorer och extrem överklockning på dem, Hobby/Fritid/Livsstil inkluderar fordon så din tråd passar bättre här.

Permalänk
Medlem

Pratar vi "rattlåsrally" eller bana/drifting ?
Väldigt avgörande för hur/om en liknande lösning rimligen kan byggas.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Har du mätt temperaturen efter nuvarande IC? Menar att beroende på delta idag och hur långt ner du kommer så kanske det finns mer att vinna på effektivare avkylning mot omgivningen. Säg att du går ner mot 40 grader idag men kan komma ner till 25 utan extern kyla just med bättre avkylning mot atmosfären.

Du får ju alltid ett delta mellan kylmedia och luften. Att minska det så mycket som möjligt är väl det enklaste och sen om du vill kyla ytterligare så kanske du kommer långt med enklare medel. Krossad is och salt?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dixon:

Pratar vi "rattlåsrally" eller bana/drifting ?
Väldigt avgörande för hur/om en liknande lösning rimligen kan byggas.

Troligen det första alternativet, streetracing.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Problemet är att det är enorma mängder värme på kort tid här.

Är det vattenkyld intercooler i någon del så är en variant att prova med saltlake (maximum löst mängd koksalt i vatten och infrysta isbitar av saltlaken (saltlake-isbitarnas smältpunkt är vid ca -20.5 grader C - och 'is'-bitarna är så kalla hela vägen tills sista biten är smält - isbitarna från vatten helt mättade med salt är helt kritvita och inte genomskinliga) - värmekapaciviteten är fortfarande hög i saltlaken och kan ta upp mycket värme per grads temperaturhöjning, mer än vilken högandel glykol och högandel-spritblandning i vatten som helst.

nackdel - att intercoolen skulle frosta igen, men å andra sidan är värmelasten från turbon väldigt hög, körtiden kort och man inte slår på cirkulationspumpen för kall-laken från kanistern med alla lake-isbitar förrän precis strax innan rejset - så kanske det är hanterbart. - man kan låta vatten/etanolblandningen för insprutning också passera genom kanistern med alla lake-isbitar i - ger förvisso inte -50 grader C kall men kanske -10 - -15 grader C om det är rejäla värmeväxlaytor och god cirkulation samtidigt samt om luften är nedåt 10 C till motorn efter intercoolern istället för 30-40 grader så bör det märkas.

en sak till att tänka på - saltlake är väldigt korrosivt och man bör skölja igenom intercoolern med rejäla mängder färskvatten innan förvaring/avställning samt att den är byggd av material som inte gärna korroderar (koppar??)

Den här typen av saltlake är problematiska att frysa till bitar in i moderna frysar som stannar vid runt -20 grader C (precis någon grad för varmt för att saltlaken skall frysa... ), men har man gammal häck med R12-köldmedel, täta lister så kan de nå över -25 grader C i kyla och därmed frysa saltlaken

skall man ge sig på blandning med kalciumklorid så finns inga vanliga frysboxar som kan frysa denna utan det är med torris/kolsyreis i så fall - värmekapaciviteten är också lägre i sådana blandningar och värms snabbare per mängd vätska och kan vara riktigt trögpumpat när det är riktig kallt - så det är inte säkert att det finns någon vinst med det gentemot koksalt-lake och koksaltlakeis fast det är varmare i temperatur.

Permalänk
Avstängd

En klocka klingade till någonstans i mitt bakhuvud efter att jag läste XXargs inlägg, tycker mig ha sett detdär på någon bil för länge sedan...

Hur blir det om man kyler både luft och bränsle?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Att kyla bränsle och vatten/metanol-injektion innan för att kyla luften står för relativt liten del entalpimässigt. Men tävlar man så filar man på allt man kan - även sådana saker.

Den stora entalpiökningen för vatten/metanolinsprutningen sker när vattnet/metanolet förgasas och kyler luften den vägen. Metanol och vatten har mycket stor förångningsvärme men både metanol och vatten begränsas av respektive ångors partialtryck vid viss temperatur, ju kallare luften är ju mindre av det kan förgasas och ju mindre med värme kan det binda.

I bilmotorfallet försenas dess förgasningen till ett senare skede när kompressionen pågår i motorn om luften kyls kraftigt innan vatten/etanolinsprutningen och kanske inte ger önskad effekt i syfte att öka fyllnadsmängden vid given tryck - men hjälper ändå i den senare kompressionen genom att hålla nere temperaturen på bränsleluftbandningen när den komprimeras, trycket blir lägre och kommer mindre nära knackningspunkten samt en gas som kyls samtidigt under kompression ger bättre entropisk verkningsgrad.

Nu har jag inte koll på vilken kompressionsförhållande på den här typen av turboladdade rejsmotorer (7 ?), men skulle man köra 5 bars laddtryck på en vanlig sugmotor med 10.5 - 11 i kompression - så är knackning bara förnamnet, och risk för totalhaveri med krökta stakar tämligen fort

Permalänk
Avstängd

OM jag nu minns rätt här så var konstruktionen jag såg på bilden denna, eventuellt filter ---> en box av lättmetall som fylldes med is enligt XX beskrivning --> en slang till insuget/n.

Såg ut som att lådan var kanske 500 x 350 mm eller någonting sådant, antar att mer volym ger bättre effekt, men åas också mer vikt. Man fyllde genom en lucka på ovansidan, likt ett tanklock fast större.

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number