Permalänk
Medlem

Vad är "Pipe Wrench" på svenska?

Behöver demontera en datorstol och ta ut gas tuben, enligt en instruktion så ska man använda sig av Pipe Wrench, när jag kollar på "Rör Tång" så är de lite annorlunda fast det kanske är liknande produkt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Pipe_wrench

Permalänk

@joioi50: polygrip skulle jag tro

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Översatt blir det rörtång, och de finns i ett antal olika utföranden. För det du vill göra, lossa en fastskruvad gascylinder, borde det funka bäst med en oljefilteravdragare.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Det är en rörtång. Finns olika modeller med varianter på hur man ställer in 'gapet' på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Det är en rörtång. Finns olika modeller med varianter på hur man ställer in 'gapet' på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, verkar som att i Sverige säljes de med lång justering medans i America så kör de med ett rejält handtag samt liten gap mao.

Skulle vilja ha en sån här, fast de se säljs i Sverige har ett långt justering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Aha, verkar som att i Sverige säljes de med lång justering medans i America så kör de med ett rejält handtag samt liten gap mao.

Skulle vilja ha en sån här, fast de se säljs i Sverige har ett långt justering.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Ridgid_10%22_pipe_wrench.jpg

Spelar det någon roll? De med längre justering måste väl rimligtvis vara bättre (så länge allt annat är detsamma)?

Dessutom tycker jag den där varianten ser
svår att få ordentligt grepp med då det inte går att hålla i justeringsdelen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Spelar det någon roll? De med längre justering måste väl rimligtvis vara bättre (så länge allt annat är detsamma)?

Dessutom tycker jag den där varianten ser
svår att få ordentligt grepp med då det inte går att hålla i justeringsdelen...

Skickades från m.sweclockers.com

Kan man inte hålla med båda händerna, förvisso håller jag inte på med mekande så mycket.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@joioi50: köp en rörtång på Biltema, kostar typ 200kr. Du behöver inte dyra grejer för att använda den en gång till en stol. Dem har både "svensk" och amerikansk modell....

Permalänk

personligen tycker jag rörtång med det långa handtaget är bättre.

dessa utan handtaget måste få lite spänn innan den nyper ordentligt funkar väl på stora muttrar eller material med bra gräpp typ blästrade ytor osv.

fördelen med den modellen som har dubbla handtag är lättare att få grepp på släta ytor då du kan ta i med handtagen för att spänna käftarna.

är altså denna typen av rörtång jag tänker på när jag säger dubbla handtag
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av joioi50:

Behöver demontera en datorstol och ta ut gas tuben, enligt en instruktion så ska man använda sig av Pipe Wrench, när jag kollar på "Rör Tång" så är de lite annorlunda fast det kanske är liknande produkt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Pipe_wrench

Monterar ofta av det på jobbet.
Om det är en cylinder som bara är ditpressad så är knepet att ta av alla fötter på stolen.
Sen när du sätter ned den så kommer den balansera på undersidan på cylindern, då är det bara att göra ett smidigt jämfotahopp på ovansidan av fötterna så lossnar den.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte våga använda en rörtång på en gascylinder. Det brukar bli en sjuhelvetes kraft i dem så man mosar ihop cylindern där man greppar.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@JamesBanana: Jag känner samma sak, därför föreslog jag en oljefilteravdragare men ingen verkar tagit notis av det. Det är ett perfekt verktyg för att skruva loss en sån här cylinder utan att göra åverkan. Bara ett gummibälte som dras åt ju hårdare man drar.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

@GreveFrog: Jag känner samma sak, därför föreslog jag en oljefilteravdragare men ingen verkar tagit notis av det. Det är ett perfekt verktyg för att skruva loss en sån här cylinder utan att göra åverkan. Bara ett gummibälte som dras åt ju hårdare man drar.

http://www.swedol.se/media/catalog/product/cache/1/image/650x650/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/e/ve-70427.jpg

Jag tänkte den modellen, därav avfärdade jag tanken innan den ens hunnit in i huvudet. Däremot känns den modellen du tänkte på som en vettig lösning.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@JamesBanana: Du har helt rätt, jag tänkte inte på att det fanns den varianten också! Den du visar är kanske till och med vad folk vanligen tänker på när man pratar om den sortens verktyg. Nu måste i alla fall TS fått gott om uppslag på varianter att lossa den där cylindern med

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)