VPN Forticlient automatisk utloggning

Permalänk
Medlem

VPN Forticlient automatisk utloggning

Hej!

Vi använder oss utav Forticlient på jobbet, men det är väldigt störande att den automatiskt loggar ut efter 8 timmar. Går detta att ändra någonstans? Jag har googlat men ej lyckats hitta någonting vettigt. Vi använder version ~5.4.2

Såhär ser det ut just nu

Har läst någonstans att man kan gå in i någon form av config och ändra, men jag hittar verkligen inte det.

Tusen tack för svar!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det är en inställning i Fortigate, ej på klienten. Under VPN, SSL, Settings.

Kolla också så inte power save är enablad på nätverkskortet då detta ibland kan göra att den tappar kontakten, speciellt vid inaktivitet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det är en inställning i Fortigate, ej på klienten. Under VPN, SSL, Settings.

Kolla också så inte power save är enablad på nätverkskortet då detta ibland kan göra att den tappar kontakten, speciellt vid inaktivitet.

Jag är inte den mest kunniga, hur får jag tag i Fortigate? :/

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Jag är inte den mest kunniga, hur får jag tag i Fortigate? :/

Vet du inte så får du inte det. Det han menar är att det är en inställning i hårdvaran som du ansluter emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Vet du inte så får du inte det. Det han menar är att det är en inställning i hårdvaran som du ansluter emot.

Har noll aning om det. Det enda vi använder är Forticlient. Jag anade att det bara var en inställning i just Forticlient. Var skulle denna hårdvara vara?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Har noll aning om det. Det enda vi använder är Forticlient. Jag anade att det bara var en inställning i just Forticlient. Var skulle denna hårdvara vara?

Mest sannolikt sitter det en Fortinet VPN-brandvägg på ert jobb som ni ansluter via utifrån för att få åtkomst till ert interna nätverk. Det är en inställning i denna hårdvara som sätter timeout på 8h per session, det är nog lite av en branschstandard med 8h så folk inte lämnar sin anslutning uppe dygnet runt vilket tar resurser och är en potentiell säkerhetsrisk.

Så din nätverksadministratör som administrerar er Fortinet hårdvara är den som kan ändra detta, långsökt att de skulle ändra det dock. Jag hade aldrig ändrat det om det vore mitt nätverk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Mest sannolikt sitter det en Fortinet VPN-brandvägg på ert jobb som ni ansluter via utifrån för att få åtkomst till ert interna nätverk. Det är en inställning i denna hårdvara som sätter timeout på 8h per session, det är nog lite av en branschstandard med 8h så folk inte lämnar sin anslutning uppe dygnet runt vilket tar resurser och är en potentiell säkerhetsrisk.

Så din nätverksadministratör som administrerar er Fortinet hårdvara är den som kan ändra detta, långsökt att de skulle ändra det dock. Jag hade aldrig ändrat det om det vore mitt nätverk...

Aha! Tack, ska kolla upp detta! Jag vill ha 9h. Behöver logga in i alla system 2 ggr om dagen som det är nu.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv

Jag kan hålla med om att 8h är ett dumt val, då de flesta jobbar runt 9h per dag med raster.

Sedan så finns det många andra inställningar som att se till så att all trafik inte emot företaget ej går genom vpn.

Som sagt få först flera kollegor att tycka samma sak och fråga sedan sen någon chef och sist It.