Nad 214 Poweramp skjuter säkring.

Permalänk
Medlem

Nad 214 Poweramp skjuter säkring.

God dag, här på swec brukar de ju finnas en bra skara av människor så kanske är någon som förstår sig på de här bättre en jag.

De är såhär då va, jag har en Nad 214 som slutade spela. skulle åka på semester i somras och drog ut kontakterna till alla grejer som man gör när man åker på semester. vet att förstärkaren fungerade innan jag drog ur. nä vi kommer hem och kopplar i allt får jag inte mer en lite knastrande ur högtalarna.
Efter som jag är som jag är så öppnade jag har började mäta och leta lite, hittade även el schemat på nätet (http://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/pdf/telecharge.php...) vad jag hittade var att r204 såg ut att legat emot c213 så r204 och r202 var kaputt ( hittas under texten "main powersuply" och "regulator") och jag letade ju rätt på en 1 w 10 ohms och en 1w 330 ohm resistor och löde dit och den hoppade igång igen. spelade kanske 10 minuter och sen knäppte de till och samma sak igen. nu är de dock inget som gått emot eller nått och de är bara r202 som gått denna gång.

så min fråga är de någon som har någon ide vad jag skall testa näst, eller om någon vet nått bra elektronik forum jag kan vända mig till.

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w

Permalänk
Medlem

Inte säker på om det hjälper något... Men skyddsrelät är ökänt för att vara problematiskt, kondensatorerna i strömförsörjningen är underdimensionerade & har en fallenhet för att torka, och hela enheten är känd för att utveckla för kall-lödningar.

Det låter som om du har en mindre kortis någonstans, och r202 brinner upp. Laga, koppla ström på, och känn efter om något blir varmt... Antagligen fördelaktigt om man har ett ställbart bänk PSU, så man kan lägga på lägre än driftsspänning, och förhoppningsvis skapa värme, utan att elda upp resistorn igen...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

de ska ju vara +- 55v har inte mer en 24v att skicka på i så fall.

Visa signatur

skriva kan jag läsa kan jag, men bra de får du bedöma själv. står bara upp till en sak och de är att jag är LAT.
Gigabyte P35 DS4 || Intel E6750 || Corsair XMS2 Xtreme 4096MB || Xfx 9800Gt || 4250Gb Hdd 2x2Tb 1x250Gb || Corsair VX550w