Dela ett hemnätverk med 2 andra punkter

Permalänk

Dela ett hemnätverk med 2 andra punkter

Hej. Vill som rubriken antyder dela mitt hemnätverk till två olika punkter (se bild). Som router i hus nummer 1 används en standard bredbandsrouter från internetleverantören. Till hus nummer 2 är det cirka 60 meter och där ska endast en trådlös övervakningskamera installeras. I dagsläget räcker dock inte wifi enda fram till detta hus men det handlar endast om några meter.

Hus nummer 3 består av flertalet små stugor som hyrs ut på sommaren och wifi till mycket enkla uppgifter hade varit kul att erbjuda. Till dessa husen är det cirka 200 meter. Har sökt runt som ett fån utan att hitta en bra lösning på alla mina problem och vänder mig därför till någon kunnigare.

Tacksam för svar.
/Erik

Permalänk
Medlem

Kolla med inSSIDer eller liknande program hur mycket andra nätverk det finns i luften. Är det inte för mycket störningar så kan det fungera med TP-link CPE210 eller motsvarande.

Permalänk

Är det inte fullt i stugorna hela sommaren kanske du skulle ha en separat 4G lösning till dessa? 200m... då blir det nog fiber annars, dagens repeaters/förstärkare är ju sådär... ev kan du ju kanske låna en extender om du har någon bekant som har. Till kameran kan du ju gräva ner kabel, 60meter ska en cat 6 palla, koppla in kameran med kabel (om det går)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Är de fri sikt så bör det ju gå att använda en trådlös länk med riktade antenner till 3 och sedan någon lösning så de inte ser ditt övriga nätverk (eget VLAN).
Ett par av dessa här klarar ju upp till 15 km: https://www.inet.se/produkt/5406473/ubiquiti-nanobeam-gen2

Till Webbkameran så bör det väl även där gå att använda några riktade antenner (bara att byta de som sitter på dem) så bör det ju räcka.

Permalänk
Rekordmedlem

Går det att montera så det är fri sikt mellan ändarna så borde det inte vara något problem att sätta upp trådlösa bryggor mellan husen.
Du har en accesspunkt med riktantenn i "uthusen" och beroende på exakt hur allt är placerat så har man en rundstrålande eller en eller flera riktade på huset där internetanslutningen kommer in. det beror på vilka vinklar det handlar om för att "se" husen, en riktantenn kan tex täcka en tårtbit på 60 (Nanostation, https://dl.ubnt.com/datasheets/nanostationm/nsm_ds_web.pdf ) grader och då funkar det ju inte med bara en om vinkeln mellan 2 hus blir 130 grader.
Ubiquiti gör bra och prisvärda prylar för sånt här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av stigw:

Kolla med inSSIDer eller liknande program hur mycket andra nätverk det finns i luften. Är det inte för mycket störningar så kan det fungera med TP-link CPE210 eller motsvarande.

Tack för svar! Då detta är på landet så finns det inga andra nätverk att ta hänsyn till. Ska kolla upp ditt förslag.

Skrivet av adfactory:

Är det inte fullt i stugorna hela sommaren kanske du skulle ha en separat 4G lösning till dessa? 200m... då blir det nog fiber annars, dagens repeaters/förstärkare är ju sådär... ev kan du ju kanske låna en extender om du har någon bekant som har. Till kameran kan du ju gräva ner kabel, 60meter ska en cat 6 palla, koppla in kameran med kabel (om det går)

Tack för svar! Hade vart trevligt att slippa extra bredband där men det kanske är ett måste. Tyvärr har vi inte möjlighet att gräva ner kabel till hus nummer 2, något som jag annars hade förespråkat.

Skrivet av loefet:

Är de fri sikt så bör det ju gå att använda en trådlös länk med riktade antenner till 3 och sedan någon lösning så de inte ser ditt övriga nätverk (eget VLAN).
Ett par av dessa här klarar ju upp till 15 km: https://www.inet.se/produkt/5406473/ubiquiti-nanobeam-gen2

Till Webbkameran så bör det väl även där gå att använda några riktade antenner (bara att byta de som sitter på dem) så bör det ju räcka.

Kalas! Tack för svar. Ska kika på ditt förslag.

Skrivet av mrqaffe:

Går det att montera så det är fri sikt mellan ändarna så borde det inte vara något problem att sätta upp trådlösa bryggor mellan husen.
Du har en accesspunkt med riktantenn i "uthusen" och beroende på exakt hur allt är placerat så har man en rundstrålande eller en eller flera riktade på huset där internetanslutningen kommer in. det beror på vilka vinklar det handlar om för att "se" husen, en riktantenn kan tex täcka en tårtbit på 60 (Nanostation, https://dl.ubnt.com/datasheets/nanostationm/nsm_ds_web.pdf ) grader och då funkar det ju inte med bara en om vinkeln mellan 2 hus blir 130 grader.
Ubiquiti gör bra och prisvärda prylar för sånt här.

Tack för svar! Det är mindre än 60 grader i mellan hus 2 och 3 från hus 1 så det borde funka. Ska kolla upp ditt förslag.

Skrivet av stigw:

Ska kolla på detta. Tack!

Permalänk

Om vi leker med tanken att jag kör på en ubiquiti-nanobeam-gen2 som tidigare länkats.

Behöver jag en mottagare på hus nummer 2, där övervakningskameran ska sitta?

Har ni någon riktantenn och accesspunkt för att dela internet bland hus 3 att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EriklLarss0n:

Om vi leker med tanken att jag kör på en ubiquiti-nanobeam-gen2 som tidigare länkats.

Behöver jag en mottagare på hus nummer 2, där övervakningskameran ska sitta?

Har ni någon riktantenn och accesspunkt för att dela internet bland hus 3 att rekommendera?

Det du behöver är tre stycken sådana, en på ditt hus och en på varje av mottagarehusen.
Sen drar du en kabel från mottagaren till en accesspunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

@EriklLarss0n:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205197750-airMAX-Whic...-

Där kan du läsa lite vad de olika modellerna erbjuder. I ditt fall kan ju ptmp var ett alternativ också. Lite beroende på grader mellan hus 2 och 3 i förhållande till hus 1. Några APs har även en extra lanport (poe) så du kan driva en kamera direkt från APn, så det räcker med en matning från huset till APn.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

jag kör 2st sånna här mellan 2 hus PowerBeam men det är typ 1km imellan dom och det fungerar bra iallafall.

Då kör jag "router -> switch -> powerbeam hus 1 -> powerbeam hus 2 -> switch" sen till några AP's och kablar till några datorer och tv's.

Så vill du dela nätet ditt till stugorna får du väll göra något i stil med "router -> switch -> powerbeam hus 1 -> powerbeam hus 2 -> switch -> AP" och hoppas att APn täcker alla stugorna.

Och ska du ha wlan till en nätverkskamera så bör en https://www.inet.se/produkt/5480021/ubiquiti-unifi-ac-mesh-ac... täcka 60m frisikt till kameran utan problem, om du sätter den ute på väggen.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti