Permalänk
Medlem

Felsöka MSI Z77A-S01

Har kommit över ett MSI Z77A-S01 som inte startar och vet verkligen inte hur jag skall gå vidare.
Har provat all kringutrustning på ett annat moderkort och där fungerar det fint, minnen, hårddisk, grafikkort etc etc. Allt är provat och fungerar. Har prövat att reseta cmos utan framgång heller.
Så nu står jag ganska frågandes om vad jag ska ta mig till.
När jag spänningssätter så går alla fläktar igång som de skall, alla dioder tänds precis som förväntat. Musen tänds men tangetbordet lyser inte.
Har tom tittat över alla kondensatorer också och ser absolut inget där heller...
Någon som har tips på vad man ska ta sig till härnäst?

Permalänk

@TheLoser: distanser? Testat ett ramminne? Tagit bort allt som inte moderkort behövs för å starta

Permalänk
Medlem

Har du provat utan grafikkort?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

@TheLoser: distanser? Testat ett ramminne? Tagit bort allt som inte moderkort behövs för å starta

Testat med bara 1 minne också. Inget resultat.
Jajmän, tagit bort allt ändå inget resultat.

Skrivet av fantomsmurfen:

Har du provat utan grafikkort?

Moderkortet har inget inbyggt grafikchip så vet inte hur jag skulle få kvitto på att det fungerar då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLoser:

Testat med bara 1 minne också. Inget resultat.
Jajmän, tagit bort allt ändå inget resultat.
Moderkortet har inget inbyggt grafikchip så vet inte hur jag skulle få kvitto på att det fungerar då...

Använd en cpu med inbyggd grafikkrets förslagsvis

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Använd en cpu med inbyggd grafikkrets förslagsvis

Nu framstår jag säkert som lika dum som jag är, men var kopplar jag in mig då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLoser:

Nu framstår jag säkert som lika dum som jag är, men var kopplar jag in mig då?

Googlade lite och ser nu att ditt moderkort inte har några dvi/hdmi/dp-portar. Det kanske var det du menade med att moderkortet inte hade någon inbyggd grafikkrets?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Googlade lite och ser nu att ditt moderkort inte har några dvi/hdmi/dp-portar. Det kanske var det du menade med att moderkortet inte hade någon inbyggd grafikkrets?

Precis. Är helt hopplös på terminologin så hoppas att det skulle vara lika uppenbart för er som det är för mig som står och tittar och gissar vid moderkortet

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort då? Moderkortet behöver en uppdatering av BIOS för att fungera men nVidia 700-serien eller nyare även med nyare AMD-kort troligtvis.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Vad har du för grafikkort då? Moderkortet behöver en uppdatering av BIOS för att fungera men nVidia 700-serien eller nyare även med nyare AMD-kort troligtvis.

Har du eller kan låna ett simpelt/gammalt grafikkort att prova med så gör det.
Annars är det att kolla efter böjda pins på cpu-sockeln eftersom det låter som ett beg. kort.

Permalänk
Medlem

Lyckades kommer över ett annat moderkort, men inget fungerar med det heller.
Med andra ord så drar jag slutsatsen att det är fel på processorn. Skall skaffa en annan processor och prova med också.