@BasseBaba: Vill man kunna sälja en vara utan ångerrätt så får man sälja den via butik och inte via nätet, annars så säger lagen att köparen har rätt att ångra sig inom två veckor med full rätt att testa varan innan ånger. Alternativet är att man lägger på en slant på priset för att sedan kunna sälja den med rabatt om en kund väljer att utnyttja den lagstadgade ångerrätten. Tyvärr är det så det fungerar med distansavtalslagen och vill säljaren finnas på nätet är det bara att bita i det sura äpplet. Visst är det surt för säljaren att vi har ett så starkt konsumentskydd, men för dig som köpare är det kanske inte så dumt ändå när det kommer till kritan?
Som sagt, jag pratar bara filosofiskt. Jag tog ingen sida utan försöker bara resonera kring varför affärer gör som dom gör. Oavsett vad lagen säger så är det i slutändan något som påverksr ÅF ekonomiskt, så enkelt är det. Jag säger inte att det är rätt, men jag säger att jag har en förståelse för att det blir problematiskt.
I teorin skulle man ju till och med kunna göra så att jag köper en produkt som jag sen returnerar bara för att låta min polare vara snabb som tusan när den sen kommer som fyndvara?
Och nja, för mig personligen är det faktiskt sådär. Har flertalet gånger fått öppnade/använda varor när jag köpt ”nytt” och detta har istället lett till retur vilket har gjort att distansavtalslagen faktiskt gjort mig mer besvär än nytta. Inte en chans jag betalar fullpris för något som nån annan suttit och kladdat på.
Sorry för det gick offtopic.