Fiber fungerar inte, får ingen hjälp av supporten.

Permalänk

Fiber fungerar inte, får ingen hjälp av supporten.

Jag har fiber från Bahnhof villafiber.
Kör TV från Sappa.

Under senaste året har allt lagt av ca en gång i veckan varpå jag får ringa supporten på Bahnhof. Med lite tur får jag en köplats innan de stänger kl 19 och då brukar jag få starta om alla enheter och till slut koppla en dator med sladd till tjänstefördelaren för att bekräfta datorns IP-adress på en hemsida som kommer upp.

Denna gången har man på supporten inte kunnat hjälpa mig efter 3 dagar och 6st samtal till supporten. Man hävdar nu att min iPhone och min MacBook stör ut internet pga för många förfrågningar så att jag blir spärrad.

Sista samtalet ville man att jag skulle fabriksåterställa min tilginrouter vilket jag gjorde utan att det blev bättre, nu försvann alla inställningar för bryggan som gör att de olika portarna jag sätter nätverkskablar i för TV och routers fungerar.

Kan någon här hjälpa mig att ställa in bryggan igen? Jag vill ha port A + B för varsin router och port C + D för varsin TV-box.

Enligt supporten skulle spärren försvinna efter ett tag men de visste inte hur länge, har gått 4,5 timme nu, någon som vet?

Permalänk
Rekordmedlem

Varför vill du koppla in 2 routrar, vet du hur du ska konfa lanet i så fall så att du undviker problem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Varför vill du koppla in 2 routrar, vet du hur du ska konfa lanet i så fall så att du undviker problem ?

Jag har två hus där varje har varsin TV och varsin router.
Behöver jag göra något speciellt för att det ska fungera bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det låter skumt att du ska behöva vänta, antagligen för att det inte är värt att eskalera till teknikerna. Är det Bahnhof Villafiber utan någon mellanhand så ska man enkelt kunna återställa porten med en shut/noshut, om du har triggat storm control eller liknande.

Däremot låter det som att det är dags att undersöka VARFÖR enheter i ditt nät spammar utåt? Är det broadcast-trafik? Har du fått någon detaljerad information alls?

Permalänk

[quote postid="17391276" userid="74743" name="Soir"]
Det låter skumt att du ska behöva vänta, antagligen för att det inte är värt att eskalera till teknikerna. Är det Bahnhof Villafiber utan någon mellanhand så ska man enkelt kunna återställa porten med en shut/noshut, om du har triggat storm control eller liknande.

Kollade i tilgin-routern men inget av det är aktiverat.
Hur kan deras mest erfarna supporttekniker inte kunna släppa på mitt fiber manuellt?

Däremot låter det som att det är dags att undersöka VARFÖR enheter i ditt nät spammar utåt? Är det broadcast-trafik? Har du fått någon detaljerad information alls?

Ja, visst är det underligt?
Och det är bara 2st av de totalt ca 25 enheter som finns på nätverket som förekommer i loggen enligt Bahnhof.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det känns som att någon av dina routrar är bryggade och att dina enheter får publika adresser vilket tar slut på din pott med IP-adresser hos Bahnhof. Men det är bara min tolkning av det du beskriver, behöver se vad Bahnhof säger mer exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffresson:
Skrivet av Soir:

Det låter skumt att du ska behöva vänta, antagligen för att det inte är värt att eskalera till teknikerna. Är det Bahnhof Villafiber utan någon mellanhand så ska man enkelt kunna återställa porten med en shut/noshut, om du har triggat storm control eller liknande.

Kollade i tilgin-routern men inget av det är aktiverat.
Hur kan deras mest erfarna supporttekniker inte kunna släppa på mitt fiber manuellt?

Det är ingen funktion i din router utan det sitter i access-switchen som är nästa enhet bortom ditt nät mot leverantören.

Skrivet av Hoffresson:
Skrivet av Soir:

Däremot låter det som att det är dags att undersöka VARFÖR enheter i ditt nät spammar utåt? Är det broadcast-trafik? Har du fått någon detaljerad information alls?

Ja, visst är det underligt?
Och det är bara 2st av de totalt ca 25 enheter som finns på nätverket som förekommer i loggen enligt Bahnhof.

Det är väldigt konstigt. Har du bryggat routern möjligtvis?

Permalänk
Skrivet av Soir:

Det är ingen funktion i din router utan det sitter i access-switchen som är nästa enhet bortom ditt nät mot leverantören.

Det är väldigt konstigt. Har du bryggat routern möjligtvis?

Tilginroutern som satt först efter tjänstefördelaren var bryggad.
Ingen av de andra 2 routrarna är bryggad utan kör på standardkonfiguration.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Det känns som att någon av dina routrar är bryggade och att dina enheter får publika adresser vilket tar slut på din pott med IP-adresser hos Bahnhof. Men det är bara min tolkning av det du beskriver, behöver se vad Bahnhof säger mer exakt.

Ok, ja det är inte omöjligt.
Hur borde jag ställa in routrarna som är efter Tilgin?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du ansluter inte till Tilginroutern via wifi med dina trådlösa enheter?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Skrivet av Niklashog:

Du ansluter inte till Tilginroutern via wifi med dina trådlösa enheter?

Nej, wi-fi i Tilginroutern är avstängt.
Har ett stenhus så jag behöver router med fler antenner, kör Netgear nighthawk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffresson:

Ok, ja det är inte omöjligt.
Hur borde jag ställa in routrarna som är efter Tilgin?

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska ställa in den som just router inte accesspunkt eller brygga. Samt koppla från tilgin till WAN-porten på din nighthawk router

Permalänk
Medlem

Det låter lite som handhavande fel, någon felkonfigurerad enhet någonstans som skapar trubbel. Du har inte funderat på att ta dit någon professionell som får reda ut det åt dig?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Jink:

Det låter lite som handhavande fel, någon felkonfigurerad enhet någonstans som skapar trubbel. Du har inte funderat på att ta dit någon professionell som får reda ut det åt dig?

Det hade jag gärna gjort men jag vet inte hur jag hittar någon som inte bara säger: köp de här nya enheterna för 30000:- och koppla in så blir det bra!
Förslag som arbetar i norra Stockholm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Du ska ställa in den som just router inte accesspunkt eller brygga. Samt koppla från tilgin till WAN-porten på din nighthawk router

Just så är det kopplat och inställt.
Det har ju fungerat i perioder men slutar alltid med att internet och TV slutar fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hoffresson:

Just så är det kopplat och inställt.
Det har ju fungerat i perioder men slutar alltid med att internet och TV slutar fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu på morgonen blev jag insläppt på nätet och har ställt om så att port A + B går på internet och port C + D på TV:n.
Jag har inte kopplat in den andra routern, behöver jag tänka på något innan jag gör det?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror du har adresseringsproblem i lanet pga att du har mer än 1 konsumentrouter som inte konfigurerats korrekt.
Du bör bara använda en router och på dess lansida ansluter du sedan endast switchar, accesspunkter och klienter eftersom det för det mesta blir strul så fort någon som inte är bra på att konfa nätverk kopplar in mer än 1 konsumentrouter i lanet eftersom konsumentroutrar utför nat/pat och har en dhcpserver, Bahnhof använder dessutom CGN om du inte begär att få en publik ip från dem och även detta kan ge adressproblem.
Dessutom har du Appleprylar och de kan också skapa problem då Bonjour är känt för att kunna störa ut en del icke Appleprylar.
Jag är inte övertygad om att det är något fel på din anslutning utan tror mer på att det är ett felkonfat lan som ger problem, du kunde börja med att rita upp en nätverkstopologi och på den skriver du ur alla adresser som används och hur/varifrån de tilldelas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoffresson:

Just så är det kopplat och inställt.
Det har ju fungerat i perioder men slutar alltid med att internet och TV slutar fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har en nighthawk router men vad har du i andra huset? Har du senaste firmware? Det kan vara så enkelt att en av dem hänger sig och helt enkelt vidarebefordrar klienternas förfrågningar på ip-adresser till Bahnhof.

En lösning kan vara att starta om routrarna en gång i veckan om buggen sker vid en månads upptid

Permalänk
Medlem

Lägg upp en ritning på hur du har kopplat allt.
med IP-beskrivning per nät.

Visa signatur

Medlem #14