Byta från Telia Öppen Fiber till Bahnhofs Northern Light

Permalänk
Medlem

Byta från Telia Öppen Fiber till Bahnhofs Northern Light

Hej,

Snart flyttar jag och sambon till villa som vi ska hyra utav min farbror.
I bostaden finns fiber inkopplat via Telia Öppen Fiber.

Kollade runt lite för någon månad sedan och hoppade i taket utav lycka när jag insåg att jag kunde ta del utav Bahnhofs fina erbjudande de kör nu.
1000/1000mbit eller 10000/10000mbit till en Billig peng för de som inte är insatta.

"Kruxet" är att jag måste byta mediaomvandlare till Bahnhofs egna utrustning (om jag tolkat det rätt så är det den dosan som fiberkabeln kommer in i i bostaden).

Ringde Bahnhof och de sa att det var lätt gjort och man gör det själv.

Några frågor till er som kanske vet eller gjort samma resa:
*Är bytet utav mediaomvandlaren lätt?
Fann någon kort info från Telia Öppen Fiber om att man inte får pilla på utrustningen.
*Bryter man något avtal med Telia Öppen Fiber? - Med tanke på att jag hyr vill jag ogärna göra något "dumt" som ni säkert förstår.
*Äger man Telia Öppen Fibers mediaomvandlare eller måste den skickas tillbaka?
*Är det lika smidigt att bara byta tillbaka till Telia Öppen Fibers mediaomvandlare om man sen känner för det?
*Övrig information som kan vara nödvändig att veta om rörande ämnet.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Bahnhof borde ingå i Telia Öppet Fiber, så då ska de bara vara att köra bahnhof istället.

Skriv in adressen här så får du upp vilka alternativ du kan köra.
https://www.bredbandswebben.se/start/

Tror det bara ska vara då att avbeställa det du har för ISP och sen köra på vad du vill sen.

Edit: Osäker om du kan få den högsta hastigheterna via Telia Öppen Fiber, eller om du måste ha Bahnhof egna då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Bahnhof borde ingå i Telia Öppet Fiber, så då ska de bara vara att köra bahnhof istället.

Skriv in adressen här så får du upp vilka alternativ du kan köra.
https://www.bredbandswebben.se/start/

Tror det bara ska vara då att avbeställa det du har för ISP och sen köra på vad du vill sen.

Edit: Osäker om du kan få den högsta hastigheterna via Telia Öppen Fiber, eller om du måste ha Bahnhof egna då

Det är just det att jag måste byta mediaomvandlare och då från Telia Öppen Fibers nät till Bahnhofs Northen Light för att kunna få de "feta" hastigheterna till den, förhållandevis, löjligt låga pengen.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade Öppen Fiber (Telia) och har bytt till Bahnhof. Jag hoppade på 10 Gbps (jag vet jag vet - har ingen nytta av hastigheten just nu men tänkte inte mer än att priset var långt under vad jag betalar för 1 Gbps hos telia och man vet aldrig vad man behöver för framtiden) men då de inte kan leverera det än så fick jag först erbjudande om att köra Bahnhof via Öppen Fiber ett tag (redan det mkt billigare) och sen att köra 1 Gbps via Bahnhof Fiber tills de kan erbjuda 10 Gbps.

- Bytet av mediaomvandlaren tog 10 minuter. Det jobbigaste var egentligen att skruva loss Telia's då den var ordentligt uppsatt av en installatör. Jag valde att köra deras kabel istället och då var det bara att byta kabel från den där lilla ericsson-lådan där fiber kommer in. Man får vara lite försiktig men det var väldigt enkelt. Bahnhofs omvandlare är smidig och kan hängas lätt på väggen.

Öppen fiber vill ha sin mediaomvandlare tillbaka och skickade fraktlapp. Ska skicka tillbaka den i veckan. Så om du vill byta tillbaka så måste du få en ny.

Men - då du inte äger fastigheten så kan väl du inte bara byta abbonemanget? Den som har abb. är ju den som måste säga upp telia och öppen fiber. Är du säker att din farbror är ok med det? Då är det han som ska säga upp telia (Bahnhof kunde inte göra det automatiskt för mig utan jag fick göra det själv) och sen hoppas på Bahnhof. Prata med honom, det blir ju billigare. Finns det TV och telefon också på det abb'et från telia?

Jag antar man låser sig lite dock. Med Öppen Fiber så kan man ju byta enkelt när eventuell bindningstid är över. Tog inte lång tid att byta från Telia till Bahnhof via Öppen Fiber för mig. Men om man tröttar på Bahnhof Fiber måste man få ny mediakonverter.

Jag var nöjd med Telia (bra hastighet, runt 950/950) men även hittills med Bahnhof.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Intressant att man kan hoppa ur öppen fibers nät och koppla över sig till Bahnhofs nät. Man tycker att öppen fiber borde hålla i sina kablar och inte släppa över de till någon annan. Men det kräver ju att Bahnhof har utrustning i den station man är kopplad mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag hade Öppen Fiber (Telia) och har bytt till Bahnhof. Jag hoppade på 10 Gbps (jag vet jag vet - har ingen nytta av hastigheten just nu men tänkte inte mer än att priset var långt under vad jag betalar för 1 Gbps hos telia och man vet aldrig vad man behöver för framtiden) men då de inte kan leverera det än så fick jag först erbjudande om att köra Bahnhof via Öppen Fiber ett tag (redan det mkt billigare) och sen att köra 1 Gbps via Bahnhof Fiber tills de kan erbjuda 10 Gbps.

- Bytet av mediaomvandlaren tog 10 minuter. Det jobbigaste var egentligen att skruva loss Telia's då den var ordentligt uppsatt av en installatör. Jag valde att köra deras kabel istället och då var det bara att byta kabel från den där lilla ericsson-lådan där fiber kommer in. Man får vara lite försiktig men det var väldigt enkelt. Bahnhofs omvandlare är smidig och kan hängas lätt på väggen.

Öppen fiber vill ha sin mediaomvandlare tillbaka och skickade fraktlapp. Ska skicka tillbaka den i veckan. Så om du vill byta tillbaka så måste du få en ny.

Men - då du inte äger fastigheten så kan väl du inte bara byta abbonemanget? Den som har abb. är ju den som måste säga upp telia och öppen fiber. Är du säker att din farbror är ok med det? Då är det han som ska säga upp telia (Bahnhof kunde inte göra det automatiskt för mig utan jag fick göra det själv) och sen hoppas på Bahnhof. Prata med honom, det blir ju billigare. Finns det TV och telefon också på det abb'et från telia?

Jag antar man låser sig lite dock. Med Öppen Fiber så kan man ju byta enkelt när eventuell bindningstid är över. Tog inte lång tid att byta från Telia till Bahnhof via Öppen Fiber för mig. Men om man tröttar på Bahnhof Fiber måste man få ny mediakonverter.

Jag var nöjd med Telia (bra hastighet, runt 950/950) men även hittills med Bahnhof.

Min farbror hyr redan ut den så det är upp till nuvarande hyresgäst att avbryta eller flytta med sig nuvarande abonnemang.
Telia Öppen Fiber installerade min farbror för några år sedan när de var i krokarna och grävde.

Visst låser man sig, det gör man. Men att få så mycket mer hastighet för en såpass mycket lägre peng och dessutom hos en relativt popuär operatör gör att det känns värt det.

Min farbror bryr sig nog inte i sak om jag byter, men jag vill ju som sagt inte ställa till med något som inte går att få ogjort på ett smidigt sätt.

Någon som sitter på fet info rörande Telia Öppen Fiber? Är det lätt att byta tillbaka? Kostar det något?

Permalänk
Medlem

Förstod det från Bahnhofs support när jag beställde att Telia kan kräva en avgift om ca 2000kr för att släppa in dig på öppen fiber igen. Detta tjänar jag dock igen under mina 2 år med 1Gbit kontra 250Mbit från Bahnhof via öppen fiber om så skulle vara fallet.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@bumbe: Jag håller på att byta från Bahnhofs 100/100 över Telias Öppen Fiber till northern light. Ringde upp Bahnhofs kundservice idag. De sa att det är inga problem att byta och att det kan ta 20 - 90 dagar tills dem skickar boxen om jag kan byta. Han sa att dem måste kolla först om jag kan få det. Det kostar ingenting att byta och man har bara avbrott i 10 min när man byter. Låter som en bra deal om man tänker att man får bättre hastigheter till ett bättre pris. (Bahnhof 100/100 över Telia 350 kr och 1/1 Gbit över Bahnhof 295 kr i två år)