Nätaggregat började låta konstigt sen slutade det, nu luktar det skumt?

Permalänk
Medlem

Nätaggregat började låta konstigt sen slutade det, nu luktar det skumt?

Permalänk
Medlem

@Extal: sådär brukar det låta när fläktlagrena är slut. Jag har bytt fläkt på flera som sedan rullat vidare.
Har du även problem med omstarter/uppstartsproblem så köp ett nytt agg.

Är det brända elkomponenter eller bränt damm som luktar?...

Sparar du inte på gamla saker som jag gör så kanske du känner någon som har ett gammalt nätagg. Det är samma skruvar på de flesta slänger storleken är densamma.

Ignorera ovan om du har garanti, kontakta isf inköpsstället

Permalänk
Medlem

@milkab: Jag har ingen aning hur bränt damm luktar jämfört med bränt plast men det luktar skumt iallafall. Just nu hör man bara hårddisken som låter och inget annat eftersom jag inte spelar. Alla mina fläktar förutom grafikkortet är på (Det slås bara på när grafikkortet blir över en viss temperatur). Jag har inga pengar heller och känner ingen som har ett gammalt nätagg som ligger.

Permalänk
Medlem

"Är det brända elkomponenter eller bränt damm som luktar?..."

Bara som tillägg, det är lätt att känna skillnaden, bränd elektronik har en väldigt frän lukt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@milkab: Jag har inga problem med uppstarter/omstarter hittils, det började lukta efter att datorn hade varit på i ca 15 minuter.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Det lukar nästan som svag whiskey men jag kan ha helt fel då jag inte kännt lukten av whiskey på ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extal:

@Belzader: Det lukar nästan som svag whiskey men jag kan ha helt fel då jag inte kännt lukten av whiskey på ett tag.

Då är det mer att komponenter i det blir upphettade eftersom de inte får någon kylning.
Hade något bränt är det en väldigt skarp frän lukt.
I vilket fall som helst, jag rekommerderar dig inte att använda datorn, tills du har löst kylning av nätdelen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Vad kan hända om jag skulle använda datorn? Den blir nämligen oftast inte speciellt varm.

Permalänk
Medlem

@mynamejeff: Man hör en fläkt som spolar upp snabbt och spolar ner snabbt ibland också, kan det ha något att göra med saken? Är det säkert att plocka ut mitt nätaggregat och ta en titt inuti det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extal:

@Belzader: Vad kan hända om jag skulle använda datorn? Den blir nämligen oftast inte speciellt varm.

Nätdelen dör, och om du har otur så spikar (ger ut överspänning) den i dödsrycket och dödar andra komponenter.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Då stänger jag av min dator nu och plockar ut nätagget

Permalänk
Medlem

@Belzader: Men datorn börjar låta mer och mer nu, kan det vara så att fläkten liksom "Återupplivar" sig själv?

Permalänk

Het elektronik doftar fenol, som faktiskt påminner lätt om whisky. Byt ut fläkten till att börja med. Det finns beskrivningar på nätet att finna. Var bara försiktig så att du inte får en livsfarlig stöt från en kondensator. De kan bära laddning även när agget inte är inpluggat.

Permalänk
Medlem

@Spajdermän: Hur f*n ska jag lyckas att inte få en stöt? Kan liksom ingenting om hur man plockar isär en PSU

Permalänk
Medlem

Märke modell på nätagget ? Är det ett budget nätagg som har några år på nacken skulle jag lägga pengarna på en fläkt sen bör man inte pilla med nätagg om man inte vet vad man gör.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extal:

@Belzader: Men datorn börjar låta mer och mer nu, kan det vara så att fläkten liksom "Återupplivar" sig själv?

Nej, men men en fläkt som lagret inte fullständigt har bränt ihop på kan starta ändå eftersom ju varmare komponeterna blir ju högre spänning ges till fläkten och den går igång till slut, men det låter väldigt om den, men i slutänden så bränner lagret ihop fullständigt och fläkten dör.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Extal:

@Spajdermän: Hur f*n ska jag lyckas att inte få en stöt? Kan liksom ingenting om hur man plockar isär en PSU

Jag har bytt fläkt i två agg och överlevt, men det är riskabelt så låt bli om du är det minsta osäker.

Du kanske känner någon som kan det här med elektronik och som kan hjälpa dig? Låt annars bli datorn tills du får råd att köpa ett nytt nätagg.

Om agget har luftintaget pekandes uppåt så kan du tillfälligt lägga en vanlig chassifläkt ovanpå som blåser in i agget. Det skulle hjälpa med kylningen, men förstås inte ta bort missljudet.

Permalänk
Medlem

@Extal:
Du skruvar lös nätagg ett och kopplar ur strömmen.
Jag brukar även ta av kontakterna men det går utan.

Det är typ 6-8 skruvar. 4st för fläkten samt 2-4 för själva meyallhöljet på psu. Själva fläkten brukar bara sitta med en stickkontakt i plast som du bara behöver dra lös.

Om du kollar vilken storlek det är på fläkten utan att skruva isär Agger så kan du nog köpa en fläkt för 70-100kr. Eller så googlar du spec på din psu modell.

Det låter vid belastning, dvs när datorkomponenterna drar mer ström från psu och den vill öka fläkt varvtalet.

Du kan ju köra tills det rasar också. Troligast så ryker agget tillslut

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att ta bort den laddning som eventuellt finns lagrad i nätagget?

Konstigt folk som inte vet hur bränt damm luktar
(Har du någon gång startat ett element och tyckt det luktat konstigt? Det är dammet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Finns det något sätt att ta bort den laddning som eventuellt finns lagrad i nätagget?

Ja, (iaf. nästan helt) bryt strömmen till det genom att dra ur strömkablen från väggen, håll sedan inne startknappen på chassit i minst 30 sekunder, detta tömmer nätdelen på lagrad ström (och även övriga komponenter i datorn).

Ovanstäende kräver naturligtvis att nätdelen är monterad och inkopplad i datorn.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.