Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

Behöver då ha kravallpolis på plats

Sen är frågan vart felet sitter på postnord, är det översta ledningen, platschefer eller personalen (samt hur är moralen (vet att statligt anställda brukar ha slapp inställning till jobbet, inte alla så klart) och/eller arbetsmiljön)?

Sen vem vann egentligen på köpet med danskaposten? Någon svensk politiker behövde ny pool? Kan inte tänka mig att danska posten vann så mycket på affären (fick ju lägga ut rätt mycket för köpet och dessutom fortfarande blöda pengar), vist lyckas ju hålla det sjunkande skeppet flytande. Men vem fick betala förlusten?

Jag tror långsiktigt att bättre om danskaposten hade kursat (bli av med skuldberget) och startat på nytt med effektivare hantering (som vi sverige hade innan danskaposten la sig i).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Detta förklarar ju varför en del inte fått sina paket...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKo7dq/postanstalld-atal...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Hybenos: hejsan,Nån som jobbar för vtd här, ledningen skulle älska om du kunde få postnord att lägga ner

vi delar för närvarande ut 30-90% av all post inom västra götaland (30% inne i göteborg och 90% i mindre orter såsom herrljunga) och delar även ut 65+% av företagspaket under 1kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Detta förklarar ju varför en del inte fått sina paket...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKo7dq/postanstalld-atal...

Precis. Kom för att posta den länken. Skitföretaget fortsätter att ”leverera”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen är frågan vart felet sitter på postnord, är det översta ledningen, platschefer eller personalen

Sen vem vann egentligen på köpet med danskaposten? Någon svensk politiker behövde ny pool? Kan inte tänka mig att danska posten vann så mycket på affären (fick ju lägga ut rätt mycket för köpet och dessutom fortfarande blöda pengar), vist lyckas ju hålla det sjunkande skeppet flytande. Men vem fick betala förlusten?

Jag tror långsiktigt att bättre om danskaposten hade kursat (bli av med skuldberget) och startat på nytt med effektivare hantering (som vi sverige hade innan danskaposten la sig i).

Maud Olofson var oerhört kompetent som näringsminister, Postnord ägs till 60 % av Sverige och 40% av Danmark, vi har däremot lika många i ledningen för bolaget och svenskarna stod för 70 % av värdet i bolaget när det bildades. Danskarna hade dessutom tagit en del politiska beslut om att minska brevmängderna i Danmark och postvolymerna sjönk helt enligt plan och det är väl ganska självklart att danskarna tar för sig av pengar från Sverige när Maud gav dem möjligheten.

Vi får väl se vad som snart händer med bolaget eftersom >

PostNords styrelseordförande Jens Moberg har meddelat ägarna, den svenska och danska staten, att han inte står till förfogande för omval i samband med årsstämman den 26 april 2018.
https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord/2...

Postens väg utför började med Maud Olofsson

http://www.vlt.se/opinion/insandare/postens-vag-utfor-borjade...
Maud Olofsson sa nej till granskning av Postnord
https://www.expressen.se/dinapengar/maud-olofsson-sa-nej-till...

Maud har en del andra tunga meriter också.

För första gången svarar nu den tidigare Centerledaren Maud Olofsson på frågor om mångmiljardfiaskot Nuon – en affär som kostade skattebetalarna hisnande 89 miljarder kronor.

https://www.expressen.se/nyheter/maud-olofsson-oppnar-upp-om-...

Maud har petat i många affärer som har blivit katastrofalt dåliga, inte bara Postnord och Nuon men det är omöjligt att komma på nått som hon gjort bra.
Hennes attityd till sitt ansvar, typ att vägra att komma och förklara sitt handlande i KU är också nämnvärt ( men inte helelr det är ju särskilt positivt för hennes eftermäle.

Maud Olofsson vägrar KU-granskning
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article18606494.ab

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Idag är det 5 veckor sedan mitt paket landade i Sverige hos kidnapparna PostMord... Inte kommit fram än... Har pratat med PostMord 5 ggr sedan 3 veckor tillbaka men dom vet ingenting om när jag ska få mitt paket... :/

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Morsan väntar på ett paket sen 8 mars 2018.

Tog kort tid att införa, men lång tid att leverera. Verkar inte vara så bra planerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Idag är det 5 veckor sedan mitt paket landade i Sverige hos kidnapparna PostMord... Inte kommit fram än... Har pratat med PostMord 5 ggr sedan 3 veckor tillbaka men dom vet ingenting om när jag ska få mitt paket... :/

Sitter i exakt samma sits. Betalade momsen till Postnord så fort paketet anlände till Arlanda. Men nu har paketet suttit där vecka ut och vecka in. Kan förstå om jag hade beställt en dator från utlandet men det är ett vanligt PlayStation spel jag väntar på! Får ju för i helvete plats i handskfacket på lastbilen.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Ni som väntar på paket som fastnat i tullen sedan början av mars - har ni kontaktat PostNord? Vad har ni fått för svar då?

Mitt paket sitter fast där sedan 2/3. Har ringt PostNord flera gånger under de senaste två veckorna, blivit återkopplad till Internationella Paket och där har jag blivit lovad tre ggr att de ska säga till att paketet ska röra sig. Senast var detta i torsdags förra veckan.

MassDrop (som jag köpte varan ifrån) hänvisar till PostNord och ber mig återkoppla till dem om PostNord tappar bort mitt paket, vilket de har inte medgivit till. Känner mig väldigt hopplös. Vad är nästa steg? Kontakta konsumentverket? Men i detta fall är det ju inte MassDrop som är problemet utan PostNord. Tullverket? Ja, vem?

EDIT: Kan ju även tillägga att mina 2 mail till PostNord (via deras egna hemsida) som jag skickade i mars och i början av april har jag inte fått svar på.

EDIT2: Jaha, nu så får man läsa sånt här skit:

https://www.postnord.se/information/om-postnord/kvalitet/post...

Turné för att återskapa förtroendet? Är det såhär de spenderar pengar istället för att satsa på mer folk i deras terminaler?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Önskar de bara kunde erbjuda "kom och hämta paketet från Arlanda själv för snabbare leverans!" om det ska fortsätta att ta så här lång tid att få små paket från terminalen efter tullhantering. HAde hellre kört 80 km till Arlanda och få paketet samma dag än att vänta i en månad på att Postnord ska göra det.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Överlag fungerar Postnord bra för mig, men när det kommer till dörrleverans så fungerar det sällan bra.

Bara nu senast i fredags, så hade jag en leverans bokad till mellan 9-15 (Såklart kan man inte välja efter jobbtid som man kan med många andra) så var ledig hela dan, men ingen dök upp, ingen hörde av sig, på måndan ringde jag Postnord och det var länge tyst i luren och sen så startade han ett ärende om att den var försvunnen. Det var inget litet paket heller, en kontorsstol på 25kg typ.

Ingen stol än ....

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Skrivet av Icte:

Ni som väntar på paket som fastnat i tullen sedan början av mars - har ni kontaktat PostNord? Vad har ni fått för svar då?

Mitt paket sitter fast där sedan 2/3. Har ringt PostNord flera gånger under de senaste två veckorna, blivit återkopplad till Internationella Paket och där har jag blivit lovad tre ggr att de ska säga till att paketet ska röra sig. Senast var detta i torsdags förra veckan.

MassDrop (som jag köpte varan ifrån) hänvisar till PostNord och ber mig återkoppla till dem om PostNord tappar bort mitt paket, vilket de har inte medgivit till. Känner mig väldigt hopplös. Vad är nästa steg? Kontakta konsumentverket? Men i detta fall är det ju inte MassDrop som är problemet utan PostNord. Tullverket? Ja, vem?

EDIT: Kan ju även tillägga att mina 2 mail till PostNord (via deras egna hemsida) som jag skickade i mars och i början av april har jag inte fått svar på.

EDIT2: Jaha, nu så får man läsa sånt här skit:

https://www.postnord.se/information/om-postnord/kvalitet/post...

Turné för att återskapa förtroendet? Är det såhär de spenderar pengar istället för att satsa på mer folk i deras terminaler?

Japp precis så!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Överlag fungerar Postnord bra för mig, men när det kommer till dörrleverans så fungerar det sällan bra.

Bara nu senast i fredags, så hade jag en leverans bokad till mellan 9-15 (Såklart kan man inte välja efter jobbtid som man kan med många andra) så var ledig hela dan, men ingen dök upp, ingen hörde av sig, på måndan ringde jag Postnord och det var länge tyst i luren och sen så startade han ett ärende om att den var försvunnen. Det var inget litet paket heller, en kontorsstol på 25kg typ.

Ingen stol än ....

Ja en kontorsstol tappar man ju bara bort hur som helst. Vilket jävla pajas företag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Att få politiker att ta ansvar är som att träna hundar att skriva skrivstil...
Totalt meningslöst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ni som väntar på paket som fastnat i tullen sedan början av mars - har ni kontaktat PostNord? Vad har ni fått för svar då?

Mitt paket sitter fast där sedan 2/3. Har ringt PostNord flera gånger under de senaste två veckorna, blivit återkopplad till Internationella Paket och där har jag blivit lovad tre ggr att de ska säga till att paketet ska röra sig. Senast var detta i torsdags förra veckan.

MassDrop (som jag köpte varan ifrån) hänvisar till PostNord och ber mig återkoppla till dem om PostNord tappar bort mitt paket, vilket de har inte medgivit till. Känner mig väldigt hopplös. Vad är nästa steg? Kontakta konsumentverket? Men i detta fall är det ju inte MassDrop som är problemet utan PostNord. Tullverket? Ja, vem?

EDIT: Kan ju även tillägga att mina 2 mail till PostNord (via deras egna hemsida) som jag skickade i mars och i början av april har jag inte fått svar på.

EDIT2: Jaha, nu så får man läsa sånt här skit:

https://www.postnord.se/information/om-postnord/kvalitet/post...

Turné för att återskapa förtroendet? Är det såhär de spenderar pengar istället för att satsa på mer folk i deras terminaler?

Jag får inte kontakt med dem - det är det som är problemet.
Har försökt att nå dem via chat, telefon och e-mail. E-mail besvarat dock, att de råder mig att vänta....
Har nu börjat få en del av de paket jag betalt för - men det finns en mängd saker som fortfarande ligger och väntar på förtullning och har nu testat att be dem uppdatera med bilder också på två ärenden. Fort går det sjutton-i-mig inte...

Jag har nu börjat be alla utländska paket att se till att de märker brev korrekt samt faktiskt tulldeklarerar dem ordentligt. Jag räknar ändå med att paketen fastnar i inspektionen, men är allt OK, skall de bara trilla förbi och inte krävas någon extra avgift från PostNord.

Ny beställda paket har däremot gått igenom OK. Det är just paket från slutet av Februari och början av Mars som verkas ligga i något berg av ohanterat läge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Detta förklarar ju varför en del inte fått sina paket...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKo7dq/postanstalld-atal...

Vilket praktpucko, har sett betydligt mer kreativa försök till stöld.
Men liknande kunde hända på den gamla goda tiden också, både av anställda och bemanning, alla fraktbolag är ju "sårbara" om anställda får den mindre briljanta idén att börja stjäla paket på ett eller annat sätt.

Hur han kunde missa att det finns kameror uppsatta för alla transportband och tyckte det var en bra idé att skicka direkt till sig själv, det vete gudarna... XD

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av Foolwolf:

Jag får inte kontakt med dem - det är det som är problemet.
Har försökt att nå dem via chat, telefon och e-mail. E-mail besvarat dock, att de råder mig att vänta....
Har nu börjat få en del av de paket jag betalt för - men det finns en mängd saker som fortfarande ligger och väntar på förtullning och har nu testat att be dem uppdatera med bilder också på två ärenden. Fort går det sjutton-i-mig inte...

Jag har nu börjat be alla utländska paket att se till att de märker brev korrekt samt faktiskt tulldeklarerar dem ordentligt. Jag räknar ändå med att paketen fastnar i inspektionen, men är allt OK, skall de bara trilla förbi och inte krävas någon extra avgift från PostNord.

Ny beställda paket har däremot gått igenom OK. Det är just paket från slutet av Februari och början av Mars som verkas ligga i något berg av ohanterat läge...

Ring 010-4366899

Man får sitta i kö jättelänge 30min-60min men det kan vara värt det.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Det verkar som att politikerna vill behålla postnord in i det sista????...
Sköts det inte till miljarder förra året?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Ring 010-4366899

Man får sitta i kö jättelänge 30min-60min men det kan vara värt det.

Testat tre gånger, en gång tröttnade jag, men de två första gångerna hamnade jag som nummer ett, och blev bortkopplad. Surt sa räven...

Permalänk
Skrivet av freddiebox:

Önskar de bara kunde erbjuda "kom och hämta paketet från Arlanda själv för snabbare leverans!" om det ska fortsätta att ta så här lång tid att få små paket från terminalen efter tullhantering. HAde hellre kört 80 km till Arlanda och få paketet samma dag än att vänta i en månad på att Postnord ska göra det.

Postnord skickar allt till Örebro för tullklarering. Det hjälper nog inte att åka till Arlanda om paketet redan är i Örebro eller på väg dit. Sedan går vissa paket via Malmö istället för Arlanda.

Problemet verkar vara just att tullhanteringen tar tid och den måste utföras även om du åker till terminalen, så det hjälper nog inte med att åka dit.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som ett brev på posten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Det förklarar varför mitt paket inte kom i veckan. Jag betalade tull, och straffavgiften på måndagen fick aldrig paketet under veckan som gick, jag ringde till Postnord på fredagseftermiddag, och de skylde på att systemet var nytt bla bla bla, att det tar tid för tullen ska registreras bla bla ursäkter och mer ursäkter.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Kan någon förklara hur det är lagligt för PostNord att inte leverera paket inom rimlig tid? Dom måste ju anställa en hel jävla hög med nya medarbetare eller så borde monopolet försvinna?? Hur ska vi gå till väga, kära vänner?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cider123:

Kan någon förklara hur det är lagligt för PostNord att inte leverera paket inom rimlig tid? Dom måste ju anställa en hel jävla hög med nya medarbetare eller så borde monopolet försvinna?? Hur ska vi gå till väga, kära vänner?

Vilket monopol syftar du på ? När det var ett postmonopol fungerade det väldigt bra men postmonopolet avskaffades 1993 och då började det med små försämringar eftersom privata företag fick tillåtelse att tex bara verka i städer (eller bara i en stad) och skita i landsbygden och orter de inte gillade, och för paket och annat gods har det aldrig funnits nått monopol.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte haft några värre besvär med Postnord. Enda var väl ett brev som tog en vecka att komma fram istället för 2 dagar som det normalt sett tar.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Det förklarar varför mitt paket inte kom i veckan. Jag betalade tull, och straffavgiften på måndagen fick aldrig paketet under veckan som gick, jag ringde till Postnord på fredagseftermiddag, och de skylde på att systemet var nytt bla bla bla, att det tar tid för tullen ska registreras bla bla ursäkter och mer ursäkter.

Straffavgiften?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vilket monopol syftar du på ? När det var ett postmonopol fungerade det väldigt bra men postmonopolet avskaffades 1993 och då började det med små försämringar eftersom privata företag fick tillåtelse att tex bara verka i städer (eller bara i en stad) och skita i landsbygden och orter de inte gillade, och för paket och annat gods har det aldrig funnits nått monopol.

Ok, kanske inte är monopol men trots det finns det ju inga alternativ för paket från t ex asien eller usa om man inte betalar väldigt höga fraktkostnader som inte ens erbjuds hos alla ÅF världen över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Ok, kanske inte är monopol men trots det finns det ju inga alternativ för paket från t ex asien eller usa om man inte betalar väldigt höga fraktkostnader som inte ens erbjuds hos alla ÅF världen över?

Så ditt problem är att andra tjänster är för dyra?

Hade inte t.ex DHL och Schenker varit värdelösa hade jag nog sagt att man får vad man betalar för. Posten är helt överlägsen de två tjänsterna här, aldrig haft en felfri leverans med DHL medans posten nästan aldrig klantat sig (de lämnar hemleveranser vid lådan, ibland ute i regn).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Straffavgiften?

Ser jag det som ja Problem med det?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.