Permalänk

Någon som kan säga vad problemet är?

Min dator slutade bara funka helt plötsligt. Har ett Msi x99 moderkort tillsammans med en 5820k och felkoderna jag får är 00 och 19. Har provat nätagget, ram och grafikkort och dem funkar som de ska, så problemet lär ju vara cpu eller moderkort. Någon som har något tips på om det går att testa vad som är fel?

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem

Har din CPU varit överklockad?

Testat att dra ut CMOS batteriet på moderkortet i ca 5 min för att återställa BIOS och därefter placerat tillbaka den och startat datorn?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Har din CPU varit överklockad?

Testat att dra ut CMOS batteriet på moderkortet i ca 5 min för att återställa BIOS och därefter placerat tillbaka den och startat datorn?

Den har varit överklockad till 4,2 om jag inte minns helt fel och och aldrig gått över 80 grader. Har redan provat att återställa cmos några gånger utan några resultat.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpaintballer:

Den har varit överklockad till 4,2 om jag inte minns helt fel och och aldrig gått över 80 grader. Har redan provat att återställa cmos några gånger utan några resultat.

Testat att boota med endast en RAM-sticka i taget i alla slots?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Testat att boota med endast en RAM-sticka i taget i alla slots?

Yes, provat att flytta runt stickorna utan resultat.

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Inaktiv

Har du POST testat moderkortet?

Permalänk
Skrivet av anon285805:

Har du POST testat moderkortet?

Vad innebär det?

Visa signatur

CHASSI: Fractal Design R5 : CPU: 7820x: GPU: Asus 2060: SSD: samsung evo 850/960 : RAM: Corsair Vengeance 4x8gb 3200mhz: PSU: corsair RM750W: MODERKORT: Asus x299 Prime-A : CPU KYLARE: Fractal Design Kelvin s36

Permalänk
Permalänk
Medlem

@mrpaintballer: Skulle vara bra att veta exakt vad händer när du försöker starta datorn. Folk har menat allt från död dator till att något i Windows inte startar.

Enda sättet att testa moderkort och CPU är uteslutnings metoden. Om man vet att alla andra delar mm funkar så blir det bara dom kvar. Testa att ta bort allt som inte behövs just nu OCH sen nollställa bios (CMOS).

Småsaker som trasig tangentbord, mus, USB kabeln, USB pryl, diskar, DVD, kablar till diskar/DVD, chassi fläktar, fläktkontroller mm och porten de kopplats finns det många fall där de orsakat felet du har så jag hoppas du tog bort dom också. Om fläktarna i nätagget och CPU inte snurrar normalt så är det inte heller någon iden att blanda in grafikkort.

Det har också hänt att chassit portar, knappar, kablar som går från chassit till moderkortet gått sönder. Man kan kopplar ur allihopa. Power SW kabeln/knappen som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet. Så testat om Power SW var trasig, satt på fel plats mm.