AMD Ryzen 2000 "Pinnacle Ridge" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Att det kallas Ryzen "2" men modellerna heter 7, 5 och 3 gör ju det hela ännu mer förivrande enligt mig.

Modellerna brukar man ju skriva r3 r5 r7 inte ryzen 3 ryzen 5 ryzen 7. Ryzen 2 skriver man bara för det är lite smidigare än andra generationens ryzen (som jag tror är det rätta) eller ryzen 2000 serien.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Modellerna brukar man ju skriva r3 r5 r7 inte ryzen 3 ryzen 5 ryzen 7. Ryzen 2 skriver man bara för det är lite smidigare än andra generationens ryzen (som jag tror är det rätta) eller ryzen 2000 serien.

+ var det väl sagt från början och först nästa år skulle 2 komma?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kommer göra en nyinstallation när jag får min ryzen 2 mest för att det är en bra anledning att "börja på nytt"

Skrivet av SirMacke:

Precis, dags att blåsa rent en massa skit.

Ah. Jag förstår hur ni tänker. Jag väntar nog (om det ens blir av) för jag vill kunna se hur mycket prestanda jag tjänar och om "nyinstallation" blir en variabel i det så går det ju inte veta säkert.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

+ var det väl sagt från början och först nästa år skulle 2 komma?

Vad menar du?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad menar du?

Citat:

Ryzen 2 skriver man bara för det är lite smidigare än andra generationens ryzen (som jag tror är det rätta) eller ryzen 2000 serien.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ryzen är produktnamnet på deras grundmodeller. Zen är arkitektur. Zen sitter ju även i Epyc och threadripper. Zen 2 kommer nog finnas i tredje generationens ryzen.

Man kan väl typ säga core=ryzen coffelake=Zen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ryzen är produktnamnet på deras grundmodeller. Zen är arkitektur. Zen sitter ju även i Epyc och threadripper. Zen 2 kommer nog finnas i tredje generationens ryzen.

Okej. Oavsett vi inne på varför man skriver 2. Från början skulle det heta + och 2 skulle komma först nästa år. 2 ska väl fortfarande komma nästa år också? Jävla förvirring alltså.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Okej. Oavsett vi inne på varför man skriver 2. Från början skulle det heta + och 2 skulle komma först nästa år. 2 ska väl fortfarande komma nästa år också? Jävla förvirring alltså.

Det sitter zen i dagens ryzen. Andra generationen (det vi kallar ryzen 2 eller 2000 serien) kommer ha Zen+. Tredje generationen (3000 serien) bör få Zen 2 osv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det sitter zen i dagens ryzen. Andra generationen (det vi kallar ryzen 2 eller 2000 serien) kommer ha Zen+. Tredje generationen (3000 serien) bör få Zen 2 osv.

Jag blir mer förvirrad ju mer jag läser om det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag blir mer förvirrad ju mer jag läser om det.

Ok jag är inte utbildad inom pedagogik så vet inte vad jag gör för fel, jag tycker det är tydligt i alla fall. Förhoppningsvis kommer det in någon i tråden som kan förklara.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Gött! Vad jävla avis jag blir på er som redan fått

Har beställt en 2700X men jag får nog vänta tills släppdatum innan de skickar

Vilken spänning kör du med?

1.4 1.35 räcker vid 4.2 så det börjar sticka där. Inet måste ju klantat sig eftersom dom skickade direkt i torsdags kväll. Men jag klagar inte. Lite tidig lek för mig 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

1.4 1.35 räcker vid 4.2 så det börjar sticka där. Inet måste ju klantat sig eftersom dom skickade direkt i torsdags kväll. Men jag klagar inte. Lite tidig lek för mig 😊

Skickades från m.sweclockers.com

OK. Gött 1.425v är det som AMD själva säger är "safe" i alla fall med Ryzen 1000-serien. Men det är klart att om det bara ger typ 25Mhz extra så kanske det inte är värt. Jag kommer testa hur högt min går med den spänningen. 4.2Ghz är ju dock nice vid 1.35 då många i 1000-serien tvärvägrade att gå över 4Ghz även om man matade jävel med spänning. Ser lovande ut, helt klart!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att ~4.15GHz eller mindre OC inte alltid kommer löna sig i spel med 2700x precis som 3.95GHz eller mindre med en 1800x inte alltid lönar sig. Dock är detta än mer sant på 2700x pga hur den kan boosta frekvens på än fler kärnor samtidigt till än högre frekvens än vad 1800x klarar vilket ger en bra effekt i stock hastighet. (beror mycket på hur flertrådade dom är, singeltrådade kommer prestera bäst stock om man inte kan ta sig över 4.3-4.35GHz på OC)

Behöver ni full frekvens vid 16 trådars belastning så är manuell OC inget fel och kommer ge bra resultat, om än bara runt 5% på 2700x då dess bas kan hållas på ~4GHz med XFR

Edit: Får snart sluta läsa om 2700x, känner mig på tok för sugen på en & kommer inte ha råd på ett tag än, attans...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Tryckt in alla UEFI-inställningarna, minnena i 3400Mhz, CPU i 4.2 @ 1.4 (ska testa lägre sen).
Inga problem i Windows än, återstår lite benchmarks.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK. Gött 1.425v är det som AMD själva säger är "safe" i alla fall med Ryzen 1000-serien. Men det är klart att om det bara ger typ 25Mhz extra så kanske det inte är värt. Jag kommer testa hur högt min går med den spänningen. 4.2Ghz är ju dock nice vid 1.35 då många i 1000-serien tvärvägrade att gå över 4Ghz även om man matade jävel med spänning. Ser lovande ut, helt klart!

Jo. Min 1700 gav mig 3950 sen var det handbroms i princip 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Jo. Min 1700 gav mig 3950 sen var det handbroms i princip 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här, med äldre BIOS, nu med nyare BIOS verkar 3.9 vara övre gränsen, och jag vill inte gå över 1.425V, så... 2700X kommer bli en nice uppgradering

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu får ni allt börja posta lite resultat så vi som inte har någon 2700X får lite ny info Youtube filmer

funkar det att köra 3600Mhz med låga timings (lättare att oc DDR4 med den nya serien?)

posta svar

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tänk bara på att ~4.15GHz eller mindre OC inte alltid kommer löna sig i spel med 2700x precis som 3.95GHz eller mindre med en 1800x inte alltid lönar sig. Dock är detta än mer sant på 2700x pga hur den kan boosta frekvens på än fler kärnor samtidigt till än högre frekvens än vad 1800x klarar vilket ger en bra effekt i stock hastighet. (beror mycket på hur flertrådade dom är, singeltrådade kommer prestera bäst stock om man inte kan ta sig över 4.3-4.35GHz på OC)

Behöver ni full frekvens vid 16 trådars belastning så är manuell OC inget fel och kommer ge bra resultat, om än bara runt 5% på 2700x då dess bas kan hållas på ~4GHz med XFR

Edit: Får snart sluta läsa om 2700x, känner mig på tok för sugen på en & kommer inte ha råd på ett tag än, attans...

SMS lån

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Nu får ni allt börja posta lite resultat så vi som inte har någon 2700X får lite ny info Youtube filmer

funkar det att köra 3600Mhz med låga timings (lättare att oc DDR4 med den nya serien?)

posta svar

19.125p Firestrike
Något särskilt test som önskas?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Funkar det med gamla bios? Har inte kommit något nytt till mitt moderkort iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Funkar det med gamla bios? Har inte kommit något nytt till mitt moderkort iaf

Vilket moderkort har du och vilken BIOS-version har du?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

19.125p Firestrike
Något särskilt test som önskas?

Skickades från m.sweclockers.com

kan du pressa minnerna mer med din nya 2700 (lägre timings eller högre hastighet med 2700X vs din gamla)

Vad får du i CPU testet på firestrike org och oc? (går inte att söka i 3Dmark på resultat med 2700X ännu)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilket moderkort har du och vilken BIOS-version har du?

b350 mortar, har senaste bios som kom för en månad sen

edit: kör gärna userbenchmark ni som har hunnit få, finns bara 5st där nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

b350 mortar, har senaste bios som kom för en månad sen

edit: kör gärna userbenchmark ni som har hunnit få, finns bara 5st där nu

Det verkar inte så. MSI verkar ju duktiga på att skriva ut vad som faktiskt är nytt till skilnad från vissa andra (I'm looking at you, ASUS!) och tidigare har de ju skrivit när det är ny AGESA och stöd för nya CPU:er och grejer men nu sår inget om Pinnacle Ridge eller AGESA PinnaclePI 1.0.0.2 som man måste ha för att de nya ska funka, så det verkar som att du får vänta på en ny version

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

19.125p Firestrike
Något särskilt test som önskas?

Skickades från m.sweclockers.com

Du skulle inte kunna tänka dig & länka ett resultat? Eller ge lite mer detaljer?

Skrivet av Ozzed:

Det verkar inte så. MSI verkar ju duktiga på att skriva ut vad som faktiskt är nytt till skilnad från vissa andra (I'm looking at you, ASUS!) och tidigare har de ju skrivit när det är ny AGESA och stöd för nya CPU:er och grejer men nu sår inget om Pinnacle Ridge eller AGESA PinnaclePI 1.0.0.2 som man måste ha för att de nya ska funka, så det verkar som att du får vänta på en ny version

Vad jag vet har PinnaclePi versionerna stöd för Ryzen 2000, senaste som är ute icke beta är väl 1.0.0.1a som innehåller spectre fixarna

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du skulle inte kunna tänka dig & länka ett resultat? Eller ge lite mer detaljer?

Vad jag vet har PinnaclePi versionerna stöd för Ryzen 2000, senaste som är ute icke beta är väl 1.0.0.1a som innehåller spectre fixarna

4008 med AGESA 1.0.0.2 är senaste skarpa. https://www.hardwareluxx.de/community/f219/asus-prime-x370-pr... Det är möjligt att processorerna kan fungera på 1.0.0.a också men det är inte den senaste AGESA-koden, och som det brukar vara precis i början så lär väl uppdateringarna dugga tätt nu. När Summit Ridge släpptes så var det ju nästan en ny version i veckan Men nu är väl plattformen mer mogen så det kanske blir lite lugnare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du skulle inte kunna tänka dig & länka ett resultat? Eller ge lite mer detaljer?

19.145p var det.

https://www.3dmark.com/fs/15344285

Roligt att jag kan köra t.ex. Aida64 stresstest utan bekymmer, men Cinebench har lite problem att det fryser hela maskinen.
Well, har klarat sig en runda 1845 iallafall.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

19.145p var det.

https://www.3dmark.com/fs/15344285

Roligt att jag kan köra t.ex. Aida64 stresstest utan bekymmer, men Cinebench har lite problem att det fryser hela maskinen.
Well, har klarat sig en runda 1845 iallafall.

Ah, står som dolt tyvärr, kommer nog förbli det till torsdag. vet att de är extra jobb men kan du kika under details & kolla fps för fysiktestet & för combined testet om möjligt? Kanske de övriga också?

Skrivet av Ozzed:

4008 med AGESA 1.0.0.2 är senaste skarpa. https://www.hardwareluxx.de/community/f219/asus-prime-x370-pr... Det är möjligt att processorerna kan fungera på 1.0.0.a också men det är inte den senaste AGESA-koden, och som det brukar vara precis i början så lär väl uppdateringarna dugga tätt nu. När Summit Ridge släpptes så var det ju nästan en ny version i veckan Men nu är väl plattformen mer mogen så det kanske blir lite lugnare.

1001a är inte samma som 1000a

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ah, står som dolt tyvärr, kommer nog förbli det till torsdag. vet att de är extra jobb men kan du kika under details & kolla fps för fysiktestet & för combined testet om möjligt? Kanske de övriga också?

1001a är inte samma som 1000a

Läs inte vad jag skriver, läs vad jag tänkte skriva. Hur svårt kan det vara?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ah, står som dolt tyvärr, kommer nog förbli det till torsdag. vet att de är extra jobb men kan du kika under details & kolla fps för fysiktestet & för combined testet om möjligt? Kanske de övriga också?

3DMark Score
19145
Graphics Score
23081
Physics Score
22128
Combined Score
7717
Graphics Test 1
111.66 fps
Graphics Test 2
91.12 fps
Physics Test
70.25 fps
Combined Test
35.9 fps

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]